10 Permainan yang Disarankan Dibuat di Indonesia yang patut dicuba

Berada di era digital tentunya tidak asing dengan banyak permainan moden yang sering muncul. Bukan hanya di luar negeri, tetapi di Indonesia juga. Ya, nampaknya perkembangan zaman, Indonesia bukan hanya pasar permainan yang dibuat di luar negeri, tetapi juga berusaha untuk menciptakan pasar untuk permainan yang dibuat di negara ini.

Beberapa permainan yang berjaya dibuat oleh pemaju tempatan tidak hanya popular di kalangan penduduk tempatan. Banyak permainan tempatan yang dibuat oleh anak-anak bangsa dapat terkenal di negara asing. Malah di antara permainan ini ada juga yang memasuki kejuaraan berprestij.

Mempunyai kualiti, permainan, hingga grafik yang bagus, anda mesti bermain sepuluh permainan oleh negara ini! Hmm, jenis permainan apa? Mari lihat artikel di bawah.

1. Ketakutan

Takut

Dread Out adalah permainan genre seram survival yang dibuat oleh Digital Happiness. Tidak hanya pouler di Indonesia, game ini juga berhasil menarik perhatian YouTuber permainan antarabangsa, yakni PewDiePie. Melalui muat naiknya, PewDiePie merasakan ketegangan dan ketakutan ketika bermain permainan Dread Out.

Permainan ini yang boleh dimainkan di komputer / komputer riba mengundang anda untuk berpetualang dengan Linda, watak utama dalam permainan yang merupakan pelajar sekolah menengah. Semasa anda memainkannya, anda akan merasa ketakutan dalam membantu Linda menyelesaikan teka-teki di kota berhantu. Dengan cara itu, Linda dapat keluar dari kota hantu dan mencari rakan-rakannya.

Kerana ia cukup popular, permainan Dread Out ditunjuk ke layar besar dengan judul yang sama. Ditayangkan pada tahun 2019, filem Dread Out dibintangi oleh Jefri Nichol, Caitlin Halderman, dan Marsha Aruan. Oleh itu, adakah anda berjaya menyelesaikan cabaran permainan ini?

2. Teka Gambar

Teka gambar

Sekiranya Dread Out penuh dengan cabaran dan ketegangan, kali ini ada permainan dari Indonesia yang cukup santai. Terutama jika ia bukan permainan Teka Gambar. Bermain permainan ini boleh dikatakan sukar dan senang, kerana anda harus meneka gambaran petunjuk yang diberikan. Sekiranya jawapan anda betul, tentu anda akan meningkat dengan lebih sukar.

Perkara terbaik mengenai permainan ini ialah anda boleh memainkannya di telefon bimbit anda. Anda hanya perlu memuat turunnya di Play Store atau App Store. Di samping itu, permainan santai ini dapat dimainkan oleh orang-orang dari semua peringkat umur. Hayo, siapa yang mahu meluangkan masa bermain permainan Tebak Gambar?

3. Tahu Bulat

Tahu bulat

Ingat makanan popular ini? Tahu bulat! Tidak asing lagi di Indonesia jika ada sesuatu yang viral, lagu atau permainan pasti akan dibuat. Nampaknya, permainan Know Round adalah salah satunya.

Cara bermainnya sangat mudah, anda tahu. Anda hanya perlu menguruskan perniagaan tahu menggunakan kereta pick-up. Sekarang, bagi banyak orang untuk membeli, maka anda perlu meningkatkan sejumlah alat, kereta, hingga resipi. Bagaimanapun, jangan biarkan anda muflis ya!

4. Simulator Bas Indonesia

Simulator Bas Indonesia

Ingin tahu bagaimana rasanya menjadi pemandu bas antara bandar walaupun di antara pulau? Hmmm, nampaknya anda sesuai untuk bermain permainan yang dibuat oleh bangsa yang bernama Bus Simulator Indonesia. Semasa bermain permainan yang boleh dimainkan di komputer / komputer riba dan telefon bimbit, anda diposisikan sebagai pemandu bas.

Main dengan mengikuti laluan yang ada. Anda juga harus menaikkan dan menurunkan penumpang. Jangan lupa, walaupun anda hanya bertindak sebagai pemandu bas dalam permainan, anda masih harus mematuhi semua tanda lalu lintas! Untuk makluman, permainan ini telah dimuat turun puluhan juta kali oleh pelbagai pengguna dari banyak negara.

5. Sage Fusion

Sage Fusion

Sage Fusion adalah hasil gabungan permainan genre Role Playing Game (RPG, antara pengembaraan dan novel visual . Kualiti grafik lukisan tangan membuat anda yang bermain permainan ini merasa seperti anda melihat komik atau manga.

Permainan pertempuran ini menceritakan tentang dunia pengembaraan masa depan Marlon Ziglar, seorang penguasa yang kaya dan Alvonso, pengawalnya yang mesti bertemu pelanggan di Capistad, Planet Galactic Union (sebuah kota di dunia masa depan).

6. Orbiz

Orbiz

Masih mengenai pengembaraan, Indonesia juga mempunyai permainan bernama Orbiz. Ya, permainan Orbiz ini adalah mengenai pertempuran dengan zombie. Permainan yang boleh dimainkan di komputer atau komputer riba menyediakan mod berbilang pemain. Oleh itu, anda boleh memainkannya dengan rakan anda.

7. Legiun Jatuh

Fallen Legion

Fallen Legion adalah genre Role Playing Game (RPG). Permulaan permainan ini mengisahkan sebuah kerajaan bernama Fenumia yang berada di ambang kehancuran. Semasa bermain permainan ini, anda akan bermain sebagai Cecille, puteri kerajaan yang berjuang mempertahankan takhta.

Cecille terpaksa berjuang sendirian kerana ayahnya telah meninggal dahulu. Lalu, dapatkah Cecille mengembalikan kegemilangan Kerajaan Fenumia? Anda harus ingat, permainan Fallen Legion ini hanya boleh dimainkan di Play Station 4 yang anda tahu. Jadi, jangan cuba mencari di Play Store atau App Store.

8. Pertarungan Pertempuran Luar Angkasa Ultra

Pertarungan Pertempuran Angkasa Ultra

Ultra Space Battle Brawl adalah permainan yang dikembangkan oleh Mojiken Studio dan diterbitkan oleh Toge Productions. Cara bermain permainan ini sama seperti bermain bola tenis.

Anda boleh menang dalam permainan ini apabila anda dapat memecahkan kristal lawan secepat mungkin dan menahan bola dari lawan agar tidak memecahkan kristal anda.

9. Pertahanan Menara Diponegoro

Pertahanan Menara Diponegoro

Siapa sangka bahawa sejarah kemerdekaan Indonesia juga dapat diadopsi sebagai permainan latar belakang. Pertahanan Menara Diponegoro menggambarkan perjuangan rakyat Indonesia semasa Perang Diponegoro.

Permainan ini anda boleh bermain di telefon bimbit, dan boleh dimuat turun di Play Store. Nah, tugas anda dalam permainan ini adalah mempertahankan wilayah Jawa ketika melawan penjajah.

Anda perlu membina menara dan brigade untuk menahan serangan dari pihak lawan. Jadi, jangan biarkan lawan anda merebut wilayah anda. Bebas!

10. Bunuh Comel

Bunuh Comel

Cute Kill adalah permainan yang mempunyai watak utama sebagai gadis. Tetapi bukan hanya gadis biasa, tetapi watak ini memegang bayi yang mempunyai senjata.

Dalam permainan ini, anda harus menyelamatkan diri daripada mengejar zombie yang menakutkan. Selain itu, anda mempunyai misi dan tujuan, iaitu pergi ke tempat rahsia di mana ayah dan ibu anda berada.

Nah, bayi yang dipegang akan terus menembak zombie sementara gadis itu akan terus berlari sehingga sampai ke garisan penamat.

Apabila anda berjaya, anda adalah anak yang naik taraf. Sudah tentu, setiap tahap meningkat, tahap kesukaran anda akan meningkat. Jangan lupa untuk menaik taraf senjata yang anda gunakan ya!

Itulah beberapa permainan buatan Indonesia yang mendapat popularitas tinggi di negara ini, bahkan ada yang berhasil menembusi pasar internasional. Permainan oleh anak-anak bangsa di atas mempunyai platform yang berbeza. Sebilangannya boleh dimainkan di telefon bimbit, komputer atau komputer riba, dan ada juga yang boleh dimainkan di konsol.