Cara Memindahkan Data Whatsapp dari iPhone ke Android dengan Mudah

Apabila anda merancang untuk menukar telefon bimbit anda dari iPhone ke Android, tentu anda ingin memindahkan semua data WhatsApp dari iPhone ke Android, bukan ? Tetapi sayangnya, kerana kedua-dua telefon bimbit mempunyai OS yang berbeza, anda tidak dapat memindahkannya seperti memindahkan data lain seperti biasa.

Terdapat beberapa cara mudah untuk memindahkannya, anda boleh menggunakan aplikasi atau e-mel yang digabungkan dengan fitur WhatsApp itu sendiri. Ingin tahu, betul , mahu tahu bagaimana? Seterusnya kami memberikan tutorial untuk membuat pemindahan WhatsApp dengan mudah dan cepat, baik dari iOS ke Android atau sebaliknya.

Cara Memindahkan Data WhatsApp dari iPhone ke Android

Sekiranya anda pengguna iPhone dan ingin melakukan pemindahan data WhatsApp ke Android tanpa perlu, cubalah dua kaedah berikut. Semua data di WhatsApp pasti dapat dipindahkan dengan mudah dan cepat.

1. Aplikasi Dr.Fone - Pemindahan WhatsApp

Kaedah pertama menggunakan bantuan pihak ketiga, aka aplikasi. Aplikasi ini tidak sukar untuk digunakan, kerana anda hanya perlu mengklik sekali dan semua data di WhatsApp akan dipindahkan dengan mudah dan cepat oleh Dr. Fone

Dr.Fone sendiri adalah aplikasi yang mempunyai banyak kelebihan. Aplikasi ini dapat memindahkan semua data di WhatsApp, seperti media, sembang dan kenalan; tanpa rumit. Bukan hanya untuk iOS ke Android, Anda juga dapat memindahkan data WhatsApp dari Android ke iOS dengan satu klik.

Kemudian, Dr.Fone juga mempunyai ciri untuk membuat sandaran dan memulihkan perbualan di Whatsapp. Oleh itu, anda tidak perlu risau tentang sembang lama di WA yang mungkin akan dihapuskan

Yang menarik lagi ialah Dr.Fone dapat digunakan untuk membuat sandaran aplikasi media sosial lain, seperti LINE, Kik, Viber, dan Wechat. Jadi, anda tidak akan kehilangan isi sembang, suara, video dan pelekat. Tenanglah, semua yang anda lakukan dalam aplikasi ini sangat selamat. Tidak perlu risau data anda bocor ke pihak lain. Sangat lengkap, bukan ?

Setelah mengetahui kelebihan yang ditawarkan oleh Dr.Fone, sekarang adalah masa untuk anda mencuba sendiri aplikasinya. Salah satu ciri adalah memindahkan WhatsApp dari Android ke iPhone, atau sebaliknya. Sangat mudah, mari ikuti langkah-langkah di bawah:

1. Pertama, anda mesti memuat turun dan memasang aplikasi di PC. Sila muat turun aplikasi di sini.

2. Sekiranya demikian, anda boleh langsung membuka aplikasi Dr.Fone. Pastikan kedua-dua telefon bimbit, Android dan iPhone disambungkan dengan aplikasi. Kemudian, di bahagian menu utama, pilih WhatsApp Transfer> WhatsApp.

Kemudian, anda akan disajikan dengan 4 pilihan lain, seperti Transfer WhatsApp message , Backup WhatsApp message, Restore WhatsApp message to iOS device, dan Restore WhatsApp message to Android Device. Sekarang, kerana anda ingin memindahkan data WhatsApp, pilih pilihan Transfer WhatsApp Message.

cara memindahkan data whatsapp dari iphone ke android 1

2. Langkah seterusnya, Dr.Fone akan segera mengesan telefon bimbit dan iPhone Android anda, seperti gambar di bawah.

Cara memindahkan data WhatsApp dari iPhone ke Android 2

3. Setelah itu, anda boleh meneruskan ke langkah seterusnya dengan mengklik Transfer. Secara automatik, aplikasi ini akan memindahkan WhatsApp dari iOS ke Android dengan cepat.

Cara memindahkan data WhatsApp dari iPhone ke Android 3

4. Tunggu sehingga proses pemindahan data selesai sehingga anda dapat membuka WhatsApp seperti biasa.

Cara memindahkan data WhatsApp dari iPhone ke Android 4

Bagaimana, bagaimana memindahkan WhatsApp ke telefon bimbit baru sangat mudah, bukan ? Anda tidak perlu risau tentang sembang WhatsApp di iPhone, kerana sekarang semuanya telah dipindahkan ke Android anda!

2. Bergantung pada E-mel

bergantung pada e-mel

Cara seterusnya adalah menggunakan e-mel. Kaedah ini juga mudah, tetapi sayangnya anda tidak dapat membuka data di WhatsApp kerana telah dieksport ke format "txt". Jadi, kaedah ini hanya untuk menyimpan kandungan perbualan WhatsApp. Anda boleh mengikuti langkah - langkah di bawah:

  • Pertama, buka aplikasi WhatsApp, kemudian pilih Tetapan> Tetapan Sembang> Sembang E-mel.
  • Langkah seterusnya, pilih perbualan WhatsApp yang ingin anda pindahkan. Tetingkap baru akan muncul yang mengatakan "Melampirkan media akan menghasilkan mesej e-mel yang lebih besar". Sekiranya anda ingin menyimpan gambar dan video, kemudian pilih Lampirkan Media, dan sebaliknya, pilih Tanpa Media untuk tidak menyimpan video dan gambar.
  • Seterusnya, anda akan diminta memasukkan e-mel dengan kata laluan e-mel anda. Selepas itu, segera klik Hantar.
  • Selesai, sekarang anda telah menghantar semua data WhatsApp ke e-mel. Buka e-mel untuk melihat data, tetapi anda tidak dapat membuka data di WhatsApp.

Cara Memindahkan Data dari Android ke Android

Sekiranya anda pengguna Android dan ingin memindahkan data WA ke telefon Android lain, anda boleh menggunakan ciri sandaran dari WhatsApp. Kaedahnya sangat mudah, ikuti langkah berikut:

  • Langkah pertama, buka aplikasi WA. Kemudian klik Tetapan> Sembang> Sembang sandaran. Kemudian, jangan lupa untuk membolehkan Sandaran ke Google Drive pilihan . Kemudian klik BACKUP .

Cara Memindahkan Data dari Android ke Android

  • Selepas itu, jangan lupa untuk menyahpasang aplikasi WA pada telefon bimbit lama. Kemudian, pasang aplikasi WA pada telefon bimbit baru dan masukkan dengan nombor WA lama. Kemudian anda dapat Memulihkan semua data WA dengan segera di telefon bimbit lama, tunggu sebentar bergantung pada sambungan internet anda.

Cara Memindahkan Data dari Android ke Android 2

Petua Memindahkan Data WhatsApp

whatsapp

Sekiranya anda memutuskan untuk memindahkan data WhatsApp ke peranti lain, anda perlu memberi perhatian kepada beberapa perkara terlebih dahulu agar tidak ada data yang tertinggal, berikut adalah beberapa petua:

1. Perhatikan Ukuran Data

Pertama, anda perlu memperhatikan ukuran data yang ingin anda pindahkan, sama ada data tersebut disimpan dengan cukup pada peranti baru atau tidak. Sekiranya anda mempunyai storan yang besar pada peranti lain maka ini tidak akan menjadi masalah.

Tetapi, jika peranti anda ternyata mempunyai kapasiti penyimpanan yang terhad, anda harus memilih hanya beberapa data yang perlu dipindahkan. Biasanya, data seperti video dan gambar mempunyai ukuran yang lebih besar daripada data teks.

2. Pilih Data Penting

Petua ini juga berlaku untuk anda yang mempunyai kapasiti penyimpanan terhad. Agar penyimpanan tidak cepat penuh, lebih baik memilih data penting, contohnya data kerja, kuliah, atau lain-lain. Memilih data juga menjadikan WhatsApp anda lebih teratur dan lebih kemas.

3. Pastikan anda mengesahkan

Pengesahan dilakukan untuk melindungi semua data di WhatsApp. Jadi, bukan hanya sesiapa sahaja yang boleh mengakses WhatsApp dan data WhatsApp anda. Sudah tentu ini akan lebih selamat, terutamanya jika anda mempunyai data yang sangat penting dan sulit.

Itulah cara mudah untuk memindahkan data WA dari iPhone ke Android. Anda boleh memilih salah satu daripada dua kaedah lebih awal. Tetapi jika anda mempunyai cara lain yang lebih mudah, anda boleh memberitahu kami dan pembaca lain melalui ruangan komen, ya.