10 Aplikasi Pemain Muzik Terbaik untuk PC dan Komputer riba

Muzik telah menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian kita. Nyanyian lagu selalu menemani setiap aktiviti kami dari belajar hingga bekerja. Sekiranya orang biasa mendengar lagu hanya dari radio, walkman, CD player atau pita radio, sekarang ada banyak cara yang dapat digunakan untuk mendengarkan muzik tanpa harus menggunakan media ini.

Seiring kemajuan teknologi, pemain muzik kini dapat dipasang pada PC, komputer riba atau telefon pintar. Sekarang terdapat banyak aplikasi pemain muzik untuk PC, sesuatu yang mungkin tidak dapat dilakukan oleh media lama. Berikut ini adalah koleksi aplikasi pemain muzik PC yang dapat anda pilih, termasuk perkhidmatan streaming muzik yang popular.

1. VLC

VLC

Aplikasi ini lebih dikenali untuk bermain filem atau rancangan TV. VLC adalah salah satu pemain media terbaik untuk Windows 10 pada tahun 2019. Perisian ini juga mempunyai kemampuan untuk memenuhi keperluan muzik seseorang.

Dengan VLC, pengguna dapat membuat senarai main dengan mudah dari koleksi muzik di PC dan memainkannya. Aplikasi ini juga menyediakan sejumlah perkhidmatan radio dalam talian yang dapat diakses dengan mudah oleh pengguna.

VLC diketahui mempunyai alat penyamaan atau keseimbangan bunyi yang dilengkapi dengan ciri pengurusan audio canggih yang lain. Sebab orang suka VLC adalah kerana aplikasi ini dapat memainkan hampir setiap format audio dan video yang ada.

Ketersediaan aplikasi untuk hampir semua platform popular menjadikan VLC sebagai salah satu perisian pemain muzik percuma terbaik. Platform yang menyokong VLC merangkumi Windows, macOS, Linux, Android, Chrome OS, Apple TV, Windows Phone.

2. Spotify

Spotify

Mungkin Spotify adalah perkhidmatan streaming muzik yang paling popular buat masa ini, dan sekarang aplikasi ini juga tersedia melalui Microsoft Store. Spotify adalah aplikasi desktop yang sama dengan yang lain, dengan tambahan bonus kemas kini tanpa had melalui Store.

Sekiranya pengguna akan menggunakan Spotify, lebih baik mendapatkan aplikasi dari Store. Pengguna tidak hanya akan mendapatkan akses ke katalog kandungan Spotify yang besar, tetapi pengguna juga dapat menggunakannya untuk memainkan konten yang disimpan secara lokal.

Aplikasi Spotify sendiri adalah percuma untuk digunakan. Namun, jika pengguna ingin bebas dari iklan yang selalu muncul berulang kali, pilih edisi premium dengan membayar jumlah yuran yang telah ditentukan.

3. MusicBee

MusicBee

MusicBee adalah aplikasi pemain muzik percuma yang dibuat untuk peminat muzik yang serius. Aplikasi ini juga menawarkan banyak ciri yang diperlukan untuk mengurus dan menikmati koleksi muzik yang banyak. Malah perpustakaan muzik boleh memuat hingga 500,000 lagu.

Aplikasi pemain muzik percuma ini direka untuk memaksimumkan perkakasan PC pengguna, termasuk kad suara kelas atas dan tetapan suara sekeliling , dengan percampuran untuk suara stereo. Main balik berterusan menghilangkan jeda antara trek.

Pemain muzik percuma ini menyokong hampir semua format audio yang tersedia dan menukar fail adalah kemudahan yang ditawarkan oleh aplikasi ini, dengan pratetap untuk peranti main balik yang berbeza. Walau bagaimanapun, untuk pengekodan MP3 pengguna mesti memuat turun codec LAME.

Sekiranya itu tidak mencukupi, ada aplikasi Android yang tersedia untuk mengawal MusicBee dari jauh, dan sokongan untuk pemalam WinAmp. Pengguna tidak akan menemui pemain muzik percuma yang lebih komprehensif, dan walaupun bukan sumber terbuka , aplikasi ini benar-benar percuma untuk digunakan.

4. Foobar2000

Foobar2000

Tidak dinafikan bahawa Foobar2000 adalah perisian pemain muzik untuk peminat sejati. Aplikasi ini adalah pemain muzik canggih yang berfungsi dengan baik di pelbagai platform dan telah dibuat sepenuhnya. Foobar2000 juga merupakan aplikasi berlesen percuma.

Foobar2000 menyokong sebilangan besar format audio, termasuk beberapa jenis format yang sangat tidak jelas. Susun atur Foobar2000 dapat diubah suai, yang bermaksud dapat disesuaikan dengan selera penggunanya. Malah Foobar2000 menyokong pemalam pihak ketiga untuk mengembangkan keupayaannya

Satu pihak ketiga seperti plugin adalah muzik LastFM scrobbler . Tidak syak lagi jika aplikasi ini memiliki lebih banyak fungsi dan jika pengguna tidak menyukai penampilan lalai yang sederhana, mereka dapat dengan mudah menukar warna atau memuat turun kulit baru.

5. MediaMonkey

MediaMonkey

MediaMonkey adalah perisian pemain muzik percuma lain yang dapat membantu pengguna merapikan koleksi muzik mereka yang kacau. Ketika melihat penampilannya untuk pertama kalinya, aplikasi ini kelihatan seperti versi WMP yang direka bentuk semula tetapi dengan lebih banyak ciri.

Selain menyokong pelbagai format audio, MediaMonekey juga boleh tag secara automatik fail audio, membantu pengguna menyegerakkan fail dengan peranti serta penstriman audio melalui pengguna rangkaian .

Di samping itu, MediaMonkey juga dapat menyalin CD dan memindahkannya ke DVD dan CD, menukar format audio, menguruskan kelantangan secara automatik, dan banyak lagi. Pemain audio untuk Windows ini mempunyai jukebox khas yang dapat memainkan kumpulan lagu yang dipilih pengguna.

Umumnya MediaMonkey adalah aplikasi muzik untuk Windows, tetapi juga tersedia sebagai aplikasi Android dan iOS yang berfungsi sebagai alat kawalan jauh tanpa wayar. Terdapat versi premium untuk pemain muzik percuma ini yang disebut MediaMonkey Gold yang dilengkapi dengan ciri tambahan.

6. AIMP

AIMP

AIMP, seperti semua pemain muzik percuma terbaik, menjadikan penyusunan lagu menjadi sangat mudah. Aplikasi ini dapat membantu pengguna walaupun koleksi muzik mereka terdiri dari pelbagai jenis trek dengan berbagai format dan lokasi, dengan metadata yang tidak lengkap atau tidak ada.

Perpustakaan AIMP dapat dibuat menggunakan fail dari banyak direktori dan disalin dari CD, dengan penomboran dan penandaan trek automatik untuk membantu pengguna mendapatkan perpustakaan yang lebih baik. AIMP menyokong sebilangan besar format, dan pengekod tambahan tersedia sebagai tambahan .

Sebilangan besar sambungan pemain muzik adalah visualisasi dan kulit tambahan yang, walaupun sejuk, tidak banyak digunakan. Sebaliknya, plugin AIMP merangkumi beberapa fungsi sebenar. Kemuncaknya ialah peluasan YouTube.

Sambungan YouTube ini membolehkan pengguna membuat senarai main dari banyak video, tambahan untuk streaming muzik dari SoundCloud, dan peluasan untuk mengawal pemain dari jauh. Aplikasi ini juga merangkumi beberapa peranti lalai yang tidak biasa.

Sebahagian daripada peranti ini, termasuk fungsi jam penggera yang mula bermain pada masa yang tertentu, angin-down tetapan yang mematikan PC di akhir senarai main , dan remover bunyi untuk mencipta lagu karaoke anda sendiri.

7. Clementine

Clementine

Clementine adalah aplikasi pemain muzik komprehensif yang menyokong radio muzik internet dalam antara muka yang mudah dan selesa yang diilhamkan oleh aplikasi pemain muzik lama, Amarok.

Aplikasi ini bahkan memungkinkan pemutaran muzik yang telah diunggah oleh pengguna ke perkhidmatan cloud seperti Dropbox, Google, OneDrive, dan Box. Sekiranya pengguna mempunyai perpustakaan yang huru-hara tanpa tag, sokongan lalai untuk perkhidmatan penandaan MusicBrainz memudahkan menguruskan semuanya.

Di samping itu, aplikasi ini juga menyokong mencari dan memuat turun podcast secara tempatan. Clementine adalah pilihan yang baik bagi mereka yang suka membuat podcast mingguan dan menikmati banyak stesen radio internet.

8. Dopamin

Dopamin

Dopamine adalah aplikasi pemain audio sumber terbuka untuk Windows. Aplikasi ini kelihatan seperti aplikasi UWP yang dibuat oleh Microsoft, yang berbeza dari kenyataan kerana aplikasi ini tidak dibuat oleh Microsoft dan juga tidak tersedia di Store.

Setelah menyelesaikan pemasangan Dopamine yang pantas, apa yang akan dilihat dan dirasakan oleh pengguna cukup untuk meletakkan aplikasi ini di antara aplikasi pemain muzik terbaik dan percuma.

Dopamine menyokong sebilangan besar format audio, termasuk MP4, OGG, WMA, M4A, FLAC, AAC, APE, WAV, dan OPUS. Aplikasi pemain muzik ini mungkin agak ketinggalan dari segi set fitur, tetapi pengguna dapat memanfaatkan perkara seperti meta tagging automatik.

Aplikasi ini juga dapat memaparkan lirik secara real-time , last.fm scrobbling , dan lain-lain. Beberapa ciri yang dimiliki oleh Dopamine memerlukan pengguna menjalankan Windows 10 di komputer mereka.

9. Muzik Groove

Muzik Groove

Groove Music mengalami pelancaran yang tidak begitu lancar, yang agak berani untuk menggantikan Windows Media Player, tetapi peningkatan sokongan dari semasa ke semasa telah menjadikan aplikasi muzik sederhana dan intuitif ini menjadi perisian yang patut dipertimbangkan.

Aplikasi ini menyokong muat turun hingga empat perangkat dan dapat menyegerakkan muzik antara iOS, Windows, Android dan Xbox, yang memungkinkan pengguna mendengarkan muzik di mana sahaja mereka mahu.

Bagi pengguna yang menyimpan sebahagian besar muzik mereka di OneDrive atau di komputer Windows mereka dan tidak melakukan terlalu banyak perkara kecuali memainkan muzik, Groove Music patut dicuba. Berminat untuk mencubanya?

10. Windows Media Player

Pemain Media Windows

WMP masih menjadikannya salah satu perisian pemain audio terbaik dan percuma untuk OS Windows, walaupun pada Windows 10 kerana kesederhanaan dan kemudahan penggunaan yang ditawarkan. Sekiranya anda tidak menyukai tampilan lalai aplikasi ini, terdapat banyak kulit khusus untuk WMP.

Aplikasi ini menyokong pelbagai format fail audio, dan WMP juga dapat memainkan beberapa format video dan format gambar. Pengguna dapat menguruskan perpustakaan lagu mereka dengan cekap, membuat senarai main , menyalin muzik, memasukkan koleksi muzik pada CD atau DVD.

Pemain muzik percuma ini juga dapat mengimport metadata dari internet. Pengguna boleh menyegerakkan perpustakaan muzik mereka dengan pelbagai jenis peranti mudah alih menggunakan Windows Media Player. Dan seperti iTunes, WMP juga membolehkan pengguna berkongsi perpustakaan dengan orang lain.

Bagi anda yang suka muzik, tidak ada hari tanpa mendengar muzik. Muzik melengkapkan aktiviti harian anda. Senarai aplikasi pemain muzik untuk PC lebih awal boleh menjadi rujukan bagi anda yang masih mencari aplikasi yang tepat dan tepat untuk PC anda.