Teknologi Terkini dalam Samsung Galaxy S20 Series dan Galaxy Z Flip

Dibentangkan secara rasmi di Indonesia, pada 4 Mac 2020, Samsung memperkenalkan rangkaian telefon bimbit terbarunya. Sangat segar, jadi telefon pintar baru ini dilengkapi dengan ciri-ciri keren yang dapat memuaskan pengguna, terutama pengguna yang suka mengambil gambar. Produk terbaru yang ditawarkan, Samsung Galaxy S20 Series (S20 | S20 + | S20 Ultra) dan Galaxy Z Flip.

Dalam siri Galaxy S20 Ultra, telefon bimbit dilengkapi dengan teknologi baru, seperti Space Zoom 100x, sensor kamera 108MP dengan teknologi Miss-Binning, perakam video resolusi 8K, dan RAM LPDDR5. Bukan itu sahaja, malah Samsung juga menyediakan lensa kamera canggih, Telephoto 100X Super Resolution Zoom.

Ciri ini bahkan dilengkapi dengan teknologi Lensa Lipat dan Zum Optik Hibrid 10x. Artinya, pengguna dapat menghasilkan foto jarak jauh dengan kualiti seperti yang dihasilkan oleh kamera kelas pro. Kemudian, ada Miss-Binning yang dapat menggabungkan sembilan piksel menjadi satu, tentu saja dengan gambar yang tajam dan warna terperinci walaupun dalam cahaya minimum.

Selain daripada teknologi kamera yang canggih dan segar, siri Samsung Galaxy S20 juga mempunyai prestasi yang kuat. Ini dibuktikan dengan penggunaan pemproses Exynos 990 dan RAM LPDDR5 dengan kelajuan penghantaran data hingga 5,500 Mbps, layar Quad HD + Dynamic AMOLED 2X 120Hz dengan masa respons 46.6ms.

"Sejak 10 tahun yang lalu, Samsung Galaxy hadir dengan inovasi yang berjaya memberi inspirasi dan membawa perubahan pada gaya hidup penggunanya. Hari ini, kehadiran siri Galaxy S20 dan Galaxy Z Flip adalah inovasi terobosan untuk 10 tahun akan datang, "kata Kwon Jae Hoon, Presiden Pengarah Samsung Electronics Indonesia.

"Adalah suatu kehormatan bagi kami untuk dapat membawa inovasi pada telefon pintar pertama di dunia dan menjadi standard baru dalam industri, seperti kamera Space Zoom 100x, sensor 108 MP dengan teknologi Miss-Binning, perakam video 8K, dan RAM LPDDR5. Kehadiran ciri kamera yang menjadi standard masa depan dan sokongan untuk prestasi tinggi pada siri Galaxy S20 akan mengubah cara kita menangkap dan melihat keseluruhan cerita dari saat kita merakam. "

Teknologi Kamera Lanjutan

Samsung Galaxy S20 Ultra

Seperti yang dikatakan oleh Kwon Jae Hoon, Samsung selalu memberikan inovasi terbaik dan terkemuka, salah satunya ialah kehadiran teknologi Space Zoom. Teknologi ini adalah gabungan Zum Optik Hibrid dan Zum Resolusi Super yang disokong oleh Zum Digital Bertenaga AI. Dengan begitu, hasil penggambaran jarak jauh mesti mempunyai kualiti terbaik.

Ditambah lagi dengan adanya teknologi Zum Optik Hibridnya yang dapat menggabungkan sensor gambar beresolusi tinggi, sehingga pengguna dapat memperoleh hasil zoom yang lebih baik daripada teknologi zoom sebelumnya.

Tetapi, tentu saja, Galaxy S20 Ultra dapat menghasilkan gambar zoom yang lebih baik, kerana terdapat ciri Zum Optik Hibrid 10x. Manakala Galaxy S20 dan S20 + menggunakan fitur Zoom Optik Hibrid 3x, yang mempunyai kemampuan untuk bersaing dengan kamera telefon pintar yang lain.

Selain dari fitur zoom , ada juga teknologi yang disebut Miss-Binning. Dalam ciri ini, anda boleh menggabungkan sembilan piksel menjadi satu. Jadi, sensor kamera 108 MP dapat menghasilkan gambar 12 MP. Sebenarnya, pengguna dapat mengambil gambar dengan pencahayaan 9x lebih jelas, jadi tidak perlu risau tentang kegelapan ketika anda ingin mengambil gambar dalam keadaan cahaya rendah.

Satu perkara penting lain yang perlu diberi perhatian ialah siri Samsung Galaxy S20 mampu merakam video dengan kualiti sehingga 8K hingga 30fps.

joko anwar

Ini dibuktikan dengan komentar Joko Anwar, "Melalui kemampuan untuk merakam video beresolusi 8K, Anugerah Paparan Smartphone Terbaik Versi Galaxy S20 1 DisplayMate, dengan tahap siri Display Excellent A + 1 adalah telefon pintar yang menjawab keperluan pembuat filem. Ciri 8K Video Snaps juga memudahkan saya menyusun papan cerita sambil memberikan gambaran awal awal kepada kru dan bakat. Lebih-lebih lagi, siri Galaxy S20 juga mempunyai prestasi yang unggul dengan sokongan RAM LPDDR5 hingga 12GB, Dynamic AMOLED 2X, dan ciri-ciri untuk menyunting filem dalam perjalanan. "

Dian Sastrowardoyo

Bukan hanya dia yang mengagumi kamera seri Galaxy S20, tetapi juga Dian Sastro, "Kamera adalah salah satu aspek penting dalam kehidupan seharian kita untuk bercerita, atau untuk menangkap momen berharga dengan orang terdekat. Ciri Single-take yang dibawa oleh Galaxy S20 adalah salah satu ciri kegemaran saya kerana ia membantu kita untuk tidak melewatkan saat-saat berharga, "katanya.

Prestasi Sukar dengan Skrin Terbaik

Siri Samsung Galaxy S20 (2)

Masalah kamera OK, mengenai prestasi juga sangat sengit. Kerana siri Galaxy S20 dikuasakan oleh pemproses terkini pada masa ini, Exynos 990. Perlu diingat bahawa pemproses adalah produk premium yang menghasilkan prestasi pantas.

Selain prosesor, siri Galaxy S20 juga dilengkapi dengan RAM LPDDR5 mencapai 12GB dengan peralihan data 5,500Mbps. Maksudnya, telefon bimbit Samsung baru ini menghasilkan 28.9% lebih pantas daripada pemproses sebelumnya. Kemudian, persembahan juga digabungkan dengan One UI yang ringkas tetapi tetap menarik. Tenanglah, tidak ada ketinggalan di UI.

Walau bagaimanapun, prestasi yang kuat akan sia-sia jika tidak disertakan dengan skrin berkualiti terbaik. Oleh itu, Samsung juga tidak melupakan skrin. Terbukti, layar siri Galaxy S20 membawa Infinity-O Display (3200X1440). Layarnya bahkan dilengkapi dengan teknologi Quad HD + Dynamic AMOLED 2X.

Dengan adanya teknologi ini, tentunya pengguna dapat menonton video dan foto dengan hasil warna yang sangat jelas dan lebih realistik.

Samsung Galaxy Z Flip

Galaxy Z Balik

Bukan hanya seri Galaxy S20, Samsung juga ingin memberikan inovasi terbaru dalam melipat HP. Oleh itu, Samsung juga membawa Galaxy Z Flip yang mempunyai skrin 6,7 inci. Sama seperti siri Galaxy S20, Galaxy Z Flip juga mempunyai inovasi ciri yang menarik, seperti Flex Mode to Multi-window tray.

"Samsung telah memimpin pasaran telefon lipat sejak tahun lalu. Hari ini, kami juga melancarkan Galaxy Z Flip yang akan memperkukuhkan kategori baru telefon pintar lipat. Samsung mengoptimumkan UX Lipat pada Galaxy Z Flip agar lebih mudah bagi penggunanya. "Ia menampilkan layar lipat yang mengubah bentuk layar 6,7 inci menjadi bentuk yang ringkas dan bergaya," kata Bernard Ang, VP IT & Mobile Business Samsung Electronics Indonesia.

"Berkat inovasi Flex Mode, Galaxy Z Flip dapat ditekuk, lalu merekam gambar tanpa tripod atau berbual melalui Google Duo, letakkan di mana saja. Lipat UX membahagikan skrin untuk membuka dua aplikasi yang berbeza. Pengguna Galaxy Z Flip dapat memilih aplikasi kegemaran mereka dengan selesa hanya dengan menggesek dari kiri ke kanan layar, kemudian memasukkannya ke dalam dulang Berbilang tetingkap. Dalam keadaan tertutup, anda juga boleh bergambar selfie dengan menekan butang kelantangan. "Galaxy Z Flip menyajikan pelbagai pengalaman baru dengan reka bentuk yang ringkas dan elegan," tambahnya.

Harga Samsung Galaxy S20 Series dan Galaxy Z Flip

Terdapat empat telefon bimbit baru yang ditawarkan oleh Samsung dan keempat-empatnya dijual dengan harga yang berbeza. Samsung secara rasmi menetapkan harga Rp. 12,999,000 untuk Galaxy S20, Rp. 14,999,000 untuk Galaxy S20 +, dan Rp. 18,499,000 untuk harga Galaxy S20 Ultra. Sementara Samsung Galaxy Z Flip ditawarkan dengan harga Rp. 21,888,000. Jadi, mana yang anda minat beli? Untuk maklumat lebih lanjut mengenai siri Galaxy S20, lawati

www.samsung.com/en.