15 Aplikasi Penyuntingan Foto Terbaik di Komputer PC dan Komputer riba

Aplikasi penyuntingan foto di komputer menjadi keperluan yang tidak dapat dielakkan. Tidak hairanlah jika banyak pengguna komputer memasang aplikasi seperti ini di PC dan komputer riba mereka. Yang paling terkenal ialah Adobe Photoshop. Aplikasi ini dapat dikatakan sebagai aplikasi yang banyak dipasang oleh pengguna Indonesia, walaupun apa yang mereka pasang adalah versi cetak rompak.

Sebenarnya, pengguna di Indonesia dapat memanfaatkan penyuntingan foto dan aplikasi grafik yang tidak berbayar. Malah di antara aplikasi ini, ada yang lebih menarik daripada Photoshop.

Jadi, berapa banyak aplikasi yang betul-betul ada? Sebenarnya banyak, tetapi kali ini mengumpulkan aplikasi penyuntingan foto terpilih yang disyorkan untuk dipasang pada peranti PC, baik yang menggunakan Windows 7, Windows XP, Windows 10, Mac dan sistem operasi lain. Mari mulakan perbincangan ini dengan Adobe Photoshop.

1. Adobe Photoshop

adobe photoshop

Ketika orang bercakap mengenai program penyuntingan foto pada peranti PC, banyak orang yang langsung berfokus pada Adobe Photoshop. Cukup adil kerana program ini cukup terkenal.

Bermula dari siri awal, siri CS, dan sekarang siri CC, aplikasi ini terus berkembang dan berjaya di pasaran. Walaupun aplikasi ini juga sering dirampas, ia masih merupakan aplikasi penyuntingan dan reka bentuk yang paling popular dan banyak digunakan oleh para profesional.

Ciri-ciri lengkap, alat yang mempunyai banyak kegunaan menjadikan aplikasi ini menjadi kegemaran ramai orang. Alat yang  paling popular digunakan dalam aplikasi ini adalah untuk mengedit foto latar belakang. Anda hanya perlu memotong bahagian foto tertentu dan menempelkannya pada  latar belakang  tertentu. Atau, anda juga dapat mengubah warna  latar belakang  foto yang diperlukan.

Ketika artikel ini ditulis, Adobe Photoshop merilis seri CC yang dijual dengan sistem langganan, yaitu sekitar Rp. 200 ribu / bulan. Maklumat mengenai aplikasi Photoshop boleh dilihat di halaman ini.

2. Adobe Lightroom

Bilik cahaya

Sekiranya Adobe Photoshop terlalu mahal, anda boleh menggunakan aplikasi lain dari Adobe. Aplikasi ini pada awalnya merupakan aplikasi untuk memproses gambar RAW (gambar mentah). Aplikasi ini juga berfungsi sebagai katalog.

Lama kelamaan, aplikasi ini mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan Photoshop. Terutama untuk versi keempat, aplikasi ini sangat bagus. Sekiranya anda mempunyai dana, anda harus memilih aplikasi ini daripada Photoshop. Lebih-lebih lagi, aplikasi ini lebih ringan semasa dijalankan. Untuk maklumat Adobe Lightroom, anda boleh melayari laman web ini di sini.

3. DxO Photolab

Photolab DxO

Satu lagi aplikasi yang kami cadangkan untuk penyuntingan foto profesional di PC, DxO Photolab. Walaupun diklasifikasikan sebagai  alat  yang lebih rumit daripada aplikasi lain, tetapi DxO Photolab mempunyai pelbagai ciri yang berkualiti dan pastinya membuat pengguna lebih puas mengedit foto.

Secara semula jadi, artikel DxO Photolab sememangnya ditujukan untuk anda yang sudah profesional dari segi penyuntingan gambar. Biasanya, DxO Photolab digunakan oleh jurugambar profesional. Sekiranya anda ingin tahu dan ingin mencuba aplikasi ini, anda boleh memuat turun DxO Photolab di sini.

4. GIMP

PixBuilder

Apabila ditanya, aplikasi penyuntingan foto apa di komputer yang percuma dan setara dengan Photoshop? Maka ia akan menjawab GIMP. Program sumber terbuka ini adalah program yang sangat disyorkan untuk pereka dan jurugambar. Program ini mempunyai hampir semua ciri dan alat perisian berbayar.

Sifat sumber terbuka menjadikan GIMP lebih disukai oleh pereka dan jurugambar. Tidak sedikit pun profesional ini yang menggunakan GIMP untuk mengedit foto, membuat logo, atau memproses gambar. Perisian percuma ini dapat dijalankan pada berbagai sistem operasi komputer, mulai dari Windows, Linux, dan Mac. Anda boleh memuat turun GIMP di sini.

5. PaintShop Pro

PaintShop Pro

Semasa artikel ini dibuat, PaintShop Pro telah mencapai siri 2020. Dalam siri ini, aplikasi ini menawarkan kemampuan yang lebih baik. Tidak hairanlah aplikasi ini adalah pilihan untuk jurugambar profesional selain Photoshop. Mungkin pada masa akan datang, aplikasi ini boleh menjadi saingan yang sukar bagi Adobe Photoshop CC.

Lebih-lebih lagi, perisian yang mempunyai kemampuan untuk mengedit foto dan grafik mempunyai harga yang lebih murah daripada Photoshop iaitu $ 63,99 atau sekitar Rp 800-ribu untuk satu lesen selamanya. Anda boleh menyemak maklumat mengenai program yang satu ini di laman web rasmi.

6. Skylum bercahaya

Luminar 2018

Dengan kehadiran 45 penapis yang menarik, tentunya Luminar layak dimasukkan dalam salah satu aplikasi penyuntingan foto terbaik pada versi PC Caris Signal. Bukan hanya kaya dengan penapis, bahkan Luminar mempunyai pelbagai alat  yang dapat diakses dengan cepat tanpa lambat.

Selain itu, Lumyl Skylum juga mempermudah pengguna untuk memperbaiki warna,  nada, distorsi lensa,  hingga  gambar berwarna  dapat diedit. Walau bagaimanapun, jika anda menginginkan sesuatu yang lebih praktikal, anda boleh menggunakan ciri  pembetulan automatik  untuk meningkatkan penyuntingan gambar anda.

7. Foto Perkaitan

Foto Perkaitan

Sekiranya anda mencari aplikasi yang bagus untuk mengedit foto di PC, pilih Foto Affinity. Kenapa? Kerana, aplikasi yang satu ini juga menawarkan pelbagai fitur hebat yang pasti anda perlukan dalam mengedit foto.

Sebahagian daripada kemudahan yang boleh didapati adalah  penuh HDR Merge, 360 darjah Image Editing, dan  walaupun  pemetaan nada. Bukan hanya itu, Foto Affinity ini juga menawarkan penyuntingan gambar yang cukup terperinci. Jadi, pengguna akan merasa puas dalam mengedit foto yang lebih menarik dan menarik.

8. Tangkap One Pro

Tangkap One Pro

Capture One Pro juga merupakan salah satu aplikasi penyuntingan foto terbaik untuk PC. Kerana, dalam Capture One Pro, pengguna dapat melakukan banyak perkara untuk mengedit foto kelas profesional. Kelebihan aplikasi ini ialah ia dapat mengimport foto dengan cepat, memiliki  alat pelengkap yang  lengkap, dan dapat mengurangi  kebisingan  dengan baik.

Bukan hanya itu, pengguna juga dapat melakukan pembetulan warna  dan  penyesuaian semula dengan mudah dengan hasil yang sangat baik. Tetapi sayangnya, aplikasi ini dijual dengan harga yang cukup mahal. Namun, jika anda ingin menggunakan Capture One Pro, anda mesti mempunyai spesifikasi PC yang tinggi kerana aplikasinya agak berat. Sekiranya berminat, anda boleh memuat turun aplikasinya di sini.

9. ON1 Foto RAW

ON1 Foto RAW

Dengan aplikasi ini, anda boleh melakukan Penukaran RAW. Bukan hanya itu, ON1 Photo RAW juga mempunyai fitur  plug-in,  yang bermaksud pengguna dapat menambahkan Lightroom dan Photoshop ke dalam aplikasi ini. Sama seperti aplikasi penyuntingan foto yang lain, ON1 Photo RAW juga sangat licin untuk mengurangkan kebisingan, retouching, hingga  kesan yang telah ditetapkan.

Malangnya, aplikasi ini mempunyai kelemahan pengimportan  gambar yang perlahan dan mudah  Walaupun begitu, harga yang ditawarkan oleh ON1 Photo RAW cukup berpatutan jika dibandingkan dengan aplikasi sebelumnya. Dan bagus sekali lagi, aplikasi ini dapat dijalankan pada Mac atau Windows. Ingin mencubanya? Muat turun aplikasinya terus di sini.

10. Pendedahan X5

Pendedahan X5

Sekiranya anda mahukan aplikasi penyuntingan foto dengan katalog kesan yang besar dan bervariasi, Exposure X5 dapat menjadi pilihan yang tepat. Di sini terdapat dua jenis katalog kesan, moden dan antik. Dalam dua katalog ini, anda boleh memilih kesan mengikut keperluan anda. Selain itu, pengguna juga dapat mengedit foto dengan menggunakan filem tradisional dan teknik pemprosesan.

Sekarang, untuk menghasilkan penyuntingan foto terbaik, Pendedahan X5 juga menambah alat  penambahbaikan  lengkap. Sebagai contoh, terdapat peningkatan gambar biasa, lekuk, penyesuaian warna,  dan banyak lagi. Sayangnya, kelemahan Exposure X5 adalah tidak ada  lapisan gambar  sehingga anda tidak dapat menggabungkan gambar.

11. Lanskap Foto

pemandangan gambar

PhotoScape adalah aplikasi yang dikhaskan untuk mengedit dan memproses foto. Program ini sangat digalakkan untuk pemula yang ingin menyunting foto. Kemudahan penggunaan dan kehadiran ciri seperti bingkai yang comel dan menarik menjadikan aplikasi ini sangat disukai.

Aplikasi yang dapat anda unduh di sini juga merupakan aplikasi yang memudahkan Anda menggabungkan beberapa foto, mengatur halaman foto, dan pengaturan sederhana untuk foto yang akan dicetak.

12. Firealpaca

Firealpaca

Sebenarnya tidak ada yang terlalu istimewa mengenai aplikasi penyuntingan foto di komputer yang satu ini. Sekiranya anda melihat antara muka, anda akan menyedari bahawa aplikasi ini sangat serupa dengan Windows Paint. Aplikasi Windows Paint itu sendiri tersedia secara lalai pada setiap versi sistem operasi Windows.

Memang Firealpaca adalah aplikasi penyuntingan foto di komputer yang mempunyai fungsi yang sama dengan Windows Paints. Yang membezakan dengan Windows Pants hanyalah soal menambahkan suntingan foto sahaja. Untuk maklumat lengkap mengenai aplikasi ini, anda boleh melayari laman web rasmi di sini.

13. GambarToExe 9

GambarToExe 9

PicturesToExe 9 tidak kurang hebatnya daripada GIMP. Perisian pemprosesan foto ini mempunyai banyak alat dan ciri seperti perisian berbayar. Dengan PicturesToExe 9, anda dapat menyesuaikan kecerahan foto, menyesuaikan keseimbangan warna, dan bahkan memanipulasi warnanya.

Perisian ini juga mempunyai alat kurva yang sangat berguna. Sekiranya anda ingin membuat ilustrasi, anda juga dapat menggunakan aplikasi yang hanya berukuran 3MB. Bagi anda yang ingin tahu mengenai aplikasi ini, anda boleh memuat turun PicturesToExe 9 dari halaman rasmi di sini.

14. Artweaver

Artweaver

Artweaver adalah aplikasi yang menarik dan artistik untuk menyunting foto. Mengapa berseni? Kerana aplikasi ini tidak hanya dapat memproses foto dan gambar, tetapi juga dapat digunakan untuk membuat sketsa atau gambar dalam bentuk kartun. Sekiranya anda suka melukis, sudah tentu anda akan berpuas hati dengan aplikasi ini.

Selain itu, aplikasi ini juga memberikan pilihan untuk membuat gambar yang anda edit berubah seperti lukisan. Aplikasi ini tersedia dalam versi percuma dan berbayar, anda boleh memuat turunnya di laman web rasmi secara langsung.

15. Foto Pos Pro

Foto Pos Pro

Sekiranya anda memerlukan perisian alternatif yang serupa dengan Photoshop, anda boleh menggunakan Photo Pos Pro. Dengan aplikasi percuma ini, anda boleh berfungsi seperti menggunakan Adobe Photoshop, yang dikelaskan sebagai sangat mahal.

Dengan Photo Pos Pro, anda dapat berusaha merancang grafik, memproses foto, memperbaiki foto, membersihkan foto, dan melakukan perkara lain yang berkaitan dengan penyuntingan foto. Program ini bahkan didakwa mempunyai alat yang serupa dengan Photoshop.

Anda boleh bermain dengan alat seperti Alat Teks Kaya, Alat Pemilihan, Alat Skrip, Kesan Khas, Alat untuk pembaikan dan penyuntingan yang tepat, Alat untuk membuat Grafik Komputer, Lapisan, Topeng, dan banyak lagi. Anda juga bermain dengan ciri seperti Gradien, Corak dan Tekstur.

Dengan kemampuan ini, anda boleh katakan, Photo Pos Pro adalah perisian yang baik dari segi penyuntingan foto dan reka bentuk grafik. Sekiranya anda ingin tahu mengenai Photo Pos Pro, anda boleh memuat turun aplikasi ini dengan melayari laman web rasmi di halaman ini.

Oleh itu, 10 program penyuntingan foto di komputer yang disarankan untuk dipasang di komputer anda. Anda boleh memilih mengikut keperluan anda. Sekiranya anda seorang pereka dan tidak kisah dengan harganya, tentu pilihan terbaik adalah Adobe Photoshop atau Lightroom dan CorelDraw Photoshop Pro.

Sekiranya anda mempunyai masalah kewangan tetapi ingin memerlukan ciri lengkap, anda boleh memilih GIMP, Photo Pos Pro, Gimpshop, dan PixBuilder. Sekiranya anda seorang pemula dalam reka bentuk dan tidak ingin menjadi rumit, anda boleh menggunakan PhotoScape, Firealpaca, dan Artweaver. Selain pelbagai aplikasi penyuntingan foto di komputer, anda juga boleh mencuba aplikasi penyuntingan foto dalam talian sebagai alternatif.