10 Jenama Tampal Termal untuk Menyejukkan PC Terbaik pada tahun 2020

Bagi mereka yang menyukai dunia komputer, mereka mesti mengetahui penggunaan terma pasta, iaitu menyalurkan haba dari pemproses ke heatsink . Tanpa bantuan terma, pemindahan suhu dari pemproses ke HSF menjadi tidak sempurna sehingga boleh menyebabkan CPU menjadi panas dengan cepat dan pada akhirnya komputer mati sendiri jika terlalu panas.

Pada masa ini terdapat banyak varian pasta termal di pasaran dan agak membingungkan untuk memilih mana yang terbaik untuk GPU, CPU, atau untuk pemeliharaan komputer standard. Sekarang, untuk membantu anda mencari pasta terma yang betul, kali ini akan membincangkan beberapa cadangan tampal termal terbaik untuk komputer anda.

1. Sebatian termal Arctic Silver 5 AS5-3.5G

Sebatian termal Arctic Silver 5 AS5-3.5G

Semak Harga di Shopee

Anda boleh mengatakan Arctic Silver 5 adalah pasta termal terbaik buat masa ini untuk aplikasi pada GPU dan CPU komputer. Sebatian termal ini adalah perak mikron 99.9%  yang tidak konduktif seperti sebilangan besar sebatian perak. Penggunaan haba pasta dijamin tidak kemas , sehingga menjadikan litar komputer lebih selamat.

Arctic Silver 5 mudah diaplikasikan dan juga senang ditanggalkan. Walaupun banyak orang bimbang tentang keselamatan litar mereka kerana menggunakan pengisi perak, juruteknik yang biasa dengannya pasti akan mengesyorkan produk ini sebagai tampal haba untuk komputer anda.

2. Noctua NT-H1

Noctua NT-H1

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Pasta termal dari Noctua terkenal dengan kualiti. Mereka menggunakan gabungan unik mikropartikel yang berbeza di dalam pengisi . Ini dilakukan untuk menyediakan beberapa penyerap haba yang terbaik . Kelebihan NT-H1 Noctua adalah prestasi yang baik dan tahan lama (berkesan menyejukkan komputer selama kira-kira tiga tahun).

Selain itu, pasta termal ini juga dijual dengan harga yang berpatutan dan dapat disimpan untuk jangka masa sehingga dua tahun untuk penggunaan selanjutnya. Kelemahannya adalah sukar untuk dibuang.

3. Artik MX-4

Artik MX-4

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Arctic MX-4 adalah salah satu pasta terma terbaik untuk GPU komputer kerana berkualiti tinggi dan anda tidak perlu menukarnya dengan kerap. Komposisi ARCTIC MX-4 terdiri daripada mikropartikel karbon yang sebenarnya melebihi pes dengan pengisi logam atau silikon.

Sebilangan kelebihan pes termal ini adalah bahawa ia tidak merosakkan litar atau bahagian halus lain sekiranya berlaku sentuhan, daya tahan yang baik, tidak menghakis, tidak konduktif, dan tidak kapasitif. Kekurangannya adalah sukar untuk dikeluarkan.

4. Kelakuan Grizzly Termal

Conductonaut Grizzly Termal

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Ini adalah salah satu produk tampal termal terbaik dari Thermal Grizzy yang telah dikembangkan untuk mempunyai tahap kecekapan yang tinggi dalam mengatasi panas, seperti yang dilihat dari kekonduksiannya 73 W / mk. Thermal Grizzy Conductonaut adalah pasta termal yang disyorkan untuk pakar yang ingin mempunyai penyelesaian pemindahan haba yang baik pada suhu lebih dari 8 darjah Celsius.

Ia juga mudah disapu ke permukaan kerana terdapat dalam bentuk suntikan sintetik. Tidak dinafikan, komponen pada PC anda akan bertahan lebih lama dalam jangka masa panjang.

5. Pasta Termal Pembuat MasterGel Cooler Master

Cooler Master MasterGel Maker Thermal Paste

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Sekiranya anda mahukan produk haba yang selamat dari bahaya litar pintas, MasterGel Maker dari  jenama Cooler Master boleh menjadi pilihan yang tepat. Ia sudah dilengkapi dengan keupayaan kekonduksian bukan elektrik dan tidak menyembuhkan sehingga CPU, GPU, dan chipset anda lebih terjaga.

Di samping itu, berkat teknologi zarah berlian nano, berat bahannya sangat ringan dan mudah digunakan tanpa menghakis komponen komputer. Ini adalah salah satu produk tampal terma yang dapat mengekalkan keadaan komponen dalam jangka masa yang lama.

6. Hidronaut Grizzly Termal

Hidronaut Grizzly Termal

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Walaupun agak mahal, kekonduksian termal dan kelikatannya sangat baik untuk menerapkan produk ini ke komponen PC. Thermal Grizzly Hydronaut mempunyai kekonduksian 11.8 W / mk dan tahap  kelikatan 140-190 Pas.

Dilengkapi dengan spatula kecil, anda boleh mengaplikasikannya dan mengolesnya dengan mudah. Hydronaut memang mempunyai kelebihan dari segi kemudahan dan harga yang lebih berpatutan berbanding dengan siri Kryonaut. Walaupun begitu, persembahan antara kedua-duanya tidak begitu jauh. Oh ya, siri Hydronaut juga cukup padat untuk anda melakukan  overclock komponen.

7. Gelid Solutions GC-Extreme

Penyelesaian Gelid GC-Extreme

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Dengan kekonduksian terma 8.5W / mK, Gelid Solutions GC-Extreme bukanlah pilihan yang buruk jika anda perlu mengganti heatsink lama atau memasang gear baru seperti pendingin CPU. Pasta termal ini sangat senang digunakan kerana dilengkapi dengan alat (sejenis spatula).

Salah satu kelebihan produk ini adalah konduktif bukan elektriknya yang dapat memastikan litar komputer anda atau komponen lain selamat. Harga Gelid Solutions GC-Extreme agak mahal berbanding produk serupa. Berminat untuk membelinya?

8. Seramik Perak Artik

Seramik Perak Artik

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Kali ini pasta termal berdasarkan bahan seramik dengan ketumpatan tinggi, sesuai untuk CPU moden,  sistem penyejukan air , dan lain-lain.

Arctic Silver Ceramique juga terdiri daripada lapisan bahan yang mempunyai kekonduksian tinggi, iaitu zarah sub-mikron dari aluminium oksida, boron nitrida dan zink oksida. Ini menjadikannya lebih baik daripada sebatian termal lain. Ia juga senang dibersihkan dengan menggunakan alkohol isopropil atau agen pembersih lain.

9. Coollaboratoty Liquid Ultra

Coollaboratoty Liquid Ultra

Coollaboratoty Liquid Ultra adalah salah satu pasta termal logam terbaik yang direka untuk memberikan hasil yang optimum dan mudah digunakan. Oleh kerana ia dibuat lebih basah daripada pes termal biasa, anda boleh menggunakan pes termal ini dengan tepat dan kemas.

Coollaboratoty Liquid Ultra diperbuat daripada logam 100% dan dapat mengurangkan suhu secara mendadak. Anda perlu tahu bahawa produk pasta termal tidak sesuai digunakan pada penyejuk aluminium.

10. Kryonaut Grizzly Termal

Thermal Grizzly Kryonaut

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Produk ini dilengkapi dengan alat bantu (sejenis spatula kecil) untuk mempermudah apabila digunakan. Pasta termal ini dijual lebih mahal daripada kebanyakan produk yang beredar, tetapi pasta termal ini mempunyai peningkatan prestasi dan ketahanan.

Sebilangan kelebihan produk ini adalah konduktif bukan elektrik dan kekonduksian termalnya mencapai 12.5W / mK. Kelemahan Thermal Grizzly Kryonaut adalah kerana ia boleh merosakkan heatsink bukan tembaga.

Itulah beberapa pasta terma terbaik untuk komputer anda. Harga produk di atas berbeza-beza bergantung pada kelebihan masing-masing (umumnya melebihi Rp. 100,000). Komposisi yang mereka gunakan juga berbeza-beza, jadi anda boleh memilih mana yang paling sesuai untuk anda gunakan. Untuk maklumat tambahan, senarai pasta termal terbaik ini disusun oleh laman web The Tech Lounge yang boleh anda baca dengan lebih lengkap di sini.