Ini adalah 10 Permainan Membangun Bandar Terbaik untuk Platform PC

Hampir semua pemain mungkin menghafalnya dengan betul sekiranya SimCity menjadi salah satu pelopor permainan genre bangunan bandar . Tetapi seiring dengan perkembangan masa dan teknologi, kini para pembangun telah menghasilkan banyak permainan untuk membina sebuah kota yang tidak kalah menariknya dari SimCity.

Walaupun mereka menawarkan premis yang sama, masing-masing permainan memberikan konsep latar belakang yang berbeza, seperti membangun kota di planet lain. Para pemaju tidak teragak-agak untuk menambahkan elemen survival, politik dan strategi sehingga permainan untuk membina kota terasa lebih menarik dan mencabar.

Untuk merasakan cabarannya, di bawah ini akan mencadangkan 10 permainan untuk membina bandar yang mesti dimainkan di platform PC. Berikut adalah ulasan penuh.

1. Frostpunk (2018)

Frostpunk

Frostpunk adalah permainan survival bangunan kota yang ditetapkan pada tahun 1886. Jalan cerita menceritakan tentang letusan Gunung Krakatau dan Tambora yang menyebabkan musim sejuk gunung berapi yang berpanjangan di seluruh dunia. Pemain kemudian akan mencari tempat baru untuk berteduh dan membina peradaban agar tetap selamat dari keadaan dunia yang tegang.

Pemain akan berada dalam kumpulan bertahan yang terdiri daripada pekerja, jurutera dan kanak-kanak. Pada awalnya, pemain hanya mempunyai sumber yang terhad untuk membina sebuah bandar. Selanjutnya, pemain diminta menuai kayu, arang batu, keluli dan makanan agar semua orang tetap hangat dan hidup.

Sepanjang permainan, pemain dapat menggunakan opsi Pesanan untuk mendapatkan dukungan dari warga negara dalam menegakkan undang-undang, serta pilihan Iman untuk menerapkan undang-undang. Pemain juga mesti membina bengkel untuk dapat membina bandar dengan cekap dengan sumber yang minimum.

2. Jajahan Aven (2017)

Jajahan Aven

Pemain akan terlibat dalam pembinaan kota manusia baru di planet asing yang sangat jauh dari Bumi bernama Aven Prime. Kemudian, pemain mesti mengawasi setiap kerja pembinaan, sumber dan orang yang tinggal di jajahan. Pelbagai jenis bangunan boleh dibuat, seperti pencakar langit, lif ruang, penempatan dan lain-lain.

Setiap bangunan dalam permainan ini berfungsi untuk memenuhi kebutuhan warga negara, seperti penciptaan oksigen, tempat tinggal, penanaman makanan, perlombongan sumber daya, perlindungan koloni, eksplorasi dan pengembangan. Pemain juga mesti menjaga tanah jajahan dari ancaman cuaca ekstrem dari ribut, habuk dan gas beracun.

Selain itu, ada juga makhluk asing yang selalu menjengkelkan dan boleh menyerang koloni pada bila-bila masa. Serangan dari makhluk asing dapat dicegah dengan membina struktur pertahanan untuk melindungi keselamatan semua penghuni di jajahan.

3. Tropico 6 (2019)

Tropico 6

Dalam permainan ini, pemain akan bermain dengan El Presidente , pemimpin Kepulauan Caribbean di Tropico. Tambahan pula, pemain mempunyai kekuatan untuk membina bandar di semua wilayah di pulau-pulau. Pemain boleh membina jambatan untuk menghubungkan satu pulau ke pulau yang lain.

Bertindak sebagai pemimpin negara, sudah tentu pemain boleh bertindak sepenuhnya terhadap warganegara mereka. Sekiranya pemain bersikap agresif terhadap warganya, mereka akan memberontak. Lebih teruk lagi, tahap produktiviti bandar yang dibina kemudiannya akan menurun.

Tropico 6 mendapat ulasan positif daripada pengkritik dengan tinjauan Metacritic yang mendapat skor 78/100. Pada tahun 2019, permainan ini dinominasikan dalam The Game Awards untuk kategori Strategi Permainan Terbaik .

4. Menghidupkan Marikh (2018)

Melayari Marikh

Manusia akhirnya dapat hidup di planet Marikh, tetapi tidak dalam kehidupan nyata, melainkan berlaku dalam permainan yang satu ini. Manusia mempunyai misi utama untuk membentuk peradaban di planet merah ini. Oleh itu, pemain dikehendaki membina bandar di Marikh dan bertanggungjawab untuk semua sumber pembuatan, serta menguruskan setiap bangunan untuk warganya.

Untuk melindungi kehidupan manusia di Marikh, pemain harus memperhatikan keperluan oksigen, air, tempat tinggal dan makanan. Permainan ini juga mempunyai jalan cerita yang disebut misteri , di mana pemain akan menghadapi wabak, perang, persaingan antara syarikat, dan pemberontakan oleh makhluk asing.

Semasa permainan, pemain dapat menjelajah tempat pendaratan yang mempunyai pelbagai sumber, seperti logam, konkrit dan objek lain. Sumber-sumber yang langka ini kemudiannya dapat dihantar kembali ke Bumi untuk mendapatkan wang.

5. Anno 1800 (2019)

Anno 1800

Penetapan waktu dalam permainan ini berlaku pada abad ke-19 ketika Zaman Perindustrian sedang memuncak. Permainan ini sendiri menawarkan genre bangunan bandar yang penuh dengan elemen strategi. Anno 1800 mempunyai ciri atau reka bentuk cetak biru yang membantu pemain ketika mereka mula merancang untuk membina sebuah bandar.

Pemain harus menguruskan keperluan warga, pekerja, dan pengrajin di pusat perindustrian sehingga kehidupan kota berjalan dengan dinamis. Permainan ini juga menawarkan pemain untuk mengatur laluan perdagangan, ketenteraan dan segala macam cabaran lain.

Anno 1800 memaparkan mod Kempen Cerita, Kotak Pasir , dan Berbilang pemain . Permainan ini juga menggabungkan elemen pertempuran dan pembangunan bandar. Pemain akan berada sepenuhnya di era klasik di mana pendapatan ekonomi sebuah bandar dihasilkan sepenuhnya dari perdagangan antara jajahan dan industri.

6. Penjajah (2018)

Penjajah

The Colonists adalah permainan yang diilhami oleh siri bangunan bandar klasik seperti The Settlers. Pemain boleh bermain misi individu atau membina koloni secara bebas melalui mod Kotak Pasir . Pemain dalam permainan ini akan mengawal pasukan robot yang bertujuan untuk mensimulasikan peradaban manusia.

Robot dikatakan berjaya melarikan diri dari Bumi, dan sedang mencari planet baru untuk membina sebuah bandar kediaman untuk didiami. Sudah tentu pemain mesti membina infrastruktur dalam bentuk sistem pengangkutan, jalan raya, kapal dan kereta api.

Selain itu, para pemain juga diminta untuk menuai sumber daya alam, mengatur pertanian, mengatur produksi makanan, dan membuat ekspedisi untuk menemukan bidang dan teknologi baru. Terdapat dua misi yang berasingan dalam permainan ini, pemain dapat membangun sebuah kota dengan sebebas mungkin atau menjelajah dengan jajahan lain yang diatur oleh kecerdasan buatan  (AI).

7. Dibuang (2014)

Dibuang

Untuk permainan ini, pemain akan mengatur orang terpencil untuk terus berkembang dan berkembang di persekitaran tempat tinggal. Pemain akan menguruskan bandar dengan warganya bertindak sebagai sumber yang mesti diperkasakan.

Pemain mesti memberikan mereka pelbagai pekerjaan, seperti membina infrastruktur atau memancing. Sebaliknya, pemain juga mesti memenuhi keperluan mereka dengan memastikan bekalan makanan tetap ada. Pemain dapat menampung kehidupan warganya dengan membina pelbagai jenis kemudahan, seperti rumah, kedai pandai besi, hospital, ladang, dan sekolah.

Kemudian, jumlah penduduk akan bertambah dengan kelahiran, dan kedatangan pendatang yang ingin menetap. Terdapat kitaran peningkatan usia di mana setiap penduduk yang tinggal akan berumur dan mati.

8. Bandar: Skylines (2015)

Bandar

Cities: Skylines adalah permainan simulasi pembangunan bandar yang cukup kompleks, tetapi sangat mencabar untuk dimainkan. Di sini, pemain seperti walikota dan juga gabenor kerana mereka harus benar-benar terperinci dalam merancang sebuah bandar.

Dalam permainan ini, pemain mesti menguruskan bandar dari pelbagai aspek, seperti percukaian, perkhidmatan awam, pengezonan daerah, penempatan jalan, pengangkutan, dan lain-lain. Sekiranya anda mahu kesinambungan bandar terjaga dengan cara yang sihat dan selesa, pemain mesti menguruskan tahap pencemaran, kesihatan, anggaran kewangan dan keperluan kerja bagi setiap warganegara.

Melalui aspek terperinci, permainan ini kemudian mendapat penilaian yang sangat baik dari pelbagai ulasan. Laman web IGN memberikan nilai 8.5 / 10, Metacritic 85/100 dan majalah PC Gamer dari UK menghadiahkan permainan ini dengan skor 86/100.

9. SimCity (2013)

Kesederhanaan

Permainan ini adalah edisi reboot dari siri SimCity sebelumnya. Para pemain dapat membuat penyelesaian yang kemudian dapat berkembang sebagai kota metropolitan. Bandar ini kemudian dapat dikembangkan lagi menjadi kawasan perumahan, komersial, perindustrian, dengan penambahan perkhidmatan awam dan kemudahan pengangkutan.

Bandar-bandar yang dibina akan dihubungkan antara satu sama lain melalui rangkaian wilayah, seperti jalan raya, kereta api dan jalan air. Setiap bandar dapat memperdagangkan sumber daya yang unik, atau berkongsi perkhidmatan awam dengan jiran seperti pengumpulan sampah dan penjagaan kesihatan.

Setiap bandar yang dibina mesti memberi manfaat kepada semua kawasan yang bersambung. Pemain boleh membina loji tenaga suria berskala besar atau lapangan terbang sehingga mereka dapat menyokong antara wilayah.

10. Bandar XL (2009)

Bandar XL

Permainan satu ini menawarkan tiga jenis bidang bangunan, iaitu kawasan perumahan, komersial dan perindustrian. Setiap daerah mempunyai kepadatan yang berbeza, dan dibahagikan kepada empat kelas sosial yang berbeza, seperti pekerja tidak mahir, pekerja mahir, eksekutif , dan golongan elit.

Untuk membuat banyak bangunan sekaligus, pemain dapat membuat pengezonan di kawasan peta, dan kemudian setiap kawasan bangunan akan dibuat secara langsung. Permainan ini membolehkan pemain membuat jalan raya atau laluan pejalan kaki dengan sudut yang boleh disesuaikan.

Sehingga bandar dapat dihubungkan antara satu sama lain, pemain dapat merancang untuk membina kemudahan pengangkutan seperti lapangan terbang, kereta api, feri dan kereta bawah tanah. Sekiranya cabaran membina bandar dalam permainan ini cukup menarik untuk anda, maka jangan lupa untuk bermain permainan Cities XL.

Bagaimana dengan senarai ulasan yang diberikan di atas? Adakah anda berminat untuk memainkannya? Semua permainan ini pasti dapat mengasah daya imaginasi dan kreativiti anda dalam menguruskan sebuah bandar.