11 Aplikasi Penyemak Imbas Terbaik dan Tercepat untuk Telefon Android

Melayari atau mengakses ruang siber adalah salah satu aktiviti yang dilakukan secara rutin oleh pengguna Android. Mereka boleh menghabiskan berjam-jam dengan hanya menjelajah pelbagai laman web di internet.

Untuk menyokong aktiviti ini, sudah tentu anda memerlukan aplikasi penyemak imbas yang pantas dan juga boleh dipercayai. Pada masa ini terdapat puluhan penyemak imbas yang tersedia untuk sistem operasi Android dengan pelbagai ciri dan kelebihan masing-masing. Ada yang kaya dengan ciri tetapi perlahan, ada yang ringkas tetapi cepat.

Nah, bagi anda yang ingin melayari ruang siber dengan selesa, kali ini akan mengkaji 10 aplikasi penyemak imbas terpantas untuk Android. Penyemak imbas ini dijamin membuat anda berasa selesa untuk melayari walaupun anda berada di rangkaian yang tidak mencukupi.

1. Google Chrome

Google Chrome

Sebagai penyemak imbas lalai sistem operasi Android, Google Chrome layak disebut sebagai yang pertama dalam senarai ini. Penyemak imbas ini mempunyai fitur penjimatan lebar jalur yang akan mempercepat akses ke laman web sambil menjimatkan penggunaan data anda.

Penyemak imbas ini juga mempunyai ciri-ciri yang cukup lengkap dengan penampilan yang menarik. Sekiranya anda menggunakan Chrome di PC, anda juga mesti menggunakannya di Android kerana semua penanda halaman, kata laluan dan data lain anda akan diselaraskan secara automatik.

2. Firefox

Firefox

Tidak mahu dikalahkan oleh Chrome, Firefox juga mengambil bahagian dalam pertandingan penyemak imbas di alam Android. Walaupun tidak boleh dipercayai seperti penyemak imbas untuk desktopnya, tetapi penyemak imbas ini telah menyajikan beberapa ciri yang berkelayakan seperti pembacaan luar talian dan tambahan untuk kawalan isyarat, pengurusan kata laluan, dan penyekat iklan.

Cara menggunakan aplikasi penyemak imbas terpantas untuk Android tidak sukar. Anda hanya perlu mempunyai aplikasi terlebih dahulu. Setelah selesai, anda boleh memasukkan aplikasi dan mula melayari internet menggunakan Firefox. Mudah, pantas, praktikal, juga percuma. Ingin mencubanya?

3. Opera Mini

Opera Mini

Nampaknya tidak perlu penjelasan panjang lebar mengenai penyemak imbas yang satu ini. Sejak zaman Symbian ke Android seperti sekarang, Opera Mini adalah penyemak imbas mudah alih yang paling banyak digunakan kerana ciri dan kepantasannya.

Opera Mini akan memampatkan halaman web sehingga proses pemuatan akan berlangsung dengan cepat. Selain itu, hasil yang dimampatkan juga akan mengurangi ukuran file hingga 90% sehingga Anda dapat menjimatkan penggunaan kuota internet anda. Cepat, mudah, praktikal juga percuma. Mahu?

4. Penyemak Imbas

Penyemak Imbas

Dengan penyemak imbas, anda akan dipermudah dalam mencari apa sahaja yang diperlukan. Bukan hanya itu, aplikasi ini juga mendakwa dapat melayari dengan cepat berkat sistem pengoptimumannya yang cukup berkesan.

Selain itu, penyemak imbas juga mempunyai sejumlah ciri yang cukup memadai. Adapun beberapa ciri-cirinya, seperti  Kod selamat  dan  QR. Sekarang, untuk ciri QR Code berguna untuk mengimbas QR Code secara langsung, jadi anda tidak perlu menggunakan aplikasi tambahan khusus untuk scan QR Code. Kemudian, semua yang dilakukan oleh pengguna di penyemak imbas dijamin selamat berkat ciri  selamat. Ingin mencubanya?

5. Penyemak Imbas Dolphin

Penyemak Imbas Dolphin

Pada awal penampilannya, Dolphin Browser berjaya menarik perhatian pengguna melalui ciri kawalan isyarat yang ketika itu masih relatif baru. Berkat ciri-ciri ini, Penyemak Imbas Dolphin kini telah menjadi salah satu penyemak imbas teratas di dunia Android.

Walaupun tidak sepantas penyemak imbas lain, Penyemak Imbas Dolphin mempunyai pelbagai ciri menarik. Beberapa ciri ini termasuk pengecaman suara, add-on, tema, dan perkongsian data antara peranti Android dan PC. Cukup lengkap dan berguna bukan?

6. Penyemak Imbas UC

penyemak imbas uc

Sekiranya anda mahukan penyemak imbas Android yang dapat memampatkan data di pelayan sebelum mengirim kepada pengguna, Penyemak Imbas UC adalah pilihan yang tepat. Keupayaan pemampatan data ini menggabungkan data baru dan data  cache yang dikumpulkan ketika terakhir kali mengunjungi laman web, sehingga lawatan kedua dapat menjimatkan masa.

Selain daripada kemampuan melayari, UC Browser juga dapat mempercepat dan menstabilkan kelajuan muat turun. Sebenarnya, anda boleh menjeda dan menyambung semula muat turun dengan mudah.

Apabila laman web yang anda kunjungi memaparkan video, anda boleh memainkan video di tetingkap kecil di bahagian atas skrin, sehingga anda dapat melakukan aktiviti lain sambil menonton video. Menarik kan? Ciri-ciri lain seperti mod malam dan Mode Facebook juga disajikan,  anda tahu !

7. Flynx

Flynx

Flynx adalah salah satu aplikasi yang kami cadangkan untuk  melayari  Android. Dalam aplikasinya, Flynx menampilkan kelajuan ketika membuka mana-mana web. Diduga berdasarkan  tinjauan  Androidauthority, aplikasi ini tidak mudah ketinggalan atau tiba-tiba muncul amaran  berhenti secara paksa. Apa yang unik, Flynx juga tersedia dalam  mod malam .

8. Penyemak Imbas Berani

Penyemak Imbas Berani

Satu lagi aplikasi yang bagus untuk  melayari,  iaitu Brave Browser. Ini adalah aplikasi yang cukup ringan dengan ciri-ciri yang berkualiti. Di sini, pengguna dapat menikmati fitur  adblock  sehingga anda tidak perlu merasa terganggu dengan adanya iklan di web.

Bukan hanya itu, Brave Browser juga menjamin keselamatan dan kepantasan dalam  melayari. Istimewanya sekali lagi, Brave Browser dapat meminimumkan penggunaan kuasa bateri sehingga tidak akan membuang masa bateri. Bagaimana, cukup bagus,  bukan ?

9. Penyemak Imbas Ecosia

Penyemak Imbas Ecosia

Sekiranya anda menggunakan aplikasi Penyemak Imbas Ecosia, mungkin terasa seperti menggunakan Chrome. Seperti aplikasi penyemak imbas lain di mana Pelayar Ecosia mempunyai ciri  mod peribadi  dengan antara muka yang sangat mesra.

Tetapi perkara istimewa mengenai Ecosia Browser bukan hanya ciri. Kerana, 80% keuntungan dari aplikasi Ecosia Browser akan disumbangkan untuk menyokong aktiviti penghijauan di seluruh dunia. Oleh itu, jika anda menggunakan aplikasi ini, itu bermakna anda juga telah menyumbang kepada gerakan penghijauan di dunia. Hebat, ya?

10. Fokus Firefox

Fokus Firefox

Apa bezanya dengan aplikasi Firefox yang disebutkan sebelumnya? Perbezaan Firefox Focus ini lebih tertumpu pada keselamatan pengguna. Jadi, anda boleh mengatakan aplikasi Firefox Focus ini lebih selamat mengenai maklumat data pengguna walaupun untuk  penyemakan imbas peribadi. Jika anda memerlukan penyemak imbas yang menjamin keselamatan sejarah penyemak imbas , pilih Firefox Focus.

11. Pro Penyemak Imbas Puffin

Pro Penyemak Imbas Puffin

Walaupun sudah dibayar, tetapi anda tidak rugi untuk memuat turun Puffin Browser Pro. Versi berbayar tentu saja mempunyai ciri yang lebih unggul daripada versi percuma. Dalam aplikasi Puffin Browser Pro, anda akan dijamin kebimbangan privasi data peribadi.

Malah, anda juga dijamin mengenai kelajuan dalam  melayari. Tidak cukup di sana, Puffin Browser Pro menambah kemudahan keselamatan ke  awan  dan juga menjimatkan ciri  lebar jalur. Ia selamat, ditambah dengan kuota internet anda tidak akan membazir. Sangat bagus,  bukan ?

Sekarang itulah senarai 11 aplikasi penyemak imbas terpantas untuk Android yang boleh anda cuba sekarang. Senarai di atas mungkin berubah dari masa ke masa kerana selalu ada kemas kini atau penyemak imbas baru yang muncul setiap hari. Dari senarai di atas, mana yang menjadi kegemaran anda?