5 Perkara Yang Menjadikan Produktif Ketika WFH dengan Galaxy S20

Kewujudan wabak COVID-19 membuat sebilangan pekerja terdorong untuk tinggal di rumah sehingga keadaan kembali kondusif. Atas sebab ini, sebilangan syarikat menghendaki pekerja mereka bekerja jauh dari kediaman mereka. Aktiviti ini dikenali sebagai WFH alias Work From Home .

Keadaan ini jelas menjadikan peranan alat seperti telefon pintar sangat penting untuk menyokong prestasi dan produktiviti kita semasa bekerja. Bagi pekerja yang terbiasa bekerja dari jauh dan memiliki telefon pintar dengan teknologi dan ciri terkini serta spesifikasi teratas seperti Samsung Galaxy S20 Series, ia mungkin berfungsi secara langsung menggunakan telefon pintar apabila #DiRumahAja bukan masalah besar. Lalu, bagaimana dengan mereka yang tidak biasa dengan WFH?

"Bagi pekerja yang tidak terbiasa dengannya, ada pelbagai perkara baru yang mencabar WFH, seperti kesukaran untuk berkoordinasi dengan rakan sekerja, dan perkara kecil seperti menyusun senarai tugas harian mereka. Dengan siri Galaxy S20, Samsung ingin membantu anda tetap aktif, produktif dan berhubung, "kata Denny Galant, Ketua Pengurusan Produk, IT & Mobiliti, Samsung Electronics Indonesia.

"Dengan berkongsi petua mengenai ciri yang dapat menyokong kerja seperti Pautan ke Windows, Google Duo dan banyak lagi, kami berharap dapat memberikan idea baru dan mempermudah peralihan rutin ini." Dia membuat kesimpulan.

Pada kesempatan ini, akan berkongsi maklumat mengenai lima petua yang dapat menjadikan aktiviti Work From Home atau WFH lebih produktif. Khususnya, bagi anda yang menggunakan peranti siri Samsung Galaxy S20. Apa benda itu? Perbincangan berikut.

1. Sediakan Suasana Kerja yang Selesa

PRODUKTIF KETIKA WFH DENGAN GALAXY S20- berfungsi di hadapan komputer riba

Semasa bekerja di rumah, tentu anda diminta untuk mewujudkan suasana kerja yang selesa dan kondusif untuk menyokong produktiviti. Rapi meja anda, sediakan semua keperluan anda untuk bekerja seperti komputer riba, fon kepala atau telefon pintar di atas meja. Malah segelas kopi dan makanan ringan untuk muzik kegemaran anda dapat membantu meningkatkan mood anda di tempat kerja.

2. Buat Senarai Yang Harus Dilakukan Harian

PRODUKTIF KETIKA WFH DENGAN GALAXY S20 meja kerja

Selain suasana kerja yang selesa, jangan lupa untuk membuat setiap hari to-do list . Ya, dengan senarai tugasan harian ini, anda dapat mengetahui perkara yang perlu dilakukan setiap hari.

Baiklah , bagi anda yang menggunakan Samsung Galaxy S20 Series, manfaatkan ciri Bixby Reminder pada peranti sebagai peringatan dalam senarai yang harus dilakukan . Ya , dengan ciri Peringatan Bixby, anda dapat menyelesaikan tarikh akhir kerja tepat pada waktunya.

Bukan hanya itu, Bixby Reminder juga dapat menolong anda agar tidak terlambat menghadiri mesyuarat yang diadakan secara dalam talian. Cara menggunakan ciri peringatan dari Bixby sangat mudah. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  • Tetapkan ciri peringatan terlebih dahulu. Jangan lupa juga mengaktifkan tugas "Import Kalendar", agar Bixby dapat membantu mengingatkan jadual pertemuan yang telah ditetapkan dalam kalendar.
  • Cari "Peringatan" dalam senarai aplikasi Samsung, kemudian pilih pilihan "Tulis Peringatan".
  • Masukkan memo peringatan yang telah dibuat dan tetapkan waktu seperti yang dikehendaki.
  • Simpan memo dengan memilih pilihan "Simpan".

Sangat mudah, bukan ? Setelah selesai menyimpan, anda dapat memeriksa semua senarai yang harus dibuat melalui kalendar. Kemudian, kalendar akan secara automatik mengingatkan anda tentang senarai yang harus dilakukan . Pasti mengikut pilihan yang telah anda buat sebelumnya.

Untuk makluman anda, anda juga boleh menambahkan senarai yang perlu dilakukan dari aplikasi kalendar. Caranya, tekan sahaja tanda tambah (+) dan masukkan memo mengikut keperluan. Sekiranya demikian, yang harus anda lakukan ialah memilih pilihan "Simpan".

3. Permudahkan Kerja Lintas Peranti dengan Microsoft

mengapa-mempunyai-menggabungkan-pdf-fail

Sekiranya anda mempunyai akses langsung ke aplikasi Microsoft Office, tentu ini akan membantu anda untuk menjadi lebih produktif walaupun bekerja jauh dari rumah. Nah , Samsung, rakan kongsi dari Microsoft, memberikan akses ke aplikasi yang anda perlukan untuk mengatur kerja anda.

Sebagai contoh, menukar gambar ke jadual dengan Microsoft Excel atau bahkan mengimbas dan menandatangani fail dalam format PDF. Kehadiran ciri Pautan ke Windows juga dapat memudahkan anda mengambil gambar penting dari galeri, mengakses mesej untuk melihat pemberitahuan.

Fungsi lain pada skrin PC atau komputer riba pada peranti Galaxy juga dapat membantu anda untuk terus berhubung dan bekerja dengan mudah tanpa perlu menukar peranti. Pastikan peranti anda serasi dengan Fitul Link ke Windows supaya anda dapat menyambungkan peranti Samsung Galaxy S20 anda ke komputer riba atau PC. Langkah seterusnya, ikuti arahan mudah dari Samsung melalui pautan ini: //www.samsung.com/au/support/mobile-devices/link-to-windows/.

4. Teleconference Lebih Selesa di Galaxy S20

google-duo PRODUKTIF KETIKA WFH DENGAN GALAXY S20Semasa bekerja dari rumah, penyelarasan dengan rakan sekerja biasanya dilakukan dalam talian. Dan sekarang terdapat banyak aplikasi yang menyokong dan memudahkan kita untuk melakukan koordinasi dengan rakan sekerja di pejabat semasa WFH berlangsung. Sebut saja aplikasi Google Duo dan Microsoft Team.

FYI, Samsung juga telah bekerjasama dengan Google untuk menyampaikan panggilan video berkualiti tinggi, iaitu FHD atau Full High Definition. Google Duo juga membolehkan anda menyertai dua belas orang lain semasa membuat telekonferensi . Mod sudut lebar dan sambungan Wi-Fi 6 yang stabil di Galaxy juga dapat memberikan pengalaman yang sempurna dan menjadikan aktiviti telekonferens lebih selesa.

5. Pelbagai Tugasan Prestasi Tinggi dengan Menggunakan Samsung DEX

PRODUKTIF KETIKA WFH DENGAN GALAXY S20

Hampir semua pekerja pejabat menjalankan aktiviti WFH, termasuk pereka grafik. Nah , anda yang bekerja sebagai pereka grafik atau pekerja dengan profesi yang serupa, pasti memerlukan prestasi maksimum untuk bekerja. Samsung DEX boleh menjadi pilihan yang tepat untuk anda.

Kenapa? Kerana dengan menggunakan Samsung DEX, anda dapat menggambar menggunakan layar sentuh peranti Galaxy dan melihat hasilnya melalui layar monitor dengan mudah tanpa mengurangi perincian gambar.

Bukan hanya itu, Samsung DEX juga sesuai untuk anda yang ingin bekerja sambil menonton video kegemaran anda di YouTube dan aplikasi penstriman lain. Dengan cara itu, anda boleh berusaha melakukan aktiviti berkaitan kerja melalui telefon pintar , sambil menonton rancangan kegemaran anda di skrin besar bersama keluarga tersayang. Untuk mengetahui lebih banyak maklumat mengenai Samsung DEX, sila kunjungi pautan berikut: //developer.samsung.com/samsung-dex/how-it-works.html.

Ya , itulah perbincangan mengenai lima perkara yang dapat membantu produktiviti dalam kerja semasa WFH sedang berlangsung. By the way , bagi anda yang ingin menjadi produktif semasa WFH dengan siri Galaxy S20, ada program khas dari Samsung, anda tahu ! Perinciannya adalah seperti berikut:

  • Naik taraf percuma ke Samsung Galaxy S20 + untuk setiap pembelian Galaxy S20 dan dapatkan pulangan tunai hingga Rp 2.000.000 yang dapat digunakan untuk membeli telefon pintar, alat pakai, tablet ke telefon pintar tertentu. Promo sah dari 20 Mac hingga 10 April 2020 di semua Kedai Samsung di Indonesia dan di laman web rasmi Samsung.com.
  • Berdagang telefon bimbit lama dengan Galaxy S20 (Trade In) dengan pulangan tunai hingga Rp 1,500,000. Promo sah dari 1 April hingga 30 April 2020 di seluruh Kedai Samsung dan laman web rasmi Samsung.
  • Pakej pelan data untuk Galaxy S20 dan S20 + untuk pelanggan baru menggunakan perkhidmatan pengendali rakan kongsi Samsung (Telkomsel, XL Axiata, Smartfren dan IM3 Ooredoo) mulai dari Rp 1 (satu Rupiah). Tempoh promo berlangsung dari 1 April hingga 30 April 2020.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai promosi Samsung Galaxy S20, sila kunjungi: //www.samsung.com/en/galaxylaunchpack/. Dan untuk maklumat lebih lanjut mengenai Samsung Galaxy S20 Series, sila kunjungi pautan berikut: www.samsung.com/id/smartphones/galaxy-s20/.