10 Cadangan Permainan PSP Terbaik Untuk Dimainkan Lagi

Sekiranya anda telah bermain permainan video selama lebih dari satu dekad, kemungkinan anda akan mengingati adanya permainan konsol mudah alih Sony, PlayStation Portable atau PSP. Bagaimana tidak, PSP laris di pasaran sehingga terjual lebih dari 80 juta unit. Tetapi sayangnya, pengeluaran PSP dihentikan pada tahun 2014 dan digantikan dengan generasi baru, PlayStation Vita.

Bagi mereka yang ingin memainkan permainan di PSP, anda tidak perlu risau, kerana permainan PSP dapat dimainkan di PC atau Android melalui emulator. Sekarang, untuk menghidupkan semula permainan epik di PSP, kami telah meringkaskan 10 permainan PSP terbaik khusus untuk anda. Apa yang anda ingin tahu? Mari lihat ulasannya!

1. Gran Turismo

Gran Turismo

Sekiranya anda pernah menjadi pemain dari awal tahun 2000-an, anda pasti akan mengingati permainan lumba legenda Gran Turismo. Permainan perlumbaan ini dilancarkan di PSP pada tahun 2009 dan mereka memperoleh jumlah jualan sebanyak 4.66 juta salinan. Tidak hairanlah, jika permainan ini menjadi salah satu permainan perlumbaan PSP terbaik.

Versi PSP Gran Turismo dilengkapi dengan lebih daripada 800 kereta dan 35 trek perlumbaan. Tidak seperti Gran Turismo yang lain, versi PSP tidak disertakan dengan mod perlumbaan berasaskan kerjaya . Mereka sebaliknya menawarkan gaya terbuka di mana pemain akan memilih kereta, trek , tahap lawan, jumlah pusingan yang mereka mahukan.

Oleh itu, mod permainan yang disediakan di PSP merangkumi mod percubaan masa, perlumbaan atau cabaran drift . Dalam mod cabaran pemain mesti menyelesaikan pelbagai jenis cabaran dengan kereta, trek dan juga masa yang telah ditentukan.

2. Daxter

Daxter

Permainan Dexter dari PSP ini adalah hasil dari siri Jak dan Daxter yang berjuta-juta . Daxter sendiri adalah permainan platform 3D di mana pemain akan memainkan watak bernama Daxter yang merupakan ottsel dan juga bug yang memusnahkan rakannya Jak yang ditangkap oleh Krimzon Guard.

Permainan ini mempunyai permainan yang agak sederhana. Untuk menyelesaikan misinya, Daxter dapat menggunakan swatter bug elektrik dan dilengkapi dengan pistol penyembur sebagai senjata untuk menyerang musuh. Dia juga dapat memandu beberapa kenderaan bernama Betsy, Service Zoomer, Ranger Zoomer dan Scooter.

3. Ratchet & Clank: Perkara Saiz

Perkara Saiz Ratchet & Clank

Cadangan seterusnya datang dari salah satu siri Ratchet & Clank, iaitu Ratchet & Clank: Size Matters. Permainan ini dilancarkan di PSP pada tahun 2007 dan satu tahun kemudian ia juga diluncurkan untuk PS2.

Permainan ini mengisahkan Ratchet & Clank yang dikehendaki mencari seorang gadis kecil yang diculik di tengah-tengah percutian mereka. Kemudian, mereka dikejutkan dengan perlumbaan robot pintar terlupa, iaitu Technomites.

Permainan ini adalah permainan pengembaraan aksi yang menggabungkan elemen menembak, bermain peranan , menyelesaikan teka-teki dan berlumba . Sesuai dengan nama siri permainan ini, berikut adalah fitur Shrink Ray, sehingga Ratchet dan Clank dapat menyusut sehingga mereka dapat memasuki beberapa daerah. Di samping itu, ada juga Shockers dan Agents of Doom yang merupakan senjata yang dapat digunakan untuk melawan musuh.

4. God of War: Rantai Olympus

Dewa Rantai Perang Olympus

Permainan video God of War: Chains of Olympus untuk PSP dikembangkan oleh Ready at Dawn Studios pada tahun 2008. Ini adalah siri pertama yang dikeluarkan untuk PSP, sementara siri kedua adalah Ghost of Sparta yang merupakan prequel dari Chains of Olympus.

Dalam permainan ini, pemain akan memainkan watak utama, iaitu Kratos. Jalan cerita permainan ini memerlukan masa dari latar jauh sebelum pertempuran Ares dan Kratos. Di sini ia diperintahkan oleh para dewa untuk pergi ke dunia bawah. Di sana dia akan menghadapi makhluk dari mitologi Yunani.

Permainan ini yang menggabungkan cerita mitologi Yunani mendapat skor 91 dari MetaCritic. Bukan itu sahaja, jumlah penjualan permainan ini bahkan mencapai lebih daripada 3.2 juta salinan. Jadi, God of War: Chains of Olympus layak menjadi salah satu permainan terbaik di PSP.

5. Teras Krisis: Fantasi Akhir VII

Teras Krisis Fantasi VII Akhir

Crisis Core Final Fantasy VII adalah sejenis permainan aksi RPG atau Role-Playing Game yang dikembangkan oleh Square Enix untuk PlayStation Portable. Permainan ini adalah prekuel Final Fantasy VII dan juga entri keempat kompilasi Final Fantasy VII.

Watak utama Crisis Core Final Fantasy VII adalah Zack Fair yang merupakan ahli SOLDIER yang bekerja untuk Syarikat Tenaga Elektrik Shinra. Dalam permainan ini, Zack ditugaskan untuk mencari anggota SOLDIER yang lain, iaitu Genesis Rhapsodos. Misi yang dilakukan Zack diwarnai oleh perang dan juga pengkhianatan.

Role-Playing Game dengan jalan cerita yang menarik mampu menarik perhatian pemain sehingga jumlah penjualan permainan ini mencapai lebih dari 3 juta salinan. Ini menjadikan Crisis Core Final Fantasy VII salah satu permainan PSP terlaris.

6. Metal Gear Solid: Peace Walker

Metal Gear Solid Peace Walker

Metal Gear Solid: Peace Walker adalah permainan PSP dengan genre aksi-pengembaraan dari siri Metal Gear Solid yang terkenal. Permainan Metal Gear Solid ketujuh ditetapkan pada tahun 1974, 10 tahun selepas peristiwa dalam Metal Gear Solid 3: Snake Eater dan 4 tahun selepas kejadian Metal Gear Solid: Portable Ops.

Kisah permainan ini dimulakan dengan tentera yang tidak diketahui yang cuba mengambil alih Costa Rica yang merupakan negara tanpa kekuatan ketenteraan. Oleh itu, Kosta Rika meminta pertolongan dari "Naked Snake" aka "Big Boss" dan pasukan tenteranya untuk menyelamatkan negaranya.

Bukan hanya cerita yang menarik, permainan ini juga menyediakan ciri permainan CO-OPS atau Operasi Koperasi . Dengan itu pemain dapat berinteraksi dengan pemain lain dan berkongsi barang, peralatan dan KEHIDUPAN ketika bertarung. Selain itu terdapat juga fitur Formasi Ular di mana satu pemain akan menjadi yang utama sementara pemain yang lain akan memberi tumpuan kepada pertahanan.

7. Shin Megami Tensei: Persona 3 Portable

Shin Megami Tensei Persona 3 Portable

Senarai berikut berasal dari permainan video main peranan daripada yang Persona terkenal siri francais , Shin Megami Tensei: Persona 3. Dalam permainan yang dibangunkan oleh Atlus, pemain boleh memilih watak-watak protagonis wanita dan lelaki.

Kedua-duanya adalah sebahagian daripada Specialized Extracurricular Execution Squad (SEES) yang merupakan persatuan sekolah rahsia yang mengandungi pelajar yang menyiasat semasa Dark Hour. Dark Hour adalah "waktu tersembunyi" yang berlaku selama 1 jam selepas 24:00 sebelum keesokan harinya

Sebagai anggota kongsi gelap, pemain akan menghadapi makhluk mengerikan yang mengintai dan menjadi mangsa orang yang berkeliaran ketika itu. Untuk melawan makhluk ini pemain akan dilengkapi dengan senjata dan kemampuan sihir.

Dalam versi ini, pemain dapat menentukan tahap kesukaran, mulai dari tahap pemula, mudah, normal , keras hingga maniak . Selain itu, terdapat juga fitur untuk mengawal rakan sepasukan secara langsung ketika bertarung.

8. Tekken: Kebangkitan Gelap

Tekken Gelap Kebangkitan

Siri permainan pertempuran Tekken yang legendaris dirilis untuk PSP pada tahun 2006. Dalam siri kelima ini, pemain dapat berpeluang memainkan watak baru dan juga watak lama yang muncul kembali, seperti Armor King II, Lili dan juga Sergei Dragunov. Oleh itu, jumlah pemain yang boleh dimainkan di sini mencapai 30 watak.

Bukan hanya itu, dalam versi PSP juga terdapat mod baru, iaitu Tekken Dojo. Di sini pemain akan memilih watak yang akan dimainkan dan bertarung dengan pelbagai watak "Ghost" di peringkat pertempuran . Sekiranya pemain memenangi perlawanan, pemain akan meningkatkan kedudukan dan mendapat akses ke dojo seterusnya.

Perkara yang paling menarik dalam Tekken 5 adalah ciri yang membolehkan pemain menyesuaikan watak yang dia mahukan. Mengikuti jejak kejayaan dari siri sebelumnya, Tekken: Dark Resurrection di PSP juga mengantongi jumlah penjualan yang cukup tinggi, mencapai 2.2 juta salinan.

9. Siri Monster Hunter

Siri Monster Hunter

Permainan siri Monster Hunter ini layak dipanggil salah satu siri permainan terbaik di PSP. Bagaimana tidak, dua siri permainan ini berjaya menjadi 10 permainan PSP teratas dengan penjualan tertinggi. Jumlah penjualan Monster Hunter Freedom 3 mencecah 4.87 juta, sementara Monster Hunter Freedom Unite dijual kepada 5.47 juta salinan.

Permainan yang dikembangkan oleh Capcom ini adalah permainan aksi dengan tema fantasi. Pemain akan mengambil peranan sebagai pemburu yang menangkap atau membunuh raksasa sebagai sebahagian daripada misi utama mereka. Setiap menyelesaikan misi, pemain akan mendapat ganjaran yang dapat digunakan untuk meningkatkan senjata atau barang sebagai peruntukan untuk melawan monster yang lebih kuat.

10. Grand Theft Auto

Grand Theft Auto

Permainan francais jenayah dunia terbuka yang terkenal ini telah menjadi kejayaan besar di PlayStation Portable. Ini dibuktikan oleh Liberty City Stories yang memperoleh jumlah penjualan sehingga 8 juta dan Vice City Stories terjual kepada lebih dari 5 juta salinan. Walaupun Chinatown Wars termasuk dalam barisan permainan PSP terbaik sepanjang masa, versi MetaCritic.

Permainan dalam permainan ini menumpukan pada dunia terbuka di mana pemain akan memainkan watak yang kemudian akan mengikuti siri misi untuk menyelesaikan jalan cerita setiap siri. Selain mengikuti misi utama, pemain juga diberi kebebasan untuk melakukan apa sahaja, seperti mencuri kenderaan, menembak dan sebagainya.

Sekarang ini adalah 10 ulasan permainan PSP terbaik yang dapat dimainkan semula di PSP lama anda dan di PC dan Android. Bagaimana? Adakah terdapat permainan kegemaran anda di atas? Semoga perbincangan ini dapat membantu anda mengenang kembali kegemilangan dan kegembiraan PSP.