10 Cara Memulihkan Fail yang Dihapus secara Kekal pada PC

Selalunya kita menjadi marah dan panik apabila data penting di komputer terhapus secara tidak sengaja. Walaupun cara memulihkan fail yang dihapus tidak terlalu sukar. Kerana sekarang ada banyak perisian yang dapat memulihkan data yang dihapus secara automatik.

Tetapi sebelum anda menggunakan pelbagai program, ada beberapa syarat yang mesti anda penuhi. Keperluan ini akan menjamin bahawa fail yang dipadam akan kembali dalam keadaan baik. Berikut adalah beberapa syarat:

  • Jangan tambahkan data baru ke pemacu tempat data tersebut dihapuskan.
  • Jangan memasang sebarang program pada pemacu.
  • Jangan simpan fail yang telah dipulihkan ke pemacu.

Apabila syarat-syarat ini sangat penting supaya fail yang ingin dikembalikan dapat dikembalikan dengan selamat. Sebabnya ialah jika kita menyimpan data baru di drive, dikhuatiri fail yang dihapus akan 'ditimpa' oleh fail baru sehingga menjadi rosak dan bahkan tidak dapat dipulihkan sama sekali.

10 Aplikasi Pemulihan Fail Terbaik

Sekarang, setelah anda memenuhi syarat di atas, sekarang adalah masa untuk memilih aplikasi pemulihan fail terbaik yang dapat memulihkan data anda. Sebilangan aplikasi ini mempunyai kelebihan untuk jenis fail tertentu. Pastikan anda memilih aplikasi yang sangat sesuai dengan keperluan anda.

1. Stellar Phoenix

Stellar Pheoenix

Salah satu cara untuk memulihkan fail yang dihapus dengan mudah adalah dengan menggunakan aplikasi Stellar Phoenix. Aplikasi ini dapat memulihkan data yang dihapus dari satu folder pada satu masa atau memulihkan fail tertentu sahaja. Tidak hanya memulihkan data dari cakera keras, Stellar Phoenix juga dapat memulihkan dari pemacu USB, CD, DVD, dan kad SD.

Stellar Phoenix dapat memulihkan dokumen, gambar, muzik dan fail video. Fail arkib seperti ZIP dan pangkalan data juga dapat dipulihkan dengan betul. Untuk versi Pro, anda juga boleh melakukan pengklonan cakera keras untuk membuat proses mengembalikan data dengan lebih selamat.

2. Pemulihan Data EaseUS

Pemulihan Data EaseUS

Muat turun Pemulihan Data EaseUS

Perisian seterusnya yang boleh anda andalkan untuk memulihkan fail yang dihapus adalah EaseUS Data Recovery Wizard. Tidak kurang dengan perisian lain, Pemulihan Data EaseUS juga tidak hanya dapat memulihkan data yang hilang pada PC atau komputer riba, tetapi juga pada perangkat lain yang dapat ditanggalkan.

Selain dapat mencari fail yang dihapus, EaseUS Data Recovery Wizard juga dapat membuat  sandaran  data yang ada di PC anda. Anda bahkan boleh memulihkan e-mel yang dipadam menggunakan EaseUS Data Recovery Wizard.

Perisian ini juga dilengkapi dengan fitur pengimbasan yang fleksibel, dan mampu memulihkan lebih dari 1000 jenis format file mulai dari gambar, video, audio, dokumen, dan format file lain. Dengan kapasiti pemulihan data yang mencapai hingga 2 GB, anda dapat memasang aplikasi ini pada Windows 10 / 8.1 / 8/7 / Vista / XP. Dan untuk kapasiti pemulihan tanpa had, anda boleh memuat turun versi PE pro atau pro + MENANG dari perisian ini.

Oleh itu, jika pada bila-bila masa fail penting anda hilang kerana dipadamkan, diformat, partisi yang rosak, virus, dan lain-lain, anda hanya perlu ingat bahawa terdapat perisian EaseUS Data Recovery yang berkebolehan.

3. R-Studio

cara mengembalikan fail yang dihapus r-studio

Adalah tidak sah untuk melangkau R-studio jika kita bercakap mengenai aplikasi pemulihan fail terbaik. Ya, R-Studio adalah aplikasi yang sangat berkemampuan dan sesuai digunakan oleh sesiapa sahaja. Anda boleh melakukan carian fail yang mudah atau kompleks seperti pakar komputer.

Dengan R-Studio ini, anda dapat mencari pelbagai jenis fail yang dipadam dan kemudian memulihkannya hanya dengan beberapa klik. Selain memulihkan data dari cakera keras, anda juga dapat memulihkan data dari peranti yang disambungkan ke PC seperti cakera kilat dan cakera keras luaran.

Sekiranya fail yang dijumpai rosak, anda masih boleh memperbaikinya dengan editor teks-dan-heksadesimal jika anda menguasainya. Walaupun OS Windows komputer anda rosak, anda masih boleh melakukan pemulihan dengan menjalankan R-Studio melalui pemacu USB yang dapat di-boot.

4. PC Penyelamat Data

Beberapa aplikasi pemulihan fail biasanya hanya berfungsi paling baik pada PC moden dan cakera keras. Namun, ini tidak berlaku untuk aplikasi PC Penyelamat Data. Ya, aplikasi ini boleh digunakan untuk memulihkan fail dari cakera keras 'sekolah lama'.

Bukan hanya cakera keras, tetapi Data Rescue PC juga dapat menyimpan fail dari pelbagai komponen PC lama yang lain seperti disket. Sama seperti R-Studio, dengan aplikasi ini anda dapat membuat klon data dari pelbagai komponen sekolah lama.

Tidak cukup di sana, Data Rescue PC juga dapat dijalankan di hampir semua versi Windows; bermula dari Windows 3.1 hingga Windows 8.1. Data Rescue PC juga dapat dijalankan pada MS-DOS untuk memulihkan fail jika OS Windows yang digunakan rosak.

4. Pemulihan Pandora

cara memulihkan fail yang dipadam Pandora

Pandora Recovery adalah aplikasi yang sangat sesuai untuk pemula. Sebabnya, aplikasi ini menggunakan wizard untuk membimbing proses mengembalikan data. Wizard akan membimbing anda di setiap peringkat, seperti memeriksa tong sampah, memilih kaedah pemulihan, dan lain-lain.

Pandora sendiri menawarkan 3 jenis mod pemulihan. Yang pertama anda mencari fail dan folder secara manual, mencari mengikut nama, saiz, atau jenis fail, sementara yang terakhir menggunakan mod imbasan dalam. Mod imbasan mendalam adalah kaedah terbaik untuk mencari data yang rosak dan sukar dikenal pasti.

5. Pemulihan Data Bijaksana

Pemulihan Data Bijaksana

Sama seperti Pandora, Pemulihan Data Bijaksana juga merupakan aplikasi yang mudah digunakan. Ini kelihatan sangat sederhana dalam bentuk bidang carian, butang carian, dan butang untuk memulihkan data. Aplikasi ini sangat sesuai untuk pengguna yang belum pernah melakukan pemulihan data sebelum ini.

Aplikasi Pemulihan Data Bijaksana ini dapat digunakan untuk pengguna Windows 7/8 dan juga Windows Vista dengan 32 bit atau 64 bit. Malah pengguna Mac juga boleh menggunakan aplikasi ini. Juga, Pemulihan Data Bijaksana menyediakan pelbagai bahasa seperti Bahasa Inggeris, Arab, Latin, Belanda, Cina, dan banyak lagi.

6. Pemulihan Foto Digital ArtPlus

Pemulihan Foto Digital ArtPlus

Pemulihan Foto Digital ArtPlus sedikit berbeza berbanding aplikasi lain, artikel ini dikhaskan untuk mengembalikan fail jenis foto, video, dan audio dari kad memori. Aplikasi ini tentunya sangat sesuai untuk pengguna Android, Windows Phone, dan iPhone.

Untuk mengelakkan kerosakan kad memori, aplikasi ini juga dapat membuat replika datanya dalam bentuk gambar maya. Dengan imej maya ini, anda boleh melakukan pemulihan di PC tanpa perlu menyambungkan kad memori.

7. Recuva

bagaimana memulihkan recuva fail yang dipadam

Recuva juga merupakan aplikasi yang bagus untuk pemula kerana menyediakan wizard yang akan membimbing anda melalui proses pemulihan fail. Pelbagai format cakera juga disokong, seperti FAT, exFAT, dan NTFS. Aplikasi ini juga akan memberikan pratonton gambar jenis fail.

Recuva menyediakan ciri Mod Lanjutan untuk proses carian yang lebih terperinci, walaupun sedikit lebih perlahan. Selain itu, aplikasi ini juga dapat menghapus fail secara kekal jika ada data penting di dalamnya. Menariknya, Recuva juga tersedia dalam versi mudah alih sehingga anda tidak perlu memasangnya terlebih dahulu.

8. Gerudi Disk

Sarung Disk-Bor

Disk Drill adalah aplikasi pemulihan fail terbaik yang boleh anda cuba. Aplikasi ini dapat menyimpan fail yang dihapus dengan pelbagai alasan, mulai dari kerosakan pada partisi, elektrik yang mati secara tiba-tiba, serangan virus, kerosakan sistem, hingga perkara-perkara remeh seperti membuang Recycle Bin secara tidak sengaja.

Disk Drill menyokong pelbagai sistem storan seperti NTFS, FAT32, EXT, HFS +, dan banyak lagi. Bukan hanya cakera keras yang ada di PC, anda juga dapat melakukan pemulihan dari peranti luaran seperti flash, kad SD, atau cakera keras luaran.

Satu lagi ciri menarik yang terdapat dalam aplikasi ini ialah Recovery Vault. Fungsi ini akan menyimpan pangkalan data dari pelbagai fail yang anda hapus sehingga anda dapat memulihkan fail dengan mudah jika anda memerlukannya lagi. Dengan ciri ini, anda tidak perlu risau lagi jika anda sengaja menghapus fail yang sangat penting.

Dengan kelebihan ini, nampaknya Disk Drill adalah aplikasi pemulihan fail yang tidak boleh anda lewatkan. Aplikasi ini juga boleh dimuat turun secara percuma untuk tujuan imbasan di bawah 500 MB. Sekiranya berminat, anda boleh memuat turunnya secara langsung melalui pautan ini.

9. Nyahhapus 360

Nyahpadam 360

Sama seperti aplikasi lain, Undelete 360 ​​juga dapat memulihkan pelbagai jenis fail yang dihapus seperti foto, video, PDF, dan lain-lain. Prosesnya juga berlaku dengan cepat dan dapat memulihkan fail dengan sempurna seperti sebelumnya. Sayangnya, aplikasi ini mempunyai banyak iklan dan tawaran yang cukup mengganggu keselesaan.

Walaupun begitu, aplikasi Undelete 360 ​​diklaim dapat mengembalikan fail yang hilang pada cakera keras, kamera digital, dan juga denyar. Anda juga dapat mencari dan memulihkan foto yang hilang di telefon pintar anda. Cukup lengkap kan?

10. Pemulihan Partition MiniTool

Pemulihan Partition MiniTool

Bukan hanya berfungsi untuk menguruskan partisi pada hard disk, tetapi MiniTool Partition Recovery juga dapat menyimpan pelbagai jenis data di dalamnya. Aplikasi ini sangat sesuai untuk pemula kerana menyediakan paparan dan juga panduan yang sangat mesra.

Selain cakera keras, aplikasi Pemulihan Partition MiniTool siap membantu pengguna memulihkan fail yang hilang pada CD, e-mel, dan lain-lain. Pemulihan Partition MiniTool boleh digunakan pada Windows 2000, XP, Vista, 7, dan juga Windows 8. Ingin mencubanya?

Itulah cara untuk memulihkan fail yang dipadam menggunakan pelbagai aplikasi pemulihan fail terbaik hari ini. selagi cakera keras anda masih berjalan dengan baik, maka data di dalamnya masih dapat disimpan. Tetapi jika cakera keras anda terkenal dengan sektor yang buruk, maka lebih baik mengikuti panduan pembaikan terlebih dahulu pada artikel sebelumnya. Semoga berjaya!