10 Pembuat Aplikasi Penutup Buku untuk Membuatnya Lebih Menarik

Perkara pertama yang banyak diperhatikan oleh pembaca berpotensi ketika melihat buku bukanlah tulisan, tetapi penutup atau penutup. Sayangnya, kulit buku bukanlah sebahagian daripada buku yang tidak ada bahagiannya dalam kita buat. Tujuan utama penutup buku adalah untuk meyakinkan bakal pembaca melihat buku yang mereka lihat.

Oleh itu, membuat kulit buku yang baik menjadi syarat penting. Sebilangan besar penulis jarang mempunyai kemahiran reka bentuk grafik sehingga reka bentuk sampul akan diserahkan kepada penerbit. Namun, kini terdapat beberapa aplikasi untuk membuat sampul buku. Sekiranya anda berhasrat untuk menerbitkan buku anda sendiri dan bingung membuat sampulnya, cubalah aplikasi berikut.

1. Canva

Canva

Canva adalah aplikasi sampul buku percuma yang boleh anda pilih. Aplikasi web ini memberi kemudahan kepada penggunanya.

Aplikasi ini menawarkan pelbagai pilihan templat gambar sampul dan stok. Semuanya dapat dilakukan dengan hanya satu klik. Anda boleh memilih templat yang anda mahukan dan menyesuaikan setiap templat penutup dengan fon , gambar dan aset lain yang menjadi milik anda.

Yang terbaik dari Canva adalah pilihan yang disediakan dalam suasana kontemporari dan akan menghasilkan kulit buku yang moden dan segar. Malangnya, jika anda memilih templat siap pakai, sampul buku anda akan sama seperti kebanyakan sampul lain. Oleh itu, pastikan untuk mengubahnya.

2. Poster MyWall

PosterMyWall

Ini adalah aplikasi yang menyediakan templat sampul buku yang dapat disesuaikan dengan selera dan keinginan pengguna dengan mudah. Perkara terbaik mengenai PosterMyWall ialah ia menghubungkan dengan Getty Images, Flickr dan Pixabay.

Dengan menghubungkan ke laman sumber gambar, anda mempunyai banyak pilihan ketika memilih gambar, seperti gambar buah, matahari terbenam, atau bangunan yang sejuk dengan hanya satu klik.

Anda juga dapat melihat terma atau syarat untuk menggunakan gambar, jadi anda akan mengetahui dengan segera sekiranya terdapat sekatan. Untuk mendapatkan muat turun percuma, anda akan diberi gambar dalam resolusi kecil, atau untuk versi berkualiti tinggi, anda harus membayar sekitar 2-5 dolar AS.

Kelemahan My Wall Poster ialah kualiti penutup cenderung berbeza kerana aplikasi ini membolehkan orang membuat templat sampul buku untuk digunakan oleh orang lain. Anda harus menapis beberapa rekaan amatur dan membayarnya walaupun harganya sangat murah.

3. Foto Perkaitan

Foto Perkaitan

Sekiranya anda tidak mempunyai aplikasi Photoshop untuk membuat reka bentuk penutup, Foto Afiniti mungkin merupakan penyelesaian yang tepat. Aplikasi ini mempunyai hampir semua fitur yang serupa dengan Photoshop, dan, jika anda memiliki kemampuan untuk menggunakan Photoshop, anda juga dapat mempraktikkannya dengan aplikasi ini.

Kelemahan aplikasi ini adalah dua kali ganda, yang lebih sukar difahami pada mulanya jika anda sudah biasa dengan Photoshop, dan aplikasi ini tidak membenarkan 'objek pintar' . Ini bermaksud membuat maket buku 3D boleh menjadi sangat sukar.

Anda masih boleh membuat lukisan 3D anda sendiri, tetapi ia akan membuat lebih banyak kerja daripada hanya mengganti gambar templat sampul untuk diri anda sendiri. Di sisi positifnya, aplikasi ini jauh lebih murah untuk penggunaan masa yang lebih lama.

4. Blurb BookWright

Blurb BookWright

Blurb BookWright mudah digunakan sehingga memungkinkan siapa pun menerbitkan buku, foto, majalah dan novel khas dalam format cetak atau e-book . Sebagai bonus, aplikasi ini merangkumi nombor ISBN percuma.

Dengan aplikasi BookWright, anda sebagai penulis dapat merancang dan menerbitkan buku cetak dan e-buku dari fail yang sama, pada masa yang sama, semuanya di satu tempat. Aplikasi ini adalah satu-satunya aplikasi percuma yang membenarkan ini, memberi pengguna nilai dan fleksibiliti reka bentuk.

Plugin juga tersedia untuk Adobe Lightroom, Adobe InDesign, dan aplikasi untuk iPhone dan iPad. Pemalam ini membolehkan anda mengakses dan mengedit templat sampul buku kosong dalam pelbagai program dan peranti.

Kelebihan aplikasi ini selain bebas dan intuitif untuk digunakan, juga dapat dihubungkan dengan lancar ke pengedaran Amazon. Dalam masa yang singkat, anda boleh membuat buku bercetak atau e-buku dan mula menjualnya di Amazon.

5. GIMP

GIMP

GIMP bermaksud Program Manipulasi Imej GNU . Aplikasi ini adalah penyunting gambar lintas platform yang tersedia untuk Windows, Linux, dan Mac OS X. Yang paling penting ialah aplikasi ini adalah percuma.

Sebagai pengguna, anda boleh menukar kod sumber dan bahkan mengedarkan versi 'dikemas kini' selepas itu. Ini bermakna banyak orang telah mengembangkan pemalam yang boleh anda gunakan, yang juga percuma.

Aplikasi ini adalah kit yang sangat profesional, tetapi tidak paling intuitif untuk digunakan kerana aplikasi ini adalah sumber terbuka dan tidak komersial seperti pilihan lain. Kemungkinan anda akan sukar mencari tutorial di YouTube.

6. TempatIt

TempatIt

Walaupun tidak seindah Canva, PlaceIt menyediakan pelbagai pilihan templat sampul buku dengan alat yang dapat disesuaikan sehingga dapat membuatnya menonjol. Ciri terbaik dari aplikasi web ini ialah anda dapat memilih templat berdasarkan genre buku yang anda buat.

Ciri ini memberi anda kaedah terbaik untuk menentukan arah yang betul sehingga kulit buku anda dapat menjadi alat pemasaran yang sesuai. PlaceIt juga mempunyai perpustakaan foto, grafik, dan ilustrasi yang dicetak sehingga anda dapat memperoleh gambar untuk sampul buku tanpa perlu mencari di luar laman web.

7. Penyunting Shutterstock

Penyunting Shutterstock

Shutterstock Editor adalah aplikasi tata letak untuk pelbagai kegunaan, yang membolehkan anda membuat kandungan yang kelihatan profesional untuk buku bercetak dan buku dalam talian. Shutterstock Editor sangat sesuai untuk pereka sampul buku pemula atau pengarang yang menerbitkan buku mereka sendiri.

Editor Shutterstock membolehkan anda memilih berjuta-juta gambar dari perpustakaan Shutterstock dan menyesuaikan tipografi dan warna untuk menghasilkan sampul buku yang benar-benar unik dan menarik. Selain itu, ada juga templat terpasang untuk membuat pelbagai media, termasuk sampul buku elektronik.

Berbanding dengan aplikasi membuat sampul lain, seperti Affinity Publisher, InDesign, dan QuarkXPress, Shutter Editor jauh lebih intuitif dan mudah digunakan untuk pemula. Aplikasi ini juga dihoskan secara dalam talian dan juga percuma untuk digunakan.

8. Photoshop

Photoshop

Apabila memikirkan aplikasi reka bentuk grafik, orang akan segera menganggap Photoshop sebagai salah satu aplikasi terbaik untuk mereka bentuk sampul buku. Photoshop adalah aplikasi yang bagus untuk membuat apa-apa, terutamanya apabila digabungkan dengan aplikasi lain dalam suite Adobe Creative Cloud.

Aplikasi ini tidak terlalu sukar untuk digunakan, yang mungkin sangat mengejutkan, memandangkan pada dasarnya aplikasi ini adalah standard industri. Anda boleh mengubah gambar, memotong bahagian, menggabungkan semuanya, dan menggunakan pelbagai fon .

9. Lulu

Lulu

Pada masa lalu, pengguna Lulu terpaksa memuat naik reka bentuk buku mereka sebagai fail PDF yang telah dirancang sebelumnya. Walau bagaimanapun, Lulu Cover Wizard yang baru membolehkan pengguna membuat reka bentuk sampul buku mereka sendiri melalui laman web dengan memilih dari pelbagai tema yang dimuatkan sebelumnya.

Pereka dapat menghasilkan penutup yang lebih unik dengan menggunakan gambar mereka sendiri. Cover Wizard diarahkan untuk menghasilkan sampul yang sesuai untuk buku elektronik dan buku bercetak. Walau bagaimanapun, kelemahan, fleksibiliti ahli sihir sedikit sebanyak dapat membatasi pembuatan sampul buku kreatif.

10. QuarkXPress

QuarkXPress

Aplikasi ini adalah program penerbitan yang asli. Quark XPress mempunyai pengikut setia di kalangan pereka cetak kerana boleh dipercayai dan tidak memerlukan langganan. Sekiranya pereka telah menggunakan Adobe InDesign, mereka mungkin lebih suka QuarkXpress.

QuarkXPress masih menjadi pilihan aplikasi yang kukuh untuk merancang susun atur dan penutup dalaman. Dengan kemas kini terbaru, aplikasi ini menawarkan lebih banyak fungsi untuk merancang eBook, eMagazine, dan konten untuk web.

Oleh itu, jika anda memutuskan untuk membuat buku dan menerbitkannya sendiri, ada aplikasi yang dapat membantu anda membuat muka depan. Sampul menarik adalah alat pemasaran sehingga buku anda mendapat banyak perhatian pembaca.