10 Aplikasi Pengimbas Terbaik untuk Mengimbas Dokumen di IOS dan Android

Scanner adalah teknologi yang memudahkan kerja manusia dan scanner mempunyai fungsi yang hampir sama dengan mesin fotokopi. Cuma, pengimbas lebih canggih. Mesin fotokopi pada umumnya hanya mampu mengeluarkan dua warna, iaitu hitam dan putih.

Walau bagaimanapun, pengimbas dapat mengeluarkan pelbagai warna mengikut yang terdapat di atas kertas. Pengimbas biasanya dijumpai pada peranti pencetak. Walaupun pada umumnya boleh didapati pada pencetak, tidak semua alat pencetakan gambar mempunyai pengimbas.

Sangat menyusahkan juga semasa anda ingin melakukan imbasan, anda harus mencari mesin pencetak yang dapat melakukan imbasan. Namun, seiring dengan waktu, anda boleh melakukan imbasan atau menggunakan pengimbas pada telefon pintar yang anda tahu. Anda hanya perlu memuat turun aplikasi pengimbas yang ada di Android anda dan anda boleh melakukan imbasan hanya dengan memotret kertas yang ingin anda pindai.

Sangat mudah bukan? Oleh itu kali ini akan memberikan pilihan 10 aplikasi pengimbas di IOS dan Android. Apakah mereka? Berikutan kajian semula.

10 Aplikasi Pengimbas Terbaik di IOS dan Android

1. Pengimbas Tanpa Had: Imbas & Tanda

Pengimbas Tanpa Had

Muat turun Pengimbas Tanpa Had

Aplikasi pengimbas terbaik pertama berasal dari aplikasi iOS yang dibuat oleh Maddcuk, iaitu Scanner Unlimited: Scan & Sign. Seperti namanya, aplikasi yang ditujukan untuk pengguna iPhone dan iPad memiliki banyak fitur canggih yang memudahkan proses pengimbasan. Tidak hanya untuk dokumen, Scanner Unlimited juga digunakan untuk mengimbas kod bar, kod bar QR, hingga kad nama atau kad nama yang kemudian dapat Anda simpan melalui fitur tambah ke kontak .

Nasib baik dengan Cloud Sync, aplikasi ini juga dapat diselaraskan secara langsung dengan iPhone dan iPad anda. Hebatnya, disokong oleh teknologi OCR yang canggih , aplikasi pengimbas ini mempunyai fitur "ubah gambar menjadi teks" sehingga hasil tangkapan masih dapat diedit. Tanpa mengalihkan perhatian pada tanda air dan iklan, anda boleh mengedit dan menandatangani dokumen yang anda imbas dengan mudah.

Cara menggunakan Pengimbas Tanpa Had juga cukup mudah. Setelah aplikasi dibuka, kamera akan segera dihidupkan dan anda hanya perlu menangkap objek gambar. Selepas itu, aplikasi secara automatik akan memisahkan gambar utama dari latar belakang. Dengan hasil imbasan yang berkualiti, yang perlu anda lakukan hanyalah memindahkannya dengan mudah, melalui e-mel, pemacu google atau dropbox. Sebenarnya, anda juga boleh menghantar hasil imbasan dalam bentuk faks, anda tahu .

Anda juga tidak perlu risau tentang masalah keselamatan dan privasi dokumen anda, kerana aplikasi ini telah melindunginya menggunakan FaceID dan TouchID. Wow, tidak lengkap? Imbas, Masuk dan Hantar hanya dalam satu aplikasi. Ingin mencuba? Muat turun aplikasi di sini.

2. CamScanner - Pencipta PDF Telefon

1 aplikasi pengimbas di android

Aplikasi pengimbas pertama di Android berasal dari CamScanner - Pembuat PDF Telefon. Aplikasi ini memudahkan penggunanya untuk mengimbas kertas atau dokumen hanya dengan mengambil gambar di atas kertas untuk diimbas / diimbas.

Dalam ciri-cirinya, aplikasi CamScanner memaparkan hasil imbasan dengan kualiti yang sangat baik. Anda juga boleh menukar fail yang baru anda scan dengan JPG, JPEG, atau bahkan PDF. Jangan terkejut jika aplikasi pengimbas ini adalah salah satu aplikasi bagi peniaga untuk menyokong pekerjaan mereka.

Bagi anda yang ingin memuat turun aplikasi CamScanner, anda boleh memuat turunnya di aplikasi PlayStore di Android. Atau anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut.

3. Pengimbas Kecil - Aplikasi Pengimbas PDF

2

Tidak jauh berbeza dengan aplikasi pengimbas di Android sebelumnya, Tiny Scanner juga mampu mengimbas atau mengimbas dokumen dan mengubahnya secara langsung dalam format PDF. Atau jika anda tidak mahu fail PDF, anda boleh mengimbas dokumen anda menjadi gambar.

Dalam ciri-cirinya, Tiny Scanner merosakkan penggunanya dengan pelbagai kelebihan seperti dapat mengubah hasil imbasan dengan pelbagai waran atau hanya mod hitam putih . Anda juga dapat mengamankan dokumen anda dengan ciri kod laluan. Sekiranya anda mahukan aplikasi ini, anda boleh klik di sini untuk memuat turunnya.

4. Pengimbas Cepat: Imbasan PDF Percuma

3

Aplikasi pengimbas di Android yang satu ini juga sangat membantu bagi anda yang memerlukan pengimbas tanpa pengimbas atau pencetak. Aplikasi ini menyediakan beberapa ciri yang cukup membantu anda dalam mengimbas.

Dalam aplikasi Fast Scanner ini, dapat mengimbas banyak dokumen dengan kelajuan yang cukup tinggi. Tidak perlu risau untuk memuatkan terlalu lama, aplikasi ini menjanjikan kepantasan dalam proses pengimbasan.

Anda juga dapat berkongsi hasil pengimbasan anda secara langsung ke beberapa dokumen dan anda juga dapat menyimpannya secara langsung di dropbox atau pemacu google. Untuk memuat turun aplikasi Fast Scanner, anda boleh memuat turunnya di aplikasi Android PlayStore anda atau klik di sini.

5. Pengimbas Dokumen Mudah Alih

4

Tidak kurang dengan aplikasi pengimbas di Android sebelumnya, Pengimbas Dokumen Bergerak adalah aplikasi pengimbas yang cukup banyak dimuat turun oleh pengguna Android. Lebih daripada 44,000 pengunduh telah memasang aplikasi pengimbas ini.

Selain itu, aplikasi Mobile Doc Scanner mempunyai penilaian dari penggunanya pasti 4.2. Pengguna aplikasi Pengimbas Dokumen Bergerak sangat difasilitasi dari segi pengimbasan dan juga menyimpan hasil pengimbasan.

Sama seperti aplikasi pengimbas sebelumnya, aplikasi ini juga dapat membuat dokumen yang diimbas dalam bentuk PDF atau gambar. Anda juga boleh menghantar atau berkongsi hasilnya secara langsung ke Dropbox, Google Drive, e-mel, dan lain-lain. Anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

6. Pengimbas Imej Pengimbas Kamera

5

Aplikasi pengimbas lain di Android berasal dari Camera Scanner Image Scanner. Dalam aplikasi ini, anda dapat mengimbas dengan cepat dan anda juga dapat mengedit dokumen yang diimbas secara langsung tanpa perlu membuka aplikasi pengeditan gambar yang lain.

Aplikasi ini juga dilengkapi fitur yang memungkinkan penggunanya memotong hasil imbasan. Sekiranya anda hanya ingin mengambil beberapa hasil pengimbasan, anda boleh memotong atau memotong secara langsung alat yang disediakan oleh aplikasi Pengimbas Imej Pengimbas Kamera ini. Untuk memasang aplikasi pengimbas ini, anda boleh klik di sini.

7. Imbasan Saya - Pengimbas PDF Terbaik

Imbasan Saya - Pengimbas PDF Terbaik

My Scans adalah aplikasi pengimbas yang dapat membantu penggunanya dalam mengimbas dokumen. Aplikasi ini menawarkan ciri yang cukup menarik iaitu penggunanya dapat membuat satu dokumen ke dalam beberapa halaman.

Juga dalam aplikasi ini disediakan fitur di mana pengguna dapat langsung menandatangani dokumen di layar telefon pintar anda. Aplikasi Pengimbas ini sangat berguna bagi anda yang mempunyai banyak dokumen kerana aplikasi Pindai Saya menyediakan ciri di mana anda dapat menguruskan folder yang diimbas dengan mudah.

Untuk memuat turun aplikasi My Scans, anda boleh mencari melalui aplikasi PlayStore di Android atau anda boleh klik di sini.

8. Kosongkan Pengimbas: Imbasan PDF Percuma

7

Clear Scanner juga merupakan aplikasi pengimbas untuk menyokong dan mempermudah kerja penggunanya. Dalam aplikasinya, Clear Scanner merosakkan penggunanya dengan pelbagai fitur yang diperlukan oleh pengguna Clear Scanner.

Kelebihan aplikasi Clear Scanner ini ialah pengguna tidak perlu risau tentang tanda air yang akan muncul pada hasil imbasan atau hasil pengimbasan. Selain itu, pengguna tidak perlu bimbang ukuran hasil imbasan sangat besar.

Sebab Clear Scanner dapat menghasilkan hasil pengimbasan yang berkualiti dengan ukuran yang kecil tentunya tidak akan menjadikan memori telefon pintar anda penuh. Sekiranya anda berminat memiliki aplikasi Clear Scanner, anda boleh klik di sini untuk memuat turunnya.

9. Turboscan

8

Aplikasi pengimbas lain untuk Android kali ini disebut Turboscan. Seperti namanya, aplikasi Turboscan menjanjikan kepada pengguna atau penggunanya untuk mengimbas tanpa perlu bimbang memuatkan terlalu lama.

Selain fitur proses pemindaian yang agak cepat, fitur lain yang ditawarkan oleh Turboscan adalah penggunanya dapat langsung mengedit hasil pemindaian dalam aplikasi Turboscan. Anda juga dapat menggunakan fitur yang disebut "Email ke Diri Saya."

Fungsi ini akan memudahkan anda menyimpan hasil pemindaian ke e-mel pengguna atau dapat disimpan di Google Drive, Dropbox, dan lain-lain. Anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi Turboscan.

10. iScanner: Aplikasi Pengimbas PDF Percuma

9

Aplikasi pengimbas percuma lain yang sesuai untuk anda ialah iScanner. Dalam aplikasi iScanner ini, penggunanya dapat mengedit hasil pengimbasan dengan menyesuaikan kontras warna atau kebisingan yang ada dalam hasil pengimbasan.

Aplikasi iScanner juga menyediakan fitur di mana pengguna dapat secara langsung menandatangani dokumen yang diimbas melalui layar telefon pintar anda. Untuk memuat turun aplikasi iScanner, anda boleh memuat turunnya di PlayStore atau klik di sini.

Cadangan Permohonan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi pengimbas di atas, kami juga mempunyai sejumlah cadangan aplikasi yang baik untuk  mengimbas  di Android. Apa benda itu? Berikut adalah senarai lengkap:

11. Imbasan Ringkas - Aplikasi Pengimbas PDF

Imbasan Ringkas - Aplikasi Pengimbas PDF

Simple Scan - Aplikasi Pengimbas PDF adalah aplikasi pengimbas yang membolehkan pengguna mengimbas dengan cepat. Selain itu, pengguna juga dapat menyimpan hasil pengimbasan dalam bentuk dokumen (PDF) atau dalam bentuk gambar.

Anda juga dapat menyesuaikan ukuran hasil pemindaian dokumen anda dengan A4, Legal, Letter, dan lain-lain. Juga disediakan fitur untuk mengunci dokumen anda dengan memasukkan kata laluan. Sekiranya anda ingin memiliki aplikasi pengimbas satu ini, anda boleh memuat turunnya di sini.

12. Lensa Pejabat

Lensa Pejabat

Tidak mahu dikalahkan oleh  pembangun  lain, Microsoft juga mempunyai aplikasi untuk  mengimbas  dengan mudah tanpa ribut-ribut. Nama aplikasi yang telah dimuat turun lebih daripada 270,000 kali muat turun ini adalah Office Lens. Dengan aplikasi ini, anda dapat memfoto secara langsung fail yang ingin anda  imbas.

Sekiranya anda telah mengambil gambar, anda dapat segera mengambil gambar seperti anda keluar dari  pengimbas. Anda boleh  mengimbas  bukan hanya dokumen, malah Office Lens juga dapat  mengimbas  kad nama dan sebagainya.

13. Imbasan Adobe

Imbasan Adobe

Selain Microsoft, ada juga aplikasi yang dibuat oleh Adobe yang dapat  mengimbas  dokumen anda. Adakah Adobe Scan, aplikasi ini mempunyai beberapa ciri yang dapat diandalkan untuk melakukan  pengimbasan. Anda boleh mendapatkan ciri ENHANCE, CAPTURE, dan REUSE. Ingin mencuba semua ciri? Anda boleh memuat turun dan memasang aplikasi secara langsung di sini.

14. Scanbot

Scanbot

Scanbot juga boleh menjadi salah satu pilihan pintar yang memerlukan aplikasi yang baik untuk  mengimbas. Dengan aplikasi ini anda juga dapat memperoleh hasil  pemindaian  dalam bentuk fail PDF atau JPG. Cara menggunakan Scanbot juga sangat mudah, cukup ambil gambar dokumen yang ingin anda  scan,  maka Scanbot akan memberikan hasil seperti mesin  pengimbas.

Oh ya,  selain mengimbas dokumen, Scanbot juga dapat  mengimbas  Kod QR dan Kod Bar  Jadi, anda boleh mengatakan bahawa aplikasi ini cukup lengkap, ya? Dan yang paling penting, Scanbot  menyokong  pelbagai aplikasi penyimpanan awan!

15. Tiny Scanner Pro

Pengimbas Pro Kecil

Nah, jika aplikasi yang satu ini memang telah membincangkan versi percuma di perenggan sebelumnya, maka kali ini Tiny Scanner Pro adalah versi berbayar atau premium. Sudah tentu ia berbeza dengan aplikasi percuma, kerana Tiny Scanner Pro tidak mempunyai iklan yang mengganggu. Perkara yang baik adalah, anda tidak akan terhad kepada penggunaannya. Sekiranya berminat, Tiny Scanner Pro boleh dimuat turun dengan harga IDR 67,000.

16. CamScanner (Lesen)

CamScanner (Lesen)

Sama seperti Tiny Scanner Pro, ini adalah aplikasi CamScanner berbayar dan tentu saja ia menawarkan semua ciri yang tidak terkunci. Jadi, anda boleh menggunakan CamScanner (Lesen) dengan bebas tanpa sekatan. Dijamin, anda juga tidak akan terganggu dengan nama iklan tersebut. Tidak ada  habis masa  untuk mengunggah ke Evernote / SkyDrive, semuanya dapat dilakukan dengan membayar Rp. 27.000, berminat?

Nah, itulah pilihan aplikasi pengimbas di Android yang sesuai untuk memudahkan kerja anda. Semua aplikasi ini akan memudahkan anda melakukan pengimbasan dan anda hanya memilih aplikasi mana yang sesuai dengan keperluan anda.