Jaga Privasi Anda, Ini Cara Menggunakan VPN pada PC dan Android

Internet telah menjadi bahagian yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan masyarakat. Kemudahan mendapatkan maklumat menjadikannya sangat baik di antara sumber maklumat lain kerana dapat dilakukan kapan saja, di mana saja, oleh sesiapa sahaja.

Walaupun begitu, kebebasan ini juga ternyata membawa akibat. Terdapat beberapa masalah yang sering menghantui penggunaan internet, seperti privasi, keselamatan, dan penapisan.

Tahukah anda aktiviti anda di internet dapat dijejaki? Ya, mungkin oleh ISP anda, mungkin oleh syarikat internet seperti Facebook, Instagram, Twitter dan Google. Atau, mungkin ada pelawak yang tidak menyukai anda dan ingin mencuri data anda untuk diedarkan.

Wow, ini  adalah sangat berbahaya. Itulah pentingnya menjaga privasi dan keselamatan di internet, sehingga anda dapat melayari tanpa rasa takut akan penyalahgunaan data anda. Tidak ketinggalan jika anda gagal mendapatkan maklumat di laman web yang disekat. Jadi ia tidak terasa sangat bebas ketika melayari.

Nasib baik, ada penyelesaiannya, iaitu dengan menggunakan VPN (Virtual Private Network). Apa itu VPN dan apa yang dilakukannya? Seperti ini. Semasa anda melayari, anda mempunyai "alamat digital" yang disebut Alamat IP yang mudah dijejaki oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Sekiranya anda menggunakan VPN, Alamat IP anda akan dilindungi dan anda boleh melayari internet seolah-olah menggunakan Alamat IP orang lain.

Ini dapat melindungi data anda dari  penggodam,  dan anda juga dapat mengakses maklumat yang sebelumnya disekat. Sebenarnya, anda boleh menipu laman web ini seolah-olah anda mengakses internet dari luar negara. Menarik kan?

Tetapi, bagaimana menggunakannya? Tenanglah, telah menyediakan langkah-langkah yang dapat dilakukan sehingga anda dapat memasang VPN.

Cara menggunakan VPN pada PC

Untuk memasang VPN pada PC, anda perlu melakukan beberapa langkah seperti memuat turun dan memasang aplikasi. Inilah langkahnya.

1. Lawati Laman Web HotSpot Shield VPN  kawasan terbuka-hotspot

Biasanya, aplikasi VPN dibayar. Tetapi ada juga banyak aplikasi VPN percuma yang dapat anda coba walaupun anda harus mengorbankan beberapa ciri premium dan biasanya lebih lambat. Nah, salah satu VPN percuma terbaik ialah HotSpot Shield VPN. Terdapat dua versi yang boleh anda gunakan - sambungan Google Chrome, atau aplikasi desktop.

Sekiranya anda menggunakan pelanjutan, anda hanya dapat menggunakan VPN di penyemak imbas. Jadi, penulis akan memberikan langkah-langkah untuk menggunakan VPN yang merupakan aplikasi Windows.

Pertama, lawati laman HotSpot Shield VPN di pautan ini, atau dengan mengetik "//www.hotspotshield.com/vpn/" di medan carian di penyemak imbas dan tekan Enter.

2. Pasang Aplikasi VPN

muat turun-aplikasi-vpn-di-pc

Anda akan melihat pelbagai pilihan platform seperti Windows, MacOS, Linux dan sebagainya. Pilih platform yang sesuai, Windows misalnya. Kemudian, klik butang "Muat turun Percuma". Selepas itu anda hanya memilih direktori penyimpanan dan muat turun akan dijalankan.

Buka fail yang dimuat turun untuk memulakan pemasangan. Kemudian, ikuti arahan yang diberikan sehingga aplikasi dipasang. Nanti akan ada pilihan Asas dan Premium. Cukup pilih yang Asas supaya anda tidak perlu membayar.

3. Tetapkan Aplikasi HotSpot Shield

set-aplikasi-vpn-as-you-pc.jpeg

Nah, pada peringkat ini, anda telah berjaya memasang aplikasi VPN di PC anda. Terdapat beberapa tetapan yang boleh anda cuba sehingga anda dapat menyesuaikan aplikasi ini sesuai dengan keperluan anda. Navigasi juga cukup mudah - untuk pergi ke menu Tetapan, cukup klik ikon roda gigi pada menu menegak yang terletak di sebelah kiri.

Pada tab Umum, anda boleh menetapkan sama ada anda mahu membuka aplikasi ini secara automatik setiap kali PC dihidupkan. Kemudian, ada menu untuk  meminimalkan aplikasi ketika dibuka, sehingga dapat berjalan di latar belakang dan menjaga tampilan desktop anda dengan rapi.

Anda juga dapat menetapkan VPN ini untuk dihidupkan secara automatik setiap kali anda menyambung ke WiFi awam. Anda boleh mendapatkan menu ini di tab Tetapan. Kemudian, pada tab Domain Bypass, anda boleh menetapkannya sehingga anda dapat mengakses laman web tertentu secara normal walaupun VPN masih aktif.

4. Hidupkan VPN

aktifkan-vpn-on-pc.jpeg

Sekiranya anda telah menyesuaikan tetapan, sekarang adalah masa untuk mencuba menghidupkan VPN dengan mengklik butang  kuasa . Oh ya, kerana VPN yang anda gunakan adalah percuma, penggunaan VPN terhad kepada 500MB.

Selain itu, anda juga tidak dapat mengubah lokasi pelayan ke negara lain, hanya pelayan Amerika Syarikat yang tersedia. Dari segi mengatasi  sekatan geografi, fungsi VPN sudah cukup. Kisah lain jika anda ingin menggunakan muat turun atau  streaming untuk masa yang lama.

Untuk mengetahui sama ada VPN ini benar-benar berfungsi atau tidak, anda harus memeriksa menggunakan laman pengesanan Alamat IP. Lawati IPSaya.com dan  tatal ke bawah sehingga anda mendapat maklumat negara.

Sekiranya VPN tidak berfungsi, maklumat negara yang ditampilkan masih Indonesia. Sekiranya berjaya, laman pengesanan Alamat IP ini akan memaparkan maklumat negara seperti Amerika Syarikat. Tahniah! Anda berjaya menggunakan VPN untuk melindungi data peribadi anda dan juga menikmati faedah yang ditawarkan oleh aplikasi VPN.

Cara menggunakan VPN di Android

Anda juga dapat menggunakan VPN melalui perangkat Android,  Anda tahu ! Caranya juga tidak begitu sukar, cukup muat turun aplikasinya dan anda boleh menggunakannya dengan segera. Lihat langkah-langkah berikut.

1. Muat turun Aplikasi VPN HotSpot Shield

muat turun-aplikasi-vpn-pada-android

Pertama sekali, anda perlu mencari aplikasi ini di Google Play Store pada peranti anda dengan menaip kata kunci "perisai hotspot" di ruang carian. Atau, anda juga boleh mengunjungi halaman aplikasi melalui pautan ini. Kemudian, klik butang Pasang untuk memuat turun aplikasi dan tunggu beberapa saat sehingga pemasangan selesai, kemudian ketuk butang Buka.

2. Buat Akaun Perisai HotSpot

buat-vpn-akaun android

Sedikit berbeza dengan langkah-langkah untuk menggunakan VPN pada PC, Anda diharuskan memiliki akun untuk menggunakan VPN HotSpot Shield di Android. Masukkan e-mel dan kata laluan anda kemudian klik butang Daftar.

Sekarang, di bawah slaid yang menerangkan mengenai VPN, anda akan melihat butang "Mula Percubaan 7 Hari Percuma" yang memerlukan anda memasukkan data kad kredit atau kaedah pembayaran lain. Ia boleh menjadi neraka  memilih opsyen ini, tetapi anda akan disingkirkan jika baki tempoh percubaan tamat.

Luncurkan  slaid hingga akhir dan anda akan mendapat pilihan untuk menggunakan aplikasi dengan iklan.

3. Buat Tetapan Aplikasi VPN Seperti yang Anda Mahukan

uruskan-vpn-app-as-you-android

Lebih kurang, beberapa tetapan dalam aplikasi ini tidak jauh berbeza dengan yang terdapat di PC. Ada beberapa fitur tambahan yang dapat Anda atur, misalnya Anda dapat membuat daftar aplikasi apa pun yang ketika dibuka, VPN akan mulai secara automatik secara automatik.

Kemudian anda dapat memilih jenis jaringan yang akan memicu VPN untuk dihidupkan, seperti  WiFi tanpa jaminan, WiFi selamat, dan  rangkaian mudah alih. Selain itu, anda boleh menetapkan VPN secara automatik untuk mematikan ketika peranti anda berada dalam  mod tidur .

4. Hidupkan VPN

hidupkan-vpn-on-android

Di bahagian utama HotSpot Shield VPN, ketuk butang kuasa untuk menghidupkan VPN. Anda akan diminta untuk memberikan izin akses ke aplikasi dengan mengklik tombol "Mari kita lakukan", ketuk Hotspot Shield VPN, dan ketuk tombol "Izinkan akses penggunaan".

Kemudian, ketik butang  kuasa sekali lagi dan ketuk OK apabila ada mesej permintaan sambungan . Tunggu beberapa saat dan peranti Android anda akan disambungkan ke VPN. Mudah, bukan?

Itulah langkah-langkah untuk menggunakan VPN melalui PC dan Android. Akhirnya, anda boleh melayari internet dengan selamat dan selamat tanpa takut data peribadi anda akan digodam oleh orang lain. Walaupun begitu, berjaga-jaga dengan laman web yang mencurigakan. Masalahnya adalah, walaupun memberikan lapisan keamanan tambahan, VPN juga masih memiliki sedikit jurang untuk penggodam menyusup  .