10 Aplikasi Kompres Fail untuk Memudahkan Penghantaran Fail

Kadang-kadang anda mahu berkongsi fail dengan rakan tetapi menghadapi halangan kerana fail yang akan anda kirim terlalu besar. Namun, sekarang berkongsi fail besar tidak lagi menjadi masalah. Anda boleh menggunakan aplikasi yang dapat memampatkan fail. Fail yang telah dimampatkan akan mengurangkan kegagalan mengirim fail kerana ukurannya telah berubah menjadi lebih kecil.

Terdapat banyak aplikasi untuk memampatkan fail. Memilih aplikasi mana yang bagus untuk digunakan kadangkala menjadi pekerjaan yang menjengkelkan. Untuk menyelaraskan masa pencarian aplikasi, berikut adalah senarai aplikasi fail kompres terbaik yang dapat digunakan pada PC. Adakah anda ingin mengetahui apa aplikasinya? Lihat ulasan berikut.

1. Hamster Zip Archiver

Zip Archiver Hamster

Mungkin nama ini masih terdengar asing di telinga dan bukan nama yang terlintas di fikiran ketika memikirkan aplikasi fail kompres. Walau bagaimanapun, Hamster Zip Archiver mempunyai ciri yang baik, antara muka yang dirancang dengan teliti, sokongan format yang sangat baik, dan semuanya percuma.

Kemudahan penggunaan yang luar biasa inilah yang menjadikan program ini menarik. Bahkan orang yang tidak biasa dengan idea memampatkan atau menyahmampatkan fail akan mendapati aplikasi ini mudah digunakan dan mencapai hasil yang mereka mahukan.

Membuat dan mengekstrak arkib sudah cukup dengan proses drag and drop , dan tambahan praktikalnya adalah sokongan cloud . Ini bermaksud bahawa kita dapat, dengan cepat dan mudah, membuat file yang dimampatkan, memuat naiknya ke Dropbox, OneDrive, atau Google Drive untuk membuat pautan yang dapat dibagikan secara otomatis.

Sekiranya kita memampatkan fail untuk membaginya, aplikasi ini adalah pilihan yang baik. Sekiranya anda bukan peminat antara muka seret dan lepas , anda boleh menggunakan menu konteks Windows untuk menangani semuanya. Pilihan adalah milik anda.

2. WinRAR

WinRAR

Tahap pemampatan arkib RAR yang luar biasa diketahui oleh banyak pengguna. Semua aplikasi kompres dapat mengekstrak arkib RAR tetapi tidak dapat membuatnya. Dianggap sebagai aplikasi kompres fail terbaik, WinRAR dapat melakukan kedua-duanya. WinRAR dapat memampatkan fail ke hampir setiap format.

Aplikasi ini mempunyai mod wizard yang menangani semua kerja anda dengan cara yang betul. Walaupun antara muka tidak begitu menarik, tetapi aplikasi ini adalah yang terbaik. Malangnya, sokongan penuh RAR berbeza. Terdapat versi percubaan 30 hari untuk mencuba tema dan kelajuan pemampatan.

3. 7-Zip

7-Zip

7-Zip adalah salah satu aplikasi pemampatan fail terbaik dan percuma. Aplikasi ini adalah aplikasi sumber terbuka dengan ukuran 1 MB yang cukup ringan. 7-Zip mempunyai pelbagai ciri yang boleh zip dan unzip hampir semua format fail yang dimampatkan.

Antaramuka yang ramping adalah saingan kepada aplikasi berbayar lain. Penyulitan AES-256 bit yang kuat, kemampuan mengekstrak diri, pengurus fail bersepadu, pemalam untuk pengurus FAR dan integrasi dengan Windows Shell, 7-Zip sangat sesuai untuk kegunaan sektor komersial dan perniagaan.

Aplikasi 7-zip juga dapat memisahkan fail yang diarkibkan menjadi beberapa jilid untuk pengurusan ruang yang lebih baik. Secara keseluruhan 7-Zip benar-benar merupakan program unzip yang luar biasa yang patut dipilih.

4. Zipware

Zipware

Zipware diketahui mempunyai keupayaan pemampatan fail yang cekap. Aplikasi ini dilengkapi dengan antara muka yang dirancang dengan bijak dan pengimbas virus bersepadu yang dapat menyokong fail arkib hingga 32 GB.

Tidak hanya memiliki fungsi untuk mengarkibkan file, aplikasi ini juga dapat membuat file yang dilindungi kata sandi dan membagi file arkib menjadi volume yang berbeda. Zipware adalah alat pemampatan fail percuma yang dapat menyokong pelbagai format seperti RAR, ZIP, ISO, CBR, WIM, TAR, PPMd, dan banyak lagi.

5. WinZip

WinZip

WinZip adalah aplikasi tertua dari semua aplikasi pemampatan fail yang ada. Aplikasi ini telah mencapai versi 22 dan masih ada hingga sekarang. WinZip mempunyai versi berbayar. Mungkin anda tertanya-tanya dari sebilangan besar alternatif percuma, mengapa orang mahu memilih WinZip.

Aplikasi kompres fail ini dilengkapi dengan beberapa ciri antara penyatuan dengan Microsoft Office untuk memampatkan fail dengan mudah. Versi standard WinZip menyediakan pemisahan fail mengikut media, sokongan awan , dan pilihan perkongsian fail lanjutan.

WinZip mempunyai antara muka yang sangat responsif untuk pelbagai peranti. Untuk menyimpan fail dengan selamat dan dienkripsi dengan baik, terdapat ciri sandaran dan keselamatan. Versi terbaru WinZip 22 dilengkapi dengan banyak ciri menarik seperti penukar format gambar, sokongan Slack, dan UI yang lebih baik.

6. ZipGenius

ZipGenius

Aplikasi lain yang boleh menjadi pilihan dan harus dipertimbangkan adalah ZipGenius. Aplikasi kompres fail percuma dan pantas ini adalah alat pengurus fail serba boleh untuk Windows. Alat utiliti pemampatan tertua ini ditubuhkan sejak tahun 1997. ZipGenius sangat sesuai untuk pemula kerana navigasi UI yang mudah.

ZipGenius mempunyai kemampuan untuk melakukan lebih daripada 20 jenis pemampatan fail dalam beberapa format termasuk RAR, ARC, 7-ZIP, CAB, ZIP, ARJ dan lain-lain. Terdapat ciri enkripsi CZIP, yang dengan mudah memasukkan arkib ZIP dalam pakej yang diamankan dengan algoritma penyulitan yang kuat.

7. PeaZip

PeaZip

Aplikasi pemampatan percuma lain untuk Windows dan Linux ialah PeaZip. Peazip kelihatan sederhana tetapi sangat hebat. Selain pilihan pemampatan dan penyahmampatan biasa, anda juga boleh menggunakan PeaZip untuk menukar fail antara format.

Untuk keselamatan, aplikasi pemampatan fail ini juga menawarkan penyulitan berasaskan AES256 dan pengesahan dua faktor, serta pengurus kata laluan. Seperti alat pemampatan lain dalam senarai ini, anda boleh menggunakan antara muka program utama dan menggunakan menu konteks.

PeaZip adalah alat pemampatan yang juga dapat mengekstrak fail RAR. Sekiranya anda memasang WinRAR, PeaZip boleh menggunakan aplikasi untuk mendapatkan sokongan RAR sepenuhnya.

8. Ashampoo ZIP Percuma

Ashampoo ZIP Percuma

Ashampoo ZIP Free sepenuhnya serasi dengan peranti Windows dan dapat menyokong membaca dan menulis fail arkib. Aplikasi ini muncul dengan mekanisme penyulitan fail yang kuat dengan kekuatan AES 256-bit.

Aplikasi Ashampoo Zip Free memaparkan laporan kemajuan fail zip di skrin sistem anda dan membolehkan akses cepat ke ciri penting dengan reka bentuk berasaskan jubin. Anda juga boleh menyusun semula reka bentuk jubin untuk memberikan sentuhan peribadi pada skrin anda.

9. Ungkapkan Pemampatan Fail Zip

Mampatkan Fail Zip Ekspres

Aplikasi Express Zip File Compression dari NCH Software adalah aplikasi intuitif dan cekap untuk pemampatan fail. Aplikasi ini menyokong beberapa format termasuk, .zip, .rar, .tar, .gzip, .7z, .cab, .iso, .img img, .dmg, .arj, .jar dan banyak lagi.

Untuk pengguna rumah dan biasa terdapat versi percuma. Versi ini dapat digunakan untuk melakukan tugas-tugas yang berkaitan dengan pemampatan fail harian seperti memampatkan, menyahkompresi, membuka zip fail , dan memampatkan fail untuk penghantaran e-mel.

Selain itu, aplikasi ini juga dapat membuka fail yang dimampatkan dengan format arkib data seperti RAR, 7Z, TAR, dan CAB. Anda boleh menggunakan aplikasi ini untuk memampatkan dan mengurangkan ukuran fail yang ingin anda kongsi dengan keluarga dan rakan.

10. IZArc

IZArc

Sekiranya diminta untuk menerangkan aplikasi pemampatan fail ini dalam tiga perkataan, yang betul cepat, mudah dan percuma. Alat pemampatan yang paling fleksibel ini dipanggil IZArc. Cukup mudah digunakan dan jika Anda belum pernah menggunakan aplikasi pemampatan fail sebelumnya, maka aplikasi ini dapat menjadi pilihan.

Rangkaian format arkib yang disokong merangkumi: ACE, MIM, ARJ, MBF, ZOO, ZIP, CAB, CPIO, CDI, DEB dan hampir semua format. Di samping itu, alat ini membolehkan anda menggunakan ciri seret & lepas ke dan dari Windows Explorer. Anda juga dapat membuka fail gambar CD dan menukar fail.

Sepuluh fail kompres aplikasi ini memudahkan semua kerja anda. Anda tidak perlu keliru untuk berkongsi atau menghantar fail besar. Sekarang, dari semua aplikasi yang memampatkan fail ini, menurut anda dapat benar-benar memampatkan fail untuk menghasilkan fail kecil?