Ini adalah Baris 10 Permainan PS2 Terbaik di Dunia Sepanjang Masa

PlayStation 2 adalah konsol permainan Sony yang dikeluarkan pada tahun 2000. PlayStation 2 atau PS2 adalah permainan yang cukup popular dan merupakan salah satu konsol permainan paling laris di pasaran. Sejak dimulakan, PlayStation 2 sangat baik di kalangan pemain permainan.

Mengikuti jejak PlayStation generasi pertama, PS2 telah memperoleh kejayaan luar biasa. Malah, PS2 berjaya melepasi pencapaian pesaingnya. Walaupun sekarang, keberadaan konsol permainan satu ini telah digantikan oleh generasi terkini.

Mungkin ramai pemain PS2 yang masih ingat beberapa permainan PS2 terbaik yang akan dibincangkan kali ini. Berikut adalah barisan 10 permainan PS2 terbaik di dunia sepanjang masa yang menarik untuk diketahui.

1. Resident Evil 4

Resident Evil 4

Dilancarkan pada tahun 2005, permainan franchise Resident Evil, berjudul Biohazard 4, adalah salah satu permainan PS2 terbaik yang dimainkan oleh pemain di seluruh dunia, termasuk di Indonesia. Permainan Capcom ini adalah permainan survival zombie yang sangat menarik dengan jalan cerita yang unik.

Kejayaan permainan ini dibuktikan dengan penjualannya yang cukup bagus, yang hampir mencecah 91 juta naskhah di seluruh dunia. Ini adalah sejarah paling laris di antara permainan PS2 lain.

Dalam Resident Evil 4 pemain akan menjalankan misi pengembaraan untuk menyelamatkan anak presiden di bandar lama. Permainan ini dengan konsep survival penembak orang pasti mempunyai kenangan tersendiri untuk pemain PS2. Oleh itu, adalah wajar jika Resident Evil: Biohazard 4 dinobatkan sebagai permainan PS2 terbaik sepanjang masa.

2. Hati Kerajaan

Hati Kerajaan

Permainan PS2 terbaik seterusnya sepanjang masa adalah Kingdom Heart. Permainan RPG ( role-game-game ) ini yang dirilis pada tahun 2002 memang mempunyai banyak peminat. Kerjasama unik antara watak Final Fantasy dan Disney adalah kekuatan untuk permainan ini yang dikeluarkan oleh pembangun Square.

Mempunyai segmentasi pasar sendiri, Kingdom Heart cukup berjaya dari segi penjualan, iaitu sekitar 4,7 juta salinan di seluruh dunia. Bagi anda pemain RPG, anda mungkin dapat meluangkan masa untuk mengingati permainan ini.

3. Tekken 5

Tekken 5

Sejak kemunculannya di PlayStation generasi pertama, permainan yang satu ini memang telah menarik perhatian para pencinta permainan pertempuran head-to-head yang ada di seluruh dunia. Tekken 5 sendiri dikeluarkan pada tahun 2005 oleh pemaju Jepun, Namco.

Pada konsol permainan PS2 itu sendiri, permainan ikonik yang satu ini menunjukkan kesungguhannya dengan memaparkan grafik visual yang semakin baik. Selain itu, permainan ini juga mempunyai gaya pertempuran yang lebih pelbagai.

Tekken 5 memang berjaya mencipta kegembiraan ketika bermain. Oleh itu, wajarlah permainan yang didahului oleh Jin Kazama sebagai ikonnya menjadi permainan pertempuran PS2 terbaik yang pernah ada.

4. Pahlawan Dinasti 4

Pahlawan Dinasti 4

Terletak pada era kerajaan China, Dynasty Warriors adalah permainan pengembaraan aksi yang dikeluarkan pada tahun 2007 (dikembangkan oleh Omega Force dan diterbitkan oleh Koei). Permainan RPG ini sememangnya cukup popular dan mempunyai banyak peminat, terutama di negara ini.

Dynasty Warriors 4 mempunyai banyak watak utama untuk dipilih mengikut kehendak anda. Permainan ini juga memiliki pengaturan yang unik dengan berbagai senjata dan gerakan tempur yang menakjubkan. Selain itu, paparan grafik yang cukup menakjubkan berjaya membius pemain. Oleh itu, tidak salah jika Dynasty Warriors 4 menjadi salah satu permainan PS2 terbaik sepanjang masa.

5. Dewa Perang II

Dewa Perang II

God of War II adalah salah satu siri permainan francais God of War yang dikembangkan oleh Santa Monica Studio dan diterbitkan oleh Sony Computer Entertainmentmen pada tahun 2007. Genre permainan aksi-pengembaraan ini telah menjadi permainan francais PS2 yang berjaya di pasaran.

Walaupun permainan ini hanya dapat dimainkan oleh pemain tunggal , namun kegembiraan pengembaraan Kratos dalam membalas dendam terhadap dewa-dewa Yunani memang cukup menarik dan berjaya menarik perhatian para pemain di seluruh dunia. Mengambil suasana kerajaan Yunani, permainan yang menampilkan banyak makhluk mitologi Yunani memang menyeronokkan untuk dimainkan.

6. Wira Gitar

Wira Gitar

Salah satu permainan PS2 popular yang lain yang berjaya menarik minat pemain adalah Guitar Hero, yang dikeluarkan pada tahun 2006. Bergenre irama muzik video, permainan output oleh Harmonix Sistem Muzik pemaju adalah salah PS2 permainan yang mempunyai ramai peminat di Indonesia.

Pelbagai judul lagu popular yang terdapat di Guitar Hero menjadikan satu permainan muzik sebagai hiburan alternatif apabila anda bosan dengan jenis permainan apa pun. Selain dapat menghiburkan, Guitar Hero juga akan menguji ketangkasan pemain dalam bermain muzik.

7. Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto

Hasil permainan Rockstar Games, Amerika Syarikat memang cukup menarik perhatian pemain di seluruh dunia. Selepas kejayaan konsol permainan PS1, Grand Theft Auto atau siri GTA juga hadir untuk konsol permainan PS2 yang lebih berkualiti.

Grand Theft Auto: San Andreas, yang dikeluarkan pada tahun 2004, mempunyai banyak peminat. GTA sendiri disenaraikan sebagai permainan yang mempunyai pemain setia hampir di seluruh dunia. Permainan ini mengambil tetapan lokasi di San Andreas, Amerika Syarikat.

Bergenre aksi-pengembaraan , permainan yang mengangkat kisah kehidupan pinggir bandar yang menampilkan tindakan jenayah yang dapat merangsang ketegangan. Bagi peminat permainan pengembaraan PS2, GTA adalah salah satu yang terbaik sepanjang masa.

8. Final Fantasy X

Fantasi Akhir X

Permainan ini sangat popular dan mempunyai banyak peminat di dunia. Berjaya di konsol permainan PS1, Final Fantasy X muncul di konsol permainan PS2 dengan cerita yang lebih menarik dan grafik visual yang lebih sejuk.

Final Fantasy itu sendiri disebut-sebut sebagai salah satu permainan terbaik dengan sejumlah besar penjualan, iaitu sekitar 8 juta salinan di seluruh dunia. Permainan RPG ini yang dikeluarkan pada tahun 2001 oleh Square telah menjadi kegemaran para pencinta permainan RPG.

Selain itu, permainan ini juga mencuri perhatian ketika muncul di Gameboy Advance. Dikeluarkan dua tahun selepas PS2 dilahirkan, permainan lama yang terkenal ini benar-benar layak menjadi salah satu permainan terbaik yang pernah ada.

9. Keperluan Untuk Kelajuan: Di Bawah Tanah 2

Memerlukan Kepantasan

Permainan yang mempunyai segmentasi yang cukup luas memang diminati oleh para pemain. Need For Speed: Under Ground 2 dikembangkan oleh EA Black Box dan diterbitkan oleh Electronic Arts pada tahun 2004. Bergenre racing , permainan yang memperlihatkan kelajuan kenderaan beroda empat, memang memiliki kegembiraan yang dapat meningkatkan adrenalin para pemain.

Dalam permainan ini pemain diminta untuk terus mengubah suai kenderaan agar dapat berlumba. Jumlah pilihan pengubahsuaian untuk membuat permainan yang satu ini tidak akan membuat pemain bosan. Permainan perlumbaan yang satu ini juga dilengkapi dengan mod Roaming, agar pengembaraan pemain di dunia perlumbaan menjadi lebih menarik.

10. Menang 11

Menang 11

Apabila ditanya permainan apa yang paling popular di PS2? Jadi, Menang 11 tentunya adalah salah satu jawapannya. Di Indonesia sahaja permainan ini sangat terkenal walaupun telah muncul di konsol permainan PS1.

Majoriti penduduk Indonesia yang sangat gemar bermain bola sepak menjadi alasan mengapa permainan yang satu ini adalah yang terbaik. Winning 11, yang dikeluarkan pada tahun 2005 oleh Konami, adalah salah satu permainan berbilang pemain terbaik sepanjang masa.

Nah, itu adalah barisan 10 permainan PS2 terbaik sepanjang masa yang perlu anda ketahui. Oleh kerana sekarang adalah era PlayStation 4, maka anda perlu mengetahui pelbagai ciri PS4 yang unik dan canggih di sini.