Ayuh, Ketahui 10 Kelebihan dan Kekurangan Infinix Note 7 Lite!

Sebagai telefon bimbit dalam segmen kos rendah, siri Infinix Note 7 sebenarnya tidak kelihatan seperti telefon bimbit yang murah. Dari segi reka bentuk, ciri, dan landasan dapur, siri HP ini mampu menjawab keperluan anak muda secara optimum tanpa perlu membayar yuran yang besar.

Begitu juga dengan varian Lite-nya yang mempunyai sedikit perbezaan dari segi layar, reka bentuk kamera belakang, dan ciri-ciri tertentu. Walaupun begitu, anda masih akan kagum dengan pelbagai kemudahan yang ditawarkan oleh Infinix Note 7 Lite.

Murah bukan bererti murah, HP ini hanya berharga Rp 2 juta. Berikut adalah beberapa kelebihan dan kekurangan Infinix Note 7 Lite untuk pertimbangan anda.

Spesifikasi Infinix Note 7 Lite

Infinix Note 7 Lite

  • Keluaran : April, 2020
  • Skrin : IPS LCD, 720 x 1600 piksel
  • Chipset : Mediatek MT6762 Helio P22 (12 nm)
  • GPU : PowerVR GE8320
  • RAM : 4GB
  • Memori Dalaman : 128GB
  • Memori Luaran : microSDXC (slot khusus)
  • Kamera Belakang : 48 MP + 2 MP + 2 MP + QVGA
  • Kamera Depan : 8 MP
  • Bateri : Li-Po 5000 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Periksa spesifikasi lengkap ...

Kelebihan Infinix Note 7 Lite

Sekiranya anda melihat beberapa kelebihan telefon bimbit ini, anda akan menganggap bahawa perkataan "Lite" yang dibawanya benar-benar tidak sesuai. Anda lihat, ciri yang dibawanya sememangnya layak bersaing dengan telefon bimbit pada harga yang sama atau sedikit di atasnya.

1. Bateri Kapasiti Jumbo

Bateri 5000 mah

Walau bagaimanapun, kelebihan utama Infinix Note 7 Lite adalah kapasiti baterinya yang besar, sehingga 5.000 mAh. Kapasiti besar ini membolehkan anda menjalankan aplikasi dan permainan di telefon bimbit dengan jangka masa yang lebih lama.

Sebagai contoh, untuk penggunaan stand-by , Infinix Note 7 Lite didakwa mampu bertahan sehingga 4 hari! Walaupun dalam penggunaan biasa, telefon bimbit ini boleh bertahan sehingga satu hari penuh. Memandangkan telefon bimbit ini berada di segmen harga murah, jangka masa penggunaannya cukup mengagumkan dan sangat memudahkan bagi anda yang tidak mahu bersusah payah membawa bank kuasa ke  mana sahaja.

2. Menyokong Slot Memori Luaran Khas

memori luaran

Kapasiti memori berguna untuk menyimpan semua fail dan aplikasi. Secara semula jadi, jika banyak jenama HP cuba membawa kapasiti memori yang besar sehingga pengguna dapat memiliki berbagai aplikasi kegemaran. Infinix Note 7 Lite sendiri dilengkapi dengan memori dalaman 128 GB. Cukup besar untuk saiz  telefon bimbit tahap awal,  bukan?

Sekiranya masih terasa kurang, anda juga boleh menambahkan kad memori luaran di slot khas yang ada. Tanpa sepenuh hati, slot memori luaran ini boleh ditambah dengan microSDXC hingga 2TB!

3. Kamera Quad

quad camera infinix note 7 lite

Sekarang, kita jarang menjumpai orang muda yang tidak aktif di media sosial. Oleh itu, ciri kamera telah menjadi sasaran untuk menghasilkan foto yang  Instagrammable  dan estetik. Infinix Note 7 Lite berjaya menjawab keperluan ini dengan menghadirkan 4 lensa kamera dengan pelbagai fungsi.

Lensa utama beresolusi sangat besar, iaitu 48 MP. Cukup mengejutkan, kerana agak jarang anda menemui resolusi sebesar ini pada segmen mudah alih  peringkat permulaan . Sementara itu, terdapat juga lensa makro 2 MP, kedalaman lensa 2 MP, dan lensa QVGA yang berguna untuk meningkatkan kualiti gambar dalam keadaan pencahayaan minimum.

4. Saiz Skrin Besar

skrin infinix note 7 lite

Tambahan seterusnya yang benar-benar membuat Infinix Note 7 Lite layak dilihat adalah saiz skrinnya yang besar. Dengan cara ini, aktiviti yang dilakukan di telefon bimbit dapat terasa lebih selesa dan tidak dapat dilupakan. Macam mana boleh jadi? Telefon bimbit ini mempunyai skrin IPS LCD 6.6 inci.

Ukuran skrin ini antara yang terbesar dalam barisan HP lain dalam segmen harga yang sama. Sebenarnya, beberapa telefon bimbit di kelas di atasnya mempunyai saiz skrin yang lebih kecil. Lensa kamera depan membawa lubang pukulan Infinity-O di kiri atas skrin, jadi telefon bimbit ini tidak memerlukan bezel untuk menahan lensa.

Hasilnya, apa yang anda dapat dari Infinix Note 7 Lite adalah skrin bersih, luas dan bersih yang memenuhi seluruh bahagian depan badan yang menjadikannya sesuai untuk menonton Netflix.

5. Cap Jari dan Buka Kunci di Sisi

cap jari infinix note 7 lite dan buka kunci muka

Kini, bukan masanya untuk memasukkan kod PIN atau  corak untuk membuka kunci skrin. Sekiranya anda memperhatikan perkembangan telefon bimbit hari ini, ia jarang dijumpai tanpa sensor cap jari atau Face Unlock. Untuk Infinix Note 7 Lite itu sendiri, ia sudah mempunyai kedua-dua ciri ini.

Uniknya, sensor cap jarinya terletak di sebelah kanan badan, atau apa yang disebut  cap jari yang dipasang di sisi . Cukup unik, memandangkan lokasi sensor pada kebanyakan telefon bimbit yang terletak di badan belakang atau di skrin. Ini memudahkan anda dapat membuka kunci menggunakan ibu jari kanan semasa memegangnya.

Sementara itu, ciri Face Unlock juga berfungsi dengan baik untuk membuka kunci dengan cepat. Jadi, kaedah mana yang anda pilih antara dua pilihan ini?

6. Mempunyai OS Android 10

xos 60 android 10

Sistem operasi yang ditingkatkan secara berterusan memberi perhatian lebih kepada pengalaman pengguna. Itulah sebabnya versi Android yang digunakan penting untuk dipertimbangkan. Sistem operasi yang membawa Infinix Note 7 Lite adalah XOS 6.0 berdasarkan Android 10 terbaru.

Anda juga dapat menikmati serangkaian ciri baru yang memudahkan anda menavigasi telefon bimbit. Fitur baru ini termasuk Mode Gelap yang dapat diterapkan ke semua aplikasi dalam satu pengaturan, serta  navigasi isyarat sehingga Anda tidak perlu menekan butang untuk navigasi. Sudah tentu masih banyak ciri eksklusif pada Android 10 yang menanti anda. Berminat?

Kekurangan Infinix Note 7 Lite

Sudah tentu, setelah melihat beberapa kelebihan sebelum ini, anda akan percaya bahawa Infinix Note 7 Lite bukan sekadar rekaan. Namun, sekarang adalah masa untuk anda melihat telefon bimbit ini dari perspektif lain. Berikut adalah beberapa kekurangan Infinix Note 7 Lite.

1. Chipset Kurang Bersaing

mediatek_helio_p22

Hanya kerana Infinix Note 7 Lite, prestasi harus tetap menjadi aspek yang tidak dapat dilupakan. Malangnya, chipset Helio P22 yang menjadi andalan HP ini kurang mampu memberikan hasil prestasi maksimum berbanding HP pesaing.

Beberapa telefon bimbit seperti Realme 5s dan OPPO A5 2020 kedua-duanya mempunyai chipset Snapdragon 665 dengan julat harga yang sama. Sangat disayangkan bahawa prestasi Helio P22 hanya mampu menyaingi Snapdragon 450 yang lebih biasa dijumpai di HP dengan harga yang lebih rendah.

2. Tidak Dilengkapkan dengan Pengecasan Pantas

Infinix 7 Note Lite tidak mempunyai pengecasan pantas

Telefon bimbit yang dapat diisi dengan cepat adalah salah satu kemudahan yang dicari ramai orang. Anda akan menjumpai banyak telefon bimbit yang membawa teknologi  pengecasan pantas dalam pelbagai segmen harga. Malangnya, Infinix Note 7 Lite belum dilengkapi dengan keupayaan pengecasan pantas.

Telefon bimbit ini masih mempunyai kemampuan untuk dicas pada 10 W. Ini mungkin disebabkan oleh kapasiti bateri 5,000 mAh. Anda mungkin harus bersedia mengecas dalam beberapa jam sehingga daya dicas sepenuhnya, berbeza dengan varian bukan Lite yang telah dilengkapi dengan pengecasan pantas 18 W.

3. Masih Menggunakan Port MicroUSB

infinix 7 lite note microusb

Kesambungan adalah aspek penilaian HP yang tidak boleh diabaikan. Infinix Note 7 Lite dilengkapi dengan bicu 3.5 mm di bahagian bawah untuk menyambung ke alat dengar atau  pembesar suara tambahan  . Kemudian untuk  mengecas port , telefon bimbit ini masih menggunakan port microUSB 2.0.

Sebenarnya, telefon bimbit terkini umumnya meninggalkan port ini dan sudah menggunakan USB jenis-C. Beberapa kelebihan USB type-C adalah kepala kabel dengan bentuk simetri antara bahagian atas dan bawah. Tidak seperti microUSB berbentuk trapezoid, jadi anda harus memadankan kedudukan palam dengan port.

Selain itu, USB type-C juga mempunyai kelajuan pemindahan data yang jauh lebih pantas daripada microUSB 2.0. Bagi anda yang sering memindahkan data antara HP dan PC, kekurangan ini agak malang.

4. Tidak mempunyai NFC

Infinix Note 7 Lite NFC

Bagi anda yang sering melakukan perjalanan di lebuh raya atau melakukan transaksi di mesin pembayaran digital, ciri NFC di telefon bimbit akan sangat berguna. Anda dapat menambah baki e-Tol anda bersama dengan pembayaran lain menggunakan NFC. Malangnya, ciri ini tidak terdapat di Infinix Note 7 Lite.

Sehingga artikel ini ditulis, jenama Infinix tidak pernah memasukkan NFC dalam barisan produknya. Walaupun ciri ini cukup dicari oleh beberapa orang dengan mobiliti tinggi atau yang tinggal di ibu kota. Sayang sekali kerana ada beberapa telefon bimbit murah yang telah menyematkan ciri NFC.

Kesimpulannya

Itulah beberapa kelebihan dan kekurangan Infinix Note 7 Lite yang dapat dipertimbangkan. Jangan terpedaya dengan harga hanya Rp 2 juta, kapasiti bateri yang besar menjadikannya layak untuk dianggap sebagai HP yang berkelas. Bukan hanya itu, sokongan slot microSDXC juga memberi anda kebebasan tanpa perlu mengorbankan slot SIM kedua.

Anda hanya perlu menunggu cukup lama untuk mengecas bateri sepenuhnya, kerana tidak dilengkapi dengan  pengecasan pantas . Selain itu anda juga harus membiasakan diri menggunakan kabel microUSB untuk mengecas dan memindahkan data.

Secara keseluruhan, Infinix Note 7 Lite kekal sebagai HP  peringkat kemasukan yang kukuh. Dengan harga yang berpatutan, anda benar-benar dapat menikmati pelbagai kemudahan seolah-olah menggunakan telefon bimbit yang mahal. Sekiranya anda berminat memilikinya, anda boleh membeli Infinix Note 7 Lite di pautan ini.