10 Cadangan Permainan Wii Terbaik yang Mesti Anda Mainkan

Nintendo Wii adalah penerus siri sebelumnya, Nintendo GameCube. Konsol ini telah bersaing dengan PlayStation dan Xbox sebagai platform permainan video yang sering dimainkan. Berlainan dengan dua konsol, Wii lebih memfokuskan pada pengalaman bermain berbanding grafik beresolusi tinggi.

Konsol ini kemudian mempunyai joystick sebagai Wiimote sebagai ciri yang tidak dimiliki oleh platform permainan video saingannya. Nintendo Wii mempunyai permainan unik yang mungkin sudah anda ketahui sebelumnya. Mereka termasuk Mario Bros, Donkey Kong, Rayman, The House of the Dead, dan banyak lagi.

Walaupun zaman kegemilangan Wii telah berlalu, tetapi bagi sebilangan pemain , konsol ini membawa pengalaman bermain yang tidak dapat dilupakan. Untuk mengingatkan kembali kisah cinta, akan memberikan cadangan mengenai permainan terbaik dari Nintendo Wii. Inilah ulasan penuh.

1. Kepulangan Negara Donkey Kong (2010)

Negara Donkey Kong Kembali

Dalam permainan ini diberitahu bahawa sekumpulan makhluk jahat bernama Tikis dari suku Tiki Tak tiba di Pulau Donkey Kong. Di sana, mereka melakukan kejahatan dengan menghipnotis haiwan untuk mencuri pisang.

Oleh kerana itu, Donkey Kong meminta pertolongan sahabatnya, Diddy Kong, untuk mengambil semula semua pisang yang dicuri. Pemain kemudian mengawal Donkey Kong, yang merupakan watak utama dalam permainan ini. Semasa permainan, dia pasti akan dibantu oleh Diddy Kong dalam situasi tertentu.

Donkey Kong Country Returns terus memberikan kawalan klasik seperti berayun di antara tanaman merambat dan mencari potongan teka-teki The Golden Kong.

Permainan ini kemudian mendapat sambutan baik dari segi kritikal dan kewangan. Donkey Kong Country Returns telah terjual lebih dari 6.53 juta salinan di seluruh dunia, menjadikannya salah satu permainan terlaris di Wii.

2. Kronik Xenoblade (2010)

Kronik Xenoblade

Xenoblade Chronicles menawarkan mekanisme aksi aksi bermain permainan video (RPG), di mana pemain dapat mengawal satu watak dalam kumpulan tiga pendekar. Untuk mengawalnya, pemain boleh menggunakan Wii Remote atau Classic Controller yang terdapat dalam Nintendo Wii ini.

Selain itu, permainan ini juga menggunakan konsep dunia terbuka , dan pemain dapat meneroka peta yang terdapat di dunia Xenoblade Chronicles. Terdapat kitaran waktu siang dan malam yang boleh mempengaruhi acara dalam permainan. Berhati-hatilah pada waktu malam, kerana tidak jarang muncul musuh yang kuat.

Dalam permainan ini, pemain mengawal saintis muda yang tinggal di Colony 9 Bionis bernama Shulk. Dia adalah pemilik pedang bernama Monado. Dia dan rakannya, Reyn, bertempur bersama untuk melawan tentera Mechonis.

3. Super Mario Bros Wii Baru (2009)

Brio Super Mario Baru Wii

Ini adalah permainan klasik yang tentunya hampir semua orang pernah bermain. Dalam versi Wii ini, para pemain akan dijemput untuk bertualang di lapan dunia untuk melawan rakan-rakan Raja Koopa untuk menyelamatkan Princess Peach.

Pemain sudah tentu dapat mengawal Mario dan mesti menyelesaikan pelbagai peringkat dengan rintangan berbahaya. Permainan ini juga menawarkan ciri berbilang pemain yang boleh dimainkan sehingga empat orang. Pemain boleh memilih Mario, Luigi, dan dua cendawan humanoid berwarna-warni yang disebut Toad.

Seperti permainan Mario Bros pada umumnya, anda boleh mengumpulkan duit syiling emas untuk mendapatkan wang tambahan. Selain itu, Super Mushroom akan menjadikan Mario lebih besar, sementara Mini Mushroom akan menjadikannya lebih kecil.

Ada juga bunga api yang dapat digunakan sebagai senjata api, dan bunga api yang memberikan kemampuan untuk menembakkan bola es yang membekukan musuh.

4. The Legend of Zelda: Pedang Langit (2011)

The Legend of Zelda

Skyward Sword adalah edisi pertama siri permainan The Legend of Zelda. Dalam permainan ini, pemain bertindak sebagai pemuda bernama Link. Dia adalah penduduk sebuah bandar terapung yang disebut Skyloft.

Link mempunyai misi untuk menyelamatkan rakan masa kecilnya, Zelda, yang telah diculik dan ditawan di penjara Skyloft. Dalam permainan ini, pemain akan berhadapan dengan raksasa, teka-teki, penjelajahan penjara bawah tanah , dan tentu saja mereka akan berada dalam situasi pertempuran bos .

Semasa permainan, pemain akan dilengkapi dengan senjata bernama The Goddess Sword , dan dibantu oleh tokoh roh bernama Fi. Pedang memiliki kemampuan khas, yang dapat memberikan ciri-ciri musuh serta kelemahan.

5. Rumah Orang Mati: Bunuh Diri (2009)

Rumah Orang Mati

Permainan klasik menembak zombi sangat menarik untuk dimainkan. Salah satu cadangannya ialah The House of the Dead: Overkill. Di sini pemain akan bermain Ejen G atau detektif mabuk bernama Isaac Washington.

Sama seperti edisi sebelumnya, permainan ini masih menggunakan mekanisme penembak kereta api orang pertama . Pergerakan watak telah ditentukan, jadi pemain hanya cukup untuk bergerak dan mengarahkan senjata untuk ditembak pada zombie dan makhluk mengerikan lainnya.

Setelah dilancarkan, The House of the Dead: Overkill mendapat sambutan yang baik dari para pengkritik, dengan skor tinjauan rata-rata 81% pada GameRankings dan 79 pada Metacritic.

6. Muramasa: Bilah Iblis (2009)

Muramasa

Muramasa: Demon Blade berlaku semasa Zaman Edo di Pulau Honshu, Jepun. Pada masa itu, tinggal Shogun Tokugawa Tsunayoshi yang tamak untuk berkuasa. Dia memiliki pedang samurai iblis yang digunakan untuk membunuh lawannya. Tambahan pula, dalam permainan ini pemain dapat memilih dua watak utama, iaitu Momohime dan Kisuke.

Momohime adalah wanita yang dimiliki oleh ronin Jinkuro Izuna yang penuh dengan dendam. Sementara itu, Kisuke adalah ninja yang terkena amnesia. Dia melarikan diri kerana jenayahnya berkaitan dengan keluarga Momohime.

Dalam permainan ini, kedua-duanya dipersenjatai dengan dua pedang katakan, iaitu Blade (Katana), dan Long Blade (Nodachi). Katana sendiri sangat cepat digunakan untuk pertempuran, sementara Nodachi dapat menghasilkan kerosakan yang lebih tinggi pada musuh.

7. Silent Hill: Kenangan Hancur (2009)

Bukit Senyap

Silent Hill: Shattered Memories adalah permainan seram survival yang merupakan pembuatan semula edisi pertamanya di PlaySation 1. Dikatakan bahawa Harry Mason pergi ke City of Silent Hill untuk mencari anak perempuannya yang hilang di sana. Walaupun mengambil premis yang sama, jalan cerita diubah sehingga berbeza dari sebelumnya.

Permainan ini membahagikan permainan dalam dua mod yang berbeza. Pada bahagian pertama, pemain dijemput untuk memasuki mekanisme orang pertama dengan latar belakang di pejabat psikoterapi. Di sini, pemain akan melengkapkan ujian psikologi yang hasilnya akan mempengaruhi mod kedua pada permainan seterusnya.

Pada bahagian kedua, pemain menggunakan mekanisme over the bahu dan mula menjelajah City of Silent Hill untuk mencari anaknya. Seperti permainan seram bertahan hidup , pemain pasti akan berhadapan dengan misteri dan makhluk menakutkan yang menyelubungi kota.

8. Rayman Origins (2011)

Rayman Origins

Permainan ini menggunakan konsep permainan platform permainan video bergulir sisi yang sama seperti siri sebelumnya. Permainan ini memfokuskan kepada Rayman, Globox dan dua rakannya yang berusaha melawan Darktoons dan pasukan mereka kerana mereka telah menjangkiti Glade of Dreams .

Rayman Origins boleh dimainkan oleh sehingga empat orang yang boleh masuk pada bila-bila masa. Pemain kemudian boleh memilih untuk mengawal Rayman, Globox, atau dua watak lain yang disebut Teensi.

Pemain melakukan perjalanan di setiap peringkat dengan memerangi musuh dan menyelamatkan Electoons yang dipenjarakan. Ketika permainan berlangsung, pemain memperoleh kebolehan baru seperti berlari ke dinding, meluncur di udara, berenang dan menyusut untuk mencapai kawasan baru. Pemain juga boleh menghalau nyamuk yang dapat menembak musuh.

9. Dosa & Hukuman: Pengganti Bintang (2009)

Dosa & Hukuman

Permainan ini adalah sekuel langsung dari Sin & Punishment lama yang telah dikeluarkan di konsol Nintendo 64. Pengaturan cerita juga berlaku bertahun-tahun setelah peristiwa dalam permainan pertama. Pengganti Bintang memfokuskan diri pada watak Isa Jo, anak Saki dan Airan, dan seorang wanita muda misteri bernama Kachi.

Selain menembak, pemain juga dapat menggunakan pedang yang dapat menimbulkan kerusakan parah pada musuh dari jarak dekat. Selain itu, pemain juga boleh menggunakan caj serangan yang mampu menghasilkan besar kerosakan . Namun, ia memerlukan masa yang lama untuk menyejukkan badan jika anda mahu menggunakannya lagi.

Dosa & Hukuman: Pengganti Bintang mendapat pujian kritikal dengan penilaian 87 di Metakritik, dan 85.86% di GameRankings. Laman IGN dari UK (United Kingdom) memuji permainan ini dengan memberikan nilai 9.2 / 10.

10. Super Mario Galaxy 2 (2010)

Super Mario Galaxy 2

Plot Super Mario Galaxy 2 memfokuskan pada Mario mengejar Raja Koopa ke angkasa untuk memenjarakan Princess Peach. Selain itu, Raja Koopa juga telah menguasai alam semesta dengan menggunakan Power Stars dan Grand Stars . Kerana itu Mario mesti menyeberangi pelbagai galaksi di alam semesta untuk memulihkan Power Stars dan menyelamatkan Princess Peach.

Pemain kemudian dapat mengawal Mario atau Luigi secara pilihan. Permainannya hampir serupa dengan siri Mario Bros pada umumnya. Pemain kemudian akan menggunakan platform 3D dengan pelbagai tema, saiz, pemandangan, dan iklim.

Pemain dikehendaki mengumpulkan Power Stars yang diperoleh setelah melengkapkan level di setiap permainan. Selepas itu, bintang boleh digunakan sebagai akses ke tahap permainan seterusnya.

Nah, bagi anda yang ingin mempunyai pengalaman baru dalam bermain permainan video, senarai cadangan untuk permainan Wii terbaik di atas boleh menjadi permainan baru yang boleh anda cuba. Sekiranya anda mempunyai kenangan gembira ketika bermain di konsol Nintendo Wii, jangan ragu untuk berkongsi cerita di ruangan komen, ok?