Cara Menggunakan Clean Master di Smartphone Android

Salah satu aplikasi yang wajib dimiliki oleh para pengguna Android adalah Clean Master. Aplikasi buatan Cheetah Mobile tersebut mampu membersihkan berbagai sampah sehingga performa perangkat Android Anda akan kembali meningkat.

Aplikasi Clean Master ini sebenarnya sangat mudah untuk digunakan, karena menyuguhkan tampilan yang sangat bersahabat. Namun bagi Anda yang baru menggunakannya, mungkin akan sedikit kebingungan dengan berbagai fiturnya. Oleh karena itu, kali iniakan mengulas cara menggunakan Clean Master tersebut di perangkat Android Anda.

Download Aplikasi Clean Master

cara menggunakan master bersih

Sebelum menggunakannya, pertama-tama silahkan download terlebih dahulu aplikasinya di Play Store. Aplikasi Clean Master ini dapat diunduh dan digunakan secara gratis. Oleh karena, jangan mengunduh dari tempat yang lain karena dikhawatirkan mengandung virus yang berbahaya bagi perangkat Android Anda.

Aplikasi Clean Master ini akan bekerja dengan sangat baik apabila perangkat Android Anda sudah di-root. Namun jika belum, Anda juga tetap bisa menikmati berbagai fitur utamanya tanpa masalah. Silahkan unduh aplikasinya melalui Play Store di link ini.

Membersihkan File Sampah

Ciri pertama yang ditawarkan oleh aplikasi Clean Master adalah membersihkan fail sampah, alias fail sampah. Semakin banyak aplikasi yang dipasang, semakin banyak fail sampah biasanya terdapat di Android kita. Fail tidak begitu berguna sehingga lebih baik dimusnahkan. Caranya, sila buka aplikasi Clean Master kemudian pilih pilihan "Junk Files".

1 Bersihkan Fail Sampah

Aplikasi itu kemudian akan mengimbas secara automatik untuk mencari pelbagai fail sampah yang terdapat di Android anda.

2 Bersihkan Fail Sampah

Anda boleh membersihkan beberapa  fail sampah,  seperti:

  • Cache sistem.
  • APK usang, yang 'memegang' aplikasi Android yang ada di peranti anda. Fail mentah ini biasanya mempunyai ukuran yang besar sehingga lebih baik dihapus jika tidak digunakan lagi.
  • Fail yang tersisa dari aplikasi yang telah dihapuskan. Fail-fail ini biasanya masih ada di peranti anda, jadi lebih baik menghapusnya sehingga tidak mengambil memori.

Sila tunggu sebentar sehingga prosesnya selesai. Setelah selesai, periksa satu persatu fail sampah yang dijumpai oleh aplikasi Clean Master untuk memastikan tidak ada fail penting di dalamnya.

Sekiranya anda menjumpai fail yang masih berguna, sila hapus senarai semak di sebelahnya. Setelah yakin mahu menghapusnya, sila tekan butang 'Clean Junk'. Semua fail sampah akan dihapus dengan segera dan memori peranti Android anda akan lebih luas daripada sebelumnya.

Menyejukkan Android

Sebilangan besar peranti Android kini dilengkapi dengan spesifikasi yang tinggi sehingga dapat memberikan prestasi yang sangat baik. Sayangnya, ia juga menjadikan peranti Android menjadi cepat panas, terutama ketika bermain permainan atau membuka banyak aplikasi.

1 Sejukkan Android anda

Baiklah, untuk menyejukkannya lagi, aplikasi Clean Master ini menyediakan ciri yang disebut "CPU Cooler". Untuk melakukan ini, pilih pilihan 'Phone Boost' di halaman utama, kemudian pilih pilihan 'CPU Cooler'. Aplikasi ini kemudian akan mengimbas beberapa saat.

2 Menyejukkan Android

Setelah selesai, anda akan melihat berapa suhu pada peranti Android. Sila tekan butang 'Cool Down' untuk menyejukkan dan menutup pelbagai aplikasi yang menyebabkan panas. Selepas itu, rehatkan peranti Android anda selama 5 minit.

Bersihkan RAM

1 Bersihkan RAM

RAM Android yang penuh biasanya akan membuat prestasi Android menurun, terutama dengan jumlah 'lag' ketika bermain permainan atau menjalankan aplikasi. Untuk membersihkannya, anda boleh kembali menggunakan pilihan 'Phone Boost' di halaman utama.

2 Bersihkan RAM

Selanjutnya, anda boleh menekan butang 'Boost' secara langsung di bahagian bawah untuk membersihkannya dan menjadikan Android anda kembali pantas. Untuk cara lain untuk membersihkan RAM, rujuk artikel ini.

Mempercepat Prestasi Permainan

Bagi anda yang gemar bermain permainan di Android, Clean Master sudah menyediakan ciri khas untuk menyokong aktiviti anda. Ciri-ciri ini akan mempercepat prestasi telefon pintar anda ketika bermain permainan sehingga tidak akan ada ketinggalan atau penurunan prestasi lain.

permainan induk bersih

Cara mengaktifkannya, pilih pilihan 'Phone Boost' di layar utama, kemudian tekan ikon joystick di sudut kanan atas. Kemudian pilih pilihan 'Folder Permainan' kemudian tekan butang 'Buat'. Folder yang mengandungi banyak permainan kemudian akan muncul di skrin utama Android anda.

Jika anda mahu bermain permainan, maka jalankan permainan yang anda mahu mainkan melalui folder. Permainan ini akan dioptimumkan secara automatik sehingga prestasinya akan meningkat hingga 30%.

Nyahpasang Aplikasi

Fungsi Clean Master seterusnya adalah menghapus pelbagai aplikasi yang dipasang pada peranti Android anda. Untuk melakukan ini, pilih pilihan 'Pengurus Aplikasi' di halaman utama dan kemudian pilih aplikasi yang ingin anda hapus dengan meletakkan tanda centang di sebelahnya.

Pastikan anda memilih aplikasi yang jarang digunakan atau tidak diperlukan lagi. Setelah memilihnya, sila tekan butang 'Nyahpasang'. Clean Master akan segera menghapus pelbagai aplikasi beserta fail sampah mereka.

Pindahkan Aplikasi ke Kad SD

Sekiranya anda mempunyai peranti Android dengan memori dalaman yang terhad, akan menjadi sangat menyusahkan jika anda perlu memasang banyak aplikasi. Sekarang untuk mengatasi ini, anda boleh memindahkan pelbagai aplikasi ke kad SD dengan bantuan Clean Master.

Cara menggunakan Clean Master untuk memindahkan aplikasi sangat mudah, pertama sekali sila pilih pilihan 'App Manager' di layar utama. Selepas itu pindah ke tab 'Pindahkan' kemudian pilih pelbagai aplikasi yang ingin anda pindahkan. Setelah dipilih, tekan butang 'Pindahkan' untuk memindahkannya.

Perlu diingat, tidak semua aplikasi Android dapat dipindahkan ke kartu SD, terutama aplikasi dan aplikasi lalai yang dibuat oleh Google. Selain itu, tidak semua perangkat Android juga mendukung fitur ini, terutama pada perangkat dengan sistem operasi Jelly Bean dan KitKat.

Petua Menggunakan Master Bersih

Petua Menggunakan Master Bersih

Sehingga pelbagai fitur yang disediakan oleh aplikasi Clean Master dapat dimanfaatkan secara maksimal, di sini kami akan memberikan pelbagai tip yang dapat anda terapkan dalam penggunaannya:

  • Lakukan pembersihan RAM sekali sehari.
  • Bersihkan fail sampah dua hingga tiga kali sebulan sehingga tidak banyak sampah yang terkumpul.
  • Gunakan fitur CPU Cooler pada waktu malam sebelum Anda tidur agar peranti Android anda tidak panas sepanjang malam.
  • Sekiranya peranti anda telah di-root, berikan kebenaran akses root sehingga penggunaan maksimum fitur ini.

Sekarang itulah cara menggunakan Clean Master bersama dengan pelbagai petua yang boleh anda gunakan dalam penggunaan seharian. Untuk lebih banyak petua dan trik tentang bagaimana mempercepat prestasi Android, sila lihat ulasan dalam artikel ini.