7 Cara Mudah Menyambungkan Skrin HP ke Komputer Riba Tanpa Root

Tidak banyak orang tahu bahawa paparan telefon Android juga dapat dipaparkan pada jenis layar lain yang lebih besar, seperti TV LED. Kaedah ini biasanya digunakan sebagai Mirroring dan ciri-ciri yang menyokong kaedah ini biasanya disebut sebagai Miracast.

Miracast hanya berfungsi dengan peranti paparan. Ciri ini tidak berfungsi dengan PC atau komputer riba. Nah, pada kesempatan ini, kita akan membincangkan ciri-ciri yang mirip dengan Miracast tetapi masih boleh disambungkan ke komputer riba atau PC, istilahnya mudah untuk memaparkan atau menyambungkan skrin telefon Android di PC (Desktop dan Komputer riba).

Untuk memaparkan atau menyambungkan skrin HP Android ke PC, biasanya gunakan aplikasi pihak ketiga. Jadi, bukan ciri khas yang terdapat dalam HP Android. Jadi bagaimana anda menyambungkan skrin telefon Android anda ke komputer riba atau PC? Jawapannya akan dijelaskan dengan 5 cara berikut.

1. Menggunakan Cermin Skrin

cermin skrin

Screen Mirror adalah aplikasi yang memungkinkan layar tampilan ponsel Android Anda muncul di PC atau komputer riba. Aplikasi ini tidak mempunyai kerumitan sehingga dapat dilakukan dengan mudah oleh siapa saja. Anda hanya perlu mengikuti langkah-langkah di bawah:

  • Muat turun aplikasi Screen Mirror di Google Playstore.
  • Hidupkan penukaran pada telefon bimbit Android anda.
  • Sambungkan dengan komputer riba atau PC anda menggunakan WiFi yang menambat telefon pintar anda.
  • Pastikan tidak ada peranti lain yang tersambung ke rangkaian yang sama.
  • Akses ke laman Cermin Skrin pada komputer riba atau PC menggunakan Chrome atau penyemak imbas lain.

cermin skrin

  • Laman Screen Mirror akan memaparkan kod QR seperti dalam gambar di atas.
  • Imbas kod QR menggunakan aplikasi Screen Mirror pada telefon Android anda.
  • Tahniah, skrin mudah alih anda kini disambungkan ke PC atau komputer riba anda.

Dengan menggunakan Screen Mirror, anda boleh melakukan banyak perkara seperti tangkapan skrin  terus dari laman web atau melakukan putaran automatik . Malangnya, aplikasi ini tidak memungkinkan untuk membuat pemindahan dari Android ke PC / komputer riba.

2. Menggunakan Vysor

Vysor

Vysor adalah aplikasi yang bagus untuk menyambungkan skrin mudah alih Android ke PC. Aplikasi ini juga agak senang digunakan. Untuk menggunakan Vysor, anda boleh menggunakan langkah berikut:

  • Apa yang perlu anda lakukan terlebih dahulu adalah melakukan USB Debugging pada telefon bimbit Android anda.
  • Untuk mengaktifkan USB Debugging, anda perlu memasuki mod pembangun.
  • Setiap telefon pintar berbeza dalam cara mengaktifkan fitur ini, tetapi umumnya ada di bahagian tetapan pada info "nombor binaan." Di sini, anda perlu mengetuk 7 kali sehingga ada pemberitahuan bahawa telefon bimbit anda telah memasuki "mod pembangun."

Penyahpepijatan USB

  • Sekiranya anda memasuki "mod pengembang", aktifkan USB Debugging.
  • Muat turun aplikasi Vysor pada telefon bimbit Android anda.
  • Sekarang anda membuka penyemak imbas Chrome di komputer riba atau PC anda.
  • Pasang pelanjutan Vysor pada Chrome anda dan jalankan aplikasi Vysor.

Vysor

  • Setelah itu, buka aplikasi Vysor di Android dan PC, nanti Anda akan diminta untuk menyambungkan telefon Android anda dengan komputer riba atau PC menggunakan kabel USB.
  • Setelah disambungkan, Vysor di PC akan mengesan paparan skrin Android seperti gambar di bawah.

Vysor

Sekiranya anda sudah tersambung, anda kini boleh menavigasi Android di PC anda. Anda boleh memasang aplikasi atau memadam aplikasi dan melakukan banyak perkara seperti menggunakan Android secara umum. Sekiranya anda mahukan ciri yang lebih lengkap, Vysor menyediakan versi berbayar.

3. Menggunakan AirDroid

AirDroid

AirDroid bukan hanya aplikasi untuk memaparkan skrin telefon bimbit Android di PC. Aplikasi ini juga dapat berfungsi sebagai aplikasi pengelola file yang dapat diakses menggunakan PC bahkan dengan fitur yang terbatas.

Menggunakan AirDroid adalah cara termudah untuk memaparkan skrin Android di PC. Anda hanya perlu memasang aplikasi AirDroid pada telefon Android dan mendaftarkan akaun AirDroid. Kemudian, anda mengakses laman AirDroid pada penyemak imbas PC, anda juga boleh memuat turun AirDroid untuk desktop.

Untuk menyambungkan Android ke PC ini, anda mesti disambungkan ke rangkaian WiFi yang sama melalui Mod Sambungan Tempatan . Kemudian, log masuk menggunakan akaun AirDroid anda di web AirDroid atau program AirDroid. Anda juga mesti log masuk menggunakan akaun yang sama di telefon Android anda.

Dengan AirDroid, anda dapat melihat rupa telefon Android anda dengan ciri "tangkapan layar" seperti pada gambar di atas. Sayangnya, aplikasi ini hanya dapat dipaparkan tanpa kawalan penuh seperti navigasi di Android atau memindahkan data dari Android ke PC.

Perkara menarik mengenai aplikasi ini adalah kemudahan mengakses data di Android, seperti akses ke video, foto dan banyak lagi. Tetapi, ciri-ciri ini tidak begitu menarik jika anda membeli versi Pro versi AirDroid alias berbayar. Sekiranya anda memilih AirDroid versi berbayar, anda boleh mendapatkan pelbagai ciri menarik seperti pemindahan data, kuota data jarak jauh tanpa had, dan tentu saja tanpa iklan.

4. Menggunakan DroidScreen

Skrin Droid

Cara lain untuk memaparkan skrin telefon bimbit Android pada komputer riba atau PC adalah menggunakan DroidScreen. Cuma kaedah ini tidak sesuai untuk anda yang tidak mahu menjadi rumit. Kenapa? Kerana untuk menggunakan DroidScreen, anda perlu memasang banyak aplikasi dan melakukan USB Debuging.

Salah satu yang paling rumit ialah memuat turun Android SDK yang tentunya tidak begitu biasa dalam penggunaannya. Tetapi, jika anda tidak mempunyai masalah dengan ini, anda boleh segera mencuba perkhidmatan ini dengan mengikuti arahan di laman web tersebut, iaitu laman DroidScreen.

5. Gunakan AirServer Connect

pelayan udara

Anda boleh memaparkan skrin HP pada PC Desktop atau komputer riba menggunakan AirServer Connect. Aplikasi ini cukup bagus untuk  mencerminkan  atau memaparkan paparan telefon bimbit di komputer riba atau PC desktop.

Walau bagaimanapun, AirServer Connect tidak percuma. AirServer Connect menggunakan pembayaran dan menarik bukan pembayaran langganan tetapi pembelian sekali sahaja. Harganya juga cukup menarik. Anda dapat melihat harganya di pautan ini.

Apa yang menarik, sebelum membeli, anda boleh mencuba aplikasi ini secara percuma selama 30 hari. Sekiranya aplikasi ini menarik, anda boleh memutuskan untuk membelinya.

Untuk menggunakan AirServer Connect, anda boleh melakukan langkah-langkah berikut.

  • Muat turun AirServer Connect di PC anda melalui Kedai Microsoft atau di pautan berikut.
  • Anda juga perlu memasang pada telefon Android anda. Sebenarnya, aplikasi ini terdapat di App Store yang bermaksud aplikasi ini juga disokong pada peranti iOS.

Pautan Muat turun AirServer Connect Android 

Pautan Muat turun IOS AirServer Connect

  • Sekiranya sudah terpasang, anda membuka aplikasi AirServer Connect pada PC anda.
  • Di sudut kanan bawah terdapat kod QR atau kod QR yang perlu diimbas menggunakan aplikasi AirServer Connect di telefon bimbit anda

pelayan udara mengimbas kod qr

  • Buka AirServer Connect di telefon bimbit anda dan pilih imbas kod QR. Selepas itu, anda selesai melakukan pencerminan .

paparan pelayan udara

Penggunaan Mobizen cukup menarik untuk dicerminkan  Malangnya, aplikasinya tidak percuma. Anda mesti membayar langganan aplikasi ini dengan harga sekitar $ 2. Walau bagaimanapun, anda boleh menikmati Mobizen secara percuma dalam 2 hari.

6. Menggunakan Mobizen

pengganas

Anda juga dapat memaparkan skrin mudah alih Android anda di PC menggunakan Mobizen. Mobizen ini berfungsi dengan membuat  pencerminan. Namun, menariknya aplikasi ini juga membolehkan anda memindahkan data, membuat sandaran, dan juga mengirim mesej di PC Desktop atau komputer riba.

Untuk menggunakan Mobizen, sila lengkapkan langkah-langkah berikut.

  • Anda mesti memuat turun Mobizen terlebih dahulu di PC anda di pautan berikut.
  • Pasang Mobizen pada PC anda. Biasanya Mobizen di PC akan memuat turun beberapa data kemas kini terlebih dahulu sebelum aplikasi dibuka.

kemas kini mobizen

  • Setelah selesai, gambar akan muncul seperti gambar di bawah. Terlihat dalam gambar di bawah ini bahawa Mobizen juga dapat digunakan pada iPhone.

aplikasi pc mobizen

  • Selepas itu, muat turun Mobizen di telefon Android anda. Anda boleh memuat turunnya di pautan ini.

cerminan mobizen

  • Setelah dimuat turun, sila daftar Mobizen menggunakan e-mel anda.
  • Seterusnya, anda akan diminta untuk mengaktifkan USB Debugging
  • Untuk mengaktifkan USB Debugging, anda boleh pergi ke tetapan , kemudian pilih tentang telefon. Seterusnya, tekan beberapa kali pada  nombor binaan  telefon anda.
  • Anda kemudian memasuki mod pembangun atau mod pembangun.
  • Cari pilihan pembangun di menu tetapan . Kemudian hidupkan mod Debugging USB.

Penyahpepijatan USB

  • Beberapa jenis telefon bimbit sedikit berbeza dalam mengaktifkan USB Debugging tetapi pada prinsipnya ia tidak jauh berbeza.
  • Selepas itu, sila log masuk Mobizen di telefon bimbit dan PC anda dengan akaun yang sama.

mobizen menyambung

  • Anda juga biasanya akan diminta memasukkan kod di Mobizen telefon bimbit anda. Kod itu sendiri berasal dari Mobizen di PC.

kod mobizen

  • Anda boleh membuat  cermin  menggunakan kabel USB atau menggunakan wifi. Berikut adalah contoh bagaimana pencerminan akan  kelihatan  menggunakan Mobizen ketika telefon Android memainkan Game Uno !.

Paparkan Mobizen di PC

Penggunaan Mobizen cukup menarik untuk dicerminkan  Malangnya, aplikasinya tidak percuma. Anda mesti membayar langganan aplikasi ini dengan harga sekitar $ 2. Walau bagaimanapun, anda boleh menikmati Mobizen secara percuma dalam 2 hari.

7. Menggunakan ASUS PC Link

Pautan PC Asus

Untuk ini adalah cara tambahan yang hanya dapat digunakan oleh pengguna Asus Zenfone. Jadi, jika anda bukan pengguna Asus Zenfone, anda tidak perlu bersusah payah membaca bahagian ini. Sekiranya anda pengguna Zenfone dan ingin menyambungkan skrin HP ke PC atau komputer riba, anda boleh melakukan langkah-langkah berikut.

  • Anda perlu memuat turun nama Pautan PC dan memasangnya di komputer riba atau komputer anda.
  • Sambungkan Asus Zenfone anda ke komputer riba atau PC menggunakan kabel USB.
  • Aktifkan aplikasi PC Link pada Asus Zenfone anda.
  • Kelak paparan peranti akan muncul .
  • Sekiranya ia muncul, klik dua kali untuk menyambung.
  • Selain menggunakan kabel USB, Anda juga dapat menggunakan jaringan WiFi dengan memilih rangkaian WiFi yang sama dengan sambungan WiFi Asus Zenfone Anda.
  • Yang perlu anda lakukan ialah log masuk ke PC Link dan sambungkan ke telefon bimbit anda (biasanya memerlukan masa sekitar 30 saat).
  • Tahniah, HP Asus Zenfone anda kini disambungkan ke komputer riba atau PC anda.

Demikianlah persembahan mengenai cara memaparkan skrin Android di PC atau komputer riba dengan bantuan aplikasi pihak ketiga. Anda boleh memilih salah satu yang paling mudah dan sesuai untuk keperluan anda. Semoga berjaya!