10 Kaca Realiti Maya (VR) Terbaik pada tahun 2020

Kaca tiga dimensi telah menjadi trend pada tahun 90an. Dari masa ke masa, penemuan ini terus dikembangkan menjadi teknologi canggih, seperti kacamata realiti maya. Perbezaan ketara antara gelas 3D biasa dan realiti maya terletak pada kesan yang dihasilkan oleh kedua-dua gelas tersebut.

Cermin mata 3D hanya menjadikan penampilan visual kelihatan lebih dekat dan tidak terlalu 'nyata'. Walaupun kaca mata realiti maya menawarkan pengalaman mendalam untuk membawa pengguna merasa lebih nyata dalam persekitaran maya (maya).

Kaca realiti maya mempunyai tugas untuk menangkap pergerakan kepala dan mata pengguna untuk larut dalam dunia maya yang dipaparkan. Menggunakan cermin mata ini akan terasa seperti anda berada di dunia lain.

Nah, jika anda berminat untuk memiliki gelas berteknologi tinggi, berikut adalah beberapa senarai kacamata realiti maya Carisinyal versi terbaik. Sebilangan cermin mata ini terdapat di kedai dalam talian di Indonesia.

1. Sony Playstation VR

Sony Playstation VR

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Project Morpheus adalah nama kacamata realiti maya Sony yang menyokong Playstation 4. Rancangannya, cermin mata ini akan dilancarkan pada awal 2016. GDC 2015 mengatakan bahawa cermin mata ini menggunakan skrin LCD 5 inci yang dibuat dari prototaip asal. Ditambah dengan OLED 5,7 inci untuk memperluas perspektif pengguna dan meminimumkan penampilan kabur.

Sony juga menawarkan kemampuan untuk memuat semula kadar 120Hz untuk membuat permainan playstation 120fps kelihatan lebih nyata. Selain itu, cermin mata ini juga menjanjikan latensi yang sangat rendah, iaitu kurang dari 18ms. Teknologi yang disertakan dalam Sony Playstation VR akan semakin memberikan rasa selesa kepada penggunanya.

2. Samsung Gear VR

Samsung Gear VR

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Kehadiran Samsung dalam dunia teknologi realiti maya nampaknya memberi warna baru kepada pasaran teknologi moden. Gear VR adalah cermin mata realiti maya terbaik yang serasi dengan telefon pintar Samsung Galaxy terkini, seperti Note 4 dan S6. Di hadapan slot lensa terdapat pemegang USB mikro. Samsung juga membawa skrin AMOLED super untuk Gear VR.

Beberapa ulasan dari orang yang telah mencuba Samsung Gear VR mengatakan bahawa cermin mata ini cukup hebat untuk memberikan penampilan visual yang sangat nyata. Selain itu, Samsung Gear VR juga cukup menjanjikan untuk digunakan untuk bermain permainan atau hanya menonton filem.

3. LG 360 VR

LG 360 VR

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

LG mengeluarkan cermin mata realiti maya terbaik yang menyerupai Google Cardboard. LG 360 VR ini dapat digunakan dengan telefon pintar LG G3. Hari ini, LG sedang menyiapkan versi terbaru 360 VR agar serasi dengan telefon pintar yang juga akan dilancarkan pada masa akan datang, LG G5.

Satu perkara menarik mengenai siri LG 360 VR terbaru ini, anda tidak perlu meletakkan telefon bimbit anda di hadapan cermin mata seperti di LG VR atau Gear VR. Kerana telefon pintar anda akan dihubungkan dengan cermin mata ini melalui sambungan USB-C. Berminat untuk memiliki LG 360 VR ini?

4. Kit Nintendo Labo

Nintendo-Labo-Kit

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Ini adalah cermin mata VR Nintendo untuk salah satu konsol terbaiknya, Nintendo Switch. Nintendo bukan namanya jika tidak ada inovasi unik dalam produknya, ini juga dapat dilihat dengan jelas dalam Nintendo Labo Kit. Ini adalah satu set alat  realiti maya yang dapat dipasang sesuai keperluan.

Contohnya, jika anda bermain permainan  penembak , anda boleh memasangkan VR menjadi Toy-Con Blaster - VR dengan pemasangan kadbod tambahan  dalam bentuk pistol. Beberapa jenis Toy-Con lain juga hadir seperti Toy-Con Camera, Toy-Con Elephant, Toy-Con Wind Pedal, Toy-Con Bird, dan Toy-Con VR Goggles.

Pelbagai permainan Nintendo Switch seperti Mario Odyssey, Breath of the Wild, dan Super Smash Bros. Ultimate juga sangat sesuai dimainkan menggunakan VR ini. Anda nampaknya berada di tempat duduk paling depan ketika menyaksikan perlawanan Super Smash Bros.

Buat pertama kalinya, anda juga dapat menelusuri setiap  tahap dalam 3D hanya dengan menggerakkan kepala anda. Ini benar-benar pengalaman yang mengasyikkan dan sedih untuk dimainkan  .

5. Razer OSVR

Razer OSVR

Razer juga mengeluarkan cermin mata realiti maya terbaik yang harus dipertimbangkan. Razer OZVR adalah kacamata VR yang dapat berfungsi pada beberapa sistem operasi, baik itu Android, Linux, atau Windows. Banyak platform permainan juga berfungsi dengan baik ketika dimainkan dengan Razer OZVR.

Sebagai salah satu jenama penyedia peralatan permainan, kualiti yang ditawarkan oleh Razer melalui OZVR sememangnya tidak sewenang-wenangnya. Sebenarnya, beberapa permainan realiti maya yang dulu hanya dimainkan di SteamVR, seperti Half-Life 2 atau Team Fortress 2, kini juga dapat dimainkan di Razer OZVR. Ini adalah cermin mata VR terbaik untuk anda yang sangat fanatik dengan produk buatan Razer.

6. Oculus Rift S

Oculus-Rift-S

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Ini adalah salah satu gelas VR terbaik untuk PC yang boleh anda gunakan. Oculus adalah pembuat VR yang sudah cukup terkenal dan sudah mempunyai beratus-ratus permainan VR eksklusif yang dapat diperoleh melalui kedai Oculus.

Lensa LCD berkualiti mempunyai resolusi 2560 × 1440 dengan  kadar penyegaran 80 Hz. Jadi, anda tidak perlu meragui kejelasan visual. Ini menggabungkan kekuatan perkakasan dan  perisian yang  sangat baik untuk menampilkan  permainan terkini. Reka bentuk ergonomik juga selesa di kepala kerana menggunakan ikat kepala dari Halo yang mempunyai pengedaran berat badan yang baik dan selesa dipakai.

7. HTC Vive Cosmos

HTC-Vive-Cosmos

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Apabila anda menggunakan VR, sudah tentu anda mahukan suasana yang paling mengasyikkan . Cermin mata HTC Vive Cosmos VR dapat menjawab permintaan anda dengan enam sensor kamera dan pengoptimuman perisian yang dibawanya. Terima kasih kepada sensor ini, HTC Vive Cosmos mampu  menampilkan ciri kebebasan enam darjah (6DoF).

6DoF bermaksud peranti dapat mengesan lokasi pengguna di dalam bilik. Semasa anda berlari, duduk, merangkak dan sebagainya, cermin mata VR ini akan mengikut pergerakan anda. Panel LCD dengan resolusi 2880 x 1700 piksel juga membolehkan anda menikmati kualiti grafik yang menakjubkan, dan mengurangkan  kesan pintu-layar (kesan yang membuat anda melihat kotak ketika bermain).

8. Pencarian Oculus

Oculus-Quest

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Sekiranya anda tidak mempunyai PC atau konsol permainan, tetapi masih ingin mengalami pengalaman permainan VR yang luar biasa, jangan risau. Oculus Quest membolehkan anda bermain walaupun tanpa PC. Ini bermakna anda dapat menikmati pengalaman bermain VR tanpa wayar yang dapat membatasi pergerakan anda.

Malangnya, jumlah permainan dalam siri Quest agak terhad jika digunakan tanpa wayar . Memang, siri VR Oculus Rift dan Quest mempunyai koleksi permainan yang berbeza, tetapi untungnya Quest masih dapat mengakses permainan Rift dengan memasukkannya ke PC dan menggunakan fitur Oculus Link.

Untuk dapat bermain permainan SteamVR, anda boleh, tetapi dengan beberapa tahap yang mungkin sukar bagi orang biasa (menggunakan VRidge). Walaupun begitu, secara keseluruhan kacamata VR ini menawarkan pengalaman permainan yang tidak dapat dilupakan, dilihat dari segi kualiti grafik dan kemampuan 6DoFnya.

9. Samsung Odyssey +

Samsung-Odyssey +

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Kerana ia berasal dari jenama Samsung, sudah pasti produk VR ini tidak akan mengecewakan. Dengan Samsung Odyssey +. Anda dapat merasakan rendaman yang terasa seperti dunia nyata dengan grafik yang dipaparkan pada dua skrin AMOLED. Kedua-dua skrin ini mempunyai resolusi total 2.880 x 1.600 dengan  kadar penyegaran 60 dan 90 Hz.

Cermin mata VR ini berjalan pada sistem operasi Windows Mixed Reality yang mampu bermain permainan dari Microsoft Store dan perpustakaan SteamVR. Di samping itu, Samsung Odyssey + mempunyai sudut tontonan 110 darjah dengan  suara spasial yang didengar dari semua sisi (360 darjah).

Terdapat juga mikrofon bawaan untuk mengawal PC menggunakan Cortana atau untuk berkomunikasi dengan pemain lain. Pada hakikatnya, anda dapat merasai pengalaman bermain yang memuaskan dengan produk Samsung ini.

10. Oculus Go

oculus-go

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Ini adalah produk VR lain dari Oculus. Mirip dengan Oculus Quest, Oculus Go juga dapat digunakan tanpa menyambung ke PC. Walaupun begitu, dia lebih menumpukan perhatian dalam aktiviti menonton filem. Masalahnya, peranti VR ini hanya membawa teknologi 3DoF dan tidak dapat mengesan kedudukan pemakainya.

Masih boleh digunakan untuk bermain permainan  anyway , tetapi hanya terhad kepada permainan yang tidak memerlukan penggunaan bilik-scaling . Anda hanya boleh menukar kedudukan dalam permainan menggunakan alat kawalan.

Walaupun tidak memiliki layar OLED, grafik yang dipaparkan pada layar LCD beresolusi 2560 x 1440 juga masih sangat layak untuk memberikan pengalaman menonton yang mantap.

Nah, itulah 10 cermin mata realiti maya terbaik yang boleh anda pilih buat masa ini. Pelbagai gelas ini akan menawarkan pengalaman yang berbeza ketika anda bermain permainan. Untuk senarai permainan itu sendiri, sila rujuk artikel ini.