Keluaran Rasmi, Perlukah Saya Meningkatkan ke Samsung Galaxy Note 9?

Samsung Galaxy Note 8 adalah salah satu phablet unggulan terbaik pada tahun 2018. Sejak pertama kali dilancarkan, phablet ini sangat diminati oleh peminat gadget, malah menjadi salah satu produk yang paling diminati oleh pengguna Priceza.

Setelah satu tahun, akhirnya generasi phablet terbaru dilancarkan. Melalui acara Galaxy Unpacked yang diadakan di New York, Amerika Syarikat, Samsung melancarkan Galaxy Note 9 yang didakwa membawa sejumlah penambahbaikan berbanding generasi lama.

Baiklah, bagi anda yang sebelumnya menggunakan Galaxy Note 8, perlukah anda menaikkan taraf ke generasi terbaru ini? Sebagai perbandingan, kali ini Priceza akan membuat perbandingan antara Samsung Galaxy Note 8 dan Galaxy Note 9. Ayo, lihat lagi!

Konsep Infinity Display dengan Reka Bentuk Pepejal

Samsung Galaxy Note 9

Dari sektor reka bentuk, sebenarnya tidak ada perubahan besar antara Samsung Galaxy Note 9 dan generasi lamanya. Ya, kedua-dua telefon pintar ini masih menawarkan konsep Infinity Display dengan kerangka logam, serta bahagian depan dan belakang dengan lapisan kaca tahan calar dari Corning Gorilla Glass 5.

Tidak ketinggalan, pensijilan IP68 masih dikekalkan pada telefon pintar, sehingga mampu menahan kerosakan yang disebabkan oleh debu dan air pada kedalaman 1.5 meter selama 30 minit.

Sekiranya Galaxy Note 8 membawa panel Super AMOLED 6.3 inci, generasi terbaru ini menawarkan panel 6.4 inci yang lebih besar. Namun, resolusi yang disajikan masih sama iaitu 1440 x 2960 piksel dengan nisbah skrin 18.5: 9.

Prestasi Cepat dengan Bateri Besar

Semasa dilancarkan pada tahun 2017, Galaxy Note 8 menjadi salah satu syarikat unggulan dengan prestasi terbaik berkat penggunaan chipset Exynos 8895 Octa yang digabungkan dengan RAM 6GB dan memori dalaman 64/128 / 256GB.

Sementara itu, generasi baru ini telah disokong oleh siri chipset mudah alih Exynos 9810 Octa terbaru yang tentunya menawarkan kelajuan yang lebih baik, termasuk 8GB RAM.

Bukan sahaja membawa peningkatan prestasi, kapasiti bateri pada Galaxy Note 9 juga meningkat. Sekiranya Note 8 disokong dengan kapasiti bateri 3.300 mAh, Galaxy Note 9 dilengkapi dengan sokongan bateri 4.000 mAh yang telah disatukan dengan fitur Quick Charge 2.0.

Kamera

Dalam sektor kamera, tidak banyak perubahan yang diberikan oleh Samsung. Kedua-dua Galaxy Note 8 dan Galaxy Note 9 kedua-duanya memasang konfigurasi dua kamera 12 MP. Perbezaannya, terletak pada sokongan ciri Dual Aperture f / 2.4 dan f / 1.5 yang tentunya anda dapat menyesuaikan mengikut keadaan pencahayaan sehingga dapat meningkatkan kualiti pengambilan gambar.

Malangnya, kamera depan Galaxy Note 9 tidak bertambah baik sama sekali. Kamera depan masih mempunyai resolusi 8 MP dengan aperture f / 1.7 dan telah disokong oleh fungsi HDR Auto.

Naik taraf S-Pen dengan Integrasi Bluetooth

Perubahan yang paling mencolok terletak pada sokongan S-Pen, yang kemampuannya kini ditingkatkan. Sebagai tambahan kepada peningkatan kemampuan kepekaan pen, S-Pen kini disatukan dengan sambungan Bluetooth untuk berfungsi sebagai alat kawalan jauh.

Malah, S-Pen pada Galaxy Note 9 juga dihubungkan dengan sejumlah aplikasi pihak ketiga sehingga akan memudahkan anda ketika melakukan berbagai fungsi.

Diakui, kemampuan kamera dan prestasi Galaxy Note 9 mewakili output produk unggulan terbaik pada tahun 2018. Malangnya, perubahan yang berlaku sangat minimum jika dibandingkan dengan Galaxy Note 8, tetapi masih dapat dilaksanakan bagi anda yang ingin mengganti telefon pintar dari jenama lain atau masih menggunakan Samsung Galaxy Note FE.

Mengenai harga Samsung Galaxy Note 9 128GB, Anda dapat memiliki anggaran Rp 13.499.000, sementara varian memori dalaman dengan kapasitas 512GB dijual pada harga Rp 17,999,000.