Berikut adalah 10 Jenis Pengimbas yang Umum Dijual di Pasar

Pengimbas atau pengimbas adalah alat elektronik yang dapat menangkap gambar objek fizikal dan kemudian mengubahnya menjadi format digital. Hasil imbasan dapat disimpan di komputer dan dilihat. Tidak hanya itu, hasilnya juga dapat dimodifikasi menggunakan aplikasi perisian.

Di pasaran terdapat beberapa jenis pengimbas dengan resolusi yang berbeza. Pengimbasan, dalam dunia penghantaran data elektronik, dianggap sebagai kaedah yang paling dipercayai dan berkesan untuk menghantar gambar. Prinsip asas pengimbas adalah menganalisis gambar dan kemudian menghasilkan semula dan mengubahnya menjadi gambar digital menggunakan teknik pengecaman watak optik.

Pengimbas tersedia dalam pelbagai bentuk dan saiz. Berikut adalah beberapa pilihan pengimbas yang paling popular di pasaran.

1. Pengimbas Flatbed

Pengimbas Flatbed

Pengimbas flatbed adalah sejenis pengimbas yang diketahui oleh ramai orang. Pengimbas jenis ini biasanya diletakkan di atas meja dengan bahagian atas yang boleh dibalik yang akan menunjukkan kaca pengimbas ketika pengimbas terbuka. Flatbed boleh didapati dalam pelbagai jenis saiz untuk kertas standard atau sehingga saiz kertas yang sah dan lebih besar daripada itu.

Terdapat semua jenis pengimbas flatbed yang merupakan model all-in-one , yang merangkumi pengimbas dan pencetak, sehingga meminimumkan jumlah ruang meja yang diperlukan. Pengimbas ini bagus untuk mengimbas buku, artikel surat khabar, dan juga kotak DVD untuk mereka yang ingin mendigitalkan perpustakaan filem mereka.

Terdapat juga beberapa jenis flatbed yang bagus untuk mengimbas foto, dengan syarat pengimbas mempunyai resolusi tinggi. Walau bagaimanapun, pengimbas flatbed tidak berfungsi dengan pantas. Ini kerana setiap item yang hendak diimbas mesti dimuat pada peranti terlebih dahulu dan kemudian diproses. Untuk mengimbas sejumlah besar dokumen, flatbed adalah pilihan yang lebih baik.

2. Pengimbas Lembaran

Pengimbas Lembaran

Jenis pengimbas ini, seperti namanya, dokumen yang dimasukkan ke dalam slot menegak atau mendatar yang terdapat di dalamnya. Komponen utama pengimbas lembaran adalah pengumpan lembaran , modul pengimbasan, dan lembaran penentukuran. Harga pengimbas ini lebih mahal daripada yang lain. Walau bagaimanapun, jika masa diambil kira, pelaburan tambahan dapat dibandingkan dengan kerumitan.

Sekiranya pada pengimbas sensor flatbed dan sumber cahaya bergerak melintasi panel kaca, pada pengimbas sheetfed, sensor dan sumber cahaya tidak bergerak. Sebaliknya, justru dokumen yang bergerak melalui pengimbas. Pengimbas ini sesuai untuk mengimbas dokumen satu halaman. Pengimbas ini tidak dapat mengimbas objek tebal, misalnya buku, dan itu, mungkin adalah kelemahan utama pengimbas ini.

Kelebihannya ialah dapat mengimbas banyak dokumen sekaligus tanpa perlu membalik halaman secara manual selepas setiap imbasan. Dokumen tersebut dapat disimpan ke dalam baki pengumpan dan kemudian mesin akan menarik satu halaman pada satu masa untuk diimbas, seperti juga mesin fotokopi.

3. Pengimbas Foto

Pengimbas Foto

Untuk mengimbas dokumen, anda tidak memerlukan pengimbas resolusi tinggi atau kedalaman warna, tetapi untuk mengimbas foto memerlukannya. Banyak pengimbas serba guna juga dapat mengimbas foto, yang bermaksud tidak diperlukan peranti berasingan untuk menangani foto. Tetapi jika anda memerlukan pengimbas yang terutama untuk mendigitalkan filem atau slaid negatif, pengimbas foto adalah pilihan yang tepat.

Pengimbas foto merangkumi teknologi khas sehingga peranti ini dapat menangani slaid dan negatif. Pengimbas ini juga mempunyai perisian bawaan yang dapat digunakan untuk membersihkan foto lama.

Pengimbas foto dari Epson adalah salah satu contoh pengimbas foto yang bagus. Harganya sedikit lebih mahal daripada pengimbas atau pencetak pada umumnya, tetapi pengimbas foto seperti ini dilengkapi dengan penyesuai untuk mengimbas slaid dan negatif, dan pengimbas ini dapat mengimbas dengan hasil resolusi yang sangat tinggi, berbanding dengan jenis pengimbas lain.

4. Pengimbas Genggam

Pengimbas Genggam

Pengimbas pegang tangan berbeza dengan pengimbas kepingan lembaran dan flatbed. Sekiranya kedua-dua dokumen pengimbas diletakkan di dalam pengimbas, pengimbas genggam berfungsi secara manual yang memerlukan pengguna memindahkan pengimbas ke item yang sedang diimbas. Pengguna akan memindahkan pengimbas ke dokumen, sehingga dapat menangkap perinciannya.

Pengimbas jenis ini memerlukan cengkaman yang kuat untuk menangkap butiran dengan tepat. Ini kerana walaupun sedikit perubahan atau pergerakan tangan pengguna dapat menghasilkan imbasan gambar yang tidak tepat. Salah satu pengimbas genggam yang paling biasa digunakan adalah pengimbas tag standard, biasanya digunakan di kedai untuk mengetahui harga sesuatu produk.

5. Pengimbas Mudah Alih

Pengimbas Mudah Alih

Pengimbas mudah alih adalah alat pengimbas genggam kecil atau alat meja kecil yang membolehkan orang mengimbas apa sahaja, bila-bila masa dan di mana sahaja. Sebilangan pengimbas tidak lebih besar daripada pen dakwat, sementara pengimbas mudah alih berkualiti tinggi biasanya mempunyai ukuran yang sedikit lebih besar.

Sebilangan besar pengimbas mudah alih tidak akan menghasilkan resolusi setinggi pengimbas flatbed, tetapi pengimbas ini sesuai, terutamanya jika orang banyak membuat penyelidikan di perpustakaan atau mengimbas dokumen kecil.

Diperlukan latihan untuk dapat mengimbas dengan hasil yang berkualiti ketika menggunakan pengimbas jenis ini. Kelebihan pengimbas ini dapat mengumpulkan banyak maklumat dalam format digital untuk dilihat kemudian.

6. Pengimbas Drum

Pengimbas Drum

Pengimbas drum adalah sejenis pengimbas yang menggunakan tiub photomultiplier (PMT) untuk mengimbas gambar, yang berbeza dengan flatbed yang menggunakan gabungan peranti. Tiub photomultiplier adalah sejenis tiub vakum yang sangat sensitif terhadap cahaya.

Semasa mengimbas menggunakan pengimbas dram, gambar diletakkan di tiub kaca. Apabila seberkas cahaya bergerak melintasi gambar, pantulan diambil oleh PMT dan kemudian diproses. Pengimbas drum mempunyai resolusi tinggi, yang menjadikan pengimbas ini cenderung digunakan untuk pengimbasan terperinci. Pengimbas ini tidak begitu popular dengan pengimbas flatbed kerana harganya mahal dan besar.

7. Pengimbas Filem dan Slaid

Pengimbas Filem dan Slaid

Pengimbas foto mewah mungkin lebih memuaskan untuk mengimbas filem, negatif, atau slaid 35 mm berkualiti tinggi. Walau bagaimanapun, pengimbas slaid kecil tersedia khusus untuk pengimbasan produk filem secara besar-besaran. Kualiti gambar tidak akan terlalu bagus, tetapi hasil prosesnya cepat kerana peranti ini dapat bergerak cukup cepat melalui timbunan slaid.

8. Pengimbas Pencetak Multifungsi

Pengimbas Pencetak Pelbagai fungsi

Orang sekarang beralih ke pencetak multifungsi yang pada dasarnya adalah pencetak, pengimbas dan mesin fotokopi semuanya dalam satu peranti. Peranti ini bagus untuk keperluan imbasan sekali-sekala atau tidak memerlukan resolusi tinggi. Pengimbas pelbagai fungsi ini biasanya juga dilengkapi dengan kemudahan faks.

Pengimbas / pencetak pelbagai fungsi adalah pilihan yang tepat untuk digunakan di pejabat dan rumah, terutama yang mempunyai ruang kecil. Perisian ini akan membolehkan pengguna mengimbas foto atau dokumen. Pengimbas ini banyak terdapat dalam bentuk tanpa wayar yang membolehkan banyak komputer dan peranti lain menghantar atau menerima.

9. Pengimbas Pengeluaran

Pengimbas Pengeluaran

Pengimbas jenis ini berfungsi sama dengan pengimbas flatbed, tetapi prosesnya berjalan lebih cepat. Di samping itu, pengimbas mempunyai ketahanan yang baik walaupun perlu melakukan kerja dengan kelantangan tinggi. Alat ini juga mempunyai alat pengumpan untuk mengimbas banyak dokumen dengan cepat.

Harga pengimbas ini jauh lebih mahal daripada flatbed. Ini kerana pengimbas produksi disasarkan kepada syarikat penerbitan dan perniagaan lain yang perlu mengimbas banyak dokumen setiap hari.

10. Pengimbas Khas

Pengimbas Khas

Terdapat beberapa jenis model pengimbas khas atau pengimbas khas untuk tugas seperti mengimbas kad nama dan penerimaan. Fungsi-fungsi ini biasanya dapat dilakukan oleh pengimbas flatbed, dokumen atau bahkan pengimbas mudah alih, tetapi pengimbas khas atau pengimbas kad dilengkapi dengan perisian untuk memudahkan proses dan pengorganisasian imbasan.

Kemajuan dalam teknologi telah menyediakan banyak kemudahan dan pilihan peralatan untuk keperluan kerja, seperti pengimbas. Pengimbas kini tersedia dalam pelbagai bentuk dan fungsi untuk memenuhi keperluan setiap orang. Jenis pengimbas apa yang anda gunakan di tempat kerja atau di rumah?

Adakah anda tahu bahawa sekarang ada aplikasi mudah alih yang dapat mengimbas dokumen hanya dengan telefon pintar? Ayuh, dapatkan maklumat menarik di sini.