10 Permainan PlayStation 1 dengan Kualiti Grafik Terbaik

Pertumbuhan teknologi moden mempengaruhi perkembangan industri permainan. Hari ini, pembuat permainan bersaing untuk menawarkan grafik visual berkualiti.

Mereka boleh dibilang cukup berjaya dalam memberikan visual yang realistik seperti kelihatan nyata. Selain dari aspek permainan , aspek grafik menjadi titik penting yang mesti dipertimbangkan ketika bermain permainan pada zaman ini.

PlayStation 4 adalah salah satu platform dengan kualiti grafik terbaik. Walaupun begitu, konsol mempunyai sejarah panjang dalam membuat visualisasi dalam permainan.

Sekiranya ditarik kembali ke tahun 90-an, PlayStation 1 telah menampilkan grafik yang bagus dan layak pada waktunya. Jadi jangan terkejut, jika konsol pertama dari Sony dapat memberikan gambar yang bagus sehingga selesa untuk dimainkan.

Walaupun nampaknya sekolah lama, tetapi tidak ada salahnya untuk membincangkan permainan grafik PS1 terbaik. Berikut adalah beberapa pilihan permainan PlayStation 1 dengan penilaian tersebut.

1. Nemesis Resident Evil 3

Nemesis Resident Evil 3

Siri ketiga francais Resident Evil adalah permainan yang mesti dimainkan di PlayStation 1. Jill Valentine adalah bekas ahli STARS yang terperangkap di Raccoon City.

Bersama pasangannya Carlos Olivera, mereka harus berhadapan dengan zombi dan Nemesis yang selalu mengejarnya. Kedua-duanya mesti dapat melarikan diri sebelum peluru berpandu nuklear memusnahkan bandar itu pada waktu pagi.

Dengan kualiti grafik yang baik pada zamannya, nuansa kehancuran Raccoon City kelihatan meyakinkan. Ini dapat dirasakan melalui kota yang hancur akibat wabak T-Virus.

Kesan api yang membakar kereta, bangunan dan jalan raya berjaya disedari dengan betul. Semua aspek ini berjaya mewujudkan keseronokan bermain permainan seram survival tegang.

2. Gran Turismo

Gran Turismo

Gran Turismo menjadi salah satu pelopor dalam permainan simulasi perlumbaan kereta. Semasa di PS1, permainan ini menghadirkan mekanisme yang menyeronokkan, serta gambar visual yang bagus untuk dilihat. Jadi tidak hairanlah ketika pertama kali dilancarkan, banyak orang sering memainkannya.

Dalam pilihan mod arked , anda dikehendaki memenangi setiap perlumbaan jika anda ingin mendapatkan sejumlah piala, wang dan kereta baru. Kenderaan yang disediakan cukup banyak dan pelbagai, seperti Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda dan lain-lain.

Gran Turismo menyajikan grafik yang cukup bagus mengikut kapasitinya. Gambaran arena litar cukup jelas sehingga dapat membantu meningkatkan adrenalin ketika perlumbaan berlangsung. Selain itu, kereta yang digunakan semasa perlumbaan mempunyai penampilan yang sangat sporty .

3. Krisis Dino

Krisis Dino

Dalam permainan yang satu ini anda mengawal watak wanita bernama Regina. Dia adalah ejen tentera yang ditugaskan untuk mencari Doktor Kirk di sebuah tempat rahsia.

Pencarian untuk mencari doktor itu tidak mudah, kerana tempat itu ternyata menjadi tempat membuat senjata biologi dalam bentuk dinosaur. Untuk menyelesaikan misi, anda mesti menghadapi makhluk-makhluk buas dan menakutkan ini.

Sekiranya Resident Evil menawarkan sensasi ngeri melalui zombie, maka Dino Crisis akan lebih menakutkan kerana berhadapan dengan binatang ganas seperti raptor dan T-Rex.

Visual haiwan juga kelihatan cantik. Kesan darah memercik dan suara kuat kawanan dinosaur lain mampu membawa ketegangan maksimum. Oleh itu, jangan terkejut jika permainan ini laris di PlayStation 1.

4. Crash Bandicoot

Kemalangan Bandicoot

Sebagai salah satu permainan yang popular, Crash Bandicoot memang menyediakan mekanisme permainan baru . Selain itu, elemen animasi yang dilekatkan pada permainan ini juga sangat berwarna.

Kualiti visual yang ditawarkan memikat pada tahun 90an. Konsep permainan yang ditawarkan juga agak mudah dikuasai. Semua orang boleh dengan serta-merta jika anda ingin bermain permainan yang menarik untuk permainan ini.

Crash Bandicoot menyajikan siri arena permainan yang mencabar. Konsep permainan tidak akan terasa membosankan dan monoton kerana rintangan yang harus dihadapi sangat pelbagai.

Semasa anda berada di arena, anda mungkin akan kesal ketika berhadapan dengan batu besar yang meluncur ke arah anda. Anda harus berlari untuk mengelakkan batu dan menyedari jurang di hadapan anda.

5. Salib Chrono

Salib Chrono

Chrono Cross adalah salah satu maestro gaya RPG di PlayStation 1. Dalam permainan yang satu ini, anda mengawal watak utama bernama Serge. Konsep dunia terbuka yang ditawarkan cukup mengagumkan dengan gambar yang tidak terlalu kabur.

Anda boleh melakukan misi, menyelesaikan teka-teki untuk mendapatkan sumber yang diperlukan. Kehadiran musuh dapat dilihat dari peta yang dapat anda pantau setiap saat.

Squaresoft sebagai pembangun permainan ini memperhatikan setiap perincian di Chrono Cross. Tekstur persekitaran yang menjadi latar permainan masih dapat dilihat dengan jelas, dan cukup indah kerana memakan dunia tropika.

Apabila ada perang dengan lawan anda, kesan pertempuran sangat menarik untuk dilihat. Untuk ukuran permainan PS1, Chrono Cross layak mendapat jempol sebagai permainan RPG terbaik.

6. Tekken 3

Tekken 3

Sekiranya anda tidak mempunyai jalan cerita atau gambar yang bagus, permainan ini mungkin tidak menyeronokkan untuk dimainkan. Tetapi bernasib baik, Tekken 3 mempunyai aspek-aspek ini sehingga layak menjadi permainan pertempuran terbaik sepanjang era PlayStation 1.

Permainan ini menawarkan gaya pertempuran yang menarik, seperti Taekwondo, Kungfu, Capoeira, dan Tinju. Mekanisme itu menjadi tarikan utama dalam bermain Tekken 3.

Sistem pertempuran kemudiannya disokong oleh elemen visual yang sesuai. Reka bentuk arena pertempuran dibuat lebih luas, sehingga pemain dapat mengatur strategi ketika bertarung.

Semasa bermain permainan ini, anda mesti bijak menyesuaikan tempo pertarungan. Sebelum masa habis, pastikan watak yang anda mainkan dapat menarik andalan untuk dapat mengalahkan lawan dengan cepat.

7. Metal Gear Pepejal

Metal Gear Pepejal

Dalam plot cerita, permainan ini mengisahkan pengembaraan watak bernama Solid Snake. Dia mempunyai misi untuk pergi ke Pulau Shadow Moses untuk menghancurkan Metal Gear Reax.

Objek tersebut dipercayai dapat melancarkan nuklear dari bahagian dunia. Tugasnya di pulau itu tidak mudah. Dia mesti berurusan dengan kumpulan Foxhound. Mereka adalah tentera yang mempunyai kekuatan luar biasa.

Dengan grafik 3D yang cukup bagus, bermain permainan ini tidak akan mengganggu penglihatan anda. Imej visual yang disajikan masih membuat anda selesa bermain Metal Gear yang padat.

Siri pertama ini menawarkan perspektif adegan potong sinematik, sehingga jalan cerita terasa kuat dalam setiap konflik yang berlaku. Permainan ini berkembang pesat untuk membuat sekuel kelima di platform PlayStation 4.

8. Digimon World

Digimon World

Seorang budak lelaki bernama Hiro akan menjadi watak utama dalam permainan ini. Melalui alat Digivice, dia tiba-tiba memasuki dunia Digimon.

Dia dipilih dari dunia manusia untuk menyelamatkan Digimon World dari kekuatan jahat. Diiringi oleh monster yang baik, Hiro kini mempunyai misi untuk mengalahkan raja kegelapan, yaitu Analogman dan Machinedramon.

Mekanisme permainan dalam Digimon World mempunyai konsep dunia terbuka . Seperti permainan RPG, anda dapat menjelajah dunia dengan bebas untuk mendapatkan sumber daya yang diperlukan semasa pengembaraan.

Pengalaman bermain permainan ini akan terasa sempurna kerana disokong oleh visual yang halus dan jelas. Pada waktunya, grafik itu cukup menarik bagi sebilangan orang bermain Digimon World.

9. Nascar Rumble

Nascar Rumble

Tidak seperti permainan lumba kereta pada umumnya, Nascar Rumble memberikan ciri menarik dalam kaedah permainan. Selain menawarkan pilihan kereta sporty yang keren, anda juga boleh mendapatkan pilihan senjata, seperti roket, tornado, menembak ais, nitro dan sebagainya.

Anda boleh menggunakan barang-barang ini di litar perlumbaan. Anda boleh menembakkan senjata ke arah lawan yang berhasrat untuk menghalangi. Dengan konsep seperti itu, permainan ini pada masa kegemilangan PS 1 menjadi permainan yang sangat popular. Lebih-lebih lagi, Nascar Rumble menawarkan sistem berbilang pemain yang boleh dimainkan dengan rakan anda.

Sebagai permainan lumba kejam, arena litar jalan dikemas dengan baik melalui visual yang halus. Semua elemen pemusnahan kereta akibat serangan senjata menjadi faktor kegembiraan bermain permainan ini.

10. Final Fantasy IX

Final Fantasy IX

Untuk ukuran permainan PlayStation 1, Final Fantasy IX muncul dengan kualiti visual yang cemerlang. Gambaran animasi kelihatan sinematik dalam setiap permainan ini.

Melalui grafik 3D yang memenuhi syarat pada zamannya, gambar yang dihasilkan cukup halus, menjadikan pemain selesa memainkannya. Juga, melalui penyampaian konsep pertempuran yang mencabar, permainan ini memang sangat menggembirakan ketika dimainkan semula.

Secara umum, Final Fantasy IX mengisahkan pengembaraan watak bernama Zidane bersama kumpulannya. Sebagai misi awal, dia dan kumpulan Tantalus harus menculik Puteri Garnett dari Alexandria.

Penculikan itu memang telah dirancang oleh puteri. Bermula dari situ perjalanan panjang Zidane, Garnett, Vivi dan Steiner bermula dalam satu permainan ini.

Tidak ada sensasi yang lebih menyenangkan daripada menghidupkan kembali masa lalu dengan memainkan permainan PlayStation 1. Walaupun era kegemilangan dari konsol lama ini telah berakhir, PS1 mempunyai banyak harta untuk permainan menarik untuk dimainkan lagi.