Inilah Jenis BIOS Yang Masih Digunakan Hingga Kini

Keperluan manusia masa kini tidak dapat dipisahkan dari teknologi, seperti komputer misalnya. Bagi anda yang sering menggunakan komputer sebagai alat aktiviti harian, baik untuk bekerja, melayari internet, atau bermain permainan, pasti sudah biasa dengan BIOS.

BIOS itu sendiri bermaksud Sistem Output Input Asas. Dengan BIOS, anda boleh menetapkan sistem operasi ke perkakasan komputer yang sedang digunakan. Bagi nama itu sendiri, BIOS, nampaknya mengandungi makna yang berasal dari bahasa Yunani yang bermaksud "makna hidup".

Pada mulanya, istilah BIOS mula dikenali sejak pertama kali muncul di sistem operasi CP / M. Kemudian, BIOS dijumpai semula dalam versi DOS yang terdapat dalam fail bernama IBMBIO.COM dan IO.SYS.

Secara umum, anda dapat menemui BIOS dengan mudah semasa anda menghidupkan komputer. Lalu, berapa banyak jenis BIOS yang ada pada masa ini? Berikut adalah beberapa jenis BIOS yang anda dapati di komputer yang sudah diringkaskan untuk anda.

1. BIM IBM

BIOS jenis ini dikembangkan oleh salah satu syarikat perisian dan perkakasan terkemuka dari Amerika Syarikat, iaitu IBM.Inc. Syarikat itu, yang terletak di pusat bandar Armonk, New York, telah ditubuhkan sejak tahun 1911. Mereka membahagikan IBM BIOS menjadi 3 versi.

Versi 1, dikeluarkan pada 24 April 1981, adalah BIOS dengan memori fizikal 544 kb. Malangnya, versi pertama ini belum dilengkapi dengan ciri pemindahan blok memori untuk beberapa kad pengembangan.

Selanjutnya, pada 19 Oktober 1981, versi kedua IBM BIOS diperkenalkan semula yang tidak jauh berbeza dengan versi sebelumnya. Cuma, dalam versi ini terdapat ciri tambahan, iaitu bugfix.

Kemudian, yang terakhir dikeluarkan pada 27 Oktober 1982. Versi ketiga yang dikeluarkan oleh IBM BIOS adalah salah satu jenis BIOS yang paling biasa dibandingkan dengan versi pendahulunya.

Versi BIOS terbaru ini mengandungi ukuran memori 640 kb dan mempunyai beberapa ciri baru yang dapat memudahkan pemindahan blok memori. Terdapat beberapa kod atau amaran Beep yang dimiliki oleh IBM BIOS. Antara lain adalah:

  • Tidak ada bip, yang bermaksud bahawa RAM belum dipasang atau didapati mengalami kerosakan pada Power Supply.
  • Satu bunyi bip pendek, yang bermaksud bahawa komputer berada dalam keadaan normal.
  • Bip panjang 1 kali dan bip pendek 1 kali, menunjukkan ada masalah dengan papan induk.
  • Bip panjang 1 kali dan bunyi bip pendek 2 kali, tanda ada masalah dengan kad VGA.
  • Panjang bip 3 kali, yang bermaksud terdapat masalah pada papan kekunci.
  • Bip 1 kali, itu bermaksud VGA Card Blank.

2. BIOS Phoenix

Terdapat juga jenis BIOS yang lain, iaitu BIOS Phoenix yang dikembangkan oleh syarikat Phoenix Technologies Ltd. ... Syarikat perisian dan perkakasan ini juga berasal dari Amerika Syarikat, lebih tepatnya terletak di Pasadena, California. BIOS Phoenix sendiri adalah salah satu BIOS yang paling popular digunakan di negara ini.

Beberapa kelebihan yang dimiliki oleh Phoenix BIOS merangkumi kemampuan untuk mengaktifkan keselamatan dan kesesuaian pelbagai komponen yang terdapat di komputer.

Yang membezakan kod Beep dari Phoenix BIOS dengan jenis BIOS yang lain adalah ketinggalan yang terdapat pada setiap kod amaran. Untuk jelas, pelbagai kod atau amaran Beep yang anda dapati di Phoenix BIOS termasuk:

  • 1 - 1 - 4 sebagai amaran sekiranya terdapat kerosakan pada BIOS.
  • 1 - 2 - 1 untuk memberitahu sekiranya terdapat kerosakan pada papan induk
  • 1 - 3 - 1 untuk memberi amaran jika terdapat masalah dengan RAM semasa dipasang atau kerana ada kerosakan.
  • 3 - 3 - 4 sebagai amaran jika terdapat masalah dengan VGA semasa pemasangan dan jika kerosakan didapati.

3. BIOS ANUGERAH

Masih dengan jenis BIOS yang berasal dari Amerika Syarikat, maka ada AWARD BIOS. Produk ini dikembangkan oleh Award International Software Inc., sebuah syarikat perisian dan perkakasan yang terletak di Los Gatos, California. Syarikat ini telah beroperasi sejak sekian lama, tepat sejak tahun 1983.

BIOS ini mengandungi program yang sistem asasnya dapat diubah suai oleh pengguna. Bukan itu sahaja, AWARD BIOS juga menyimpan maklumat persediaan pada RAM CMOS. Sementara itu, untuk menggunakan BIOS ini anda hanya perlu menekan kekunci Padam.

Seperti BIOS secara umum, AWARD BIOS juga mempunyai beberapa kod atau amaran Beep. Kod pertama adalah bunyi bip 1 kali yang bermaksud terdapat kesalahan pada RAM. Kemudian, jika dijumpai bunyi bip panjang 1 kali dan bip pendek 2 kali bererti kerosakan dijumpai pada VGA.

Sementara itu, jika terdapat 1 Bip panjang dan Bip Pendek 3 kali, ada tanda bahawa ada kerosakan pada papan kekunci. Namun, jika bunyi bip panjang tidak berhenti, itu bermakna RAM atau VGA tidak dipasang.

4. BIOS AMI

Jenis BIOS seterusnya dan yang terakhir dihasilkan dan dikembangkan oleh American Megatrend Inc. dikenali sebagai AMI BIOS. Syarikat perisian dan perkakasan ini ditubuhkan pada tahun 1985 dan bertempat di Norcross, Georgia.

Nama AMI BIOS telah mula popular sejak tahun 2002. Orang suka penggunaannya kerana ia agak mudah. Anda hanya perlu menekan kekunci Padam untuk mengaksesnya.

Kod bip atau amaran yang dimiliki oleh AMI BIOS juga berbeza-beza. Antara lain ada Beep 1 kali yang bermaksud ada kesalahan pada RAM, itu mungkin kerana tidak dipasang dengan betul atau bahkan kerosakan berlaku.

Seterusnya, Beep 2 kali memberi amaran sekiranya terdapat kesalahan pada RAM atau Kesalahan Parity Memori Kemudian, jika berbunyi bip 3 kali bererti terdapat kesalahan pada RAM atau Kesalahan Baca atau Tulis Memori.

Terdapat juga bunyi bip 4 kali yang memberi amaran sekiranya terdapat kesalahan pada papan induk. Bip 5 kali jika terdapat kerosakan pada prosesor, Bunyikan 6 kali jika fungsi pengawal pada papan kekunci mengalami masalah, Bip 7 kali yang bermaksud kesalahan dijumpai dalam Mod Video komputer. Kemudian Beep 8 kali bermaksud terdapat kesalahan dalam ujian memori pada VGA.

Walau bagaimanapun, jika bunyi bip 1 kali dan bip 8 kali bererti ada kesalahan semasa ujian paparan gambar. Sementara itu, jika bunyi bip panjang 1 kali bip pendek 3 kali bererti ada kerosakan pada memori tambahan.

Ya, itulah beberapa BIOS yang masih digunakan hingga kini. Walaupun begitu, selain empat jenis BIOS di atas, termasuk BIOS AMI, masih terdapat beberapa BIOS lain yang dihasilkan oleh pelbagai syarikat perisian dan perkakasan. Malah sekarang ada pengganti BIOS yang lebih canggih.

Kerana, pada dasarnya BIOS berjalan dalam mod sebenar yang nampaknya perlahan. Oleh itu, para pakar juga mencipta teknologi EFI atau Extensible Firmware Interface, yang merupakan bentuk turunan dari seni bina Itanium yang mempunyai prestasi yang lebih baik untuk menggantikan BIOS yang telah lama digunakan sejak tahun 1981. Sekiranya anda, BIOS mana yang anda setia? Atau adakah anda telah beralih ke EFI?

Oh ya,  selain memperkenalkan pelbagai BIOS, kami juga mempunyai petua mengenai perisian PC. Salah satunya ialah Cara Memasang Font di Linux. Klik pautan secara langsung dan cari jalan termudah, ya!