10 Aplikasi Piano Terbaik untuk PC Windows, Linux & Mac

Memainkan alat muzik bukanlah sesuatu yang mudah. Perlu ketekunan dan konsisten dalam belajar, apatah lagi semangat yang tinggi. Namun, kadang-kadang keinginan untuk belajar muzik juga terhalang oleh keadaan ekonomi.

Kerana harga alat muzik, seperti piano, misalnya, perlu dibelanjakan sangat dalam. Ini sering menjadi halangan dan membuat anda harus berfikir berulang kali sebelum memutuskan untuk membeli piano.

Nasib baik, kini teknologi semakin canggih. Ada pelbagai aplikasi yang dibuat untuk menjadi alat simulasi untuk memainkan muzik. Aplikasi piano dapat diperoleh dengan mudah, walaupun secara percuma! Cukup dengan menggunakan PC dan papan kekunci, anda dapat belajar piano yang diajar sendiri dan merasakan sensasi menjadi pemain piano.

Tidak sedikit aplikasi yang dirancang ringan dan mengandungi pelbagai demo untuk pemula. Terdapat juga pemain bebas untuk menyesuaikan penampilan, membuat alat muzik, untuk merakam dan menyunting hasil bermain piano sendiri.

Selain tidak perlu lagi memikirkan kosnya, dengan aplikasi piano di bawah, anda juga dapat memainkan lebih dari 100 alat muzik seperti gendang, gitar, bahkan biola secara praktikal. Ia sesuai untuk mengisi masa lapang dengan aktiviti yang lebih kreatif dan menarik. Jadi, berikut adalah beberapa aplikasi piano yang boleh dimainkan berdasarkan cadangan PC dari Caris Signal.

1. Stesen Piano A73

Apabila ditanya aplikasi piano PC mana yang paling terkenal, A73 Piano Station adalah jawapannya. Aplikasi simulasi bermain piano ini yang dapat anda dapatkan di Windows termasuk Windows XP, Vista, 7, 8, hingga 10. Selain menyampaikan pelbagai tutorial untuk pemula yang ingin belajar, aplikasi ini juga menyediakan kunci piano seperti piano sebenar.

A73 Piano Station juga tidak memerlukan spesifikasi yang tinggi sehingga dapat digunakan pada semua jenis PC. Aplikasi ini juga menimbulkan kesan bunyi yang halus dan dapat disesuaikan mengikut kehendak pemain. Tidak kurang menarik, melalui aplikasi ini, anda dapat menyesuaikan corak sesuai dengan isi hati anda.

2. Papan Kekunci MIDI Piano Maya

Selain dapat diperoleh di beberapa platform, termasuk Windows, Linux, dan Mac, aplikasi ini digunakan sedikit berbeza. Kerana, bukan hanya menggunakan papan kekunci, anda juga mesti menggunakan tetikus untuk dapat memainkannya.

Walau bagaimanapun, jika PC anda menyokong teknologi skrin sentuh, Papan Kekunci MIDI Maya ini juga dapat berfungsi dengan baik. Dengan aplikasi yang boleh dimuat turun secara percuma ini, pemain dapat merakam permainan, tata letak papan kekunci tersuai, dan bahkan mengedit fail seperti pengeluar muzik. Sekiranya anda ingin mencuba aplikasinya, anda boleh memuat turunnya di sini.

3. Piano Elektronik

Aplikasi lain yang menarik ialah Electronic Piano. Aplikasi ini sangat sesuai untuk anda yang ingin merasakan sensasi bermain pelbagai alat muzik dalam satu aplikasi. Selain menjadi simulasi piano, aplikasi ini juga mendukung lebih dari 127 alat muzik termasuk bass, cello, harmonica, trumpet, biola, terdapat juga 46 suara drum dan 13 kord.

Kemudian, anda juga boleh membuat akord kustom, oktaf, hingga akustik. Dalam aplikasi ini, terdapat juga pelbagai kesan bunyi yang menjadikannya lebih menarik ketika memainkan aplikasi tersebut. Ada suara helikopter, tembakan, tepukan, atau mesin taip.

4. Piano Butang Mengalahkan

Mencari alternatif untuk belajar bermain piano? Anda boleh memuat turun Piano Button Beats secara percuma. Dengan kecanggihan teknologi masa kini, belajar muzik tidak perlu bersusah payah dan menghabiskan banyak wang, kerana kita dapat melakukannya dengan hampir.

Selain seperti mirip dengan piano yang asli, aplikasi ini juga dapat membantu orang yang ingin belajar mengatur muzik hanya dengan bantuan PC dan papan kekunci. Terdapat juga beberapa lagu dan instrumen yang disajikan di menu pelatih dan juga pelbagai pilihan piano seperti piano standard, piano bass, hingga piano elektronik.

5. Piano Percuma

Sekiranya anda mencari aplikasi piano yang boleh dimuat turun secara percuma di komputer, Piano Percuma boleh dipilih. Anda bukan sahaja dapat memainkan piano hampir dengan papan kekunci MIDI, anda juga dapat merakam permainan piano yang telah anda buat.

Bahkan, aplikasi ini juga dapat digunakan untuk merekam lagu yang akan diekspor ke dalam file MP4 untuk didengarkan atau dibagikan. Dalam aplikasinya, ada juga berbagai musik demo dan nada pertengahan yang dapat disesuaikan.

6. Piano Ringkas

Piano Ringkas

Masih dengan aplikasi piano yang dapat diperoleh secara percuma, Simple Piano mempunyai antara muka yang dikuasai oleh hitam putih.

Walaupun kelihatan seperti aplikasi lain, aplikasi ini sebenarnya mempunyai kelebihan termasuk lebih dari 127 instrumen papan kekunci MIDI yang dapat dimainkan. Jadi, pemula yang ingin belajar bermain piano dapat merasakan pengalaman yang lebih menarik, walaupun kelihatan lebih ringkas.

7. Semua orang Piano

Ingin merasakan sensasi menjadi pemain piano profesional? Semua orang Piano dapat membantu anda mendapatkan pengalaman itu. Selain bermain piano, dengan aplikasi ini pemain dibebaskan untuk membuat alat muzik.

Sebenarnya, aplikasi ini membolehkan pengguna menyimpan muzik yang telah dimainkan dalam format .eop sehingga keseluruhan nota yang baru dimainkan dapat dikaji semula.

Audio yang dikeluarkan boleh disesuaikan. Anda juga boleh menyesuaikan papan kekunci, infleksi, oktaf, dan bermain separuh suara. Terdapat juga pelbagai butang untuk menala piano ke pelbagai demo untuk pemula. Aplikasi ini boleh dimuat turun dan dimainkan pada Windows XP, Vista, 7, 8 atau 10.

8. Piano Cheetah

Tidak kurang unik daripada aplikasi piano lain, jika anda memuat turun Piano Cheetah di PC, anda bukan sahaja dapat memainkan piano secara maya, tetapi juga memainkan drum walaupun anda hanya menggunakan papan kekunci. Aplikasi ini relatif ringan, dapat disesuaikan menjadi berbagai, dan dapat diperoleh di Windows secara gratis. Ia sesuai untuk pemula yang ingin belajar bermain piano secara praktikal.

9. Piano Booster

Salah satu perkara yang menjadikan aplikasi ini lebih istimewa daripada aplikasi simulasi piano lain adalah, ia tidak terpaku pada Windows saja, Piano Booster dapat digunakan pada berbagai platform.

Ya, selain Windows, aplikasi ini dapat digunakan pada Linux atau Mac, walaupun pada umumnya aplikasi ini digunakan pada Windows. Dengan menggunakan aplikasi ini, anda juga dapat mengatur susun atur papan kekunci sesuka hati ketika bermain piano. Anda bahkan boleh menambah papan kekunci MIDI.

10. Piano Kord

Aplikasi piano terakhir yang sangat disyorkan ialah Piano Chords. Walaupun namanya 'sukar' dimainkan untuk pemula, tetapi aplikasi ini menjimatkan banyak kelebihan. Bermula dari memuatkan kord secara penuh, disesuaikan, skala mengikut cita rasa, nada utama dari Do (C) hingga Si (B), dan banyak lagi.

Cara memainkannya cukup mudah, iaitu hanya klik pada kord. Tambahan lain adalah bahawa aplikasinya agak ringan dan dapat diperoleh dengan mudah di Windows.

Ya, itu adalah aplikasi piano terbaik kesepuluh yang dapat dimainkan di PC. Bukan hanya dapat dikendalikan pada Windows, beberapa aplikasi di atas juga mendukung OS lain, seperti Linux dan Mac. Jadi, aplikasi piano mana yang ingin anda cuba? Namun, jika anda lebih suka menggunakan aplikasi piano di telefon bimbit, anda juga dapat membaca artikel mengenai aplikasi pembelajaran piano di telefon bimbit.