12 Jenama Pencetak Terbaik dan Paling Canggih untuk Pelajar

Di era yang semakin canggih, permintaan terhadap setiap profesion semakin tinggi. Pekerja, pelajar dan pelajar tidak terkecuali. Setiap tugasan yang diberikan oleh pelajar memerlukan pencetak untuk memudahkan mereka melakukan tugasan mereka.

Di samping itu, dengan pencetak, pelajar dapat menjimatkan masa dan wang. Masalahnya ialah, jika anda mencetak di luar, anda mesti sebaris, terutama yang berdekatan dengan kampus. Belum lagi kos yang dikeluarkan, anda pasti tahu.

Seperti yang kita ketahui, pelajar sering menerima tugasan kertas yang memerlukan beberapa helaian dicetak. Ini akan menjadi lebih biasa bagi pelajar, terutama pelajar tahun akhir yang sibuk dengan tesis. Melihat ini, pengeluar pencetak bersaing untuk membuat pelbagai jenis pencetak yang boleh dipilih.

Mulai dari kapasiti, resolusi, kepantasan hingga kemampuan mencetak foto atau pelekat. Juga dapat digunakan untuk fotokopi, mengimbas, dan bahkan mengirim faks sehingga waktu yang diperlukan untuk menyelesaikan kewajiban lebih pendek. Oleh itu, pencetak apa yang sesuai untuk pelajar? Berikut adalah beberapa versi Caris Signal terbaik.

1. Pencetak Panasonic KX MB2545

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Sekiranya anda mencari pencetak yang dapat mencetak dengan cepat, pencetak ini boleh dipilih. Sebabnya, pencetak ini disokong oleh teknologi laser, sehingga boleh mencetak sebanyak 30 helai dalam masa 1 minit untuk sebarang dokumen warna atau hitam putih! Lebih-lebih lagi, pencetak ini dapat digunakan untuk membuat fotokopi, mengimbas, dan mengirim faks melalui Windows, Mac ke Linux. Sangat canggih, ya?

2. Pencetak Samsung M2885FW

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Samsung, jenama Korea Selatan yang berjaya dikenali sebagai pengeluar telefon pintar, nampaknya juga mencuba nasib dengan membuat pencetak yang tidak kalah canggih. Selain dikategorikan sebagai pencetak terpantas yang mampu mencetak 28 helai dalam satu minit, produk ini juga disokong oleh kemampuannya untuk menyalin, mengimbas, dan mengirim faks.

Pencetak M2885FW juga dilengkapi dengan teknologi Komunikasi Medan Dekat menjadikannya sesuai untuk digunakan oleh pelajar yang ingin praktikal. Kerana, dengan teknologi ini, pengguna dapat mencetak dokumen menggunakan telefon pintar mereka.

3. Pencetak Canon PIXMA MP287

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Pengilang kamera terkenal, Canon, sama sekali tidak mensia-siakan peluang. Salah satunya dari segi membuat pencetak yang tidak kalah canggih. Selain dapat digunakan untuk membuat fotokopi atau mengimbas, printer yang dilengkapi dengan dakwat hibrid dapat mencetak pada jenis kertas A4 secepat 8.4 ipm dan warna yang dihasilkan sangat bagus.

Oleh itu, hanya sesuai jika pencetak ini disyorkan untuk mencetak pelekat atau foto dengan resolusi Full HD, terutama foto yang diambil dengan kamera Canon juga. Pencetak ini juga sesuai untuk pelajar yang aktif dalam bidang fotografi atau seni lain.

4. Pencetak Brother DCP T300

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Pencetak yang dapat mencetak dengan kecepatan mencapai 27 ppm dan resolusi 1200 x 6000 dpi dapat digunakan untuk fotokopi. Bukan hanya itu, pencetak ini juga dilengkapi dengan zoom in - zoom out hingga 25-400 peratus dan juga pengimbas.

Selain itu, pencetak ini juga mampu mencetak warna pada pelbagai jenis kertas mulai dari sampul surat, kad indeks, A4, A5, A6, B5, monarch, exe, LTR, LGL hingga foto.

5. Pencetak Fuji Xerox Docuprint M205F

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Sekiranya dikelaskan dalam pencetak yang ditujukan untuk pelajar, pencetak ini mesti dapat mencetak dengan cepat. Sudah tentu, selain dapat mencetak dengan resolusi 1200 x 1200 dpi dan kecepatan mencapai 24 cpm, pencetak ini dapat digunakan untuk fotokopi dengan kecepatan yang sama.

Fuji Xerox Docuprint M205F Pencetak juga dapat mengirim faks dengan resolusi 400 x 400 dpi dengan kelajuan modem 33.6 kbps. Lebih canggih, dengan pencetak ini anda boleh melakukan imbasan yang dilengkapi dengan dua jenis standard, iaitu TWAIN dan WIA. Psst, terdapat juga ciri-ciri USB 2.0 yang pasti dapat memudahkan anda!

6. Pencetak HP Deskjet 2676

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Pelajar yang serupa yang selalu mengejar masa dapat menjadikan pencetak ini sebagai pilihan terbaik. Kerana pencetak menyokong pelbagai jenis kertas mulai dari sampul surat, brosur, A4, hingga foto. Selain itu, pencetak ini dapat mencetak warna atau hitam putih dengan kelajuan hingga 20 ppm, sehingga Anda dapat mencetak 25 helai dengan cepat.

Bukan hanya itu, pencetak ini juga dapat digunakan untuk fotokopi dengan kepingan resolusi 600 x 300 dpi, juga scan dengan resolusi lebih dari 1200 x 1200 dpi. Begitu canggih, pencetak yang disokong oleh teknologi sensor imej kenalan juga dilengkapi dengan teknologi tanpa wayar. Wow, anda boleh membawanya ke mana sahaja tanpa kabel.

7. Pencetak EPSON L4160

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Pencetak ini adalah yang disyorkan untuk pelajar. Kerana EPSON L4160 Printer mampu mencetak dengan cepat hingga mencapai 10.5 ipm. Lebih-lebih lagi, pencetak 1.4 inci ini disokong oleh dupleks automatik yang dapat menjimatkan perbelanjaan anda dalam membeli kertas.

Lembaran yang dicetak juga mempunyai resolusi 5760 dpi, sehingga hasil yang diperoleh lebih memuaskan. Salah satu yang menjadikan pencetak ini lebih sesuai untuk pelajar adalah ciri Wi-Fi yang memudahkan anda semasa anda ingin mencetak.

8. Pencetak Canon Pixma MX397 All in One

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Tidak kurang canggih daripada pencetak lain, pencetak ini dapat digunakan untuk fotokopi, mengimbas, dan mengirim faks. Makan, ia tidak berhenti di situ. Anda lihat, pencetak ini juga dilengkapi dengan teknologi depan pantas, ADF, hingga FINE yang menjadikan hasil warna yang diperoleh pada helaian bercetak kelihatan lebih nyata dan jelas. Lebih-lebih lagi, resolusi yang dikemukakan adalah tinggi.

9. Pencetak HP DeskJet 2132 All in One

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Walaupun kali ini pencetak tidak dapat mencetak terlalu banyak minit, yang hanya boleh memuatkan sebanyak 6 helai jika berwarna dan 7.5 helai jika hitam putih, pencetak ini masih sesuai digunakan oleh pelajar. Kerana, pencetak ini dapat digunakan untuk fotokopi atau imbasan, walaupun badan yang dibawa agak kecil.

Kelebihan lain dari pencetak ini ialah anda dapat memperoleh fitur Pencetak Semua dalam Satu yang membantu ketika anda ingin mencetak melalui e-mel dan bahkan laman web dengan resolusi tinggi, jadi ia tidak diperbaiki hanya pada PC.

10. Pencetak Kyocera ECOSYS M2540DN

Semak Harga di Shopee

Pelajar memerlukan alat yang menyokong tugasan mereka supaya dapat disiapkan dengan segera. Dengan menggunakan pencetak ini, anda dapat melakukan pencetakan dengan cepat, iaitu hingga 40 helai per minit. Selain itu, pencetak ini juga dapat digunakan untuk fotokopi, mengimbas, dan mengirim faks. Malangnya, anda hanya boleh menggunakannya untuk mencetak dengan hitam putih sahaja.

11. Pencetak Lexmark MS415dn

Pencetak Lexmark ini mempunyai sokongan laser, sehingga dapat mencetak sebanyak 38 helai dalam 1 minit. Pencetak juga dilengkapi dengan kartrij toner. Salah satu kelebihan yang menjadikan pencetak ini sesuai untuk anak-anak kuliah yang ingin berehat tetapi tugasnya selesai, kerana kartrij toner dapat digunakan untuk mencetak 10,000 helai lebih banyak tanpa berhenti.

Ditambah dengan aplikasi Lexmark Mobile Print yang boleh dimuat turun di telefon pintar Android dan IOS. Aplikasi boleh disambungkan ke pencetak menjadikannya lebih mudah bagi anda semasa anda ingin mencetak. Sangat canggih dan terkini.

12. Pencetak Laser Mono RICOH Aficio SP 100

Semak Harga di Shopee

Akhirnya, pencetak ini sangat sesuai untuk pelajar kerana selain dapat mencetak 13 helai dalam 1 minit, pencetak ini disokong oleh laser mono, toner dan kitaran tugas. Jadi, pencetak jenama RICOH ini dapat mencetak sehingga 10,000 helai tanpa henti! Terdapat juga Smart Organizing Monitor yang disematkan untuk melihat status toner dengan kapasiti dakwat yang tersisa.

Ya, itu adalah beberapa jenama pencetak yang bagus untuk pelajar. Memang ada sebilangan produk yang harganya cukup banyak, tetapi sesuai dengan keperluan banyak pelajar. Baca juga artikel untuk jenama pencetak terbaik untuk mendapatkan rujukan mengenai jenama lain untuk dipilih.