Sebelum Membeli, Ketahui Kebaikan dan Kekurangan Redmi 8A Pro

Lampiran nama "Pro" biasanya disematkan pada produk telefon bimbit di kelas harga menengah dan produk telefon bimbit kelas atas. Perkara yang berbeza berlaku dengan Redmi 8A Pro, telefon bimbit di kelas kos rendah atau peringkat permulaan. Lampiran "Pro" memerlukan telefon ini istimewa. Walaupun harganya adalah Rp1 juta. Lampiran "Pro" itu sendiri mengesahkan bahawa Redmi 8A Pro adalah telefon bimbit yang mempunyai spesifikasi yang lebih baik daripada saudaranya, Redmi 8A. Satu perkara lagi, di luar, Redmi 8A Pro sebenarnya mempunyai nama lain, iaitu, Redmi 8A Dual.

Persoalannya sekarang, adakah Redmi 8A Pro ini benar-benar terasa lebih "Pro" daripada saudara kandungnya? Untuk menjawabnya, mari kita pertimbangkan kelebihan dan kekurangan Redmi 8A yang telah disusun di bawah.

Spesifikasi Redmi 8A Pro

Xiaomi Redmi 8A Dual

  • Skrin: IPS LCD 6,22 inci 720 x 1520 piksel
  • Chipset: Qualcomm SDM439 Snapdragon 439 (12 nm)
  • GPU: Adreno 505
  • RAM: 2GB dan 32GB
  • Memori Dalaman: 32GB
  • Memori Luaran: microSDXC
  • Kamera Belakang: 13 MP, f / 2.2, (lebar), 1 / 3.1 ″, 1.12µm, PDAF + 2 MP, f / 2.4, (kedalaman)
  • Kamera Depan: 8 MP, f / 2.0, 1/4 ″, 1.12µm
  • Bateri: Li-Po 5000 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Kelebihan Redmi 8A Pro

Apa kelebihan yang ditawarkan oleh Redmi 8A Pro? Untuk mengetahui, mari kita lihat pelbagai kelebihan dan kekurangan yang ditawarkan oleh Redmi 8A Pro di bawah!

1. Kamera Baik di Kelasnya

redmi 8a pro

Redmi 8A Pro hadir dua kamera di bahagian belakang. Kedua-dua kamera ini terdiri daripada kamera utama 13 MP dan kamera kedalaman 2 MP. Kamera utama 13 MP pada telefon ini dilengkapi dengan bukaan f / 2.2 dan sudah menyokong PDAF.

Kehadiran kamera kesan mendalam atau  kedalaman  menjadi pembezaan berbeza antara Redmi 8A Pro dan Redmi 8A. Untuk hasil kamera, contoh berikut dapat didengarkan.

tangkapan kamera pro redmi 8a

tangkapan kamera pro redmi 8a

Hasil tangkapan kamera belakang dari telefon ini sangat sesuai untuk kelas harga. Saluran Youtube Telefon Stein, mengatakan bahawa tangkapan telefon ini baik. Pasti berbaloi dengan kelas harga.

Gambar boleh dikatakan bagus ketika merakam gambar dalam keadaan terang. Jangan harap hasil kamera mempunyai perincian yang baik dan  jangkauan dinamik  . Dapat disimpulkan, tangkapan kamera cukup baik untuk kelas harganya. Sebenarnya, menurut Phone Stein, rakaman video dari telefon bimbit ini juga tidak mengapa.

Untuk kamera depan, kamera 8 MP tertanam. Kamera ini serupa dengan kamera di Redmi 8A. Jadi, hasilnya tidak akan terlalu jauh. Phone Stein sendiri menyatakan bahawa tangkapan kamera depan dari telefon bimbit ini juga cukup bagus, tentunya untuk kelas harga.

2. Reka Bentuk yang Baik

redmi 8a pro

Redmi 8A Pro hadir dengan reka bentuk dan kualiti binaan yang baik  , sama seperti saudaranya, Redmi 8A. Telefon ini sendiri menawarkan dimensi 156.5 x 75.4 x 9.4 mm dan berat 188 gram. Reka bentuknya masih diperbuat daripada plastik yang dibina dengan reka bentuk kukuh yang menjadikan telefon ini cukup baik.

Nampak cantik, seperti abangnya. Baris reka bentuk Redmi 8A Pro terasa lebih premium. Xiaomi memanggil reka bentuk telefon ini dengan Aura X Grip Design. Reka bentuk yang dipersembahkan memang cukup menarik. Lebih-lebih lagi, Redmi 8A Pro hadir dengan tiga model cantik, iaitu: Sea Blue, Sky White, dan Midnight Grey.

Saluran Ulasan AD YouTube mengatakan bahawa reka bentuk telefon ini memang hebat. Warnanya dapat menghasilkan gradasi dari tua hingga muda. Dan masih menurut AD Review, warna ini menyatu dengan bezel telefon ini. Dengan reka bentuk ini juga, bahagian belakang Redmi 8A Pro tidak meninggalkan cap jari dan cukup selesa dipegang.

3. Hayat Bateri Panjang

bateri redmi 8a

Redmi 8A Pro mempunyai kapasiti bateri yang sama dengan Redmi 8A. Kapasiti bateri yang ditawarkan oleh telefon ini ialah 5,000 mAh, yang tentunya kapasiti bateri yang besar. Terutama jika anda melihat telefon bimbit lain dalam kelas harga yang sama, yang rata-rata hanya menawarkan bateri 4.000 mAh.

Kerana ia menawarkan kapasiti bateri yang sama dengan Redmi 8A, hayat bateri Redmi 8A Pro tidak terlalu jauh berbeza dengan Redmi 8A. Menurut saluran AD Review, jangka hayat bateri telefon ini dapat bertahan hingga 2 hari dengan penggunaan ujian kamera, bermain media sosial, dan bermain permainan. Dengan penggunaan ini, bateri masih ada.

Hasil ini jelas sesuai dengan ulasan Gadget NDTV yang mengungkapkan pengalaman mereka dalam menggunakan Redmi 8A. Menurut Gadgets NDTV, Redmi 8A dapat bertahan hingga dua hari dengan penggunaan sederhana. Hasilnya cenderung sama bukankah jangka hayat bateri Redmi 8A Pro?

4. Pengecasan Pantas  USB Type-C dan 18W

usb type c redmi 8a pro

Redmi 8A Pro sudah menyokong USB Type-C, sama seperti adik-beradik, yang Redmi 8A dan Redmi 8. Kehadiran  yang USB Type-C port pada telefon mudah alih ini, menambah kepada senarai Rp1 juta telefon bimbit yang sudah mempunyai sebuah Type-C USB port .

Di samping itu, Redmi 8A Pro menyokong teknologi pengecasan pantas alias pengecasan pantas 18W. Dengan teknologi ini, bateri Redmi 8A dapat diisi dengan cepat. Cuma, pengecas yang  digunakan mestilah pengecas 18W. Semasa berada di kotak penjualan, Redmi 8A Pro hanya membentangkan  pengecas  10W.

5. Skrin Cerah dengan Corning Gorilla Glass 5

redmi 8a pro

Redmi 8A Pro hadir dengan skrin IPS LCD 6.22 inci. Dimensi skrin ini serupa dengan Redmi 8A. Sebenarnya, resolusi skrin dan spesifikasi skrin lain serupa dengan Redmi 8A, iaitu 720 x 1520 piksel, nisbah skrin 19: 9, dan kepadatan layar 270 ppi.

Skrin Redmi 8A Pro sendiri cukup terang. Sama dengan tahap terang yang ditawarkan oleh Redmi 8A. Ini kerana kedua-dua telefon ini diklaim kedua-duanya menawarkan tahap kecerahan 400 nits.

Redmi 8A Pro juga dilengkapi dengan pelindung skrin, serupa dengan Redmi 8A. Pelindung skrin adalah Corning Gorilla Glass 5. Sudah tentu, dengan kehadiran pelindung Corning Gorilla Glass, menjadikan sektor skrin pada telefon ini menjadi satu kelebihan yang berbeza.

6. Prestasi dikelaskan sebagai OK di kelasnya

persembahan redmi 8a

Redmi 8A Pro hadir dengan chipset Snapdragon 439. Chipset ini direka dengan proses fabrikasi 12nm. Di dalam chipset ini, terdapat pemproses quad core Cortex A53 1.95GHz dan pemproses quad core Cortex A53 1.45GHz. Untuk pemproses grafik, Adreno 505 tertanam.

Penggunaan Snapdragon 439 pada Redmi 8A Pro sebenarnya agak biasa. Kenapa? Kerana Snapdragon 439 juga tertanam di Redmi 8A, Redmi 8 dan Redmi 7A. Ini menjadikan keempat-empat telefon dari Redmi mempunyai prestasi sebenar yang sama. Nilai Antutu? Boleh lihat dalam gambar di bawah.

antutu redmi 8a pro antutu redmi 8a dual

Dengan jumlah Antutu 90 ribu, telefon ini tentunya tidak menawarkan prestasi permainan yang pantas. Hanya cukup kategori yang boleh bermain permainan dengan tetapan grafik rendah. Jelasnya, untuk kegunaan seharian, prestasi telefon ini masih mampu dilakukan.

Dalam kelas harganya, prestasi Redmi 8A Pro masih boleh diterima. Terutama jika digabungkan dengan RAM 3 GB. Di pasaran Indonesia, Redmi 8A Pro hadir dengan model RAM 3GB dan memori dalaman 32GB. Terdapat juga varian RAM 2GB dengan memori dalaman 32GB yang harganya sedikit lebih murah.

7. Tahan Percikan Air

redmi 8a pro

Kelebihan lain dari Redmi 8A Pro adalah ciri percikan air. Fungsi ini sebenarnya bukan ciri khas kerana Redmi 8A juga mempunyai ciri yang sama. Tetapi mengekalkan ciri ini dalam versi Pro, dengan harga tetap Rp1 juta, tentunya wajar dihargai.

Kekurangan Redmi 8A

Setelah mengetahui kelebihan Redmi 8A Pro, maka mari kita bincangkan kekurangan Redmi 8A Pro. Terdapat sekurang-kurangnya tiga mata yang kurang dari Redmi 8A? Berikut adalah perinciannya.

1. Tiada Pemberitahuan LED

redmi 8a pro

Titik mengecewakan Redmi 8A Pro adalah ketiadaan LED pemberitahuan. Ciri ini memang cukup mudah tetapi ciri ini adalah salah satu ciri yang diperlukan. Kenapa? Kerana dengan pemberitahuan LED, pengguna tidak perlu bersusah payah membuka halaman utama atau menu bergerak untuk hanya memeriksa chat atau e-mel masuk.

2. Tidak ada inframerah

Xiaomi Redmi 8A Dual

Redmi 8A Pro adalah telefon bimbit yang tidak menyokong inframerah. Sebenarnya, banyak telefon bimbit dari Xiaomi yang menyokong ciri ini. Redmi 8A juga tidak menyokong inframerah, dan versi Pro ini harus dilengkapi inframerah.  

3. Tiada Cap Jari

redmi 8a pro

Sekiranya tidak menghadirkan ciri Inframerah, alangkah baiknya jika Redmi 8A Pro dilengkapi dengan sensor cap jari. Memang ada sensor pengecaman wajah tetapi ini menjadikan Redmi 8A Pro sebenarnya tidak terlalu berbeza dengan Redmi 8A.

Kesimpulannya

Redmi 8A Pro pada dasarnya adalah telefon Redmi 8A dengan tambahan kecil. Ringkasan "Pro" pada telefon ini tidak terasa seperti "Pro" kerana peningkatan yang paling ketara hanya dengan adanya dua kamera belakang dan reka bentuk yang sedikit berbeza.

Spesifikasi lain, tidak ada yang terlalu istimewa ditawarkan oleh Redmi 8A Pro. Namun, pada harga kelas Rp1 juta, Redmi 8A Pro tentunya layak dipilih jika dibandingkan dengan Redmi 8A. Lalu, bagaimana jika dibandingkan dengan Redmi 8? Redmi 8 lebih unggul dalam sensor kamera dengan bukaan yang lebih baik dan kehadiran sensor cap jari. Berminat untuk mencadangkan kepada Redmi 8A Pro?