Berikut adalah 5 Cara Mempercepat Penyalinan Fail Besar Dengan Mudah

Semakin besar ukuran fail, semakin banyak masa diperlukan untuk menyalin  fail ke partisi lain. Walaupun dalam era segera ini, tidak semua orang dapat menghabiskan masa yang lama.

Untuk itu, kita memerlukan cara untuk mempercepat salinan fail besar supaya semuanya dapat diselesaikan dengan cepat. Jangan biarkan masa anda disia-siakan terlalu banyak! Lihat cara berikut agar fail besar dapat disalin dengan cepat.

1. Ubah Format Flash Disk ke NTFS

salin-fail-besar-1

Secara umum, format pada pemacu terbahagi kepada dua - FAT32 dan NTFS. Sekiranya dijelaskan secara ringkas, FAT32 bermaksud Jadual Peruntukan Fail 32 yang mengenali kelompok data menggunakan 32 bit untuk mengenali kelompok data. Walaupun serasi pada banyak sistem operasi, FAT32 tidak dapat memindahkan data melebihi 4GB setiap fail. Kelajuan  penyalinan tidak sepantas NTFS.

NTFS bermaksud Sistem Fail Teknologi Baru yang merupakan format pemacu yang sesuai untuk Windows. Kerana majoriti menggunakan Windows sebagai sistem operasi, NTFS adalah pilihan yang cukup popular - tidak ada had maksimum pada ukuran fail dan kecepatan pemindahan yang lebih baik.

Sekiranya anda cuba menyalin fail besar ke USB atau HDD luaran tetapi kelajuannya perlahan, periksa format pemacu anda. Ada kemungkinan bahawa flash disk anda masih mempunyai format FAT32. Untuk menukarnya ke NTFS, anda perlu memformatnya semula yang dapat menghapus semua fail di dalamnya. Buat  sandaran pada fail penting dan ikuti langkah-langkah untuk Windows 10 berikut:

  • Klik kanan pada USB flash disk atau partition HDD luaran.
  • Pilih menu  Format.
  • Terdapat  menu dropdown yang berlabel  Sistem Fail dengan pelbagai pilihan format seperti FAT32, exFAT, dan NTFS. Pilih NTFS .
  • Periksa  Format Pantas.
  • Klik butang  Mula  dan tunggu sehingga format selesai,

Selepas itu, anda boleh mencuba menyalin fail besar untuk memeriksa sama ada kelajuannya meningkat. Sekiranya anda masih tidak berpuas hati dengan kepantasan, anda boleh menggabungkan kaedah ini dengan kaedah lain.

2. Gunakan Aplikasi TeraCopy

terakopi

Anda boleh menggunakan aplikasi pihak ketiga untuk mempercepat salinan fail yang besar, salah satunya adalah TeraCopy yang dapat memindahkan data lebih cepat daripada utiliti Windows lalai. Menariknya, TeraCopy boleh dimuat turun secara percuma. Berikut adalah langkah-langkah untuk memasangnya:

  • Lawati halaman muat turun TeraCopy dengan mengklik pautan ini.
  • Klik pada menu  Muat turun dan tunggu muat turun selesai.
  • Klik fail  persediaan "teracopy.exe" dan ikuti arahan pemasangan untuk menyelesaikannya.

Menggunakannya sangat mudah. TeraCopy mempunyai ciri integrasi  seret dan lepas sehingga anda hanya perlu menyalin fail seperti biasa di Windows Explorer. Tetingkap akan muncul setiap kali anda membuat perintah  tampal -  isinya menawarkan pilihan untuk menyalin fail menggunakan TeraCopy. Pilih pilihan dan proses penyalinan akan berlaku dalam aplikasi.

3. Ubah Keutamaan Penjelajah Windows dalam Pengurus Tugas

salin-fail-besar-2

Secara amnya, aktiviti copy-paste boleh dilakukan melalui Windows Explorer. Oleh itu, jika kelajuan penyalinan perlahan, satu penyelesaian adalah dengan memfokuskan kuasa pemproses PC pada Windows Explorer. Ini dapat dilakukan melalui langkah-langkah berikut:

  • Buka  Task Manager dengan mengklik kanan pada taskbar kemudian memilih menu  Task Manager . Anda juga boleh melakukannya dengan menekan CTRL + Alt + Delete pada papan kekunci dan memilih menu  Task Manager .
  • Cari aplikasi Windows Explorer dalam senarai aplikasi yang dipaparkan pada tab  Proses .
  • Klik kanan pada Windows Explorer dan pilih menu  Pergi ke butiran .
  • Klik kanan sekali lagi pada "explorer.exe" dan arahkan  kursor  pada menu  Tetapkan keutamaan  kemudian pilih menu  Realtime .

Selepas langkah ini, Windows Explorer akan menggunakan  lebih banyak sumber supaya proses penyalinan dapat lebih cepat. Tetapi perlu diingat bahawa CPU akan berfungsi lebih banyak dan mungkin akan memanas dengan cepat.

4. Ketahui Pelbagai Pintasan di Windows Explorer

jalan pintas

Selain dari sisi perkakasan dan perisian, kelajuan menyalin fail juga bergantung kepada pengguna. Pada saat menyalin, anda mungkin perlu melakukan perkara seperti membuat folder dan membuat perubahan nama fail. Terdapat pelbagai  jalan pintas  di papan kekunci untuk membantu anda menyalin fail dengan mudah.

Sebagai contoh, bukannya mengklik kanan pada fail dan memilih menu  Salin , anda hanya perlu menekan CTRL + C dan tampal menggunakan  jalan pintas CTRL + V.

Anda juga dapat menggunakan fitur pencarian dengan menekan CTRL + E - cari fail untuk disalin lebih cepat menggunakan kaedah ini. Kemudian jika anda ingin membuat folder baru untuk menyimpan salinan fail, gunakan CTRL + Shift + N.

Masih banyak kombinasi  jalan pintas  yang boleh digunakan. Dengan terbiasa menggunakan  jalan pintas , anda dapat menavigasi dengan mudah untuk menyokong penyalinan fail - terutamanya jika terdapat banyak fail besar yang akan disalin.

5. Ubah Tetapan USB ke "Prestasi Lebih Baik"

prestasi yang lebih baik

Apabila anda menggunakan flash disk, pilihan yang dipilih secara  lalai adalah "Quick Removal" - anda dapat membuang disk flash dengan selamat walaupun tanpa menjalankan perintah "Safe Remove Remove Hardware and Eject Media".

Pilihan lain adalah "Prestasi Lebih Baik" yang dapat membolehkan penulisan  cache  (data sementara) pada cakera kilat. Kaedah ini terbukti berkesan dalam mempercepat penyalinan fail yang besar. Ikuti langkah di bawah:

  • Pasangkan cakera kilat USB pada PC anda.
  • Buka Windows Explorer dan klik kanan pada partition flash disk.
  • Pilih menu  Properties  dan klik tab  Perkakasan .
  • Pilih nama cakera kilat USB anda dan klik butang  Properties .
  • Klik  Ubah Tetapan dan pilih tab  Dasar .
  • Ubah tetapan dari Penghapusan Cepat ke Prestasi Lebih Baik .

Dengan cara ini, kelajuan pemindahan fail dari PC ke cakera kilat USB akan meningkat. Tetapi ada satu perkara yang perlu diingat - anda lebih berisiko kehilangan data atau mengalami data yang rosak sekiranya flash disk dikeluarkan dengan sewenang-wenangnya.

6. Gantikan HDD dengan SSD

ssd-ilustrasi-bagaimana-untuk-laju-salin-besar-fail

Adakah anda ingin mengetahui kaedah yang paling berkesan berbanding kaedah sebelumnya? Sudah tentu, dengan mengganti cakera keras anda dengan perkakasan yang lebih baik  - dalam kes ini ya SSD (Solid State Drive).

SSD mempunyai fungsi yang sama dengan HDD, hanya ada pelbagai kelebihan. Data terbukti lebih selamat, unit ini lebih tahan kerana tiada bahagian bergerak di dalamnya.

Suara tidak bising ketika memindahkan data, dan yang paling penting: kelajuannya boleh sampai 4 kali ganda berbanding HDD. Lihat dahulu jenama SSD terbaik untuk PC dan komputer riba untuk pertimbangan.

Itulah cara yang boleh anda praktikkan untuk mempercepat penyalinan fail besar, mulai dari apa yang dapat anda lakukan dengan segera seperti penggunaan aplikasi ketiga hingga tahap yang paling "ekstrim", iaitu mengganti HDD menjadi SSD.

Tidak perlu menunggu lama untuk menyalin fail besar. Kaedah mana yang telah anda cuba? Kongsikan pengalaman anda di ruangan komen di bawah!