5 Petua Menjaga Headphone Bluetooth agar Tahan Lama

Fon kepala Bluetooth adalah aksesori telefon bimbit yang memudahkan anda ketika mendengar muzik dan radio. Kelebihan fon kepala ini adalah bahawa tidak ada kabel, jadi lebih praktikal menggunakannya pada jarak yang lebih jauh. Harga elektronik ini cukup berpatutan. Bagaimana merawatnya?

Fon kepala Bluetooth

Inilah Cara Menjaga Fon Kepala Bluetooth untuk Tahan Lama

1. Jauhkan dari air

Fon kepala Bluetooth berbeza dengan fon kepala biasa, kerana terdapat bateri di dalamnya. Anda tidak boleh memakainya semasa mandi atau berenang. Walaupun hujan, bungkus dengan plastik dan simpan di dalam beg. Hati-hati ketika anda mendengar muzik sambil minum, jangan memercikkan air. Titisan air akan merosakkan barang elektronik. Oleh itu, jauhkan fon kepala dari sumber air.

2. Bersihkan dengan tisu

Jangan bersihkan fon kepala ini dengan kain basah, kerana bimbang air akan bocor dan merosakkannya. Harga elektronik ini cukup berpatutan, tetapi anda pasti harus menjaganya dengan berhati-hati. Bersihkan fon kepala dengan tisu kering atau lap dengan kain flanel.

Untuk fon kepala yang mengeluarkan suara, bersihkan dengan penutup kapas, tetapi jangan dibasahi dengan air. Sebagai gantinya, jatuhkan alkohol pada kapas , kemudian bersihkan lubang kecil dengan bersih. Dengan begitu, suara yang keluar dari fon kepala akan tetap jelas dan kuat.

3. Simpan di dalam Kotak

Apabila anda tidak menggunakan fon kepala bluetooth, simpan di dalam kotak. Anda boleh menyimpannya di dalam kotak kaca atau beg yang diperbuat daripada flanel. Semasa tidur, keluarkan fon kepala dari telinga dan simpan di atas meja solek. Jangan biarkan anda tertidur dan tekan fon kepala secara tidak sengaja, kerana ia akan mudah rosak.

4. Jangan Mengecas Terlalu Lama

Apabila anda mengecas atau mengecas fon kepala, jangan tinggalkannya semalaman. Fon kepala dan barang elektronik lain yang berlebihan kuasa akan cepat rosak. Masa yang sesuai untuk mengecas elektrik, ketika pertama kali dibeli, adalah 90 hingga 120 minit. Tambahan pula, anda hanya memerlukan 60 minit untuk mengecasnya.

Kami mengesyorkan agar anda mengecas fon kepala Bluetooth semasa dimatikan. Setelah selesai, segera keluarkan fon kepala dan simpan ketika tidak digunakan. Ingin memeriksa harga fon kepala dan harga elektronik lain? Periksa langganan pasaran anda.

5. Jauhkan dari Kanak-kanak

Adakah anda mempunyai anak kecil atau anak saudara yang berumur? Jangan memakai fon kepala bluetooth di hadapan mereka, kerana ia akan dianggap sebagai mainan. Mereka boleh mengambilnya, kemudian memanipulasi, bahkan membanting dan menghisapnya. Fon kepala bluetooth anda akan cepat rosak. Oleh itu, simpan fon kepala di dalam kotak dan kemudian masukkan ke dalam almari apabila terdapat anak kecil.

Semasa menjaga fon kepala Bluetooth, anda tidak perlu membayar yuran yang mahal. Simpan di dalam kotak atau beg kering, dan masukkan ke dalam almari jika perlu. Jangan letakkannya secara sembarangan, kerana fon kepala secara tidak sengaja boleh jatuh dan dijadikan mainan oleh keponakan yang masih bayi.

Lalu di mana anda boleh membeli fon kepala bluetooth yang sejuk? Dapatkannya hanya di Bukalapak, pasar yang menjual fon kepala dan aksesori mudah alih lain dengan harga yang berpatutan. Harga fon kepala dan elektronik di Bukalapak juga dapat dirundingkan jika anda membuka aplikasi Bukalapak.

Urus niaga di Bukalapak juga selamat, kerana mereka menggunakan akaun bersama. Anda juga boleh membayar melalui ATM, perbankan m, dan juruwang kedai serbaneka. Mencari fon kepala Bluetooth? Buka Bukalapak.