10 Kekuatan dan Kelemahan OPPO A31 yang Perlu Anda Ketahui

Telefon OPPO yang mempunyai fitur yang baik umumnya pada harga kelas menengah seperti Rp 3 hingga Rp 5 juta. Telefon OPPO pada kelas harga ini umumnya menawarkan pelbagai ciri menarik dan baik.

OPPO juga tidak meninggalkan pasaran  tahap kemasukan. Di kelas ini, masih banyak orang yang memerlukan telefon bimbit jenama OPPO tetapi harganya lebih mesra poket. Oleh itu, OPPO cukup konsisten dalam menghadirkan berbagai varian pada kelas harga Rp1 dan Rp2 juta.

Sebut saja beberapa telefon bimbit OPPO dalam kelas Rp1 juta seperti OPPO A5S, OPPO A1K, dan OPPO A3S yang cukup diminati di pasaran. Kemudian OPPO juga menghadirkan telefon bimbit dalam kelas harga Rp2 juta, seperti OPPO A5 2020.

Nah, pada kesempatan ini, kita akan membincangkan telefon bimbit OPPO dengan harga Rp2 juta. Telefon bimbitnya adalah OPPO A31. Seperti apa telefon bimbit ini? Untuk mengetahui, mari kita pertimbangkan kelebihan dan kekurangan OPPO A31 berikut.

Spesifikasi OPPO A31

Oppo A31

  • Skrin: IPS 6.5 inci
  • Chipset: Helio P35 (12nm)
  • CPU: Octa-core (4 × 2,3 GHz Cortex-A53 & 4 × 1,8 GHz Cortex-A53)
  • GPU: PowerVR GE8320
  • RAM : 4GB
  • Memori Dalaman: 128GB
  • Memori Luaran: microSDXC (slot khusus)
  • Kamera Belakang: Triple 12 MP + 2 MP + 2 MP
  • Kamera Depan: 8 MP
  • Bateri: Li-Po 4230 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Kelebihan OPPO A31

Apa kelebihan yang ditawarkan oleh OPPO A31? Untuk mengetahui, pertimbangkan kelebihan berikut OPPO A31.

1. Hasil Foto Kamera Utama adalah Baik

PELUANG A31

OPPO A31 dilengkapi dengan tiga kamera belakang. Tiga kamera belakang terdiri daripada kamera utama 13 MP dengan bukaan f / 1.8, kamera makro 2 MP dengan bukaan f / 2.4, dan kamera untuk kesan kedalaman 2 MP dengan apertur f / 2.4. 

Sebenarnya, spesifikasi yang ditawarkan OPPO A31 tidak istimewa. Lebih-lebih lagi, OPPO A31 menawarkan tiga kamera tanpa kamera ultra lebar. Bandingkan dengan telefon bimbit lain, seperti Realme 5 atau Redmi Note 8 yang menawarkan empat kamera dengan salah satu lensa menjadi lensa ultra lebar atau lensa sudut lebar.

Lalu, bagaimana dengan hasilnya? Untuk hasilnya sendiri, OPPO A31 lebih menekankan kemampuan AI supaya hasil gambar lebih baik. Kemampuan AI dalam fotografi dipuji dari OPPO A31. Contohnya, seperti dalam gambar di bawah.

Hasil Oppo A31 Selfie

Menurut Felix dari saluran Youtube 805Gadget, kamera utama OPPO A31 cukup bagus. Perinciannya juga cukup rapi walaupun kamera makro, agak mengecewakan. Sementara laman Gizmologi.id mengatakan bahawa gambar dari telefon bimbit ini dapat menghasilkan objek halus walaupun penggunaan AI kadang-kadang menjadikan gambar kurang realistik.

Laman web Dailysocial mengatakan bahawa foto kamera utama telefon ini tidak mengecewakan dalam keadaan cahaya terang. Ini bermaksud, hasilnya tidak begitu buruk. Cukup, menurut Dailysocial, hasil foto kamera makro dari telefon bimbit ini tidak begitu tajam.

Data ini menjelaskan bahawa sebenarnya kamera utama OPPO A31 agak dipercayai. Lebih-lebih lagi, terdapat bantuan ciri AI. Malangnya, lensa makro dari OPPO A31 agak mengecewakan

2. Hayat Bateri Baiklah

BATERAI RUANG A31

OPPO A31 dilengkapi dengan bateri 4230 mAh. Bateri ini cukup besar. OPPO sendiri mendakwa bahawa bateri telefon bimbit ini dapat bertahan hingga 14 jam untuk streaming video, 7 jam untuk bermain permainan, dan 111 jam untuk menetapkan lagu di latar belakang.

Adakah tuntutan ini berlebihan? Sekiranya anda melihat kisah Felix dari 805Gadget tidak. Menurutnya, jangka hayat bateri cukup lama dan boleh bertahan sepanjang hari. Sudah tentu ini telah menjadi kelebihan tersendiri dari OPPO A31.

3. Reka bentuk yang menarik

PELUANG A31

OPPO A31 hadir dengan reka bentuk yang cukup menarik. Walaupun reka bentuk belakang masih menggunakan polikarbonat, reka bentuk telefon ini agak baik. Lebih-lebih lagi, OPPO menyajikan dua varian iaitu putih fantasi dan hitam misteri. 

OPPO sendiri lebih suka memanggil reka bentuk badan sebagai jenis bahan komposit kaca tempered . Apa pun istilahnya, badan plastik sebenarnya masih terasa dan sebenarnya sesuatu yang berpatutan untuk kelas harga.

Laman Dailysocial, memuji reka bentuk OPPO A31. Menurut mereka, reka bentuk telefon ini dilengkapi dengan kualiti yang baik dan pembinaan yang baik dan kukuh. Selain itu, badan telefon ini terasa premium ketika berpegangan tangan.

4. Memori Dalaman Besar

oposisi a31

OPPO A31, yang dijual di pasar Indonesia, dilengkapi dengan memori dalaman yang besar. Telefon ini menawarkan memori dalaman 128 GB. Besar tentu saja. Lebih-lebih lagi, jika dilihat dari harga telefon ini yang jumlahnya kurang dari Rp.2 juta.

Harga ini adalah harga untuk varian RAM 4 GB. OPPO A31 juga menyajikan varian RAM 6GB dengan memori dalaman yang serupa, 128GB. Varian 6 GB ini hadir dengan harga yang lebih mahal, iaitu sekitar IDR 3 juta.

5. Kehadiran Game Space dan  Soloop Features

Permainan Angkasa OPPO

OPPO A31 hadir dengan ColorOS 61. berdasarkan Android Pie. Dalam ColorOS ini, terdapat dua ciri menarik, iaitu fitur Game Space dan Soloop. Game Space adalah ciri untuk mengumpulkan permainan di satu tempat dengan pelbagai pengoptimuman. Ciri ini sudah biasa kerana banyak telefon bimbit lain yang menghadirkannya.

Apa yang menarik ialah Soloop. Soloop adalah aplikasi penyuntingan video yang menarik. Aplikasi ini adalah aplikasi penyuntingan video sederhana yang memungkinkan pengguna OPPO A31 mengedit video dengan pilihan trim, filter, subtitle, dan music. Bagaimanapun, kehadiran Soloop menjadikan telefon ini begitu mesra untuk pencipta.

Kekurangan Samsung OPPO A31

OPPO A31 dilengkapi dengan beberapa kekurangan. Apakah kekurangan ini? Lihat ulasan berikut.

1. Hasil Selfie Kurang Semula Jadi

Oppo A31

OPPO A31 menawarkan kamera depan 8 MP. Kamera ini sesuai untuk selfie. Malangnya, hasil selfie menggunakan telefon bimbit ini terasa kurang semula jadi kerana peranan AI terlalu berlebihan. Anda boleh mengatakan gambar selfie dengan telefon ini cukup bagus tetapi peranan AI menjadikan hasilnya terasa kurang realistik.

2. Hanya skrin HD +

PELUANG A31

OPPO A31 dilengkapi dengan skrin 6.5 inci. Skrin ini mempunyai nisbah 20: 9 dengan kepadatan skrin 270 ppi. Tahap kecerahan skrin telefon ini didakwa mencapai 480 nits. Anda boleh katakan, skrin telefon ini cukup terang.

Malangnya, OPPO A31 hanya menawarkan resolusi HD + 720 x 1600 piksel. Walaupun dengan harga Rp 2 juta, sudah ada banyak telepon yang menawarkan resolusi Full HD +. Terutama jika anda melihat varian RAM 6 GB yang mencecah IDR 3 juta, nampaknya hanya menawarkan resolusi HD + yang kurang menarik.

3. Tidak Mengecas Pantas 

PELUANG A31

OPPO A31 masih menggunakan  port  microUSB. Selain itu, telefon ini juga tidak menyokong pengecasan pantas. Sebenarnya, mengecas telefon bimbit ini memerlukan masa yang agak lama. Sebenarnya, telefon ini tidak menyokong pengecasan 18W. Malah, banyak yang mempunyai harga yang lebih murah menyokong pengecasan 18W.

4. Chipset tidak istimewa dalam kelas harga

MEDIATEK P35 CHIPSET

OPPO A31 dilengkapi dengan chipset Mediatek Helio P35. Chipset ini mempunyai pemproses octa-core dengan pemproses grafik PowerVR GE8320. Chipset ini sendiri adalah chipset yang sememangnya dipersembahkan untuk kelas harga yang berpatutan.

Penggunaan Helio P35 dalam telefon bimbit ini pastinya menjadikan telefon bimbit kurang menarik. Kenapa? Kerana chipset ini tidak pantas. Nilai antutu telefon ini berada dalam lingkungan 90 ribu hingga 100 ribu. Nilai ini tidak jauh berbeza dengan chipset Snapdragon 439 yang banyak digunakan dalam telefon bimbit Rp1 juta.

Walaupun chipset tidak terlalu pantas, prestasi telefon ini sebenarnya cukup baik. OPPO A31 masih cukup layak untuk bermain permainan seperti Mobile Legends. Namun, untuk permainan berat seperti PUBG Mobile, sudah tentu prestasi telefon ini terasa perlahan.

Seperti yang dikatakan oleh David dari saluran Youtube GadgetIn, sekiranya prestasi telefon ini dalam menjalankan PUBG Mobile dengan lancar tetapi banyak frame menurun. Tetapan grafik itu sendiri hanya  medium yang lancar. Dengan ini, jelas prestasi OPPO A31 kurang menarik di kelas harganya.

5. Ciri-ciri Biasa di Harga Kelas

PELUANG A31

Walaupun mempunyai ciri seperti Soloop dan Game Space, secara umum, OPPO A31 kurang menarik. Tidak ada ciri khas yang ditawarkan oleh telefon ini. Selain itu, spesifikasi telefon ini agak biasa-biasa saja di kelas harga. Terutama dalam ketiadaan lensa ultra lebar.

Kesimpulannya

OPPO A31 adalah telefon bimbit yang sebenarnya kurang menarik untuk dilihat pada harga kelas Rp2 juta. Namun, itu tidak bermaksud tidak ada ciri unggul telefon ini. OPPO A31 masih terasa baik jika anda melihat keupayaan daya tahan bateri, memori dalaman yang lega, kamera utama cukup baik, dan adanya aplikasi penyuntingan video.

OPPO A31 sesuai untuk dipilih oleh mereka yang memerlukan telefon bimbit OPPO dengan jangka hayat bateri yang baik, memori dalaman lega, dan sektor kamera masih baik-baik saja. Walau bagaimanapun, telefon bimbit ini tidak sesuai untuk mereka yang mencari telefon bimbit dengan harga terbaik  untuk prestasi.