10 Aplikasi Pemetaan Minda Terbaik untuk Memvisualisasikan Idea

Kadang-kadang apabila banyak idea terlintas dalam fikiran, kita lupa menuliskannya sehingga apabila kita memerlukannya, kita tidak lagi mengingatnya. Walau bagaimanapun, kadang-kadang hanya mengingatnya tidak mencukupi kerana anda perlu berkongsi dan menggambarkan idea itu kepada orang lain.

Anda tidak perlu risau lagi kerana sekarang terdapat banyak aplikasi pemetaan minda yang dapat memetakan semua idea anda dalam bentuk visual dengan mudah.

Pemetaan minda itu sendiri adalah latihan kreatif yang bermula ketika anda menulis idea atau tema pusat, kemudian menarik garis yang bercabang menjadi simpul atau rangkaian masing-masing dengan kata-kata atau idea baru yang berkaitan dengan yang pertama. Berikut ini adalah cadangan untuk aplikasi pemetaan minda yang dapat menjadi pilihan untuk memetakan idea anda.

1. LucidChart

Carta Lucid

LucidChart dapat menyediakan semua jenis keperluan pemetaan minda , dari carta alir sederhana hingga diagram kompleks. Aplikasi ini mempunyai banyak templat untuk mulai membuat pemetaan minda, menjadikannya lebih mudah untuk membuat diagram profesional dan berkolaborasi dengan pasukan.

Aplikasi ini mempunyai banyak ciri hebat, seperti kolaborasi masa nyata , pengurusan dan sejarah perubahan , pengurusan dan akses pasukan, aplikasi asli untuk Windows, Linux, dan macOS, serta ratusan integrasi yang tersedia, dan banyak lagi yang menjadikan kerja berpasukan menjadi mudah.

LucidChart juga mempunyai ciri kuat lain, iaitu kemampuannya menyambungkan data. Dengan menghubungkan data, pengguna dapat menghubungkan bentuk dan gambar rajah yang mereka buat ke data yang disimpan secara langsung dalam spreadsheet .

Sebarang perubahan yang dibuat pada data langsung dalam spreadsheet akan dilihat secara automatik dalam carta dan diagram pengguna. Ini tentu menjimatkan banyak masa dan kerja manual yang tidak diingini.

2. Ayoa

Ayoa

Ayoa adalah aplikasi pemetaan minda berasaskan awan yang menyatukan kekuatan pemetaan minda kreatif dengan pengurusan tugas dan kolaborasi visual. Ayoa sesuai untuk individu dan pasukan yang ingin memetakan idea paling kreatif mereka dan mengubahnya menjadi kenyataan.

Tidak seperti aplikasi pemetaan minda lain , Ayoa menawarkan platform lengkap yang membolehkan pengguna membuat pemetaan minda yang indah , memantau kerja, senarai tugas yang harus dilakukan, dan bekerjasama dengan yang lain.

Ayoa mempunyai antara muka visual yang unik yang direka untuk menginspirasi kreativiti dan mencetuskan idea hebat. Aplikasi ini mempunyai pelbagai gaya pemetaan minda yang diilhami oleh pemetaan minda yang digambar tangan tradisional.

Pilihan Peta Minda Organik tersedia untuk cawangan yang licin dan melengkung dan Peta Minda Laju untuk susun atur automatik dan cabang persegi untuk menangkap idea dengan cepat. Ciri terbaru, Peta Radial , membolehkan pengguna mengemukakan idea dalam carta pai visual .

Ayoa disatukan dengan Google Drive, Dropbox, dan Google Contacts. Pengguna juga boleh mengubah nota dari Evernote menjadi tugas yang dapat dilakukan dengan Ayoa. Pengguna boleh menyegerakkan projek Ayoa dengan Kalendar Google secara automatik dan menerima e-mel melalui Email2Task.

3. Mindomo

Mindomo

Mindomo adalah aplikasi pemetaan minda freemium , yang merupakan gabungan percuma dan berbayar, untuk mac OS, Windows, dan Linux. Terdapat juga aplikasi sinkronisasi iPad dan Android, sehingga pengguna dapat mengerjakan pemetaan minda mereka ketika dalam perjalanan.

Mindomo menyediakan tiga pemetaan minda percuma dengan ciri terhad. Sekiranya pengguna ingin menjalankan aktiviti seperti peta minda cadangan ke Dropbox, menambahkan video atau audio, atau mengeksportnya ke format lain, pengguna perlu meningkatkan perkhidmatan ke pakej berbayar.

4. Scapple

Hancur

Scapple unik dikembangkan oleh pengarang untuk tujuan pengarang. Mereka adalah kumpulan ' Literatur dan Latte ' yang dibentuk pada tahun 2006 dengan tujuan tunggal untuk menawarkan kepada penulis cara mudah untuk mengembangkan kemahiran mereka.

Scapple adalah salah satu aplikasi pemetaan minda yang paling popular di pasaran sekarang. Pada pelancaran pertamanya, Scapple mengajak pengguna untuk mengklik dua kali di mana sahaja pada kanvas kosong untuk mencatat.

Pengguna boleh mengulangi proses ini seberapa banyak kali mereka ingin melepaskan ' brain dump ' awal mereka. Scapple juga menyokong pengimportan fail teks, PDF dan juga gambar. Anda kemudian dapat mengetahui cara menghubungkan idea bersama.

Scapple dipuji kerana mudah dikuasai berbanding aplikasi pemetaan minda yang lain kerana sebilangan kecil peta minda . Tetapi ini bermakna ia tidak menyokong ciri yang lebih canggih seperti penyisipan audio & video.

Walaupun programnya ringan, Scapple tidak akan membebani dompet pengguna. Terdapat percubaan percuma selama 30 hari, yang hanya menghitung hari ketika pengguna benar-benar menggunakan aplikasi.

5. SimpleMind

Fikiran Ringkas

SimpleMind menyediakan pilihan bar alat yang lengkap sehingga pengguna tidak perlu meneka ciri apa yang disertakan. Terdapat juga pelbagai pilihan tadbir urus agar pengguna dapat mengawal penampilan dan nuansa sesi sumbang saran .

Sekiranya pengguna menggunakan SimpleMind pada peranti mudah alih, mereka dapat menambahkan memo suara dan video ke pemetaan minda yang mereka buat.

Ini menjadikannya lebih mudah untuk merekam penambahan pada pemetaan minda yang sedang dibuat. Harap maklum bahawa jika pengguna ingin mengakses pemetaan minda yang sama di beberapa peranti, mereka mesti menyimpan peta minda di awan, bukan di tempat.

SimpleMind mempunyai fitur unik, yaitu pengguna dapat mengimport file PDF, aplikasi secara otomatis "menerjemahkan" peta PDF ke peta pikiran .

Ini dapat menjimatkan satu jam atau lebih kerja manual setiap kali pengguna ingin memetakan idea dalam buku atau artikel. Setelah peta minda dibuat, pengguna kemudian memiliki kebebasan untuk menyunting dan mengubahnya jika diperlukan.

6. Fikiran Bebas

Pemikiran bebas

FreeMind adalah aplikasi pemetaan minda yang mudah yang dapat digunakan untuk berbagai tujuan, seperti pekerjaan pelacakan, membuat pangkalan pengetahuan, sumbang saran , dan lain-lain.

Aplikasi ini menyediakan ciri penting untuk pemetaan minda, seperti fungsi drag-and-drop dan menyalin dan menampal maklumat pintar secara percuma. Satu-satunya kelemahan aplikasi ini ialah sokongan gambar dan grafik pada peringkat awalnya.

Tidak seperti aplikasi pemetaan minda yang lain , platform ini adalah aplikasi pengguna tunggal. Iaitu, sementara pengguna berkongsi kerja dengan rakan sepasukan, mereka tidak akan dapat berkolaborasi dalam satu pemetaan minda tertentu pada masa yang sama.

FreeMind mempunyai banyak tawaran kepada pengguna kerana vendor terus memberikan ciri baru dan lebih hebat lagi. Aplikasi ini boleh mengikuti pautan HTML, sama ada laman web atau fail tempatan, asalkan disimpan di simpul. Ciri sistem seret dan lepas membolehkan pengguna menyalin gaya nod.

7. MindManager

Pengurus Minda

MindManager adalah aplikasi pemetaan minda yang paling tertumpu pada syarikat. Aplikasi ini digunakan oleh syarikat besar, misalnya Proctor dan Gamble dan disatukan dengan suite Microsoft Office.

Aplikasi Windows lebih lengkap, dan oleh itu lebih mahal daripada aplikasi Mac. Terdapat percubaan percuma selama 30 hari. Sudah jelas bahawa dengan harga dan matlamat untuk menjadi penyelesaian korporat, MindManager adalah salah satu aplikasi pemetaan minda yang lebih kuat.

8. Padlet

Padlet

Salah satu aplikasi pemetaan minda kolaboratif adalah Padlet. Aplikasi ini membolehkan pengguna membuat papan , dokumen dan halaman web. Padlet terkenal kerana mempunyai antara muka intuitif dan jangkauan universal.

Platform ini membantu syarikat dan individu mengatur idea mereka di tempat yang selamat yang dapat diakses dari peranti mudah alih dan desktop. Aplikasi Padlet dilengkapi dengan sebilangan besar alat yang dapat membuat kandungan, dari nota melekat hingga karangan.

Ciri dan fungsi Padlet terus berkembang dengan kemas kini baru yang menyumbang kepada banyak kemampuannya. Sebagai contoh, Padlet boleh digunakan oleh sesiapa sahaja dari mana saja di dunia kerana menyokong 29 bahasa yang terus berkembang.

Kerjasama dengan aplikasi ini lebih baik daripada sebelumnya, memastikan tidak ada anggota pasukan pengguna yang ketinggalan. Pengguna juga dapat menampung seberapa banyak penyumbang yang mereka inginkan, tanpa perlu mendaftar untuk perkhidmatan ini.

9. Canva

Canva

Canva adalah aplikasi pemetaan minda yang digunakan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia. Dilengkapi dengan gambar, ikon, penapis foto, fon dan bentuk yang siap digunakan, platform ini membolehkan pengguna mengatur peta minda mereka dengan cara yang lebih menarik secara visual.

Aplikasi Canva dapat digunakan untuk berbagai tujuan, dari pendidikan dan perniagaan hingga cadangan syarikat dan perancangan projek. Untuk kemudahan pengguna, Canva menyediakan pakej Free Forever yang merangkumi editor drag-and-drop asas, storan 1 GB, 8.000 templat juga tersedia .

Canva dilengkapi dengan lebih banyak ciri untuk memudahkan proses pemetaan minda . Pelurus foto membolehkan pengguna memutar gambar pada sudut. Selain itu, dengan beberapa klik tetikus , pengguna dapat meng- crop dan mengukur skala gambar digital.

Sekiranya pengguna ingin membuat pesan yang disesuaikan, mereka dapat melakukannya kerana Canva membolehkan pengguna memilih gaya, fon, dan bahkan warna. Pakej ini boleh menyokong sehingga 10 ahli pasukan. Untuk kumpulan yang lebih besar, gunakan pakej Canva For Work berbayar.

10. Papan ribut

Papan ribut

Stormboard unik dalam pemetaan minda tradisional menggunakan nota melekit dan bukannya nod dan cabang. Pengguna akan mengumpulkan nota mereka di pelbagai bahagian skrin untuk mewakili hubungan awal dengan pemetaan minda , kemudian menambahkan korelasi visual dengan garis.

Bahkan ada gaya "api cepat" yang akan memunculkan catatan tempel baru ketika memposting yang sebelumnya, sehingga pengguna sebenarnya dapat menaip ideanya satu per satu tanpa banyak usaha.

Stormboard juga memudahkan seluruh pasukan untuk terlibat dalam proses ini, kerana kolaborator dapat membuat tugas , merekam komen, dan menambahkan suara mereka pada setiap ide. Selain itu, pengguna dapat mengautomasikan proses dengan Zapier Integrations Stormboard.

Dengan aplikasi pemetaan minda ini , pemetaan pemikiran tidak lagi sukar. Semua orang dapat melihat hasil pemikiran anda. Anda hanya perlu memilih aplikasi pemetaan minda yang anda perlukan.