3 Kelebihan Versi Galaxy S20 Joko Anwar untuk Penghasilan Video

Youtube adalah laman perkongsian video terbesar di dunia. Jumlah pengguna terus bertambah setiap tahun. Ini juga dipengaruhi kerana sekarang ramai orang lebih suka menonton Youtube daripada menonton TV. 

Youtube juga membolehkan banyak orang berkongsi video menarik mengenai perkara yang mereka sukai. Menariknya, orang dapat memperoleh pendapatan dari Youtube, baik dari iklan melalui rakan kongsi Google Adsense atau melalui promosi. Malah, Youtube juga boleh dijadikan media promosi dalam bentuk video untuk dijual.  

Atas sebab ini juga, ramai orang kini ingin menjadi YouTuber. Istilahnya sejuk, pencipta kandungan alias pencipta kandungan. Ini juga didasarkan pada lebih mudah bagi orang untuk merakam video di telefon bimbit mereka. Dengan hanya telefon bimbit, sesiapa sahaja boleh merakam video. Tidak perlu kamera mahal. 

Masalahnya ialah, semakin ramai orang mengetahui tentang Youtube, semakin banyak orang yang bermain di Youtube. Akibatnya, semakin banyak orang menjadi YouTuber yang bermaksud lebih ramai orang, lebih banyak persaingan. 

Oleh itu, untuk merakam video dan hanya bergantung pada telefon bimbit biasa tidak mencukupi. Ingin memilih kamera profesional? Boleh jadi, tetapi untuk pencipta pemula atau pencipta yang bekerja sendiri, penggunaan kamera profesional biasanya cenderung rumit. Terutama jika kandungannya lebih kerap dilalui. 

Lalu, apa jalan penyelesaiannya? Tentunya setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Dan siri Samsung Galaxy S20 hadir sebagai telefon bimbit yang dapat menjawab keperluan peranti mudah alih yang boleh dipercayai untuk membuat video.

Siri Samsung Galaxy S20

Siri Samsung Galaxy S20 dilancarkan secara rasmi di Indonesia. Terdapat tiga jenis Samsung Galaxy S20 yang terdapat di Indonesia. Ketiga-tiganya terdiri daripada Samsung Galaxy S20, Samsung Galaxy S20 +, dan Samsung Galaxy S20 Ultra pada 4 Mac 2020, ini menawarkan pelbagai inovasi menarik. 

Siri Samsung Galaxy S20 ketiga adalah pilihan tepat bagi pengguna yang suka berkongsi atau membuat kandungan video. Ini kerana ciri-ciri dalam siri Samsung Galaxy S20 dapat menampung keperluan pencipta kandungan untuk menghasilkan video yang bermakna. 

Joko Anwar, salah satu pembuat filem terkemuka di Indonesia adalah salah satu pembuat filem yang memanfaatkan ciri-ciri siri Samsung Galaxy S20. Dia berkongsi petua untuk membuat kandungan video yang menarik menggunakan siri Samsung Galaxy S20. Ketiga-tiga petua ini adalah seperti berikut. 

1. Video dengan Resolusi 8K 

video siri Galaxy S20 8K

Sebilangan besar telefon pintar mewah dari jenama lain umumnya hanya menawarkan video 4K. Resolusi ini sudah cukup tinggi dan mampu menawarkan kualiti video yang terperinci dan bagus. Tetapi 4K tidak mencukupi. Siri Samsung Galaxy S20 hadir dengan kemampuan merakam video hingga 8K, dua kali lebih tinggi daripada 4K. 

Dengan kemampuan video beresolusi 8K, kemampuan kamera Samsung Galaxy S20 dapat menyampaikan video dengan resolusi 7,680 x 4,320 piksel - bersamaan dengan 33 juta piksel. Resolusi tinggi tentu saja. Bukan hanya video, seri Samsung Galaxy S20 juga memiliki kemampuan untuk menangkap gambar dengan resolusi 33MP. 

"Bagi pembuat filem, setiap adegan mempunyai makna dan konsep, jadi setiap kali kita mengambil satu adegan , semua perincian harus dicatat dengan jelas dan jelas. Perincian kecil ini sering mempengaruhi plot dan konsep cerita. Galaxy S20 mampu merakam video dalam resolusi 8K, jadi setiap perincian dapat dirakam dengan jelas. Ini sangat berguna semasa proses penyuntingan , selalunya kita ingin melakukan pemotongan , atau bahkan memusatkan perhatian pada satu perincian agar hasilnya lebih dramatik. Di samping itu, ciri Snap 8K juga memudahkan kita mengambil bahagian-bahagian pemandanganuntuk melihat lebih jauh video yang kami rakam atau bahkan membincangkan adegan tertentu dengan pasukan, "kata Joko Anwar , Pengarah Filem. 

Dengan kemampuan ini hingga 4K, ini bermaksud bahawa pencipta kandungan dapat menyampaikan video berkualiti tinggi. Kualiti video boleh dikatakan setara dengan kualiti rakaman dari kamera profesional. 

2. Super mantap 2.0 

SUPER STEADY 2.0

Satu masalah semasa membuat kandungan video semasa dalam perjalanan adalah ketidakstabilan video semasa merakam. Hasil video boleh kelihatan sangat menggegarkan. Ini adalah kejadian biasa dan pastinya banyak pencipta mengeluh, terutama bagi pencipta yang sering merakam video ketika berjalan atau berlari sedikit. 

Dengan siri Samsung Galaxy S20, pencipta dapat merakam video lebih stabil berkat ciri Super-steady 2.0. Fungsi ini membolehkan pengguna melakukan rakaman video dengan kestabilan hingga 60 darjah. Pada Galaxy S10, siri Samsung Galaxy S sebelumnya, ciri yang menggunakan teknologi Advanced Rolling Correction hanya stabil pada 30 darjah. 

Kewujudan ciri ini tentunya akan sangat membantu para pencipta. Pembuat juga tidak perlu menggunakan dreadlocks kerana siri Samsung Galaxy S20 mempunyai teknologi yang disebut AI Motion Analysis and Prediction sehingga dapat mengambil video yang lebih stabil seperti ketika menggunakan dreadlocks. 

"Biasanya pembuat filem menggunakan peningkatan dalam bentuk dreadlocks untuk mendapatkan hasil video yang stabil dan sedikit kejutan. Dengan kecanggihan yang dibawa oleh Galaxy S20, pengambilan video yang stabil tidak perlu repot lagi. Ciri Super Steady 2.0 sangat membantu saya dalam proses pengambilan video di kawasan yang mencabar dengan hasil yang maksimum, "kata pengarah filem Devils and Gundala. Sebelumnya dalam siri Galaxy Note10 Super Steady, ia dapat mengurangkan kejutan hingga 30 saat, dan sekarang di Galaxy S20 ia dapat menahan goncangan hingga 60 derajat, bayangkan betapa lancarnya video diambil dalam keadaan banyak bergerak, tambah Joko. 

3. Teknologi Miss-Binning untuk Video Lebih Jelas

Camera-Samsung Galaxy S20 Miss Binning

Siri Samsung Galaxy S20 hadir dengan teknologi yang disebut Miss-Binning. Teknologi ini membolehkan siri Samsung Galaxy S20 merakam atau merakam video dengan jelas, walaupun untuk keadaan dengan cahaya minimum. Sudah tentu ini sangat baik dan berguna, terutamanya untuk keperluan merakam video dalam keadaan cahaya rendah, seperti awal malam misalnya. 

Teknologi Miss-Binning sendiri berfungsi dengan cara yang menarik. Seperti kamera S20 Ultra, teknologi ini membolehkan kamera menggabungkan 9 piksel untuk menjadi satu. Tujuannya adalah agar gambar berkualiti tinggi, lebih kaya, lebih tajam, walaupun diambil ketika di bawah cahaya rendah. 

Di samping itu, terdapat juga mod Video HDR. Mod ini membolehkan pengguna siri Galaxy S20 merakam video dengan perincian yang baik dan dapat menghasilkan kecerahan dan kontras yang dekat dengan mata manusia. Terdapat juga mod Pro Video, yang fungsinya untuk menyesuaikan ISO, Shutter Speed, dan White Balance jika diperlukan. 

"Cahaya adalah salah satu aspek pembuatan filem yang sangat penting untuk diperhatikan. Selalunya kita berhadapan dengan keadaan pencahayaan di lokasi penggambaran / video yang tidak sesuai dengan jangkaan kita. Dengan Galaxy S20, ini dapat diatasi berkat teknologi Miss-Binning, mod HDR dan mod Pro Video untuk menetapkan ISO, Shutter Speed, dan White Balance jika diperlukan. Dengan cara itu, pembuat filem dapat menghasilkan video dengan pencahayaan maksimum, "kata Joko Anwar. 

"Dari sejumlah bengkel filem yang telah saya lakukan, cabaran terbesar untuk membuat filem adalah kos yang cukup tinggi untuk memiliki atau menyewa kamera yang mampu. Tidak ketinggalan, beberapa lokasi agak sukar membawa kamera besar. Jadi, bagi pencipta kandungan baru atau mereka yang ingin membuat video dengan baik, sekarang anda boleh mula membuat filem menggunakan Galaxy S20, kerana kecanggihan kamera yang ditawarkan sangat mampu membuat video seperti filem berkualiti profesional. Telefon pintar inilah yang membina filem ! " tutup Joko Anwar. 

Dengan tiga ciri yang sangat baik ini, tidak keterlaluan untuk memanggil siri Samsung Galaxy S20 telefon yang boleh dipercayai untuk merakam video atau membuat kandungan video untuk keperluan YouTube. 

Anda boleh berkata, siri Samsung Galaxy S20 adalah hak gear untuk anda pencipta video yang memerlukan peranti rakaman video yang praktikal, mudah untuk dibawa dan boleh merakam video baik dalam keadaan cahaya rendah. Selain itu, rakaman video yang stabil juga merupakan nilai untuk telefon ini. 

Berminat dengan siri Samsung Galaxy S20? Sekiranya anda berminat, mari dapatkan maklumat lebih lanjut mengenai siri Galaxy S20 dengan melayari www.samsung.com/id.