10 Kekuatan dan Kelemahan OPPO Reno3 yang Perlu Anda Ketahui

OPPO Reno adalah barisan produk OPPO yang pertama kali muncul pada tahun 2019. Setahun kemudian, pada tahun 2020, banyak produk dibawa dengan nama Reno. Ini menunjukkan bahawa siri OPPO Reno adalah rangkaian produk OPPO dari kelas pertengahan hingga kelas atas.

Mengapa tidak, OPPO Reno mempunyai siri kelas teratas seperti OPPO Reno 10x Zoom atau siri kelas menengah seperti OPPO Reno2 F. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa akan ada banyak barisan produk OPPO Reno yang akan datang. Salah satunya, OPPO Reno3.

OPPO Reno3 dijual di pasar dengan harga Rp 5 juta (pada saat artikel ini). Harga biasanya menurun dengan masa. Harganya tidak terlalu jauh dengan OPPO Reno2 F. Ini menunjukkan bahawa OPPO Reno3 boleh dikatakan pengganti OPPO Reno2 F.

Jadi, seperti apa OPPO Reno3? Untuk mengetahui, mari kita lihat kelebihan dan kekurangan OPPO Reno3 berikut. Tetapi pertama, mari kita lihat spesifikasi OPPO Reno3 terlebih dahulu.

Spesifikasi OPPO Reno3

Oppo Reno3

  • Siaran: April 2020
  • Skrin: 6.4 inci AMOLED, 1080 x 2400 piksel
  • Chipset: Helio P90 (12 nm)
  • GPU: KuasaVR GM9446
  • RAM: 8GB
  • Memori Dalaman: 128GB
  • Memori Luaran: microSDXC (menggunakan slot SIM bersama)
  • Kamera Belakang: 48 MP + 13 MP + 8 MP + 2 MP
  • Kamera Depan: 44 MP
  • Bateri: Li-Po 4025 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Kelebihan OPPO Reno3

Apakah pelbagai kelebihan yang ditawarkan oleh OPPO Reno3? Mari lihat pelbagai kelebihan OPPO Reno3 di bawah!

1 Skrin AMOLED + Sentiasa dipaparkan

OPPO Reno3

OPPO Reno3 hadir dengan skrin 6,4 inci dengan resolusi 1080 x 2400 piksel. Skrin ini dilengkapi dengan dimensi 6,4 inci dengan kepadatan skrin 411 ppi. Skrin telefon ini dilengkapi dengan panel AMOLED yang pastinya menjadikan paparan telefon ini cukup bagus. Lebih-lebih lagi, telefon ini sudah menyokong ciri Sentiasa di paparkan.

Kualiti skrin telefon itu sendiri cukup baik. Seperti yang dikatakan oleh saluran BangRipiu, kualiti skrin telefon ini cukup baik dan tahap kecerahan maksimum mencukupi untuk penggunaan luar. 

Skrin OPPO Reno3 bukan skrin penuh . Sebabnya, OPPO menggunakan kamera waterdrop pada telefon ini. Walaupun siri OPPO Reno dua generasi sebelumnya menyajikan kamera pop-up  yang membuat layar terasa lebih kenyang. Selain itu, skrin telefon ini masih bagus.

2. Hayat Bateri Panjang

OPPO Reno3

OPPO Reno3 dilengkapi dengan kapasiti bateri 4025 mAh. Kapasiti bateri ini benar-benar terasa standard memandangkan terdapat juga banyak telefon bimbit yang menawarkan bateri 4.000 mAh ke atas. Nah, ukuran kapasiti tidak lagi menjadi penentu sama ada tahan lama atau tidak. Kerana sudah tentu banyak faktor lain yang menjadikan telefon bimbit mempunyai jangka hayat bateri yang lama atau tidak.

OPPO Reno3 boleh dikatakan mempunyai jangka hayat bateri yang baik. BangRipiu mengatakan bahawa telefon ini boleh bertahan sehingga 2 hari 11 jam dengan penggunaan yang kurang intensif. Sementara laman Tek.id menguji telefon ini dengan PCMark Battery Life. Hasilnya, OPPO Reno3 mendapat skor 14 jam 57 minit.

Berdasarkan ini, anda boleh mengatakan bahawa OPPO Reno3 mempunyai jangka hayat bateri yang baik. Hasil Kehidupan Bateri PCMark yang mencapai puluhan jam adalah hasil yang baik. Jangka hayat bateri OPPO Reno3 itu sendiri dibantu oleh sistem AI aka Artificial Intelligence .

3. Pengecasan pantas VOOC 3.0

oppo vooc 3.0

OPPO Reno3 bukan sahaja menawarkan hayat bateri. Telefon ini juga menyokong teknologi pengecasan pantas VOOC 3.0. OPPO mendakwa bahawa OPPO Reno3 dapat diisi 50% hanya dalam 30 minit. Apabila diisi hingga 100%, masa yang diperlukan adalah 73 minit.

Tuntutan itu ternyata benar. BangRipiu mendedahkan bahawa masa pengecasan OPPO Reno3 dari 10% hingga 99%, hanya memerlukan 1 jam 7 minit aka 67 minit. Relatif cepat bukan?

Laman Gadgetren juga menguji kelajuan pengecasan telefon ini. Menurut mereka, masa pengecasan OPPO Reno3 dari 2% hingga 100% keadaan bateri memakan masa sekitar 85 minit. Walaupun hasilnya agak berbeza, tetapi masih dekat dengan tuntutan OPPO bahawa telefon ini menyokong pengecasan pantas.

4. Sensor Biometrik Pantas

OPPO Reno3

OPPO Reno3 mempunyai sensor biometrik yang pantas. Sensor pengecaman wajah dari telefon ini begitu pantas semasa mengimbas wajah pengguna. Perkara yang sama berlaku untuk sensor cap jari pada skrin telefon ini. Sensor cap jari dengan sistem optik cukup pantas untuk membaca jari pengguna.

5. Kualiti Kamera Baiklah

OPPO Reno3

OPPO Reno3 menawarkan 4 kamera belakang. Kamera pertama adalah kamera utama 48 MP dengan bukaan f / 1.8 dan menyokong ciri PDAF. Kamera kedua adalah kamera telefoto 13 MP dengan bukaan f / 2.4. Kamera ini juga menyokong PDAF dan kamera telefoto ini mempunyai kemampuan zoom optik 2x.

Kamera ketiga adalah kamera ultrawide 8 MP. Manakala kamera keempat adalah kamera dengan lensa monokrom 2 MP. Kehadiran lensa monokrom tentunya wajar dihargai jika dibandingkan dengan kamera makro atau kamera  sensor kedalaman. 

Untuk contoh tangkapan kamera dari OPPO Reno3, anda boleh melihat gambar di bawah.

hasil dari kamera makro oppo reno3

Gambar di atas adalah gambar atau foto tangkapan OPPO Reno3 yang sedang dipromosikan di laman laman web OPPO. Sudah tentu untuk gambar promosi, OPPO pasti mengambil gambar terbaik. Lalu, adakah gambarnya sangat bagus?

Ketika merujuk kepada hasil tinjauan OPPO Reno3 oleh Tek.id, foto-foto dari OPPO Reno3 nampaknya menunjukkan foto dengan hasil yang kelihatan semula jadi. Hasil foto juga mempunyai perincian yang agak baik. Mod HDR juga dapat menghasilkan gambar yang bagus.

Perlu diketahui juga, jika kamera pada OPPO Reno3 dilengkapi dengan ciri-ciri menarik. Fungsi ini adalah ciri yang membolehkan kamera memasuki mod Ultra Clear Image 108 MP. Sudah tentu dengan mod ini, foto boleh menjadi lebih baik. Selain itu, terdapat juga Mode Gelap Ultra untuk memotret dalam keadaan gelap.

OPPO Reno3 juga menyajikan ciri yang disebut Dazzle Color. Dengan ciri-ciri ini, kamera ini dapat menghasilkan gambar dengan lebih banyak warna ngejreng .

Untuk kamera depan, telefon ini menawarkan kamera selfie 44 MP. Kamera ini dilengkapi dengan sokongan untuk ciri Kecantikan AI, ciri umum yang selalu ditunjukkan oleh OPPO di telefon bimbitnya. Kamera depan ini juga menawarkan Mod Selfie Ultra Malam. Berkat mod ini, selfie dalam keadaan malam kelihatan lebih jelas.

6. Ciri Ultra Steady Video 2.0

Ultra Steady Video 2.0 OPPO RENO3

Selain menyajikan tangkapan gambar yang baik, telefon bimbit kamera ini juga dapat menampilkan kemampuan videografi yang baik. Berkat kehadiran ciri Ultra Steady Video 2.0, telefon ini dapat merakam video dengan resolusi 1080p 60fps semasa bergerak.

Nanti, rakaman video dari telefon bimbit ini akan stabil. Ini menjadikan OPPO Reno3 sangat sesuai untuk membuat kandungan video.

7. Earphone lalai yang berkualiti

fon telinga oppo

Sekiranya anda membeli b az, maka di kotak penjualan akan terdapat fon telinga. Earphone lalai ini ternyata tidak berkualiti. Seperti yang dikatakan oleh BangRipiu, kualiti audio mempunyai watak audio dengan perincian yang cukup baik. Satu kelebihan tentu saja.

Kekurangan OPPO Reno3

Terdapat tiga kekurangan yang terdapat pada OPPO Reno3. Apa benda itu? Dengarkan terus perbincangan berikut!

1. Chipset Biasa di Harga Kelas

Mediatek Helio P90

Kelemahan OPPO Reno3 yang paling jelas adalah chipset yang digunakan. Chipset pada OPPO Reno3 adalah Mediatek Helio P90. Penggunaan chipset ini sebenarnya telah meningkat jika dibandingkan dengan OPPO Reno2 F yang hanya dilengkapi dengan Helio P70.

Namun, kehadiran chipset Mediatek Helio P90 dalam OPPO Reno3, mengesahkan bahawa OPPO tidak menghadirkan telefon ini sebagai telefon bimbit dengan  harga ke prestasi  baik-baik saja. Tidak ada yang salah dengan Helio P90 yang sebenarnya. Chipset ini sahaja dapat menghasilkan skor yang baik pada penanda aras sintetik seperti yang ditunjukkan di bawah.

g banyak dikeluh adalah masalah berat badan. Realme 6 Pro memang digolongkan sebagai telefon bimbit besar. Lebih-lebih lagi, skrin berukuran 6,6 inci. Ini menjadikan berat telefon ini cukup berat, iaitu hampir 200 gram. 

penanda aras oppo reno3

Dilihat pada gambar di atas, jika OPPO Reno3 mendapat Antutu 200 ribu. Semasa dalam ujian Geekbench 4, skor yang diperoleh adalah 1,904 untuk teras tunggal dan 6,080 untuk pelbagai teras. Dalam ujian Geekbench 5, skor yang diperoleh adalah 398 untuk single-core dan 1,485 untuk multi-core.

Skor menunjukkan bahawa prestasi OPPO Reno3 masih cukup baik untuk bermain permainan. Seperti yang dikatakan oleh Tek.id bahawa prestasi OPPO Reno3 tidak apa-apa untuk bermain permainan PUBG Mobile dalam tetapan grafik HD-High dan COD Mobile on High. Cuma ada perubahan suhu badan yang panas ketika cukup lama untuk bermain permainan.

Sekarang bandingkan dengan telefon lain di kelas harga yang tidak terlalu jauh dengan OPPO Reno3. Sebagai contoh, Huawei Nova 5T, dengan harga di bawah Rp. 5 juta, mempunyai chipset kelas atas dengan prestasi yang baik.

2. Tidak ada NFC

Oppo Reno 3

OPPO Reno3 mempunyai kelemahan lain, iaitu ketiadaan NFC. Ketiadaan NFC di telefon bimbit ini tentunya sesuatu yang menjadikannya kurang menarik. Apabila mesti berada di kelas harga ini, ciri NFC semestinya ada.

3. Cap jari Mudah Melekat di Badan

OPPO Reno3

OPPO Reno3 dilengkapi dengan badan polikarbonat dengan reka bentuk akhir seperti kaca. Ini mengesahkan bahawa OPPO Reno3 dilengkapi dengan badan plastik. Walaupun penampilannya terasa premium. Malangnya, badan ini dengan mudah meninggalkan cap jari. Oleh itu penggunaan wang tunai di telefon ini sangat digalakkan.

Kesimpulannya

OPPO Reno3, dengan harga Rp5 juta lebih rendah, hadir di Indonesia dengan RAM 8 GB dan memori dalaman 128 GB. Dengan tanda harga rasmi, OPPO Reno3 menawarkan pelbagai kelebihan dalam sektor kamera dan bateri.

Sektor prestasi masih cukup baik tetapi pastinya bukan yang terbaik dalam kelas harganya. Atas sebab ini, OPPO Reno3 lebih sesuai untuk mereka yang memerlukan telefon bimbit yang fokus pada sektor kamera, terutama bagi mereka yang suka merakam video menggunakan telefon bimbit.