10 Aplikasi Penyuntingan Video Vlog Terbaik untuk YouTuber

2016 adalah tahun di mana blog video atau lebih dikenali sebagai "Vlog" menjadi trend di Youtube. Terdapat sebilangan besar nama Vlogger yang sangat popular di laman web perkongsian video, bermula dengan nama Raditya Dika, Arief Muhammad, Karin Novilda, dan banyak lagi.

Bukan hanya trend di kalangan YouTuber, banyak orang biasa yang juga membuat Vlog untuk berkongsi dengan rakan mereka dan orang lain.

Nah, adakah anda juga berminat untuk membuat Vlog? Sekiranya demikian, anda harus mendengar ulasan mengenai aplikasi penyuntingan video Vlog terbaik dari sini. Aplikasi ini akan sangat berguna untuk menjadikan Vlog anda kelihatan lebih baik.

10 Aplikasi Penyuntingan Video Vlog

1. Penyunting Video EaseUS

penyunting video easyus

Muat turun Penyunting Video EaseUS

Editor Video EaseUS adalah pilihan terbaik untuk vlogger. Macam mana boleh jadi? Anda boleh menemui fungsi penyuntingan video dari asas hingga lanjutan dalam perisian ini. Sebagai contoh, katakan ciri nisbah aspek lebar, bermula dari skrin lebar 16: 9, potret 9:16, tradisional 4: 3, dan khusus untuk Taobao 3: 4 dan Instagram 1: 1.

Bagaimana mengedit video dengan kesan sentuhan, dan pelbagai gerakan dan ciri lain sehingga hasil vlog menjadi lebih lancar? Tidak perlu risau kerana perisian ini praktikal lengkap dan merangkumi semua keperluan platform vlogging anda.

Bukan hanya sebagai alat penyuntingan video canggih, EaseUS Video Editor juga dikenali sebagai perisian penukar audio dan video kelas pertama. Selain daripada itu, perisian ini juga membolehkan pengguna menukar video ke pelbagai format seperti MP4 / MKV / MOV dan sebagainya untuk menukar muzik ke MP3 atau AAC. Bagaimana? Sangat lengkap, bukan? Tidak perlu ragu-ragu, dan muat turun secara langsung di sini.

2. Screencast-O-Matic

Screencast-O-Matic

Vlog tidak semestinya mengandungi aktiviti harian anda. Anda juga boleh membuat Vlog dalam bentuk tutorial untuk melakukan aktiviti di komputer. Contohnya, cara mengedit foto atau cara memuat naik video ke Youtube. Untuk membuat Vlog seperti ini, anda tidak memerlukan kamera.

Cukup lawati laman web Screencast-O-Matic dari penyemak imbas anda. Melalui laman web ini, anda dapat merakam semua aktiviti anda di skrin komputer. Ingin merakam video semasa bermain permainan seperti Pewdiepie? Cukup gunakan Screencast-O-Matic!

3. Penyuntingan iRig Mic dan iMovie untuk iPhone

iRig Mic dan iMovie Editing untuk Aplikasi Penyuntingan Video iPhone Vlog

Sekiranya anda mempunyai iPhone, anda tidak memerlukan aplikasi penyuntingan video Vlog. Kamera iPhone, terutamanya siri iPhone 5 ke atas, mempunyai kualiti yang sangat baik untuk membuat Vlog. Dengan iPhone, anda boleh menjadikan Vlog lebih baik dan kelihatan profesional.

Gunakan mikrofon iRig jika anda ingin mendapatkan kualiti audio terbaik untuk Vlog anda. Sekarang, setelah anda merakam blog video, sudah waktunya untuk menyunting video. Untuk penyuntingan video, anda boleh bergantung pada iMovie, aplikasi lalai dari iPhone, untuk menambahkan tajuk, suara belakang , atau peralihan.

4. Hangouts Langsung Google Plus

Hangouts Langsung Google Plus

Google Plus adalah penyelesaian termudah untuk membuat blog video. Apabila anda sudah mempunyai akaun Google Plus, anda boleh membuat siaran langsung yang akan ditonton oleh banyak orang melalui Siaran Hangouts.

Namun, mulai 12 September 2016, Hangouts On Air telah dipindahkan ke Youtube Live. Ini tentu lebih menguntungkan bagi anda. Sebabnya, apabila anda membuat siaran langsung Vlog anda di Youtube, maka siaran tersebut dapat ditonton oleh berjuta-juta pengguna Youtube yang lain.

5. Corel Video Studio

Studio Video Corel

Corel Video Studio adalah rahsia mengapa Vlog Youtuber kelihatan begitu profesional. Ya, aplikasi penyuntingan video Vlog ini memang telah banyak digunakan oleh Vloggers di berbagai negara, termasuk Indonesia. Perisian ini akan membantu anda mengedit video agar kelihatan lebih baik dan lebih lancar .

Corel Video Studio dilengkapi dengan pelbagai jenis muzik yang dapat digunakan sebagai latar belakang Vlog anda. Anda hanya perlu melakukan sedikit kerja ketika mengedit video dengan Corel Video Studio. Setelah selesai mengedit, anda boleh memuat naik video secara langsung ke Youtube atau Facebook melalui program ini.

6. Suite Sony Movie Studio Platinum 13

Suite Sony Movie Studio Platinum 13

Apabila anda menggunakan Sony Movie Studio Platinum Suite 13 untuk mengedit Vlog, anda hanya menghadapi 2 mod, yang ringkas dan maju . Mod suntingan sederhana adalah pilihan tepat untuk penyuntingan asas untuk Vlog anda. Sebenarnya, mengedit dengan mod mudah ini sangat pantas sehingga anda dapat memuat naik video dengan segera.

Sementara itu, jika anda mahu Vlog anda kelihatan lebih profesional, gunakan mod lanjutan . Mod ini membolehkan anda membuat video dengan pelbagai kesan, mengedit video 4K, menggunakan komposit, dan menggunakan alat pembetulan warna untuk membuat penampilan Vlog yang lebih halus .

7. Elemen Adobe Premiere 14

Elemen Adobe Premiere 14

Program lain untuk mengedit Vlog yang sangat perlu dipertimbangkan ialah Adobe Premiere Elements 14. Melalui perisian yang satu ini, anda dapat melabel Vlog anda dengan sangat mudah. Semua ciri yang ditawarkan oleh Adobe Premiere Elements 14 sangat berguna.

Anda boleh membuat gerakan perlahan , gerakan pantas, atau membuat satu hingga lebih banyak warna muncul di tempat kejadian, sementara selebihnya dibuat dalam warna hitam dan putih. Adobe Premiere Elements 14 membolehkan anda mengedit dan melihat rakaman sehingga 4K. Malah, perisian ini juga menyediakan pelbagai kesan visual yang dapat menjadikan Vlog anda kelihatan istimewa.

8. Final Cut Pro X

Final Cut Pro X

Adakah anda mahu Vlog kelihatan seperti pro oleh Vloggers terkenal, Casey Neistat dan Zoella? Cukup gunakan perisian penyuntingan video untuk Mac, yang merupakan Final Cut Pro X. Aplikasi yang satu ini tidak hanya memiliki banyak fitur, tetapi juga mempercepat aliran kerja penyuntingan sehingga Anda dapat menyelesaikan Vlog dengan lebih cepat dan dapat segera diunggah ke Youtube.

Tidak tahu bagaimana menggunakan Final Cut Pro X? Anda boleh melayari laman web Apple. Di sana, anda juga dapat mempelajari pelbagai ciri yang terdapat dalam perisian ini. Apple juga memberikan percubaan percuma Final Cut Pro X selama 30 hari sebagai pertimbangan anda untuk membeli perisian ini.

9. Terangkandio

terangkandio

Sekiranya anda ingin mengedit video seperti tangan yang melukis atau menulis, cubalah aplikasi Exploredio. Aplikasi yang boleh anda gunakan melalui PC cukup baik untuk orang yang suka melukis. Kemudian, anda boleh melukis Doodle atau jenis gambar lain yang kemudian dirakam sebagai video.

Selain itu, Exploredio juga patut dicuba bagi anda yang gemar membuat kandungan video dengan gambar 2D dan 3D. Malah, aplikasi ini juga menyediakan pelbagai jenis  gerakan serta jenis video yang dapat disesuaikan dengan keperluan setiap pengguna.

10. FilmoraGo

FilmoraGo

Mempunyai banyak tema menarik menjadikan FilmoraGo sesuai untuk mengedit vlog ringan dan sederhana. Dalam aplikasinya, FilmoraGo tidak hanya menyediakan tema, tetapi juga fitur hebat lain untuk meningkatkan video anda.

Beberapa ciri yang dimaksudkan adalah  helah sihir  yang dapat membuat video dimainkan  ke belakang. Kemudian, terdapat juga ciri  don dan speed yang perlahan untuk mempercepat  dan memperlahankan video. Sekiranya anda bosan dengan peralihan video yang monoton, maka FilmoraGo telah menyediakan pelbagai jenis peralihan yang unik.

11. KineMaster

Aplikasi pembuat video KineMaster

Salah satu aplikasi Android yang dapat digunakan untuk mengedit Vlog adalah KineMaster. Sebabnya, aplikasi ini menyediakan pelbagai ciri yang dapat mengubah video blog anda untuk kelihatan lebih profesional.

Terdapat pelbagai lapisan untuk video, gambar, pelekat dan tulisan tangan dalam klip video. Anda boleh menambah atau menurunkan audio pada video anda melalui KineMaster. Sesuaikan warna dan kecerahan video melalui aplikasi ini. Malah, KineMaster juga menawarkan kesan peralihan 3D.

12. Klip Tayangan Perdana

aplikasi penyuntingan video Adobe Premiere Clip terbaik

Tidak mempunyai masa untuk mengedit Vlog melalui PC, tetapi anda sudah fanatik Adobe mengedit perisian ? Tidak ada masalah kerana anda boleh mendapatkan Adobe Premiere Clip pada telefon pintar Android atau iOS.

Walaupun kelihatan sederhana, tetapi Adobe Premiere Clip menyediakan semua yang anda perlukan untuk mengedit Vlog, seperti menambahkan muzik dan menyesuaikan kelantangannya, untuk menyesuaikan warna dan pencahayaan video. Sehingga kini, Adobe Premiere Clip berjaya mendapat penilaian 4.0 di Google Play Store.

13. PocketVideo

PocketVideo

Perlukan aplikasi untuk membuat video melalui Android? Anda boleh memuat turun PocketVideo di Google Play Store. Aplikasi penyuntingan video Vlog ini memberi kemudahan kepada Vloggers untuk mengedit video terus dari telefon pintar mereka.

PocketVideo dapat mengedit video dengan durasi hingga 10 minit. Menambah kesan, penulisan, atau muzik dapat dilakukan dengan menggunakan aplikasi ini. Setelah selesai mengedit video, anda boleh segera berkongsi Vlog anda di Youtube, Facebook dan sejumlah media sosial lain dari PocketVideo.

Berminat untuk menjadi Vlogger? Aplikasi penyuntingan video Vlog yang disyorkan ini dapat membantu anda untuk menjadi Vlogger yang berjaya. Sekiranya anda lebih suka aplikasi penyuntingan video melalui PC atau Android? Tulis jawapan anda di ruangan komen di bawah, ya!