Inilah Jenis Distro Linux Paling Popular Hari Ini

Tidak ramai orang yang biasa dengan Linux. Ini wajar memandangkan orang Indonesia umumnya diperkenalkan dengan sistem operasi Windows, bahkan di sekolah, penggunaan komputer yang diperkenalkan adalah sistem operasi Windows.

Sebenarnya, Linux berpotensi untuk diperkenalkan di sekolah. Lebih-lebih lagi, Linux kebanyakannya  sumber terbuka. Kesannya ialah orang lebih biasa dengan Windows dan semua aplikasinya berbanding Linux dan aplikasinya.

Pada akhirnya, orang yang mengetahui Linux boleh dikatakan kecil tetapi anda boleh mengatakan jumlahnya semakin bertambah. Ini juga dipengaruhi kerana semakin banyak orang mengetahui di internet mengenai Linux.

Baiklah, pada kesempatan ini, kita akan menerangkan mengenai pemahaman Linux dan pelbagai pengedaran Linux. Penjelasan berikut.

Memahami Linux

linux

Sebelum memahami Linux, mari kita mulakan dengan rahsia bahawa kebanyakan orang hanya mengetahui mengenai sistem operasi utama seperti Windows, MacOS, Android dan iOS. Sebenarnya, terdapat banyak sistem operasi yang disebut dan umumnya diedarkan secara percuma. Ini kerana terdapat sistem operasi yang merupakan  sumber terbuka  atau mempunyai sumber terbuka.

Untuk penjelasan yang lebih mudah, harap maklum bahawa OS Windows adalah sistem operasi sumber tertutup yang sumber utamanya hanya dimiliki oleh Microsoft atau istilahnya adalah sistem operasi proprietari . Tetapi OS Windows dapat digunakan pada berbagai perangkat, tentu saja dengan membayar lesen kepada Microsoft.

MacOS dan iOS juga merupakan sistem operasi proprietari . Cuma, kedua-duanya eksklusif untuk pemiliknya, Apple. Tidak seperti Windows, MacOS dan iOS hanya dapat digunakan pada peranti Apple sendiri.

Nah, Linux itu sendiri adalah kernel yang menghubungkan perkakasan dengan perisian. Linus Torvalds adalah lelaki di belakang Linux. Lelaki dari Finland ini mengembangkan kernel Linux pada tahun 1991 berdasarkan OS Unix.

Sebelumnya, pada tahun 1983, terdapat sistem operasi percuma yang disebut GNU. Pada tahun 1985, sebuah yayasan yang disebut Yayasan Perisian Percuma ditubuhkan atau dipersingkat oleh FSF oleh Richard Stallman. Yayasan ini ditubuhkan sebagai bentuk sokongan untuk sistem operasi percuma.

Sebagai sistem operasi, GNU belum mempunyai kernel. Sifat sistem operasi ini membolehkan kernel dibuat kemudian kerana pada dasarnya GNU adalah projek dalam pembangunan sistem operasi. Istilah yang sejuk, Projek GNU.

Kehadiran Linux pada tahun 1991, menjadikan GNU bekerjasama dan menghasilkan istilah GNU / Linux, yang merujuk kepada gabungan sistem operasi keduanya. Nah, istilah "GNU / Linux" lebih sesuai sebagai sistem operasi terbuka daripada hanya istilah "Linux" sahaja.

Kenapa? Kerana sekali lagi, Linux adalah kernel. Kernel ini bukan sahaja bekerjasama dengan GNU. Linux juga merupakan teras pengembangan sistem operasi paling popular, Android. Atas sebab ini, Android walaupun berdasarkan kernel Linux bukan merupakan bagian dari GNU / Linux tetapi Android / Linux.

Pelbagai pengedaran Linux

ubuntu

Dari penjelasan mengenai pemahaman Linux, dapat dilihat bahawa apa yang sebenarnya disebut Linux sebagai sistem operasi yang tersebar adalah GNU / Linux. GNU / Linux adalah hak cipta yang dimiliki oleh Linus Torvald di bawah sokongan GNU dan FSF.

Dengan sokongan FSF, menjadikan GNU / Linux sebagai sistem operasi terbuka yang kemudian diedarkan kepada banyak orang. Oleh itu lahirlah apa yang disebut distro, yang merupakan kependekan dari pengedaran GNU / Linux. 

Pengedaran ini dikembangkan secara meluas tetapi sumbernya sama, iaitu GNU / Linux. Setiap pengedaran yang ada juga biasanya dikembangkan menjadi sebaran baru. Umumnya distro ini digunakan secara percuma tetapi terdapat sebilangan distribusi GNU / Linux yang dijual kerana biasanya terdapat ciri-ciri yang baik di dalamnya.

Lalu, apakah sebilangan edaran Linux yang beredar. Terdapat banyak di antaranya, tetapi pelbagai distribusi Linux yang kami tinjau kali ini hanya terdapat 10 pengedaran yang praktikalnya popular. Segera, lihat senarai berikut.

1. Linux Mint

Linux Mint

Distro popular yang disukai oleh banyak pengguna Linux ialah Linux Mint. Distro berasaskan Ubuntu dan Debian ini menawarkan antara muka yang mudah dan mudah diakses. Terutama kerana berdasarkan Ubuntu, Linux Mint mendapat akses ke repositori Ubuntu.

Linux Mint sendiri mempunyai tiga mod paparan. Ketiganya adalah MATE, Cinnamon, dan Xfce. Ketiga-tiga mod ini menawarkan pengalaman pengguna yang mesra. Ini kerana penampilan dan navigasi cenderung serupa dengan Windows, jadi pengguna Windows yang mencuba Linux Mint akan mudah menyesuaikan diri.

Linux Mint juga merupakan distro yang menawarkan pengalaman pengguna yang baik dan inovatif. Keistimewaan distro ini juga cukup bagus dan stabil. Lebih-lebih lagi, sokongan komuniti dari pengguna Linux Mint agak besar.

2. Ubuntu

ubuntu

Ubuntu adalah distro yang paling popular. Sekiranya anda memanggil pengedaran Linux, kadang-kadang orang akan mengingati Ubuntu sebelum dibandingkan dengan sebaran lain. Sebenarnya, pada enjin carian yang berkaitan dengan Linux, Ubuntu selalu muncul.

Ubuntu sendiri dibangunkan oleh Canonical ltd, sebuah syarikat dari Afrika. Nama Ubuntu dipilih kerana mempunyai makna manusia. Pemahaman ini tidak berlebihan kerana Ubuntu dibuat sebagai sebaran yang mudah digunakan. Lebih-lebih lagi, Ubuntu adalah pengedaran yang paling stabil, mempunyai banyak sokongan perisian, dan komuniti pengguna yang besar.

3. MX Linux

linux mx

Sekiranya anda ingin mencari sebaran yang sesuai dengan spesifikasi komputer, maka MX Linux adalah jawapannya. Bayangkan, pengedaran ini mengutamakan sistem operasi yang cekap tetapi dilengkapi dengan penampilan yang lebih elegan.

MX Linux sendiri menawarkan ciri sistem operasi yang mudah dikonfigurasi. Prestasi pengedaran ini juga boleh dipercayai. Kerana ia dapat digunakan pada komputer lama, yang sebenarnya memiliki spesifikasi rendah, MX Linux adalah sebaran yang popular untuk digunakan. Terutama kerana MX Linux juga mempunyai antara muka yang mesra untuk pemula

4. Fedora

fedora

Fedora adalah sebaran Linux yang menawarkan pelbagai ciri keselamatan data yang baik. Selain itu, Fedora juga mempunyai ciri keselamatan SELinux. Ciri ini adalah ciri keselamatan tambahan yang merupakan penghubung antara pengguna titik dan proses titik.

Fedora sendiri adalah sebaran yang dimulakan dan disokong oleh Red Hat. Pasukan pembangunan adalah pasukan khas yang dipanggil Fedora Project. Kerana sokongan Red Hat, Fedora menggunakan sistem operasi berasaskan  RPM Package Manager,  sama seperti Red Hat.

5. Debian

debian

Debian boleh dikatakan pengedaran Linux yang paling popular dan terbaik. Sebabnya, Debian adalah sebaran Linux yang banyak digunakan untuk keperluan bahasa pengaturcaraan. Jelas sekali ini menjadikan Debian pengedaran yang sangat biasa di kalangan pengaturcara profesional.

Selain itu, Debian juga terkenal sebagai pangkalan untuk mengembangkan distribusi Linux. Tidak sedikit, pengedaran Linux berdasarkan Debian dan bahkan lebih popular daripada Debian. Oleh itu, pemula jarang menggunakan Debian, tetapi banyak pemula lebih biasa dengan pengedaran berasaskan Debian, seperti Linux Mint misalnya.

6. Elementary OS

os asas

Sekiranya anda memerlukan pengedaran Linux dengan penampilan desktop yang menarik dan elegan, Elementary OS adalah jawapannya. Pengedaran ini adalah pengedaran berasaskan Ubuntu dan menawarkan pengalaman penggunaan yang berbeza dibandingkan dengan pengedaran lain.

Kenapa? Kerana penampilan antara muka OS Elementary agak ringan tetapi estetik. Penampilannya disesuaikan dengan pendekatan seperti MacOS. Sudah tentu ini dapat memberikan pengalaman menarik bagi pengguna yang memerlukan paparan desktop hari ini. Yang menarik, distro ini adalah salah satu pengedaran ringan.

7. Zorin

zorin

Zorin OS adalah sebaran yang sesuai untuk pemula. Terutama jika pengguna memerlukan sebaran Linux yang serupa dengan Windows. Ini kerana keseluruhan penampilan pengedaran ini serupa dengan Windows.

Zorin OS juga menawarkan pelbagai ciri menarik. Salah satu kemuncaknya, tentu saja, akses mudah ke Wine (emulator untuk menjalankan program Windows) dan PlayOnLinux untuk memainkan pelbagai permainan.

Kami telah menggunakan Zorin OS. Dan memang pengalaman dirasakan, navigasi dan kelihatan seperti Windows. Sudah tentu dengan perubahan tertentu yang tidak sama dengan Windows.

8. Kali

masa os

Sekiranya anda memerlukan pengedaran yang menumpukan pada keselamatan, Kali adalah jawapannya. Pengedaran yang satu ini dilengkapi dengan sokongan untuk ciri-ciri penting untuk keperluan keselamatan sistem. Contohnya adalah ciri untuk mengatasi pelbagai masalah keselamatan dan serangan rangkaian  tanpa wayar. 

Distro berasaskan Debian juga merupakan distro yang sesuai untuk keperluan penggodaman. Di samping itu, pengedaran ini mempunyai repositori asas yang disatukan dengan Debian. Tidak ketinggalan, Kali juga merupakan distro yang mempunyai sokongan masyarakat luas.

9. CentOS

centos

CentOS adalah turunan dari Red Hat. Oleh kerana itu, CentOS mempunyai keserasian dengan Red Hat. Pengedaran ini sendiri adalah pengedaran yang sesuai untuk penggunaan jangka panjang, terutama untuk keperluan pengeluaran. Di samping itu, CentOS juga mempunyai komuniti pembangunan yang agak aktif.

Pengedaran ini juga menawarkan pakej perisian yang mudah digunakan oleh penggunanya. Cuma, CentOS lebih sesuai digunakan oleh syarikat atau  perusahaan  dan kurang sesuai untuk pemula.

10. SteamOS

kukus

Terdapat banyak sebab mengapa kadang-kadang banyak orang malas menggunakan Linux. Salah satu sebabnya ialah hanya beberapa permainan yang dijalankan di Linux. Semasa perkembangannya, kini banyak permainan dapat dijalankan di Linux.

Atas dasar itu juga, terdapat distro Linux khusus untuk bermain permainan, Steam OS. Pengedaran ini adalah sebaran Linux yang dikembangkan oleh Valve, sebuah syarikat pengedaran permainan dalam talian Steam dan pembangun beberapa permainan terkenal.

Steam OS kini menawarkan kelebihan seperti sokongan Steam Store, pengedaran untuk permainan, dan keserasian perkakasan  untuk menjalankan permainan.

Jelas, terdapat banyak pengedaran Linux lain selain senarai yang disebutkan di atas. Sebahagian daripadanya adalah Red Hat, Manjaro, OpenSUSE, Ubermix, dan lain-lain. Anda dapat melihat pelbagai pengedaran Linux lain di laman Distrowatch.