Cara mengambil tangkapan skrin pada komputer riba Windows dan Macbook

Tangkapan skrin, skrin cetak, atau tangkapan layar adalah salah satu perkara yang tidak dapat dipisahkan dari aktiviti harian. Banyak perkara memerlukan kita mengambil tangkapan skrin, mulai dari tugas kampus, pekerjaan, dan lain-lain. Oleh itu, kali ini saya akan meninjau beberapa tangkapan skrin pada komputer riba dan komputer, baik Windows dan Mac.

Terdapat beberapa cara yang boleh kita lakukan untuk mengambil tangkapan skrin pada komputer Windows atau Mac. Cara termudah adalah dengan menggunakan kombinasi kekunci pada papan kekunci. Sementara cara lain adalah dengan menggunakan program khas atau alat tangkapan skrin dalam talian.

Cara Screenshot pada Laptop Windows

Mengambil tangkapan skrin pada komputer riba atau PC dengan sistem operasi Windows sangat mudah. Kerana, hampir semua papan kekunci untuk Windows telah memasukkan kunci khas untuk mengambil skrin cetak. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Tekan butang "PrtScn" untuk mengambil gambar keseluruhan skrin atau tekan butang "Alt" dan "PrtScn" untuk mengambil gambar dari tetingkap terbuka sahaja.
  2. Buka program Cat, Photoshop, Microsoft Office, atau program lain yang ingin anda letakkan gambarnya.
  3. Tekan kekunci "Ctrl" dan "V" untuk memasukkannya ke dalam program.

Cara Mencetak Skrin pada Laptop Mac

Mengambil tangkapan skrin pada komputer riba atau sistem operasi komputer Mac juga tidak jauh berbeza. Cuma, kombinasi kunci digunakan lebih banyak jika dibandingkan dengan Windows. Berikut adalah beberapa cara:

  • Untuk mengambil tangkapan skrin keseluruhan skrin, tekan "Command" + "Shift" + "3" bersama-sama.
  • Sementara itu, untuk mengambilnya dari tingkap atau kawasan tertentu, tekan "Command" + "Shift" + "4" pada masa yang sama.

Dengan menggunakan dua cara di atas, gambar tangkapan skrin yang diambil akan disimpan secara automatik di desktop dengan nama fail seperti "Screen shot 2015-10-8 pada 08.25.00 PM.png". Sekiranya anda tidak mahu menyimpannya secara automatik di desktop, ikuti langkah berikut:

  1. Tekan butang "Control" bersama dengan kombinasi kekunci di atas.
  2. Buka program yang ingin anda gunakan untuk meletakkan gambar tangkapan skrin.
  3. Tekan "Command" dan "V" untuk meletakkannya.

Muat turun Perisian Tangkapan Skrin

Selain menggunakan kombinasi kunci di atas, cara tangkapan skrin pada komputer riba juga dapat dilakukan dengan menggunakan perisian khas. Perisian ini tersedia untuk Windows dan Mac dengan ciri dan kelebihan masing-masing. Berikut adalah pilihan aplikasi:

  • Alat Merentap

cara tangkapan skrin pada alat snek komputer riba

Snipping Tool adalah program yang ada di semua komputer yang menjalankan Windows 7 ke atas. Dengan program ini, anda dapat mengambil tangkapan skrin dengan mudah di pelbagai kawasan skrin. Setelah diambil, tangkapan skrin boleh diedit terlebih dahulu. Selepas itu, anda hanya perlu menyimpannya dengan pelbagai pilihan format gambar yang popular.

  • Pratonton

Sama seperti Snipping Tool, Preview juga merupakan aplikasi lalai yang tersedia di setiap komputer dengan sistem operasi Mac. Dengan aplikasi Pratonton ini, anda dapat mengambil tangkapan layar seluruh layar, dari tingkap, atau hanya dari area tertentu. Anda juga boleh menyimpan tangkapan skrin ke pelbagai format seperti JPG, TIFF, PDF, dan lain-lain.

  • Tangkap FastStone

Seperti namanya, FastStone Capture dapat mengambil tangkapan skrin dengan cepat dan mudah. Aplikasi ini dapat mengambil tangkapan layar dari kawasan tertentu, beberapa tetingkap, hingga menu pelbagai peringkat. Setelah diambil, anda boleh memuat naiknya secara langsung ke pelayan FTP, mengirimnya melalui E-mel, atau memasukkannya ke aplikasi lain.

Beberapa ciri penyuntingan juga disediakan oleh aplikasi ini. Salah satu yang paling menarik adalah ciri input audio dan juga ciri untuk memasukkan pelbagai kapsyen sekaligus. Aplikasi FastStone Capture ini hanya tersedia untuk Windows dan anda mesti membelinya terlebih dahulu sebelum menggunakannya.

  • Jing

cara tangkapan skrin pada komputer riba Jing

Cara tangkapan skrin pada komputer riba yang kemudian boleh menggunakan aplikasi Jing. Dengan aplikasi ini yang dibuat oleh TechSmith, anda boleh mengambil tangkapan skrin kemudian memuat naiknya terus ke pelbagai laman web popular seperti Flickr, YouTube, dan lain-lain. Aplikasi ini tersedia secara percuma untuk komputer riba Windows dan Macbook.

  • Skitch

Sama seperti Jing, Skitch juga merupakan aplikasi yang boleh dimuat turun secara percuma. Bezanya, aplikasi ini hanya tersedia untuk sistem operasi Mac sahaja. Aplikasi ini mempunyai penampilan yang mesra pengguna sehingga sangat mudah digunakan. Pelbagai jenis fungsi penyuntingan juga telah disediakan untuk anda yang ingin mengedit gambar terlebih dahulu sebelum menyimpannya.

  • Ragut

Aplikasi penangkap skrin terakhir adalah Snagit. Anda bukan sahaja dapat mengambil gambar pegun, tetapi aplikasi ini juga dapat mengambil gambar video atau gambar bergerak. Aplikasi ini juga mempunyai ciri-ciri yang tidak jauh berbeza dengan aplikasi lain seperti alat penyuntingan dan memuat naik ke internet.

Menggunakan Screen Grabber Dalam Talian

Sekiranya anda hanya ingin mengambil tangkapan skrin dari laman web, maka anda tidak perlu bersusah payah menggunakan pelbagai aplikasi di atas. Kerana sekarang anda dapat mengambilnya dengan mengunjungi laman Penuh Halaman Penuh.

Di laman web ini, anda boleh mengambil tangkapan skrin dari pelbagai laman web dengan mudah. Caranya, anda hanya perlu memasukkan alamat web kemudian klik butang "Ambil Tangkapan Skrin". Anda juga dapat menyesuaikan ukuran gambar bersama dengan jenis fail.

Itulah cara tangkapan skrin pada komputer riba menggunakan pelbagai kaedah. Sila pilih kaedah yang anda anggap paling mudah dan sesuai dengan keperluan anda. Sekiranya anda ingin mengetahui cara tangkapan skrin dari pelbagai peranti Android, baca tutorial lengkap dalam artikel ini.