10 Aplikasi Streaming Muzik Dalam Talian Terbaik di Android

Trend mendengar muzik dalam talian ( streaming ) sememangnya berkembang pesat di Indonesia. Jika dulu kita hanya dapat mendengarkan muzik melalui fail MP3 yang dimasukkan ke dalam telefon bimbit kita, sekarang kita tidak perlu lagi memuat turun lagu kerana semua lagu kegemaran kita dapat didengar secara dalam talian. Sebenarnya, ada di antara mereka yang menawarkan streaming muzik percuma.

Sekiranya iPhone mempunyai aplikasi streaming muzik dalam talian yang disebut Apple Music, di Android kita dapat mencari lebih banyak aplikasi streaming muzik. Anda boleh memilih salah satu daripada sepuluh aplikasi yang akan disarankan oleh yang berikut untuk mendengarkan muzik dalam talian.

1. Muzik JOOX

Muzik JOOX

Aplikasi streaming muzik dalam talian ini mungkin sudah tidak asing lagi bagi para pencinta lagu dan pengguna Android. Kerana aplikasi Muzik JOOX cukup popular dengan terbukti lebih daripada 5 juta pengguna telah memuat turun aplikasi ini.

JOOX Music menawarkan ciri di mana pengguna dapat mendengar lagu dalam talian tanpa perlu bersusah payah memuat turun lagu tersebut. Aplikasi ini juga mempunyai fitur di mana pengguna akan diberi cadangan tentang lagu-lagu yang paling popular dan juga lagu-lagu terbaik. Anda mahu mendapatkan permohonan ini? Cukup klik di sini terus untuk memuat turun aplikasi.

2. Spotify

Spotify

Siapa yang tidak kenal Spotify? Aplikasi streaming muzik dalam talian yang terkenal di dunia dan satu-satunya pesaing terbesar dari Apple Music memasuki Indonesia pada awal 2016. Kehadiran Spotify segera mendapat sambutan yang sangat baik dari pencinta muzik di Indonesia. Kerana koleksi muzik yang ditawarkan oleh Spotify sangat terkini dan sangat lengkap.

Antaramuka yang ringkas dan moden menjadikan sesiapa sahaja dapat menggunakan aplikasi ini dengan mudah. Sama seperti aplikasi muzik lain, Spotify juga dapat digunakan secara percuma atau dengan membeli versi premium dengan fitur yang lebih berkualiti.

3. Shazam

Shazam

Shazam adalah aplikasi yang membolehkan penggunanya mendengarkan muzik dalam talian. Anda tidak perlu bersusah payah memuat turun lagu, cari lagu kegemaran anda dan dengarkan langsung lagu tersebut tanpa perlu bersusah payah memuat turunnya terlebih dahulu.

Shazam, aplikasi streaming muzik dalam talian ini tidak hanya menawarkan ciri mendengar lagu dalam talian. Pengguna Shazam juga dapat mendengar muzik di luar talian. Sebenarnya, Shazam akan terus aktif mengesyorkan lagu-lagu terbaru juga, anda tahu. Ingin mencuba? Muat turun aplikasi di sini.

4. Musixmatch

Musixmatch

Dengar lagu dalam talian semasa membaca lirik lagu? Sudah tentu anda boleh melakukan kedua-duanya dengan hanya menggunakan satu aplikasi streaming muzik dalam talian, Musixmatch. Aplikasi ini menawarkan fitur untuk mendengarkan lagu-lagu kegemaran dalam talian dan memaparkan lirik lagu ketika lagu itu dimainkan.

Selain itu, koleksi lagu dalam aplikasi ini juga dihubungkan ke aplikasi pemutar muzik lain, seperti Spotify, Youtube, Pandora, Apple Music, SoundCloud, dan Google Play Music. Semua aplikasi akan disatukan secara langsung dengan Musixmatch dan akan segera memaparkan lirik lagu, sehingga Anda dapat segera menyanyi sambil mendengarkan lagu tersebut. Cukup bagus,  bukan ?  Sekiranya anda berminat, anda boleh memuat turun aplikasi secara langsung di sini.

5. SongFlip

SongFlip

Menyediakan berjuta-juta lagu dalam talian, aplikasi SongFlip boleh menjadi salah satu penyelesaian terbaik bagi anda yang gemar mendengar muzik melalui aplikasi streaming muzik dalam talian. SongFlip tidak hanya bergantung pada pelbagai lagu di dalamnya, tetapi juga menyediakan pelbagai fitur kemudahan.

Salah satu ciri adalah membuat senarai main anda sendiri agar lagu dapat didengar. Anda boleh memilih lagu kegemaran anda untuk dimasukkan dalam senarai main. Mudah, lengkap, praktikal dan percuma. Ingin mencubanya? Cukup klik di sini dan dapatkan permohonannya dengan segera.

6. Muzik Google Play

Muzik Google Play

Masih ramai pengguna Android yang tidak pernah mencuba Muzik Google Play. Sebenarnya, aplikasi yang satu ini selalu ada di telefon Android yang baru anda beli. Muzik Google Play menawarkan 35 juta lagu.

Apabila anda memutuskan untuk melanggan Muzik Google Play, anda akan mendapat YouTube Red yang membolehkan anda menonton video di YouTube tanpa iklan.

Aplikasi ini dilengkapi dengan UI ringkas yang memudahkan penggunaannya. Bukan hanya itu, Muzik Google Play hadir dalam versi percuma dengan senarai main terhad, sementara itu jika anda melanggan versi berbayar, maka anda memiliki kekuatan penuh dalam aplikasi ini.

7. Muzik Amazon

Muzik Amazon

Sekiranya Amazon Music dulunya merupakan salah satu aplikasi streaming muzik dalam talian yang paling diremehkan, sekarang aplikasi ini telah mula dikembangkan dan menyediakan lebih dari 30 juta lagu. Amazon Music menyediakan katalog muzik yang mengandungi lagu yang boleh anda muat turun atau beli.

Uniknya, dalam aplikasi ini anda dapat memuat naik muzik anda sendiri dan dapat didengarkan melalui Google Play Music dan Apple Music. Amazon Music with Prime Music tersedia secara percuma dan versi pro berharga $ USD 10.99 sebulan atau $ 99.99 per tahun.

8. Muzik Apple

Muzik Apple

Ingin merasakan aplikasi yang dibuat oleh Apple di Android, mengapa tidak? Apple Music kini boleh didapati di pelbagai peranti Android. Apple Music juga merupakan aplikasi streaming muzik yang paling banyak digunakan, khususnya oleh pengguna telefon bimbit Apple.

Namun, sekarang pengguna Android juga dapat menggunakan aplikasi yang menyediakan 30 juta pilihan musik, radio langsung 24/7, dan akses untuk memuat naik musik dan mendengarkannya melalui perangkat Android Anda.

Apple Music juga merangkumi komponen sosial untuk membolehkan anda melihat aktiviti pemuzik kegemaran anda. Apple Music menyediakan beberapa pilihan kos yang dapat disesuaikan dengan keperluan penggunanya.

9. Pemain Muzik Deezer

Pemain Muzik Deezer

Sekiranya anda mencari aplikasi muzik  dalam talian,  tidak ada salahnya mencuba  memuat turun  aplikasi Deezer Music Player. Dalam aplikasi ini, pengguna dapat menikmati lebih dari 53 juta lagu. Sama seperti aplikasi lain, Deezer Music Player juga membolehkan pengguna membuat senarai main  mereka  sendiri. Tetapi, jika anda lebih suka mendengar muzik secara rawak, anda boleh mendengar lagu dari  senarai main  yang sudah tersedia di Pemain Muzik Deezer.

Selain lagu, Deezer Music Player juga menyediakan berbagai  podcast,  radio, hingga  saluran audio. Jadi, pilihan lagu dalam aplikasi ini lebih pelbagai dan anda tidak akan bosan dengan lagu yang sama. Tetapi sayangnya, jika anda menggunakan aplikasi ini secara percuma, iklan akan selalu muncul ketika mendengarkan lagu. Namun, perkara itu dapat dielakkan dengan melanggan Deezer Music Player.

10. SoundCloud

SoundCloud

Setakat ini, SoundCloud terkenal sebagai salah satu laman web untuk memuat naik muzik yang dihasilkan oleh pemuzik amatur dan profesional. Selama bertahun-tahun SoundCloud dianggap "YouTube" untuk pemuzik yang ingin memuat naik lagu tanpa video.

Pada awal 2016, SoundCloud Go, perpustakaan muzik terbesar, dilancarkan. Ini disambut baik kerana SoundCloud menawarkan koleksi lebih dari 125 juta lagu, termasuk lagu dari pemuzik terkenal.

11. Muzik Pandora

Muzik Pandora

Satu lagi aplikasi streaming muzik terlaris, iaitu Pandora Music. Aplikasi yang sangat mudah digunakan ini menyokong semua platform. Hampir sama dengan Spotify, Pandora Music menyediakan versi percuma dan berbayar.

Sekiranya anda melanggan versi percuma, anda hanya boleh melangkau beberapa trek muzik dalam sehari. Namun, jika anda menggunakan Pandora Music versi berbayar, anda boleh melangkau muzik yang tidak anda suka sesering yang anda mahukan.

Namun, sangat malang kerana koleksi lagu yang dimiliki oleh Pandora Music tidak terlalu banyak kerana hanya ada sekitar 1 juta lagu yang ada. Pandora hadir dalam versi percuma atau berbayar dengan harga USD $ 4.99 sebulan dan $ 54.89 setiap tahun.

12. Pemain muzik percuma

Muzik percuma untuk YouTube

Bukan hanya untuk menonton video, artikel Youtube juga menyediakan senarai main khas untuk anda yang ingin mendengar streaming lagu. Sudah tentu, anda mesti disambungkan ke internet semasa menggunakan aplikasi pemain muzik Percuma.

Di sini, anda dapat mendengar lagu dari semua kandungan yang ada di YouTube. Anda juga boleh berkongsi lagu tersebut di media sosial anda yang lain, misalnya Facebook. Anda juga bebas membuat  senarai main  lagu-lagu kegemaran, apatah lagi anda juga dapat mendengarkan semua perkara lain yang terdapat pada pemain muzik Percuma. Mahu?

13. LiveXLive

Radio Slacker

Pada dasarnya, LiveXLive adalah aplikasi streaming muzik yang cukup bagus, tetapi aplikasi ini tidak mendapat banyak penghargaan dari pengguna telefon pintar. Versi Slacker Radio percuma membolehkan anda melangkau 6 lagu dalam satu jam.

Sementara itu, jika Anda menggunakan versi berbayar, Anda dapat mendengarkan lagu di luar talian, melangkau lagu ke isi hati, dan mendengarkan lagu tanpa iklan. Anda juga boleh membuat senarai main yang mengandungi lagu pilihan anda. Namun, LiveXLive hanya mempunyai koleksi 12 juta lagu, yang bermaksud hanya satu pertiga dari koleksi muzik yang ditawarkan oleh Apple Music, Spotify, dan Google Play Music.

14. TIDAL Muzik

Muzik TIDAL

TIDAL Music adalah perkhidmatan streaming muzik yang menarik, kerana aplikasi ini dilaporkan memiliki tingkat pembayaran royalti tertinggi untuk pemuzik dan menawarkan koleksi 60 juta lagu bersama dengan 130.000 video muzik.

Dari masa ke masa, kualiti Muzik TIDAL menjadi semakin baik. Namun, kerana aplikasi ini memberikan bayaran royalti tertinggi untuk menghargai karya para pemuzik yang muziknya anda dengarkan di sini, anda mesti membayar USD $ 9.99 atau $ 19.99 sebulan untuk dapat menggunakan TIDAL Music.

15. TuneIn

TuneIn

Mungkin TuneIn bukan aplikasi muzik dalam talian terbaik, tetapi aplikasi ini menyediakan lebih daripada 100,000 stesen radio yang merangkumi kategori muzik, komedi, sukan, dan banyak lagi. Terdapat juga radio AM dan FM di kawasan anda.

TuneIn tersedia secara percuma, tetapi jika anda membeli versi yang berharga USD $ 7,99 sebulan, maka Anda akan mendapat akses ke 600 stesen muzik komersial dan tanpa iklan selama anda melakukan streaming pada aplikasi ini.

Pada masa ini, aplikasi streaming muzik dalam talian yang paling popular di Indonesia adalah Spotify, tetapi anda juga boleh mencuba aplikasi lain yang kami sarankan di atas. Mendengarkan muzik kegemaran anda sekarang boleh dilakukan di mana sahaja selagi peranti anda menyokong aplikasi dan dilengkapi dengan sambungan internet.