10 Saluran YouTube Pendidikan Indonesia untuk Pembelajaran Dalam Talian

Sejak kebelakangan ini YouTube telah menjadi salah satu aplikasi perkongsian video yang paling popular. Biasanya orang menonton YouTube pada masa lapang atau hanya untuk menghilangkan keletihan. Oleh itu, ramai orang berpuas hati dengan kandungan hiburan di YouTube.

Walaupun YouTube dikuasai oleh konten hiburan, tidak sedikit saluran YouTube yang memfokuskan pada pendidikan atau pendidikan, sehingga dapat menjadi media untuk meningkatkan pengetahuan kita! Tidak ada salahnya menukar saluran kegemaran anda menjadi saluran pendidikan yang lebih berguna. Ayuh, lihat saluran YouTube pendidikan apa yang popular di Indonesia.

1. Bagaimana boleh?

Macam mana boleh jadi?

Hanya dari tajuk saluran YouTube telah membuat beberapa orang tertanya-tanya. Macam mana boleh jadi? adalah saluran YouTube pendidikan dengan animasi lucu dan menghiburkan. Menariknya, jika anda melihat lebih dekat, setiap video di saluran YouTube ini akan memaparkan animasi bakso. Bagaimana saluran YouTube? kini mempunyai lebih daripada 2 juta pelanggan.

Kandungan pendidikan di saluran YouTube ini dikemas dengan menarik dan ringkas sehingga lebih mudah difahami. Oleh itu saluran ini dijamin tidak akan membosankan. Apabila anda telah menonton video di saluran YouTube ini, anda akan mendapat pengetahuan baru yang mungkin tidak anda fikirkan selama ini.

2. Tanda Tanya Hujan

Hujan Tanda Tanya

Tanda Soalan Hujan Saluran YouTube mempunyai beberapa kategori, mulai dari cara belajar , petua belajar, tanya pakar, sains dan teknologi, dan lain-lain. Saluran ini membincangkan perkara-perkara umum yang membolehkan kita memperoleh persepsi dan pengetahuan baru.

Saluran YouTube ini juga sering memotivasi kami untuk mengetahui anda tahu! Tanda Tanya Rain mempunyai lebih daripada 360 ribu pelanggan. Mereka menerapkan konsep pembelajaran tidak semestinya di sekolah, tetapi dapat melalui video.

3. Ruangguru

Bilik guru

Sebilangan orang sudah biasa dengan saluran YouTube ini. Ruangguru sebenarnya merupakan permulaan pendidikan teknologi yang sudah sangat terkenal di Indonesia. Bahkan Ruangguru telah memulai pengembangannya ke sejumlah negara, salah satunya adalah Vietnam.

Selain dapat melanggan dengan memuat turun aplikasi, Ruangguru juga memberikan beberapa tip belajar untuk sekolah. Platform yang mendakwa sebagai murid nombor satu mempunyai lebih daripada 69 ribu pelanggan. Adakah anda juga melanggan Ruangguru?

4. Quipper

Quipper

Quipper juga merupakan platform bimbingan dalam talian seperti Ruangguru. Hanya Quipper lebih tertumpu pada pelajaran untuk mempersiapkan Peperiksaan Nasional. Saluran YouTube ini mempunyai lebih daripada 380 ribu pelanggan.

Platform ini menyediakan lebih banyak video mengenai PBB, persiapan pelajaran kuliah dan sekolah menengah. Bagi anda yang sudah bersekolah menengah, saluran YouTube ini sesuai untuk anda.

5. DW Indonesia

DW Indonesia

DW Indonesia adalah singkatan dari Deutsche Well. Saluran YouTube ini sebenarnya merupakan institusi penyiaran antarabangsa yang menghasilkan siaran TV, radio dan maklumat melalui internet. Saluran YouTube DW Indonesia mempunyai lebih dari 290 ribu pelanggan.

DW Indonesia mempunyai beberapa kategori pendidikan, seperti kampus DW, negara orang, inspirasi dan gaya hidup, inovasi teknologi sains, dan lain-lain. Saluran YouTube ini tidak membincangkan perkara berat yang benar-benar akan membuat anda berfikir, tetapi juga mengenai maklumat umum dalam video pendek yang mudah difahami.

6. Anda Perlu Tahu!

Anda mesti tahu

Sepintas lalu, saluran YouTube ini serupa dengan Kok Bisa?, Yang merupakan kandungan pendidikan pendidikan yang menyajikan pelbagai maklumat. Saluran YouTube yang Perlu Anda Ketahui! mempunyai beberapa kategori, mulai dari sejarah dan pengetahuan, mari kita pendapat, berani bertanya, dan lain-lain. Saluran Youtube ini

Saluran YouTube yang Perlu Anda Ketahui! yang sudah mempunyai lebih dari 87 ribu pelanggan, sebenarnya telah dibuat sejak beberapa tahun yang lalu, tetapi belum mempunyai banyak video. Ternyata mereka juga berkolaborasi dengan Tanda Tanya Rain, How come?, Dan Science Bro.

7. Sains Bro

Sains Bro

Seperti namanya, Science Bro adalah saluran pendidikan mengenai sains yang dibungkus dalam video yang menyeronokkan. Sedikit berbeza dengan saluran Bagaimana boleh? dan Anda Perlu Tahu! Saluran ini mempunyai konsep video animasi seperti penanda, jadi rasanya lebih menarik dan baru.

Mereka mempunyai dua kategori video, iaitu sains fizikal dan sains kehidupan . Saluran yang dibina sekitar empat tahun lalu mempunyai lebih daripada 80 ribu pelanggan, tetapi kandungan video tidak terlalu banyak. Sekiranya anda peminat sains, anda perlu melanggan saluran YouTube ini.

8. Ayuh berfikir

Ayuh berfikir

Come on Thinking juga menggunakan konsep video pendidikan dalam bentuk animasi yang lebih menarik. Saluran YouTube ini lebih terkini kerana terdapat video baru setiap minggu. Mari kita fikirkan mempunyai beberapa kategori video, seperti edisi astronomi, edisi biologi, tren Indonesia, alam semesta 101 , dan lain-lain.

Video di saluran ini benar-benar membuat kita berfikir. Oleh itu, pengetahuan kita akan terbuka dan meningkat. Mari kita fikirkan, kita sudah mempunyai lebih dari 94 ribu pelanggan. Adakah anda salah satu saluran pelanggan?

9. Nussa Rasmi

Rasmi Nussa

Nussa Official adalah saluran YouTube pendidikan untuk kanak-kanak Muslim. Saluran ini pada asalnya merupakan rancangan stesen TV pada bulan Ramadhan.

Saluran YouTube Rasmi Nussa menyajikan kandungan video animasi yang berbeza dengan video pendidikan lain. Kandungannya dikemas dalam cerita per episod dengan jalan cerita yang mudah difahami oleh kanak-kanak.

Sekiranya anda sudah mempunyai anak atau mempunyai adik perempuan, anda diminta untuk melanggan Nussa Official. Setiap video juga mempunyai hikmah di sebalik ceritanya. Anak-anak yang dijamin akan merasa di rumah menonton. Saluran ini sudah mempunyai lebih daripada 5.24 juta pelanggan.

10. Lebih pintarIndo

Lebih pintarIndo

SmarterIndo dibina oleh seorang pelajar Indonesia yang tinggal di Sydney, Australia. Dia mencipta saluran pendidikan yang diilhamkan oleh Australia. Saluran ini mengandungi bahan sekolah menengah mengenai kimia dan seumpamanya.

Kandungan di saluran YouTube ini dikemas dalam video pendek kurang dari 10 minit. Sekiranya anda malas belajar kimia kerana penuh dengan formula, anda boleh belajar di saluran SmarterIndo ini.

Selain kimia, saluran ini juga menyediakan bahan pembelajaran fizik yang anda tahu! Oleh itu, saluran YouTube SmarterIndo disyorkan untuk anda yang ingin mendalami ilmu pengetahuan.

Kini SmarterIndo sudah mempunyai lebih dari 52.7 ribu pelanggan. Seperti namanya, bagi anda yang ingin pintar, jangan lupa mampir ke saluran YouTube ini!

Bagi anda yang terlalu kerap menonton video hiburan, anda harus beralih ke saluran pendidikan seperti yang ada di atas! Adakah anda melanggan salah satu saluran di atas? Sekiranya anda berminat, anda juga dapat menyumbang untuk mendukung pendidikan Indonesia dengan membuat saluran YouTube pendidikan.

Selain dapat berkongsi pengetahuan dengan banyak orang secara percuma, secara tidak langsung anda juga akan terus belajar untuk meningkatkan kemampuan. Anda juga boleh menjana wang dari saluran ini. Bagaimana? Sangat menarik, bukan? Sekiranya anda mengetahui saluran YouTube pendidikan Indonesia yang lain, sila kongsi dengan pembaca lain di ruangan komen.