10 Cara Memulihkan Fail yang Dihapus di Android

Siapa yang pernah secara tidak sengaja menghapus data atau fail penting dari peranti Android? Pasti sangat panik kan? Baiklah, kali ini anda tidak perlu panik lagi kerana anda akan mengkaji beberapa cara untuk memulihkan fail yang dihapuskan di Android.

Beberapa cara untuk memulihkan fail yang dihapus pada Android berikut sangat mudah dan ringkas. Lebih-lebih lagi, telefon pintar Android kini disambungkan ke pelbagai jenis  penyimpanan awan. Anda boleh menggunakan kemudahan ini untuk memulihkan fail yang dipadam secara tidak sengaja. Mari lihat ulasan berikut.

1. Menggunakan Foto Google

Pengguna Android mungkin sudah biasa dengan nama Foto Google. Aplikasi ini yang dibuat oleh Google selain dapat menyimpan pelbagai jenis foto juga dapat memulihkan fail yang dihapus dari telefon bimbit anda yang anda tahu. Anda boleh mengembalikannya dalam sekelip mata.

gambar google 1

Caranya sangat mudah, anda hanya perlu memasukkan aplikasi Foto Google. Kemudian anda periksa ciri "Sampah". Nah, ciri "Sampah" akan memaparkan semua fail yang telah anda hapus. Untuk memulihkannya, anda hanya perlu mengklik simbol "anak panah" di sebelah simbol "tong sampah". Fail anda akan dikembalikan secara automatik.

gambar google 2

Tidak hanya dapat memulihkan fail yang dihapus di Android, artikel Google Photos dapat memulihkan semua fail yang disimpan di "sampah" selama 60 hari terakhir. Mudah kan?

2. Menggunakan Google Drive

cara menggunakan pemacu google

Masih dengan aplikasi yang dibuat oleh Google, Google Drive kali ini akan membantu anda memulihkan fail yang dihapus. Cara kerjanya Google Drive tidak jauh berbeza dengan Foto Google. Anda hanya perlu menyemak bahagian "sampah" untuk memulihkan semua data yang hilang.

Juga, Google Drive dapat diakses melalui telefon bimbit dan PC. Sekiranya Foto Google dapat memulihkan data sehingga 60 hari, Google Drive mempunyai slogan "masa terhad." Tarikh akhir tepat untuk tang tidak diketahui untuk menyimpan data. Sekiranya anda ingin mengetahui cara menggunakan Google Drive, sila baca artikel ini.

3. Menggunakan EaseUS MobiSaver untuk Android

EaseUS-MobiSaver-untuk-Android

Muat turun EaseUS MobiSaver

Sekiranya dua aplikasi Google sebelumnya menawarkan konsep penyimpanan awan,  kali ini anda dapat menggunakan aplikasi, EaseUS MobiSaver untuk Android. Aplikasi ini diprediksi dapat memulihkan file yang dihapus di Android dengan cepat dan mudah, mulai dari foto, video, musik, kontak, hingga pesan yang dihapus secara tidak sengaja, baik karena kesalahan dalam mengoperasikan perangkat atau disebabkan oleh virus, rooting , atau kerana masalah kad SD.

EaseUS MobiSaver hanya dapat memulihkan data yang hilang pada telefon Android dengan atau tanpa komputer. Belum lagi aplikasi ini dilengkapi dengan pratonton sebelum fitur pemulihan sehingga anda dapat memilih fail mana yang ingin dikembalikan.

Jangan berhenti di situ, masih ada ciri yang membolehkan anda mengeksport data dalam pelbagai format seperti format CSV, HTML dan VCF untuk PC. Ketahui lebih lanjut mengenai kelebihan dan cara menggunakan aplikasi ini, anda boleh menemuinya dengan memuat turun EaseUS MobiSaver untuk Android.

4. Menggunakan Aplikasi DiskDigger

DiskDigger Cara memulihkan fail yang dihapus pada Android

Adakah DiskDigger, aplikasi yang boleh anda muat turun secara percuma di PlayStore dengan mengklik di sini. Dalam aplikasinya, DiskDigger didakwa dapat mengembalikan data yang hilang dengan mudah.

Anda tidak perlu bersusah payah menyimpannya di  penyimpanan awan,  artikel DiskDigger siap mencari data yang hilang pada kad memori dalaman atau kad memori luaran. Anda juga tidak perlu melakukan  root pada telefon Android anda  untuk menikmati semua kemudahan DiskDigger ini. Tambahan lain, DiskDigger dapat menyusun data mengikut ukuran atau tarikh. Cukup lengkap kan?

5. Menggunakan Perisian Recuva

bagaimana memulihkan recuva fail yang dipadam

Masih belum memulihkan data yang hilang? Mungkin cara memulihkan fail yang dipadam di Android yang satu ini benar-benar dapat membantu anda. Walau bagaimanapun, kaedah yang satu ini mesti dilakukan melalui PC / komputer riba. Kerana, kaedah yang satu ini menggunakan perisian yang disebut Recuva.

Dalam aplikasinya, Recuva diklaim dapat mengembalikan data yang hilang pada telefon Android. Anda boleh mengembalikan data yang hilang dalam memori luaran dan memori dalaman.

Sangat mudah, anda hanya perlu menyambungkan telefon anda ke PC / komputer riba, kemudian ikuti langkah-langkah yang diarahkan oleh Recuva. Sekiranya anda ingin mencuba menggunakan Recuva, anda boleh memuat turun perisian secara langsung di sini.

6. Memulihkan Data Permainan

Permainan Google Play

Adakah anda pernah kehilangan data permainan yang telah disimpan /  disimpan? Akan sangat menjengkelkan apabila kehilangan data permainan yang telah disimpan. Lebih-lebih lagi jika permainan ini menyeronokkan. Sangat malas jika anda harus mengulanginya dari sifar. Tetapi ada juga cara untuk memulihkan data permainan yang hilang.

Bagaimana untuk? Sekiranya anda pengguna Android yang sangat aktif bermain permainan, pasti anda mempunyai aplikasi Google Play Games. Dengan aplikasi Google Play Games itu diklaim dapat menyinkronkan data di ponsel dengan data permainan yang disimpan. Walau bagaimanapun, kadangkala kaedah ini tidak begitu tepat. Oleh itu, pastikan anda menyimpan data permainan di Cloud Storage juga.

7. Pulihkan E-mel yang Dihapus

aplikasi untuk membuka e-mel Gmail

Bagi anda yang sering menggunakan e-mel atau e-mel, anda mungkin mengalami kehilangan e-mel yang sangat penting. Nah, kali ini anda tidak perlu panik atau bimbang kehilangan e-mel penting ini selamanya. Sebabnya, akan memberikan jalan penyelesaian untuk mencarinya.

Kaedahnya sangat mudah, di sini kami menunjukkan menggunakan Gmail. Pertama, anda hanya perlu memasukkan aplikasi e-mel. Kemudian, anda mengklik ciri "Sampah" di sebelah kiri. Gmail akan memaparkan semua e-mel yang dihapus secara automatik.

Bagi anda Outlook Untuk pengguna Android, anda hanya perlu mengklik pada fitur "Item yang Dihapus" dan secara automatik semua e-mel yang dihapus akan dipaparkan. Anda boleh menggunakan kaedah yang sama untuk bentuk e-mel lain seperti Yahoo dan lain-lain.

8. Memulihkan Data Lagu yang Hilang

Muzik Google Play

Google mempermudah anda pengguna Android. Anda boleh memulihkan foto yang hilang menggunakan Foto Google. Anda juga boleh memulihkan fail yang hilang dengan menggunakan aplikasi Google Drive. Malah, Google juga menyediakan Permainan Google Play untuk memulihkan data permainan yang hilang.

Nah, kali ini anda juga dapat memulihkan data lagu yang hilang dengan bantuan Google, lebih tepatnya menggunakan Muzik Google Play. Walau bagaimanapun, untuk memulihkan lagu yang hilang di Muzik Google Play, anda perlu melakukannya melalui PC / komputer riba. Tetapi sayangnya Muzik Google Play kurang berkesan, kerana Web Muzik Google Play tidak tersedia untuk Indonesia.

Oleh itu, kami mengesyorkan menyimpan atau memuat naik lagu anda ke Google Drive. Biarkan Google Drive menyimpan semua fail lagu anda. Sekiranya lagu di telefon bimbit dipadamkan, anda boleh memuat turunnya semula di Google Drive. Bagi anda pengguna aplikasi Spotify, Anda juga dapat memulihkan  senarai main  lagu yang dihapus dengan mengunjungi Versi Web Spotify.

9. Pulihkan Data yang Telah Dimuat turun

Pengurus Fail ES File Explorer

Aplikasi seperti Recuva dan DiskDigger tidak dapat memulihkan data yang baru sahaja dimuat turun. Kerana, pada peranti Android, semua data yang baru dimuat akan disimpan secara automatik dalam fail tertentu. Sekarang, untuk memulihkan data yang telah dimuat turun, anda boleh menggunakan aplikasi ES File Explorer File Manager.

Aplikasi ini, yang telah dimuat turun lebih dari 4 juta kali, mempunyai kelebihan bahawa anda dapat mengambil data yang anda muat turun. Pengurus Fail ES File Explorer juga didakwa dapat mencari semua data dengan cepat tanpa perlu menunggu lama. Mahu? Muat turun aplikasi di sini.

10. Pulihkan Kenalan Telefon yang Hilang

Kenalan Google

Cara memulihkan fail yang dihapus di Android dengan mudah dengan menggunakan Kenalan Google. Kaedah satu ini khusus untuk anda yang kehilangan atau memadam nombor telefon saudara, rakan atau orang penting secara tidak sengaja.

Caranya sangat mudah, anda hanya perlu mengunjungi Kenalan Google melalui PC / komputer riba. Kemudian anda boleh klik "lebih banyak" kemudian pilih "pulihkan kenalan." Sekiranya anda telah mengklik "pulihkan kenalan" maka semua kenalan secara automatik akan kembali normal. Mudah kan? Untuk melakukan ini, disarankan untuk menggunakan Kenalan Google dengan Versi Lama.

11. Sandarkan Semua Data

Tempat sampah

Ada istilah untuk  mencegah lebih baik daripada menyembuhkan,  ternyata pepatah itu juga berlaku untuk pengguna Android. Kerana, anda lebih baik membuat sandaran data sebelum anda keliru mencari data yang telah hilang. Kerana, kadangkala aplikasi pemulihan data juga tidak sempurna dan kurang berkesan.

Anda dapat menggunakan  penyimpanan awan  untuk membuat sandaran setiap data di ponsel Android anda. Salah satu aplikasi penyedia perkhidmatan untuk menyimpan sandaran data anda adalah Dumpster. Aplikasi ini siap memuatkan pelbagai jenis data dari Android anda. Anda juga tidak perlu risau kehilangan data penting. Mahu? Muat turun aplikasi Dumpster di sini.

Sekarang itulah pelbagai cara untuk memulihkan fail yang dihapus di Android dengan mudah. Kini anda tidak perlu lagi risau kehilangan data penting sekiranya anda menghapusnya secara tidak sengaja. tetapi ingat, selalu buat sandaran data penting supaya anda tidak kehilangan fail pada masa akan datang.