10 Smartband Murah Berkualiti Terbaik pada tahun 2020

Selain smartwatch, satu lagi peranti yang boleh dipakai yang sangat diminati akhir-akhir ini adalah smartband. Peranti yang boleh dipanggil gelang pintar sangat sesuai untuk mereka yang suka bersenam. Ini kerana alat ini akan mencatat pelbagai aktiviti peningkatan kecergasan yang dilakukan, mulai dari joging hingga berbasikal.

Kerana bentuk dan ciri-ciri yang kurang daripada jam pintar, jalur pintar juga dijual dengan harga yang lebih murah. Baiklah, bagi anda yang berminat untuk membelinya, berikut akan memberikan cadangan untuk 10 jalur pintar yang berkualiti dan murah tahun ini.

1. Xiaomi Mi Band 4

xiaomi-mi-band-4

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Xiaomi Mi Band 4 adalah pilihan jalur pintar yang murah tetapi tidak murah. Ini jelas kelihatan pada skrin sentuh warna AMOLED yang dibawanya. Berbanding dengan Xiaomi Mi Band 3 yang merupakan pendahulunya, ukuran skrin pada Mi Band 4 kira-kira 40% lebih besar (21,6 x 10,8 mm).

Selain dapat memantau keadaan tidur dan degup jantung selama 24 jam, Mi Band 4 memiliki banyak fitur  pengesanan kecergasan yang unggul. Anda dapat menghitung jumlah dan tempo langkah ketika berlari, memantau kemajuan berbasikal, hingga latihan  tali pertempuran . Sijil 5 ATM juga menjadikan smartband ini kalis air pada kedalaman 50 meter dan dapat digunakan untuk memantau aktiviti berenang.

Tidak hanya unggul dalam  pengesanan kecergasan , Xiaomi Mi Band 4 juga mempunyai daya tahan bateri yang sangat kuat, yang dapat bertahan hingga 20 hari hanya dalam satu pengisian. Sekiranya anda berminat, anda boleh membeli smartband berkualiti murah ini dengan harga Rp 449 ribu.

2. Lenovo G03

Lenovo-G03

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Tidak semua orang memerlukan pelbagai ciri. Kadang-kadang ada yang ingin menggunakan jalur pintar hanya untuk ciri  penting . Itulah yang ditawarkan oleh Lenovo G03. Sebelum mengulas mengenai ciri-cirinya, ingatlah bahawa jalur pintar ini sangat murah, yang harganya hanya sekitar Rp 225 ribu sahaja.

Dari segi ciri, anda boleh mengira langkah kaki dengan sensor pedometer. Anda juga dapat memantau  kadar degupan jantung dan tidur menggunakan jalur pintar ini. Anda juga dapat melihat hasil pemantauan pada aplikasi Lenovo Go di telefon bimbit yang juga berfungsi untuk memilih pemberitahuan apa yang ingin anda tampilkan di smartband.

Terdapat juga ciri Find My Phone untuk membunyikan telefon apabila anda tidak dapat mencarinya. Oh ya, skrin yang dibawa pada Lenovo G03 juga hanya OLED monokrom dengan resolusi yang tidak begitu besar, tetapi maklumat yang dipaparkan masih cukup menarik untuk dilihat.

Satu lagi perkara yang cukup dihargai adalah pengesahan 5 ATM yang disokongnya - menjadikan telefon pintar ini dapat digunakan ketika mandi atau berenang. Rintangan bateri cukup baik. Ia boleh bertahan sehingga 12 hari. Sekiranya anda hanya mempunyai bajet minimum atau tidak memerlukan ciri-ciri petualangan, Lenovo G03 patut dilihat.

3. Amazfit Cor

Xiaomi Amazfit COR

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Inilah jalur pintar lain yang mampu dimiliki dengan ciri yang cukup lengkap. Dilengkapi dengan layar LCD IPS (1,23 inci) yang telah dilapisi dengan Corning Gorilla Glass, jalur pintar ini selesa di mata dan sangat tahan lama dari calar. Bahan pelindung badan yang menggunakan keluli tahan karat juga menambahkan kesan kukuh pada salah satu produk Huami ini.

Dari segi aktiviti pemantauan, anda dapat memantau jumlah kalori yang dibakar, langkah kaki, degup jantung, dan juga analisis tidur. Tali juga boleh dikeluarkan dari jam tangan. Anda boleh menggantinya dengan  pelbagai jenis tali dalam pelbagai warna di pasaran.

Oh ya, jangan takut dengan telefon pintar yang rosak kerana lupa melepaskannya semasa mandi, kerana sudah ada 5 pensijilan ATM yang menjadikannya kalis air hingga kedalaman 50 m. Juga digunakan untuk berenang masih OK.

Ciri umum lain juga ada seperti Cari Telepon, penggera, pemasa, dan berbagai pemberitahuan aplikasi yang dapat disetel pada aplikasi Mi Fit (pesan masuk, telepon, LINE, WhatsApp, dll.). Baterinya cukup kuat, ia boleh bertahan sehingga 12 hari dalam satu cas. Juga, tidak perlu lama untuk menghilangkan jalur pintar dari  rendah hingga penuh. Sekiranya anda berminat, anda boleh mendapatkannya dengan harga sekitar Rp 350 ribu.

4. FitMe Lite Plus

FitMe-Lite-Plus

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Vyatta FitMe Lite Plus juga menjadi pilihan smartband murah yang boleh dibeli. Kesinambungan dari FitMe Lite, jalur pintar ini mempunyai bahan logam dengan tali  yang lebih fleksibel. Ukuran skrinnya juga cukup besar, iaitu 0,96 inci. Dia juga telah disahkan dengan IPX7 yang masih dapat bertahan dengan baik ketika mandi, tetapi tidak boleh digunakan untuk berenang.

Untuk pemberitahuan yang boleh muncul di jalur pintar, sayangnya hanya terhad pada beberapa aplikasi. Tetapi masih terdapat pelbagai media sosial dan utusan seperti Instagram, Twitter, Facebook, Line, dan WhatsApp.

Anda tentu dapat melakukan pelbagai pemantauan seperti pemantauan  tidur , pengiraan kalori dan tekanan darah, dan juga langkah kaki. Anda juga boleh menggunakan smartband ini sehingga 15 hari berdiri dengan masa . Secara keseluruhan, ciri-ciri yang ditawarkan masih cukup kukuh memandangkan harganya cukup berpatutan pada harga hanya Rp 150 ribu.

5. DT No.1 F4

DT-No-1-F4

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Walaupun dikelaskan sebagai jalur pintar, DT No. 1 F4 mempunyai ciri yang cukup unik. Selain memantau aktiviti umum seperti  pemantauan tidur , langkah kaki, dan degup jantung, anda juga dapat mengukur tekanan darah dan kadar oksigen darah.

Aplikasi Vandoo yang disambungkan dengan jalur pintar ini juga mempunyai paparan data yang komprehensif dan dapat meneruskan pemberitahuan dari semua aplikasi yang dipasang pada HP. Layar OLED berukuran 0.96 inci sehingga teks dapat dibaca dengan mudah.

Bagi anda yang pencinta alam juga pasti menyukai produk ini. Kerana, ada fitur untuk mengukur jarak ketinggian, tekanan udara, dan tahap jejak cahaya UV. Terdapat juga mod  latihan  untuk  mendaki  serta pelbagai aktiviti sukan lain seperti berlari, berbasikal, bola keranjang, badminton, bola sepak, dan berenang (persijilan IP68). Dapatkan smartband murah ini dengan harga Rp 300 ribu.

6. Xiaomi Mi Band 3

Xiaomi Mi Band 3

Semak Harga di Shopee

Sekiranya anda mencari jalur pintar di bawah Rp. 500 ribu tetapi tidak begitu mengecewakan, maka Xiaomi Mi Band 3 boleh menjadi jawapan terbaik. Walaupun teknologi penjejakan kecergasan tidak sehebat yang terdapat di Xiaomi Amazfit Bit, apa yang anda boleh bawa dengan Mi Band 3 masih dapat diandalkan.

Walaupun cukup asas, Xiaomi Mi Band 3 masih mempunyai beberapa kelebihan. Sebilangan dari mereka dapat memantau degupan jantung dan reka bentuk yang cukup ramping. Kelemahan produk ini adalah kerana ia tidak dilengkapi dengan GPS dan kemampuan skrin terhad pada waktu siang. Anda boleh mendapatkan produk Xiaomi Mi Band 3 ini di kedai dalam talian.

7. iWown i6 HR

iWown i6

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Dengan hanya Rp 400 ribu, anda dapat membawa pulang iWown 6 HR, sebuah jalur pintar berkualiti dengan reka bentuk mewah . Gelang pintar ini menawarkan skrin yang cukup besar berbanding dengan gelang pintar lain, yang berukuran 0,73 inci. Bukan hanya jam dan tarikh, iWown i6 HR juga dapat mengira langkah, jarak larian, kalori, dan degupan jantung secara serentak.

Untuk menyokong mobiliti anda, jalur pintar ini dapat menunjukkan pemberitahuan mesej SMS atau ID panggilan yang memasuki telefon pintar. Bentuk ringkas dengan reka bentuk yang sangat moden menjadikan iWown i6 HR ini kelihatan menarik untuk digunakan pada bila-bila masa dan di mana sahaja.

8. Movi EB09

Movi EB09

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Movi EB09 adalah smartband murah terbaik dalam kisaran harga Rp 200 ribu. Selain dapat menampilkan pemberitahuan telefon pintar (mesej dan panggilan masuk), jalur pintar ini juga dapat mengukur aktiviti kecergasan anda seperti berjoging atau berjalan santai. Selain itu, Movi EB09 yang anda juga boleh bergantung untuk merakam degup jantung dan tekanan darah.

Untuk reka bentuk, Movi EB09 memang kelihatan biasa, sederhana dan cukup bagus untuk produk peringkat kemasukan . Tetapi secara keseluruhan, fungsi asas penjejakan kecergasan dapat berjalan dengan baik pada jalur pintar ini. Segera dapatkan produk Movi EB09 hanya di Bukalapak dengan harga termurah.

9. Dan Jalur Lebar Cardio

Jalur Pintar Kardio

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Dengan ciri-ciri yang tidak jauh berbeza dengan Movi EB09, anda boleh mendapatkan smartband Terta Smartband Cardio dengan harga kurang dari Rp 200 ribu! Ini pasti akan membuat anda keliru, mahu memilih Movi EB09 atau Terta Smartband Cardio. Tetapi kedua-duanya sama baik.

Terta Smartband Cardio boleh bertahan sehingga 4 hari dengan sekali cas bateri. Peranti ini juga dilengkapi dengan ciri anti-hilang . Jadi, anda boleh menetapkan jarak yang selamat dengan telefon pintar yang anda sayangi. Apabila telefon terlalu jauh dari jangkauan, Terta Smartband Cardio akan menghantar pemberitahuan. Berminat dengan smartband mumer ini?

10. Jam Tangan M2

Jam Tangan Pintar M2

Semak Harga di Shopee

Anda boleh mengatakan Smartwatch M2 ini adalah replika Xiaomi Mi Band 2. Ini kerana bentuk dan fungsi kedua jam tangan pintar itu hampir serupa. Perbezaan antara keduanya terletak pada butang fizikal dan aplikasi yang digunakannya (Mi Band 2 menggunakan Mi Fit sementara M2 menggunakan Yoho Sport.

Fungsi utama untuk mengesan kecergasan sudah dimiliki oleh peranti ini. Anda juga boleh menggunakan kawalan kualiti tidur dan membuat penggera. Anda boleh membeli Smartwatch M2 di Bukalapak dengan harga di bawah IDR 100 ribu rupiah!

Inilah 10 cadangan jalur pintar berkualiti murah yang sangat sesuai untuk menyertai aktiviti sukan anda. Untuk menjadikan pilihan anda lebih mantap, tanyakan kepada penjual maklumat lengkap yang anda perlukan dari peranti yang akan dibeli. Sekiranya anda mahukan lebih banyak ciri, sila pilih jam pintar terbaik yang telah kami tinjau dalam artikel ini.