Berikut adalah 10 kelebihan dan kekurangan Apple iPhone SE 2020

iPhone sentiasa berjaya menjadi sasaran banyak orang. Reka bentuk badan yang  bergaya, prestasi kamera terbaru, dan harga yang mahal sering menjadikannya produk HP berprestij yang dapat meningkatkan tahap sosial seseorang. Namun, tahukah anda iPhone tidak selalu mahal?

Ya, ada iPhone SE, yang pertama kali dilancarkan pada tahun 2016 yang lalu. Harga pada saat rilis hanya sekitar Rp. 6 juta di luar Indonesia. Ini tentunya berbeza dari biasanya, di mana produk iPhone lain selalu dihargai Rp 9 juta hingga Rp 11 juta pada saat peluncuran awal. Menariknya, ciri-ciri itu tidak jauh berbeza dengan iPhone 6s.

Kini, Apple telah melancarkan iPhone SE 2020 dengan ciri yang sama - murah tetapi tidak murah. Kerana walaupun dibeli dengan harga yang berpatutan, beberapa spesifikasi dan prestasi malah sepadan dengan unggulan HP  dengan segmen harga di atasnya. Penasaran dengan produk HP yang luar biasa ini? Anda harus mempertimbangkan beberapa kelebihan dan kekurangan berikut dari Apple iPhone SE 2020.

Spesifikasi Apple iPhone SE 2020

iphone-se-2020

  • Keluaran : April, 2020
  • Skrin : Retina IPS LCD, 750 x 1334 piksel
  • Chipset : Apple A13 Bionic
  • GPU : Mali-G76 MP16
  • RAM : 3GB
  • Memori Dalaman : 64/128/256 GB
  • Memori Luaran : -
  • Kamera Belakang : 12 MP
  • Kamera Depan : 7 MP
  • Bateri : Li-Po 1821 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Apple iPhone SE 2020

Kerana ini adalah  peningkatan dari iPhone SE sebelumnya, sudah tentu anda akan melihat pelbagai perkembangan dari segi spesifikasi dan ciri. Sementara itu, Apple iPhone SE 2020 memang mempunyai keunikan tersendiri berbanding telefon bimbit lain. Lihat beberapa kelebihan Apple iPhone SE 2020 di bawah.

1. Harga yang berpatutan untuk iPhone

harga berpatutan

Harga selalu menjadi pertimbangan ketika mengganti telefon bimbit baru. Dan tentu saja, pengguna hanya mahu membeli produk apabila mereka merasakan produk itu bernilai harganya. Dengan Apple iPhone SE 2020, anda akan merasakan  nilai yang tinggi sesuai dengan apa yang telah dibayar.

Macam mana boleh jadi? HP ini berharga murah untuk setiap varian ROMnya. Untuk 64 GB, harganya adalah Rp 6 juta dan untuk varian tertinggi (256 GB) harganya adalah Rp 8 juta. Bagi anda yang ingin memiliki produk iPhone tanpa perlu menunggu harga turun, sebenarnya tidak ada salahnya mempertimbangkan iPhone SE 2020.

2. Prestasi Baik untuk HP Kelas

prestasi-iphone-se-2020

Walaupun harganya cukup berpatutan, anda pasti akan terkejut setelah mengetahui prestasinya yang menawan. Tidak semestinya, chipset Apple A13 Bionic yang dibawanya bahkan mampu bersaing dengan pelbagai produk HP terbaik di dunia. Sukar dipercayai, bukan?

Berdasarkan hasil penanda aras yang dilihat dari halaman PCMag.com, prestasi chipset ini malah mengalahkan Samsung Galaxy S20 Ultra dan masih mengimbangi prestasi iPhone 11 dan iPhone 11 Pro.

penanda aras iphone-se-2020

Pada pengujian  teras tunggal , iPhone SE berada pada tahun 1332 sementara Samsung Galaxy S20 Ultra jauh di bawahnya, iaitu 913. Begitu juga dengan  multi-teras di mana iPhone SE 2020 lebih unggul pada 3385, sedikit di atas Samsung Galaxy S20 Ultra di nombor 3239.

Perlu diingat, kami membandingkan ponsel dengan harga Rp 6 juta (iPhone SE 2020) dengan telefon bimbit seharga Rp18 juta (Samsung Galaxy S20 Ultra). Fakta yang sungguh mengejutkan - anda boleh memiliki  telefon bimbit jarak jauh dengan prestasi yang lebih baik daripada telefon bimbit jarak jauh .

3. Hasil Kualiti Kamera Yang Sangat Baik

kamera iphone-se-2020

Satu kelebihan yang tidak pernah ada pada produk iPhone adalah kamera. Sebenarnya, iPhone paling dicari berkat kamera yang mampu memberikan hasil yang sangat baik dari setiap tangkapan.

Walaupun hanya dilengkapi dengan satu lensa belakang, kemampuannya tidak boleh dipandang rendah. Dengan resolusi 12 MP, lensa ini mampu merakam video 4K dengan stabil berkat kemampuan Optical Image Stabilizer yang dibawanya. Bukan hanya itu, kualiti telefon hampir tidak berbeza dengan kamera pada iPhone 11.

perbandingan-kamera-iphone-se-2020-iphone-11

Masih dilancarkan dari PCMag.com, gambar di atas adalah perbandingan hasil kamera antara iPhone SE 2020 (kanan) dengan iPhone 11 (kiri). Hasil kamera ini diambil dengan tetapan standard.

Selain kamera belakang, kamera selfie dengan resolusi 7 MP juga mampu menghasilkan potret dengan kesan bokeh. Sangat disayangkan bahawa kemampuan mod potret ini hanya berlaku untuk subjek manusia.

4. Menyokong Pengecasan Tanpa Wayar

iphone-se-2020-pengecasan tanpa wayar

Ciri pengecasan selalu dapat menambah daya tarikan telefon bimbit. Seiring berjalannya waktu, pengguna pasti ingin mempunyai lebih banyak pilihan untuk menambah kuasa pada peranti.

Salah satu ciri pengecasan panas yang paling  panas adalah pengecasan tanpa wayar, yang biasanya hanya tersedia pada telefon bimbit dengan harga Rp 10 juta ke atas. Walau bagaimanapun, iPhone SE 2020 juga dilengkapi dengan ciri canggih ini.

5. Membawa Paparan Retina yang Cerah

iphone-se-2020-skrin-retina

Bukan nama iPhone jika tidak dilengkapi dengan skrin yang terang dan berkualiti. iPhone SE 2020 membawakan  paparan retina dalam bentuk IPS LCD yang mampu menyegarkan mata anda.

Sementara itu, skrin ini masih dapat dilihat dengan jelas walaupun di luar bilik pada waktu siang. Membawa fitur True Tone, warna di layar dapat disesuaikan secara automatik mengikuti kondisi pencahayaan di sekitarnya.

Kekurangan Apple iPhone SE 2020

Setelah melihat beberapa kelebihannya lebih awal, mungkin anda segera menyangka anda mahu membelinya. Tetapi, tunggu sebentar. Anda juga harus perhatikan beberapa kekurangan di bawah ini agar tidak menyesal.

1. Reka Bentuk Badan Kecil

iphone-se-2020-perbandingan-ukuran

Setiap orang mempunyai pilihan masing-masing sama ada mereka mahukan telefon bimbit bersaiz besar atau kecil. Yang pasti, sebilangan orang bersetuju bahawa skrin yang lebih besar dapat memberikan pengalaman permainan yang lebih baik dan menonton Netflix.

Ukuran skrin hanya 4.7 inci dengan dimensi badan 138.4 x 67.3 x 7.3 mm. Jika anda sedang bertukar-off cukup  tentang kelemahan ini, masih terdapat banyak telefon bimbit dengan harga Rp. 6.000.000 yang mempunyai saiz skrin 6 inci dan ke atas.

2. Kamera Tidak Mempunyai Ciri Mode Malam

mod iphone-se-2020-tanpa-malam

Walaupun sebelumnya menyebut kemampuan kamera, iPhone SE 2020 sayangnya tidak dapat mengambil gambar dalam gelap. Anda hanya boleh bergantung pada  lampu kilat sebagai lampu utama.

Walau bagaimanapun,  lampu kilat ini tentunya tidak sebaik ciri mod malam pada iPhone 11 yang dapat menembak pada waktu malam dengan kontras dan perincian yang dikekalkan.

3. Tidak ada ciri FaceID

iphone-se-2020-no-face-id

Bagi anda yang menyukai pilihan untuk membuka kunci skrin, mungkin sedikit kecewa dengan telefon bimbit ini. Sebabnya, ia tidak memberikan kemampuan FaceID untuk membuka kunci skrin menggunakan paparan wajah.

Walaupun Apple adalah salah satu pengeluar pertama yang memperkenalkan ciri ini. Sekiranya anda sudah terbiasa menggunakan output iPhone sebelumnya, mungkin ketiadaan ciri ini akan terasa sedikit janggal.

4. Mempunyai Bezel yang Terlalu Besar

iphone-bezel

Bezel adalah  ruang atau ruang kosong yang terletak di sisi telefon bimbit. Sekiranya anda memperhatikan tren HP terkini, semua telefon bimbit sudah mempunyai skrin yang hampir tidak mempunyai ruang kosong untuk memberikan rendaman optimum ketika bermain permainan.

Malangnya, iPhone SE 2020 mempunyai dua bezel atas dan bawah yang cukup menjengkelkan. Ini ditambah lagi dengan ukuran skrin yang sememangnya kecil.

5. Tidak tersedia Jack 3.5 mm

iphone se 2020

iPhone telah lama meninggalkan sambungan 3,5 mm sejak tahun 2016. Walaupun begitu, ini agak malang kerana iPhone SE sebelumnya telah memberikan sambungan ini.

Sekiranya anda ingin menggunakan alat dengar biasa, terdapat penyesuai bicu Lightning hingga 3.5 mm yang dijual secara berasingan. Apple sendiri sebenarnya mempunyai produk alat dengar  telinga tanpa wayar yang dipanggil AirPods sehingga anda tidak perlu menggunakan penyesuai. Walau bagaimanapun, harganya memang sangat mahal, terutamanya jika anda ingat bahawa alat dengar ini hanya boleh digunakan pada peranti Apple.

Kesimpulannya

iPhone SE 2020 bukan untuk semua orang. Dalam sektor tertentu, kelebihannya cukup mengejutkan. Tetapi ini juga diimbangi oleh beberapa kelemahan yang boleh menjadi pemecah perjanjian bagi beberapa orang.

Yang pasti, prestasi chipset yang digunakannya tidak boleh dipandang rendah. Sangat jarang telefon bimbit mengalahkan Samsung Galaxy S20 Ultra, ini menunjukkan betapa istimewa telefon ini. Sementara itu, prestasi kamera pada siang hari juga hampir sama dengan iPhone 11 - satu kelebihan yang wajar dihargai dengan telefon bimbit bernilai Rp 6 juta.

Anda hanya perlu membiasakan diri menggunakan telefon bimbit dengan reka bentuk yang serupa dengan yang lama dengan layar kecil dan bezel besar. Jika anda sering melakukan sesi bergambar pada waktu malam, iPhone SE 2020 mungkin tidak sesuai untuk anda.

Jadi apa yang anda lakukan? Apakah kesan yang anda rasakan setelah melihat kelebihan dan kekurangan iPhone SE 2020 di atas? Adakah anda berminat untuk membelinya? Sila tinggalkan komen di bawah! Oh ya , jika anda memutuskan untuk membelinya, sila klik pautan ini.