10 Permainan Bertema Dunia Terbuka Terbaik di PC dan Komputer riba

Konsep dunia terbuka dalam permainan video tentunya merupakan genre yang sangat diminati oleh banyak pemain. Dalam permainan ini, pemain mempunyai kebebasan untuk menjelajah dunia maya atau peta yang terdapat dalam permainan. Dengan fleksibiliti seperti itu, pemain pasti berasa selesa untuk bermain jenis permainan ini.

Pembangun permainan tentu menyedari betapa pentingnya konsep dunia terbuka dalam sesuatu permainan. Mereka kemudian menghasilkan permainan ke pelbagai konsol permainan video, seperti PlayStation, Xbox, Nintendo dan juga platform PC.

Dalam ulasan ini, kami akan merangkum 10 permainan dengan konsep dunia terbuka yang boleh dimainkan di platform PC. Saya tertanya-tanya apakah senarai pilihannya? Jangan terlepas perbincangan di bawah.

1. Far Cry 5 (2018)

Tangisan Jauh 5

Permainan ini berlaku di kawasan fiksyen di Amerika Syarikat yang bernama Hope County. Jalan cerita berkisar mengenai projek Eden's Gate yang diketuai oleh seorang karismatik bernama Joseph Seed. Projek ini adalah kumpulan penghormatan akhir yang mengawal semua County Hope.

Di sini, para pemain akan mengawal wakil sheriff yang tidak disebutkan namanya yang terperangkap di Hope County. Dia kemudian harus bekerjasama dengan kumpulan pemberontak untuk membebaskan wilayah itu dari pengaruh projek Eden's Gate .

Permainan berfokus pada pertempuran dan penerokaan dan pemain berperang melawan tentera musuh dan hidupan liar yang berbahaya menggunakan pelbagai senjata. Permainan ini menampilkan banyak elemen, seperti jalan cerita percabangan, misi sampingan, peta luas, dan mod berbilang pemain yang kompetitif .

2. Saints Row IV (2013)

Saints Row IV

Sama seperti siri sebelumnya, permainan Saints Row IV ini masih bergantung pada genre aksi menerusi konsep permainan dunia terbuka . Permainan ini masih menggunakan mekanisme penembak orang ketiga di mana pemain mempunyai kebebasan untuk menjelajah dunia yang menjadi tetapan dalam permainan ini.

Semasa menjelajah dunia maya dalam permainan ini, pemain dapat menyelesaikan misi utama dan beberapa misi sampingan yang lain. Pemain kemudian akan terlibat dalam menembak pertempuran, perlumbaan dan memerangi kumpulan zombi.

Dalam permainan ini, watak yang boleh dimainkan adalah pemimpin kumpulan 3rd Street Saints . Mereka adalah geng jalanan yang telah menjadi organisasi yang paling kuat dan popular di dunia. Perwatakan itu kemudian akan berfungsi sebagai Presiden Amerika Syarikat dan menerima kuasa besar untuk melawan pencerobohan asing.

3. No Man's Sky Beyond (2019)

No Man's Sky Beyond

No Man's Sky adalah permainan yang boleh dimainkan dari perspektif orang pertama (penembak orang pertama) atau orang ketiga (penembak orang ketiga) . Dalam permainan ini, pemain dapat melakukan empat aktiviti utama, iaitu eksplorasi, bertahan, pertempuran, dan perdagangan.

Dalam permainan ini, pemain akan memainkan peranan sebagai makhluk asing humanoid yang dikenali sebagai penjelajah planet di alam semesta yang tidak diketahui. Pada mulanya, pemain akan berada di planet berhampiran kapal angkasa yang jatuh di pinggir galaksi. Tambahan pula, pemain dikehendaki bertahan dengan menjelajah planet ini untuk mengumpulkan sumber yang ada.

Sebagai tambahan kepada aktiviti ini, pemain juga harus berhati-hati kerana tidak jarang makhluk luar angkasa akan langsung menyerang pada bila-bila masa. Kemudian, pemain boleh melibatkan diri dalam pertempuran ruang dengan sekumpulan puak asing, dan juga boleh membuat hyperspace melompat untuk sampai ke galaksi lain.

4. Grand Theft Auto V (2013)

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V adalah permainan pengembaraan aksi yang pastinya terkenal oleh para pemain . Dalam siri kelima ini, pemain dapat memainkannya dari perspektif orang ketiga atau orang pertama.

Dalam permainan ini, pemain akan menyelesaikan misi dari senario yang telah ditentukan dalam permainan jalan cerita Grand Theft Auto V. Selain menyelesaikan misi ini, pemain dapat bebas berkeliaran di dunia yang disediakan dalam permainan ini. Pemain boleh menjelajahi kawasan luar bandar di San Andreas, termasuk Blaine County, dan bandar fiksyen Los Santos.

Dalam menghadapi musuh, pemain dapat menggunakan serangan jarak dekat, pelbagai senjata api dan bahan letupan. Di samping itu, watak yang dimainkan kemudian dapat berlari, melompat, berenang, memukul, dan menggunakan kenderaan untuk meneroka peta dalam permainan ini.

5. Borderlands 3 (2019)

Tanah Sempadan 3

Borderlands 3 adalah permainan rampasan orang pertama yang boleh dimainkan sebagai pemain tunggal atau dalam kumpulan sehingga empat orang. Dalam permainan ini, pemain dapat membuat watak dari salah satu daripada empat kelas yang ada. Tambahan pula, pemain boleh melakukan pelbagai misi yang akan diberikan oleh watak yang tidak dapat dimainkan.

Di samping itu, pemain juga boleh mendapatkan barang dengan mengalahkan musuh sepanjang permainan. Apabila pemain ingin menaikkan tahap watak yang dimainkan, mereka boleh menggunakan mata kemahiran untuk diterapkan pada pohon kemahiran.

Setelah dilancarkan, Borderlands 3 mendapat ulasan positif secara umum, walaupun ada beberapa yang mengkritiknya kerana kurangnya inovasi. Jualan awal permainan ini adalah yang tertinggi dalam siri Borderlands dengan menjual lebih dari 5 juta salinan dalam lima hari.

6. Final Fantasy XV (2016)

Final Fantasy XV

Pengaturan permainan ini adalah dalam dunia fiksyen yang disebut Eos. Dikatakan bahawa seluruh dunia berada di bawah kekuasaan Kerajaan Niflheim. Mereka cuba mengambil dan mengawal kristal ajaib yang dilindungi oleh Kerajaan Lucis. Akhirnya, semasa dalam rundingan damai, Niflheim menyerang ibu negara dan berjaya mencuri kristal itu.

Sementara itu, Noctis Lucis pewaris takhta Lucian memulakan pengembaraan untuk menyelamatkan kristal ajaib dan mengalahkan Niflheim. Dia kemudian berusaha menggunakan kekuatan kristal yang akan digunakan untuk menyelamatkan Eos dari kegelapan abadi.

Final Fantasy XV adalah permainan permainan peranan dunia terbuka di mana pemain akan mengawal Noctis Lucis. Sepanjang perjalanannya di seluruh dunia Eos, dia ditemani oleh tiga orang rakannya, iaitu Gladiolus, Ignis dan Prompto.

7. Mad Max (2015)

Mad Max

Di sini, para pemain mengawal watak Max Rockatansky yang sedang membina kenderaan bernama Magnum Opus. Kereta tempur itu kemudiannya dapat digunakan untuk bertempur dengan sekumpulan perompak yang diketuai oleh Scabrous Scrotus.

Permainan ini memfokuskan pada pertempuran kenderaan, di mana pemain dapat menggunakan senjata dan meningkatkan perisai pada kereta untuk digunakan ketika melawan musuh. Mad Max mempunyai latar belakang di gurun tandus setelah kiamat, dan pemain dapat menjelajahi wilayah tersebut mulai dari padang pasir, ngarai dan gua.

Semasa permainan, Max akan ditemani oleh pembantunya bernama Chumbucket. Kereta Magnum Opus juga dapat dipasang dengan beberapa senjata ganas, seperti senapang penembak jitu, senjata api, dan cangkuk bergulat. Semuanya dapat digunakan untuk mengalahkan musuh yang menjengkelkan.

8. Subnautica (2014)

Subnautica

Subnautica adalah permainan yang menawarkan genre aksi-petualangan survival dunia terbuka , dan dimainkan dengan perspektif orang pertama. Dalam permainan ini, pemain bertindak sebagai penyelamat kapal angkasa Aurora, dan terdampar di planet laut bernama 4546B.

Objektif utama permainan ini adalah bahawa pemain mesti menjelajah lautan dan berusaha bertahan dan selamat dari bahaya. Subnautica mempunyai empat mod permainan yang terdiri daripada bertahan, mod kebebasan, mod tegar , dan mod kreatif .

Pada tahun 2018, permainan ini memenangi tiga anugerah pada acara berprestij. Subnautica memenangi Golden Joystick Awards dalam kategori Breakthrough Award , dan PC Game of the Year . Bagi Anugerah Pilihan Pemain , permainan ini mendapat Permainan Indie Kegemaran Kipas .

9. Elit: Berbahaya (2014)

Elite Berbahaya

Elite Dangerous adalah edisi keempat dalam siri francais permainan video Elite. Francais permainan ini juga menjadi sekuel permainan lama 1995 yang disebut Frontier: First Encounters. Permainan ini berlaku pada tahun 3300, dan berlaku kira-kira 45 tahun selepas peristiwa yang berlaku dalam permainan sekolah lama.

Terdapat tiga puak yang menghadapi dalam permainan ini, seperti The Empire of Achenar, The Galactic Federation, dan The Alliance of Independent Systems . Di galaksi ruang angkasa ini, pemain dapat meneroka pelbagai sistem bintang lengkap dengan planet dan bulan yang berputar dan mengorbit dalam masa nyata.

Pemain memulakan permainan dengan kapal angkasa yang mempunyai sumber daya yang terhad. Selanjutnya, para pemain melakukan beberapa misi untuk mendapatkan pelbagai hadiah . Kemudian, para pemain akan berhadapan dengan aktiviti perdagangan, perlombongan, penerokaan, pemburuan hadiah, pembajakan dan pembunuhan.

10. Dunia Luar (2019)

Dunia Luar

Pada awal permainan ini, pemain dapat membuat watak mereka sendiri dengan menyesuaikannya. Tetapi sebaliknya, pemain tidak dapat mengendalikan pesawat secara bebas. Kenderaan ini berfungsi sebagai alat perjalanan pantas untuk meneroka pelbagai bidang dalam permainan yang satu ini.

The Outer Worlds menggunakan mekanisme penembak orang pertama dengan genre permainan peranan peranan . Dalam permainan ini juga pemain boleh merekrut watak bukan pemain sebagai rakan atau rakan kongsi yang menyertai sepanjang permainan. Rakan kongsi ini mempunyai kemahiran dan serangan khas untuk membantu apabila ada serangan musuh.

Semasa situasi pertempuran, pemain boleh menggunakan pelbagai jenis senjata jarak dekat, dan senjata api lain. Kesemuanya mempunyai tiga jenis peluru yang ringan, berat dan kuat tenaga. Ketiga-tiga jenis peluru pasti dapat disesuaikan untuk meningkatkan tahap kerosakan ketika melawan musuh.

Itulah 10 pilihan permainan dunia terbuka yang boleh anda mainkan di platform PC. Semua permainan ini tentunya mempunyai mekanisme permainan dengan jalan cerita yang dapat membuat anda ketagihan bermain. Sekiranya anda sudah berminat dengan senarai pilihan permainan di atas, jangan lupa mencubanya dengan segera. Selamat bermain!