Berikut adalah 5 Cara Mengatasi Format Permintaan Flashdisk Tanpa Kerumitan

Flashdisk adalah item yang berguna sebagai media penyimpanan data praktikal. Saiznya yang kecil memudahkan anda membawanya ke mana sahaja. Di samping itu, flashdisk juga berfungsi untuk mengekalkan fail sandaran dan sekiranya fail di PC hilang.

Tetapi tetap harus berhati-hati - jangan sekali-kali menyimpan fail penting pada denyar tanpa membuat sandaran di tempat lain. Sekiranya flashdisk hilang atau rosak, anda juga yang terganggu.

Tambahan, lampu kilat tidak jarang juga menjadi kesalahan dan membuat pemiliknya pening. Contohnya seperti meminta format ketika dipasang ke PC yang akan menghilangkan semua data di dalamnya. Sekiranya anda tidak mahu data dihapus, anda dapat melihat cara menangani pemacu kilat yang meminta format dalam artikel ini.

Mengapa Permintaan Flashdisk Diformat?

Mungkin anda ingin tahu mengapa pemacu kilat tiba-tiba meminta untuk diformat ketika sebelum ia normal. Agar ini tidak berulang, anda dapat mengetahui beberapa sebab masalah ini seperti berikut.

1. Sistem Fail Tidak Dikenali

sistem fail

Salah satu sebab mengapa flashdisk diminta untuk diformat adalah kerana flashdisk anda mempunyai format sistem yang tidak dikenali oleh PC anda. Ini berkait rapat dengan sistem operasi yang digunakan. Microsoft Windows umumnya menyokong tiga format yang berbeza iaitu NTFS (Sistem Fail Teknologi Baru), FAT32 (Jadual Peruntukan Fail 32), dan exFAT (versi FAT32 yang unggul).

Adakah anda pernah meminjamkan flashdisk kepada rakan yang menggunakan Linux? Mungkin flashdisk anda telah diformat menjadi ext2 atau ext3 yang sesuai dengan sistem operasi. Sehingga apabila dikembalikan, anda yang menggunakan Windows terbeban kerana ext2 dan ext3 tidak dapat dikenali dalam sistem operasi ini.

2. Proses Pemindahan Fail Terganggu

cara menyelesaikan format permintaan flashdisk

Kami mengesyorkan bahawa apabila fail sedang menjalani proses pengubahsuaian (dipindahkan, disalin, atau disimpan), jangan biarkan proses ini terganggu. Kerana, ini boleh mencetuskan kehilangan data atau merosakkan fail.

Dalam kes tertentu, apabila PC mati secara tiba-tiba semasa lampu kilat memindahkan data, sistem fail akan berubah menjadi RAW. Perkara yang sama boleh berlaku pada pemacu kilat yang dikeluarkan secara tiba-tiba.

Dalam keadaan ini, semua data pada denyar tidak dapat diakses dan ketika melihat menu Properties , ukuran fail di dalamnya muncul sebagai 0 bait - anda akan diminta untuk memformat.

3. Dapatkan Virus

terkena virus

Bukan hanya flash, sebarang perkakasan yang dijangkiti virus akan mengalami pelbagai masalah. Beberapa PC tidak dapat menyambung ke WiFi, iklan muncul terus-menerus, dan sebagainya.

Dalam kes ini, flashdisk anda mungkin tidak dapat diakses kerana virus dari fail yang anda muat turun di internet. Virus boleh menjangkiti PC atau flashdrive anda dengan pelbagai cara, melalui pemasangan aplikasi dari sumber yang mencurigakan, dijangkiti dari flashdisk lain, atau kerana fail lampiran yang dimuat turun mengandungi virus.

Cara Mengatasi Format Permintaan Kilat

Setelah mengetahui pelbagai alasan sebelumnya, sudah tiba masanya anda mengatasi masalah kilat yang terus diminta untuk diformat. Beberapa cara yang akan disusun dari tahap kesukaran yang paling rendah hingga yang paling sukar.

1. Pasangkan Flashdisk ke port USB yang lain

bagaimana menyelesaikan format meminta flashdisk dengan mencuba port lain

Kemampuan PC atau komputer riba untuk mengesan peranti USB ditentukan oleh pemacu. Pemacu adalah sekumpulan fail yang dapat dipasang sehingga sistem operasi dapat mengenali dan berinteraksi dengan perkakasan seperti pencetak,  pembaca kad , modem, dan pemacu denyar USB.

Oleh itu, apabila pemacu kilat meminta untuk diformat, mungkin kerana terdapat kesalahan dalam pemasangan pemacu. Ini boleh menyebabkan salah satu port USB di PC mengesan pemacu denyar sebagai RAW. Oleh itu, cuba pasangkan denyar ke port USB yang lain. Sekiranya lampu kilat masih meminta formatnya, cuba cara berikut.

2. Mulakan semula PC

bagaimana untuk memperbaiki format meminta flashdisk dengan memulakan semula

Sekiranya flash disambungkan ke PC yang tidak lama dimatikan, mungkin ada ralat yang menyukarkan PC mengenali pemacu denyar dengan betul.

PC yang telah digunakan sepanjang hari tanpa gangguan mungkin mengandungi banyak fail sementara yang tidak diperlukan dan menghalang prestasi. Apabila dimulakan semula,  fail-fail ini akan hilang dari RAM dan PC dapat dimulakan semula dengan keadaan " segar " - mungkin dengan cara ini dapat membuat flashdisk anda dikesan seperti biasa.

3. Pasang denyar ke PC lain

bagaimana-untuk-mengatasi-flash-ask-format-pc-lain

PC yang berbeza mempunyai keadaan yang berbeza. Tidak jarang dua komputer dengan sistem operasi serupa mempunyai kelajuan dan kemampuan yang berbeza. Ini dipengaruhi oleh jenis dan jumlah aplikasi yang dipasang dan berapa kerap penyelenggaraan Windows Registry dilakukan.

Jadi, tidak mustahil PC lain dapat mengesan flashdisk anda secara normal. Sekiranya berjaya, anda boleh membuat sandaran  fail penting dengan segera . Tanda, masalahnya terletak pada komputer anda.

4. Periksa Flashdisk Melalui CMD

cmd

Ada cara lain yang dapat dilakukan untuk mengatasi format permintaan flash, walaupun agak sukar bagi orang yang tidak terbiasa mengoperasikan Command Prompt. Anda boleh menggunakan perintah  chkdsk untuk memeriksa integriti sistem fail flash dan memperbaiki beberapa kerosakan.

Buka Prompt Perintah melalui medan carian Windows di kiri bawah. Ketik "cmd" dan pilih menu  Run as administrator . Kemudian, ketik "chkdsk d: / f" di Prompt Perintah. Jangan lupa ganti huruf "d" lebih awal dengan partition flash disk yang bermasalah. Kemudian, tekan Enter dan tunggu sehingga proses pemeriksaan berjaya.

5. Gunakan Aplikasi Pengambilan Data

aplikasi-pemulihan-data

Sekiranya kaedah di atas masih tidak dapat memperbaiki pemacu kilat yang meminta format, sekurang-kurangnya anda boleh cuba menyimpan data di dalamnya sebelum memformat.

Anda boleh menggunakan aplikasi ketiga seperti Pemulihan Data Kuasa MiniTool yang dapat mengambil fail pada denyar yang sistem failnya dikesan sebagai RAW.

Menggunakannya sangat mudah. Pertama, lawati halaman MiniTool (www.minitool.com) kemudian klik pada menu  Muat turun . Kemudian,  tatal ke bawah sehingga anda menemui bahagian Pemulihan Data MiniTool.

Pilih Pemulihan Data Kuasa 8.7 Percuma - aplikasi ini adalah versi penuh dan percuma. Tetapi ciri-cirinya agak terhad iaitu hanya dapat menyimpan fail dengan ukuran terbesar 1 GB. Sesuai untuk anda yang hanya ingin mengambil data penting seperti dokumen kerja atau tesis.

Buka fail pemasangan dan ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikannya. Proses pemasangan akan memuat turun fail tambahan yang tidak begitu besar. Sekiranya sudah terpasang, klik butang  Mula Sekarang.

Di tetingkap yang terbuka, pilih menu  Removable Disk dan pilih nama flashdisk anda. Kemudian klik butang Imbas . Tunggu aplikasi ini untuk mengesan fail yang ingin anda simpan,  pilih fail dan klik butang  Simpan - simpan fail di lokasi yang selamat. Setelah data penting selamat maka anda boleh memformat denyar.

Itulah beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk mengatasi format permintaan kilat. Untuk masa depan, disarankan untuk lebih berhati-hati dalam menangani denyar.

Selalu keluarkan perkakasan dengan selamat,  tunggu sehingga proses penyalinan selesai sebelum dibatalkan, hanya muat turun aplikasi dari sumber yang dipercayai dan sebagainya. Kemudian, buat  sandaran fail penting dengan memuat naiknya ke media storan berasaskan awan seperti Google Drive dan MEGA.

Oh ya, selain petua mengenai flash, kami juga mempunyai beberapa cadangan flashdisk yang bagus, sila baca artikel 10 Jenama Flashdisk Terbaik dan Terbaik hari ini.