Inilah Cara Mengatasi Muat Turun yang Tertunda di Google Play Store

Adakah anda memiliki peranti Android? Sekiranya demikian, pasti anda sering memuat turun aplikasi dan permainan dari Google Play Store. Itu wajar, kerana Google Play Store adalah alat pengedaran digital rasmi yang terdapat di Android.

Ada kemungkinan untuk mendapatkan aplikasi dengan cara lain seperti mencari fail APK yang tersebar luas di internet. Walau bagaimanapun, kaedah ini agak berbahaya memandangkan failnya mungkin mengandungi virus berbahaya yang boleh membuat kesalahan peranti anda.

Selain itu, Google Play Store juga berfungsi sebagai penyedia maklumat aplikasi yang diperlukan. Anda dapat melihat deretan aplikasi terbaik untuk kata kunci tertentu dan secara langsung melihat ulasan yang diberikan oleh pengguna lain untuk dipertimbangkan.

Bukan itu sahaja, faedahnya dapat diperoleh. Terima kasih kepada ciri kemas kini automatik yang dibawa oleh Google Play Store, semua permainan dan aplikasi yang anda muat turun akan selalu dalam versi terbaru.

Tetapi, Google Play Store tidak sempurna. Tidak jarang pengguna merasa bingung dengan kekangan yang menghalang proses muat turun kerana kata-kata "muat turun belum selesai" atau dalam bahasa Indonesia yang "Muat turun ditunda".

Masalah ini berlaku setelah anda  mengetuk butang Pasang dan proses pemasangan memaparkan teks di atas. Biasanya, anda hanya perlu menunggu sebentar sehingga bar kemajuan menunjukkan peratusnya. Tetapi jika anda teruk, perkataan "muat turun tertunda" tidak akan hilang tidak kira berapa lama anda menunggu.

Ia mengecewakan, bukan? Perkara yang baik adalah menyediakan beberapa cara untuk menangani muat turun yang tertunda di Play Store dengan mudah dan cepat.

Mengapa Kekangan "Muat Turun Menunggu" Berlaku?

Yang peliknya, halangan ini sukar ditebak bila ia akan tiba. Kadang-kadang anda boleh memuat turun dengan lancar, kadang-kadang anda tidak boleh memuat turun. Walaupun nampaknya ini berlaku secara rawak, anda perlu tahu bahawa ada beberapa sebab yang memungkinkan perkara ini terjadi.

1. Sambungan Tidak Semasa

hubungan lemah

Memuat turun aplikasi dari Google Play Store semestinya memerlukan internet. Sekiranya internet anda lancar, kemungkinan proses memuat turun akan berjalan lancar.

Oleh itu, jika masalah "memuat turun tertunda" berlaku dengan anda, mungkin perlu memeriksa semula sama ada peranti Android anda disambungkan ke internet yang kuat.

Pastikan anda tersambung ke WiFi yang betul, jika anda masih mempunyai kuota, dan apakah had penggunaan FUP (Dasar Penggunaan Adil) sudah habis. Anda juga boleh memeriksa keadaan internet anda dengan mencuba melayari. Sekiranya semasa menyemak imbas dengan lancar tetapi anda masih mengalami masalah "memuat turun tertunda", mungkin anda perlu mempertimbangkan alasan lain.

2. Terdapat Aplikasi Lain yang Dimuat turun

aplikasi-android

Semasa memuat turun aplikasi di Google Play Store, Anda dapat menekan butang Pasang pada aplikasi apa pun. Namun, perlu diingat proses memuat turun masih akan dilakukan satu persatu.

Oleh itu, jika anda keliru mengapa tulisan "muat turun tertunda" tidak hilang, periksa sama ada terdapat proses muat turun lain yang belum selesai.

3. Ingatan Dalaman Tidak Cukup

ingatan dalaman

Setiap aplikasi yang dimuat turun terdiri daripada elemen seperti gambar atau skrip . Itulah sebabnya aplikasi akan mengambil ruang semasa dipasang. Sekiranya anda cuba memuat turun aplikasi dan memori dalaman penuh, ini boleh menjadi sebab mengapa kekangan "muat turun tertunda" dapat terjadi.

Cara Mengatasi "Unduhan Menunggu Keputusan" di Play Store

Setelah mengetahui sebab-sebab di atas, anda mungkin sudah mengetahui cara mengatasinya. Tetapi, tidak sedikit kekangan "muat turun ditunda" masih berlaku walaupun anda sudah memiliki internet yang cepat, memori dalaman yang cukup, dan tidak ada aplikasi yang dimuat turun.

Sekiranya masalah ini masih berlaku pada Android anda, tidak perlu kecewa. Cubalah kaedah berikut untuk menangani "muat turun tertunda" di Google Play Store. Oh ya , untuk maklumat, penulis menggunakan Xiaomi Mi A1 (Android 9) semasa menulis tutorial ini. Navigasi mungkin berbeza pada setiap peranti dan versi Android.

1. Hidupkan Mod Pesawat dan Matikan Lagi

mod kapal terbang

Walaupun anda merasakan kelajuan menyemak imbas anda normal, tidak semestinya masalahnya bukan dengan sambungan. Kadang-kadang hanya ada gangguan yang berlaku tanpa anda sedari. Untuk lebih pasti, cuba tetapkan semula sambungan anda dengan cara berikut.

  • Make  sapu ke bawah bar pemberitahuan untuk membuka  tetapan cepat
  • Secara umum, akan ada pilihan menu mod kapal terbang. Ketik sekali untuk mengaktifkan mod.
  • Pastikan rangkaian selular dan WiFi tidak aktif. Kemudian, ketik sekali lagi di menu mod kapal terbang untuk mematikannya sekali lagi.
  • Rangkaian selular akan dihidupkan semula. Sekiranya anda menggunakan WiFi, sambungkan semula peranti ke nama WiFi aktif.
  • Cuba batalkan muat turun di Play Store dan ketuk butang Pasang sekali lagi.

Tunggu beberapa saat sehingga kata-kata "muat turun menunggu" hilang dan ganti dengan maklumat MB dan angka dalam bentuk peratus. Sekiranya ia tidak hilang selama satu minit, anda boleh mencuba cara lain.

2. Lakukan Clear Cache

kosongkan cache

Harap diperhatikan, aplikasi yang telah Anda buka pada perangkat Android akan menyimpan fail sementara. Fail sementara ini disimpan dalam cache yang disebut penyimpanan . Fail sementara ini berguna supaya anda dapat membuka aplikasi yang sama untuk kali kedua lebih cepat.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang  cache juga mengandungi sisa data  atau "sisa" dari muat turun yang pernah anda lakukan. Ini boleh memberi kesan pada proses muat turun seterusnya, jadi anda harus melakukan cache yang jelas dengan langkah-langkah berikut.

  • Buka menu Tetapan pada peranti Android anda.
  • Pilih Penyimpanan atau Penyimpanan
  • Pilih menu Aplikasi Lain
  • Terdapat senarai aplikasi yang dipasang pada peranti anda. Cari dan pilih perkataan "Perkhidmatan Google Play" dalam senarai.
  • Pilih menu Clear Cache , maklumat ukuran Cache yang tertera akan berubah menjadi 0 B.
  • Keluarkan aplikasi Google Play Store dari daftar aplikasi yang berjalan di latar belakang ( latar belakang berjalan),  buka semula Google Play Store dan cuba muat turun lagi.

Semoga kaedah penghapusan  cache ini dapat menyelesaikan masalah "muat turun tertunda" di Google Play Store. Sekiranya tidak berjaya, jangan risau! Masih ada kaedah lain yang boleh anda cuba.

3. Mulakan semula Peranti Android

Mula semula

Sekiranya anda telah melakukan kaedah ini tetapi berjaya juga, inilah masanya untuk melakukan penyelesaian yang cukup berkesan untuk mengatasi pelbagai masalah: dengan memulakan semula .

Hampir semua peranti (PC atau Android) akan mempunyai pelbagai aplikasi yang berjalan di latar belakang. Ini kemudian memberi kesan pada peranti yang dapat membuatnya lambat, tidak responsif, atau bermasalah.

Apabila dimulakan semula , peranti nampaknya dihidupkan semula dengan keadaan yang masih "segar". Caranya cukup mudah, anda hanya perlu menekan butang kuasa  lama sehingga pilihan untuk memulakan semula muncul .

4. Lakukan Reset Kilang

tetapan semula kilang

Masih tidak berjaya? Bersabarlah, ok. Nasib baik, masih ada cara terakhir yang saya jamin akan menyelesaikan masalah anda, iaitu dengan  menetapkan semula kilang .

Seperti namanya,  tetapan semula kilang akan mengembalikan keadaan peranti ke keadaan semula ketika anda pertama kali membelinya. Kaedah ini tidak digalakkan kerana akan menghapus semua aplikasi, kenalan, dan data yang tersimpan dalam memori dalaman.

Sekiranya anda benar-benar mesti menggunakan kaedah ini, anda boleh membuat sandaran semua kenalan dan fail anda. Sekiranya peranti Android anda menggunakan microSD, anda dapat memindahkan semua fail seperti foto, video dan dokumen ke memori luaran.

Kenalan anda juga harus disegerakkan ke akaun Google supaya anda dapat memulihkannya dengan mudah kemudian. Adakah anda bersedia untuk melakukan  tetapan semula kilang? Inilah langkah-langkahnya.

  • Buka menu Tetapan dan pilih "Tetapkan semula pilihan"
  • Kemudian, pilih menu "Padam semua data (tetapan semula kilang)"
  • Anda akan diberi maklumat mengenai data apa yang akan dihapus. Akan ada rangkaian akaun yang disambungkan ke peranti Android anda. Tatal ke bawah dan  ketik  butang "Tetapkan semula telefon"
  • Tunggu beberapa saat dan ikuti arahan seterusnya yang dipaparkan di skrin (jika ada)

Setelah peranti Android diset semula , sambungkan semula akaun Google anda. Muat turun beberapa aplikasi dan aplikasi penting yang sebelum ini anda gagal muat turun.

Sekarang, itulah beberapa cara yang dapat anda gunakan untuk mengatasi kekangan "muat turun tertunda" di Google Play Store. Cuba lakukan cara pertama terlebih dahulu, kemudian lakukan cara seterusnya jika masih tidak berfungsi. Semoga berjaya!