Sebelum Membeli, Ketahui Kelebihan & Kekurangan OPPO A92

Terdapat sesuatu yang menarik mengenai siri OPPO A di pasaran. Seri ini hadir dengan varian harga mulai dari Rp2 hingga Rp4 juta. Ini menjadikan pengguna semakin banyak pilihan untuk memilih siri OPPO A. Salah satunya ialah OPPO A92.

Dari namanya, OPPO A92 adalah pengganti OPPO A91. Ini baru kali kedua pelepasan telefon ini cenderung hampir. OPPO A91 hadir secara rasmi di Indonesia pada bulan Mac 2020. Sementara OPPO A92 hadir pada bulan Mei 2020.

Terlepas dari waktu tutup, kedua-dua telefon bimbit juga berada di kelas harga yang sama, yaitu di bawah Rp 4 juta. Ini jelas akan membuat bakal pengguna keliru dengan membeli. Adakah anda akan membeli OPPO A91 atau OPPO A92?

Untuk menentukan membeli telefon bimbit, tentunya mesti diketahui terlebih dahulu kelebihan dan kekurangannya. Kerana kami telah membuat artikel mengenai kelebihan dan kekurangan OPPO A91, sekarang adalah masa untuk mengetahui kelebihan dan kekurangan OPPO A92. Apakah kelebihan dan kekurangan telefon ini? Lihat yang berikut secara lengkap.

Spesifikasi OPPO A92

Oppo A92

  • Siaran: Mei 2020
  • Skrin: IPS LCD 6.5 inci 1080 x 2400 piksel
  • Chipset: Qualcomm SM6125 Snapdragon 665 (11 nm)
  • CPU: Octa-core (4 × 2.0 GHz Kryo 260 Emas & 4 × 1.8 GHz Kryo 260 Perak)
  • GPU: Adreno 610
  • RAM : 8GB
  • Memori Dalaman: 128GB
  • Memori Luaran: microSDXC (slot khusus)
  • Kamera Belakang: Quad 48 MP + 8 MP + 2 MP + 2 MP
  • Kamera Depan: 16 MP
  • Bateri: Li-Po 5000 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Spesifikasi lengkap ...

Kelebihan OPPO A92

Ternyata terdapat banyak kelebihan yang ditawarkan oleh OPPO A92 yang menjadikan telefon ini layak dipilih. Apa kelebihan yang ditawarkan oleh OPPO A92? Lihat perkara berikut!

1 Skrin Baik untuk Siri A

PELUANG A92

OPPO A91 sudah menawarkan paparan skrin yang baik untuk siri A dari OPPO. Skrin mudah alih dilengkapi dengan panel Super AMOLED dan mempunyai tahap kecerahan yang baik. Malangnya, OPPO A92 tidak menggunakan panel Super AMOLED.

Namun, ini bukan kelemahan kerana skrin OPPO A92 cukup bagus. Telefon ini menawarkan skrin 6.5 inci dengan resolusi 1080 x 2400 piksel. Skrin ini mempunyai kepadatan skrin 405 ppi. Sementara OPPO mendakwa bahawa skrin mudah alih ini mempunyai tahap kecerahan 480 nits.

Skrin ini juga cukup bagus kerana terasa penuh. Ini kerana OPPO menerapkan sistem kamera depan  lubang punch. OPPO memanggil teknologi paparan ini sebagai Neo-Display. Skrin terasa lebih penuh berkat nisbah skrin ke badan yang mencapai 90.50%.

Di samping itu, skrin OPPO A92 dilengkapi dengan teknologi yang bertujuan untuk menenangkan mata pemakainya. Teknologi tersebut adalah teknologi perlindungan mata yang diperakui oleh TÜV Rheinland. Berkat teknologi ini, kecerahan skrin OPPO A92 dapat menyesuaikan diri dan menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran.

OPPO A92 juga dilengkapi dengan fitur Penjagaan Mata. Fungsi ini dapat diaktifkan jika pengguna menginginkan layar telefon mempunyai visual yang tidak membuat mata tegang dan letih.

Teknologi inilah yang akhirnya menjadikan OPPO A92 lebih unggul di layar. Laman web Tek.id sendiri memuji penampilan skrin mudah alih ini yang dapat memuaskan pengguna dalam menggunakan kandungan visual.

Pujian juga diluahkan oleh KumparanTech. Menurut KumparanTech, skrin telefon bimbit ini dapat menampilkan paparan visual yang memanjakan mata dan menampilkan warna yang agak baik. Skrinnya juga jelas walaupun berada dalam keadaan di bawah cahaya matahari langsung.

Ini jelas membuktikan bahawa skrin OPPO A92 dianggap unggul. Skrin memberikan rasa yang berbeza dari segi menjadi lebih positif jika dibandingkan dengan skrin telefon bimbit siri A OPPO yang lain.

2. Reka Bentuk Menarik

PELUANG A92

OPPO A92 hadir di Indonesia dengan tiga pilihan model yang menarik. Terdapat varian Twilight Black, Aurora Purple, dan Shining White. Apa sahaja pilihan model, semuanya kelihatan menarik dan terkini.

KumparanTech sendiri menyebut bahawa reka bentuk telefon ini cukup elegan. Badan belakangnya adalah polikarbonat tetapi digabungkan dengan bingkai logam sepenuhnya. Konsep ini bukan sahaja menjadikan reka bentuk OPPO A92 menarik tetapi cukup selesa dipegang.

2. Hayat Bateri Panjang

PELUANG A92

OPPO A92 dilengkapi dengan kapasiti bateri 5,000 mAh. Kapasiti bateri ini tentunya besar dan bukan sesuatu yang istimewa sebenarnya memandangkan terdapat banyak telefon bimbit lain yang juga menawarkan kapasiti bateri yang sama.

Persoalannya sekarang ialah berapa lama hayat bateri telefon bimbit ini? Dari beberapa ulasan yang berkaitan dengan jangka hayat bateri telefon bimbit ini, jangka hayat bateri telefon bimbit ini cukup lama. Daya tahannya dapat mencapai sepanjang hari.

Laman web Tek.id sendiri menguji hayat bateri telefon ini dengan memainkan permainan PUBG Mobile. Nampaknya, OPPO A92 dapat memainkan PUBG Mobile dalam masa 7 jam 30 minit, atau hampir 8 jam. Keadaan bateri awal adalah 90%, kemudian setelah digunakan, baki keadaan bateri adalah 10%.

3. Mengecas Dengan Cukup

PELUANG A92

Selain mempunyai daya tahan bateri yang baik, OPPO A92 juga telah disokong dengan teknologi pengecasan pantas 18W. Teknologi ini cukup pantas untuk mengecas bateri. OPPO sendiri mendakwa bahawa OPPO A92 dapat diisi dari 0% hingga 50% hanya dalam 45 minit.

Hasil ini tidak jauh berbeza dengan pencapaian yang dicapai oleh laman Nextren. Menurut laman web ini, OPPO A92 memerlukan masa 52 minit untuk mengisi dari 2% hingga 54%. Sementara itu, menurut KumparanTech, OPPO A92 memerlukan masa pengecasan 1 jam 39 minit dari 20% hingga 100%.

Menariknya, Uzone mendapat hasil yang lebih pantas dalam mengecas telefon ini. Menurut mereka, masa pengecasan untuk telefon ini hanya memerlukan 75 minit dari 0 hingga 100 peratus. Agak mengejutkan tetapi ternyata pengisiannya agak pantas.

5. Sensor Cap Jari Sebelah

PELUANG A92

OPPO A92 menghadirkan teknologi sensor cap jari di sebelahnya, yang disatukan dengan butang kuasa. Pilihan ini sepertinya dipilih untuk memberikan pengalaman yang berbeza dalam menggunakan telefon OPPO. Kerana kebanyakan telefon OPPO mempunyai sensor cap jari di bahagian belakang atau ada di layar.

Penggunaan sensor cap jari di sisi mempunyai kelebihan tersendiri. Dengan kedudukan sensor cap jari di sisi dan menyatu ke butang  kuasa, proses membuka telefon terasa lebih cepat.

6. Color OS 7.1 Berdasarkan Android 10

opo a92 warna os 7.1

OPPO A92 menawarkan ColorOS 7.1 berdasarkan Adroid 10. Kehadiran ColorOS 7.1 pada telefon ini mempunyai kelebihan tersendiri memandangkan ColorOS kini menawarkan ciri-ciri yang lebih menarik dan memberikan paparan yang baik untuk pengalaman pengguna.

ColorOS 7.1 menyediakan banyak ciri menarik yang menjadikannya berbeza jika dibandingkan dengan versi ColorOS sebelumnya. Contohnya ialah adanya ciri Alat Pantas di sisi skrin, ikon disesuaikan automatik, pilihan mod gelap, dan banyak lagi. Ciri-ciri ini jelas memberikan pengalaman menarik mereka sendiri dalam menggunakan OPPO A92.

7. Pembesar suara Berkualiti di Kelasnya

PELUANG A92

OPPO A92 dilengkapi dengan teknologi Dual Stereo Speaker. Pembesar suara pertama terletak di bahagian bawah, bersebelahan dengan  port  bicu audio 3,5 mm, USB Type-C, dan juga mikrofon. Manakala pembesar suara kedua berada di bahagian atas yang disatukan dengan mikrofon kedua.

Kehadiran dua pembesar suara ini menjadikan kualiti suara yang dihasilkan oleh telefon ini agak baik. Seperti kata KumparanTech, kualiti suara yang dihasilkan oleh OPPO A92 dapat menghasilkan bunyi yang cukup selesa di telinga.

8. Ingatan Besar

PELUANG A92

OPPO A92 menawarkan kapasiti RAM yang besar, iaitu 8 GB. Sementara untuk memori dalaman, OPPO A92 dilengkapi dengan memori dalaman 128 GB. Kapasiti ini bukan yang terbesar di kelasnya tetapi pada kelas harga yang sama, masih belum banyak telefon bimbit yang menawarkan kapasiti serupa.

Kekurangan OPPO A92

Terdapat dua kelemahan yang terdapat pada OPPO A92. Apa benda itu? Dengarkan terus perbincangan berikut!

1. Chipset Biasa di Kelasnya

snapdragon 665

OPPO A92 dilengkapi dengan chipset Snapdragon 665. Chipset ini adalah chipset yang diklasifikasikan sebagai digunakan secara meluas dalam telefon bimbit yang keluar pada tahun 2019 dan 2020. Penggunaan chipset ini juga menjadikan prestasi OPPO A92 sebenarnya mempunyai kemampuan yang tidak jauh berbeza dengan adik-beradik lain, iaitu OPPO A9 2020, OPPO A5 2020, dan OPPO A52.

Untuk prestasi, Snapdragon 665 termasuk chipset yang memberikan prestasi yang baik, tetapi untuk kelas harga termurah. Chipset ini adalah chipset yang mampu dimiliki dan juga cukup cekap. Sebagai gambaran, pertimbangkan prestasi penanda aras  berikut  OPPO A92.

PELUANG ANTARA A92

Dapat dilihat dari gambar di atas, bahawa Antutu 8 dari OPPO A92 berada pada 170 ribu. Dengan nilai ini, menurut KumparanTech, OPPO A92 diklasifikasikan sebagai telefon bimbit yang dapat menjalankan pelbagai aplikasi bersama-sama dengan baik, bermain permainan sekarang, dan memproses foto dengan baik.

Sementara David dari saluran GadgetIn menyebutkan bahawa prestasi Snapdragon 665 pada OPPO A92 sebenarnya mempunyai potensi besar. Semasa bermain PUBG Mobile, tetapan grafik hanya tinggi  Namun, apabila dimanipulasi menggunakan GFXTool, kinerjanya dapat meningkat dan dapat memainkan PUBG Mobile dengan grafik ekstrem yang lancar  dan  seimbang. 

Dalam prestasi sebenar, tidak ada yang salah. Prestasi OPPO A92 cukup baik. Hanya di kelas harganya, masih banyak telefon dengan prestasi yang lebih baik. Selain itu, terdapat banyak pilihan telefon bimbit yang menggunakan Snapdragon 665 yang dijual dengan harga yang lebih rendah.

Beberapa telefon dengan chipset Snapdragon 665 termasuk Realme 5, Redmi Note 8, dan Realme 5i, dan Realme 5s. Telefon bimbit dijual pada harga Rp2 juta, bahkan di bawah.

Telefon bimbit lain yang menggunakan chipset ini adalah vivo S1 Pro yang dijual dengan harga Rp.3 juta. Ada juga V50 Y50, yang pada awalnya berharga Rp 3,7 juta. Telefon ini boleh dikatakan sebagai pesaing OPPO A92 kerana perbezaan harganya agak ketat.

Sementara ponsel OPPO lain yang menawarkan Snapdragon 665 adalah OPPO A52 dan OPPO A5 2020, yang dijual dengan harga Rp 2 juta. OPPO A9 2020, yang juga memiliki chipset yang sama, pertama kali muncul pada harga Rp3.9 juta, tetapi seiring berjalannya waktu, harganya sekitar Rp.3.3 juta (ketika artikel ini ditulis) di sebuah kedai dalam talian.

2. Kualiti kamera tidak terlalu istimewa

PELUANG A92

OPPO A92 hadir dengan konfigurasi empat kamera belakang. Keempat kamera tersebut terdiri daripada kamera utama 48 MP, kamera  ultrawide  8 MP, kamera makro 2 MP, dan kamera  sensor kedalaman  8 MP. Sementara di bahagian depan, terdapat kamera selfie 16 MP.

Kualiti kamera telefon ini sendiri cenderung normal sebenarnya. David dari saluran GadgetIn mengatakan bahawa kualiti gambar telefon ini bagus. Tetapi hasil gambar boleh dikatakan tidak terlalu tajam. Perinciannya kurang jelas, terutama dalam keadaan  cahaya rendah. 

Anda boleh mengatakan kualiti foto ini cukup biasa. Tidak buruk sebenarnya tetapi cenderung biasa. Terutama kerana terdapat banyak telefon bimbit lain yang sebenarnya menawarkan konfigurasi kamera yang tidak jauh berbeza. Sebenarnya, konfigurasi kamera OPPO A92 serupa dengan OPPO A91. Tetapi, yang harus dihargai, OPPO A92 menyokong rakaman video 4K.

Kesimpulannya

Kamera dan chipset tidak lebih hebat daripada yang ditawarkan oleh OPPO A92. Telefon ini nampaknya menjadi alternatif bagi mereka yang tidak menyukai spesifikasi OPPO A91. Tumpuan OPPO A92 nampaknya pada bahagian kecil yang jarang menonjol di telefon bimbit dan ini adalah sesuatu yang baik.

Lalu, adakah OPPO A92 bernilai dibeli? Tidak betul-betul bernilai  ia  , tetapi sebagai alternatif dalam kelas mudah alih Rp 3 juta, telefon ini adalah bernilai dipilihnya. Terutama jika harganya turun kemudian.