12 Aplikasi untuk Membaca Novel Terbaik di Android 2020

Hari ini novel mungkin merupakan salah satu pilihan tepat untuk menghabiskan masa percutian atau berehat sahaja. Sebilangan besar mereka yang gemar membaca novel adalah remaja, tetapi tidak dapat dinafikan jika orang dewasa gemar membaca novel. Dalam era segera dan praktikal ini, bahkan orang yang suka membaca novel tidak perlu bersusah payah membawa novel ke mana-mana.

Kerana, di zaman moden seperti sekarang membaca novel dapat dilakukan melalui telefon pintar Android dengan menggunakan aplikasi untuk membaca novel. Inilah yang kemudian disebut sebagai membaca novel secara digital. Anda boleh membaca novel di luar talian dan dalam talian. Malah beberapa aplikasi untuk membaca novel memberikan bacaan novel percuma tanpa memuat turun.

Waktu berikut akan membincangkan 12 aplikasi untuk membaca novel di telefon pintar Android, salah satunya adalah koleksi novel Islam yang anda tahu. Hobi membaca novel? Mari cuba 10 aplikasi untuk membaca novel berikut.

1. Wattpad - Baca & Tulis Cerita

pad watt

Mungkin aplikasi untuk membaca novel yang satu ini sudah tidak asing lagi bagi sesetengah orang. Aplikasi Wattpad adalah aplikasi untuk membaca novel yang paling terkenal dan popular dengan bukti bahawa lebih daripada dua juta orang telah memuat turun aplikasi untuk membaca novel yang satu ini.

Dalam aplikasinya, Wattpad menyediakan pelbagai genre novel yang dapat anda nikmati. Bermula dari genre seram, fiksyen ilmiah, aksi, romantis, dan lain-lain. Dengan menggunakan aplikasi Wattpad anda dapat membaca novel melalui internet yang bermaksud aplikasi Wattpad ini memerlukan sambungan internet.

Wattpad juga menyediakan tempat bagi pengguna untuk menulis novel mereka sendiri dan segera diterbitkan di Wattpad. Di samping itu, anda juga boleh bergabung dengan komuniti di Wattpad. Berminat membaca novel dengan aplikasi Wattpad? Anda boleh memuat turun aplikasi secara percuma di sini.

2. Buku Google Play

Buku Google Play

Permohonan untuk membaca novel kedua berasal dari Google Play Buku Google pasti. Anda boleh menemui pelbagai koleksi novel yang sangat menarik untuk dibaca dalam koleksi Buku Google Play ini. Anda boleh membaca novel-novel ini secara percuma.

Namun, untuk mengakses novel percuma ini, anda mesti berhubung dengan internet. Kerana Buku Google Play adalah aplikasi untuk membaca novel secara dalam talian. Walaupun begitu terdapat juga beberapa novel berbayar. Harga novel berbayar di Buku Google Play juga memiliki berbagai harga, sekitar Rp 7,000. hingga ratusan ribu rupiah. Anda boleh membayar dengan kad kredit atau kad kredit.

Buku Google Play juga bukan sahaja menyediakan novel kontemporari atau moden, tetapi juga ketersediaan novel klasik bahkan novel Islamik. Ingin membaca Buku Google Play? Klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

3. Inovel

inovel

Bagi anda yang menyukai novel romantis dengan drama cinta yang boleh membuat anda  baper , Innovel adalah aplikasi pembaca novel yang tepat.

Sebabnya, aplikasi ini direka khusus untuk wanita yang mempunyai keutamaan tertentu, seperti genre drama,  romanchicklit , dan novel dengan tema manusia serigala dan vampir - seperti yang pernah dipopularkan oleh filem Twilight dan siri Teen Wolf.

Pembangun aplikasi ini mendakwa bahawa setiap hari selalu ada penambahan cerita baru. Jadi, anda tidak akan bosan membaca pelbagai cerita yang ada di dalamnya. Bagi anda yang bosan membaca dan ingin mencuba menulis cerita, Innovel juga menyediakan tempat untuk penulis seperti tutorial, promosi, dan seminar supaya kemahiran menulis cerita anda dapat berkembang. Berminat?

4. Amazon Kindle

Amazon Kindle

Amazon Kindle adalah salah satu aplikasi untuk membaca novel yang tidak kurang popularnya dengan dua aplikasi sebelumnya. Dalam aplikasi Kindle ini, penggunanya disajikan dengan ribuan novel yang dapat dinikmati oleh peminat yang membaca novel.

Di samping itu, Kindle menyediakan pelbagai novel percuma yang dapat dinikmati oleh pembaca. Sekiranya anda seorang penikmat novel klasik seperti Pride dan Prejudice, anda boleh membacanya secara percuma di Kindle. Bukan hanya itu, Kindle juga menyediakan ciri di mana pengguna boleh meminjam novel digital di perpustakaan terdekat.

Ini bermaksud bahawa Kindle dihubungkan ke perpustakaan yang paling dekat dengan anda, untuk memudahkan akses ke perpustakaan. Menarik kan? Untuk memuat turun aplikasi Kindle, anda boleh klik di sini.

5. Buku Kobo

Buku Kobo

Aplikasi untuk membaca novel yang telah dimuat turun lebih dari dua ratus ribu pengguna, termasuk salah satu aplikasi novel digital yang cukup popular. Dalam aplikasinya, Kobo menyediakan pelbagai jenis novel yang dapat dipilih oleh penggunanya mengikut citarasa dan pilihan masing-masing.

Di samping itu, Kobo menyediakan ciri di mana pengguna dapat mengubah tema atau latar belakang semasa membaca novel melalui aplikasi Kobo ini. Anda boleh mencerahkan atau sebaliknya meredupkan paparan membaca novel di Kobo.

Pengguna juga boleh menulis nota dan berkongsi novel kegemaran mereka melalui akaun media sosial. Berminat membaca novel menerusi aplikasi Kobo Books? Klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

6. Buku Percuma - Semangat

Buku Percuma - Semangat

Ingin membaca cerita fiksyen percuma di telefon Android? Kemudian anda boleh menggunakan aplikasi Buku Percuma - Roh. Ya, aplikasi percuma ini menyajikan pelbagai koleksi cerita menarik seperti novel.

Lebih penting lagi, Buku Percuma - Spirit menawarkan bacaan luar talian  ,  yang bermaksud anda tidak perlu bersusah payah menyambung ke internet untuk membaca koleksi cerita dan  peminat di Buku Percuma - Spirit. Sekarang, jika anda juga ingin menulis fanfic  atau cerita, anda juga boleh menjadi pengarang  Buku Percuma - Spirit,  anda tahu.  Mahu?

7. Goodreads

goodreads

Ada kalanya kita mahu perjalanan membaca buku dicatat dan direkodkan dengan betul, seperti berapa banyak buku yang telah dibaca, buku apa yang ingin kita baca seterusnya, dan sebagainya. Nah, aplikasi Goodreads membolehkan anda melakukan semuanya.

Anda hanya perlu mencari tajuk buku yang sedang dibaca di pangkalan data Goodreads. Sebaik sahaja anda menemuinya, anda boleh menandainya sebagai "buku yang sedang dibaca" atau "yang telah selesai dibaca".

Jangan lupa, anda juga boleh menulis ulasan dan berbincang dengan pelbagai pembaca lain untuk bertukar  pandangan mengenai buku. Aplikasi Goodreads juga dapat mengetahui tabiat membaca anda dan mencadangkan tajuk buku lain dengan tema atau genre yang sama. Dengan cara ini, anda tidak perlu bingung membaca apa yang sesuai dengan selera anda. Menarik kan?

8. iPusnas

iPunas

Tidak perlu repot-repot pergi ke Perpustakaan Nasional, artikelnya dengan hanya memuat turun aplikasi iPusnas, Anda sudah dapat meminjam dan membaca buku dari koleksi Perpustakaan Nasional. Aplikasi iPusnas ini dikembangkan oleh Aksamaraya dan bekerjasama dengan Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Apa ciri-cirinya? Sudah tentu banyak, salah satunya ialah, anda boleh membaca buku di iPusnas secara dalam talian dan luar talian. Belum lagi koleksi buku di iPusnas sangat beragam, mulai dari novel, cerpen, bahkan buku teks. Ingin tahu?

9. Inkitt

Inkitt

Inkitt adalah salah satu aplikasi membaca novel digital yang paling digemari. Dalam aplikasinya, Inkitt menyediakan pelbagai jenis novel yang dapat dinikmati oleh para penikmat novel. Inkitt menyediakan ciri bacaan luar talian dengan memuat turun novel yang diingini terlebih dahulu.

Inkitt akan memberikan cadangan untuk novel yang menjadi novel paling digemari dan banyak dibaca oleh penggunanya. Di samping itu, Inkitt menyediakan satu ciri di mana pengguna dapat mengubah warna latar paparan novel untuk menjadikan pembaca lebih selesa ketika membaca novel tersebut. Untuk memuat turun aplikasi Inkitt klik di sini.

10. NovelPlus

NovelPlus

NovelPlus adalah aplikasi yang dikhaskan untuk membaca novel. Dalam aplikasi NovelPlus ini, terdapat pelbagai genre novel yang dapat dibaca oleh penggunanya seperti seram, romantis, fantasi, misteri, scie-fic, superhero, dan genre lain.

Ciri-ciri yang ditawarkan oleh NovelPlus juga cukup untuk memudahkan dan membuat pembaca selesa. Satu ciri ialah pembaca dapat menyesuaikan warna dalam penampilan novel dan juga memilih susun atur yang diinginkan.

Di samping itu, anda boleh berkongsi novel kegemaran anda dengan segera di media sosial anda, Facebook. Apa yang menarik lagi, aplikasi ini juga dapat menghubungkan satu pembaca dengan pembaca yang lain. Jadi, pembaca dapat bertukar pendapat mengenai novel yang telah dibaca. Ingin mencuba aplikasi untuk membaca novel yang satu ini? Cuma klik di sini untuk memuat turun.

11. Webnovel

Webnovel

Webnovel adalah salah satu aplikasi yang kami sarankan sebagai aplikasi untuk membaca novel di ponsel Android. Dalam aplikasinya, Webnovel mempunyai pelbagai cerita dan dikategorikan mengikut  genre . The  genre  yang ditawarkan di Webnovel adalah  percintaan, sci-FIC, fantasi,  dan banyak lagi.

Apa yang menggembirakan tentang Webnovel bukan hanya memberikan cerita baru, kerana di Webnovel anda juga dapat mencari komik yang menyeronokkan  Tetapi sayangnya, tidak semua novel dan komiknya dapat diakses secara percuma. Sekiranya anda ingin mengakses semua novel dan komik di Webnovel, maka anda mesti melanggan Webnovel. Berminat untuk mencubanya? Anda boleh memuat turun aplikasi di sini.

12. Buku kuno

Buku kuno

Ingin mengetahui lebih banyak pengetahuan mengenai karya sastera kuno? Nah, pilihan yang tepat untuk anda memuat turun aplikasi buku kuno. Dalam aplikasi ini terdapat koleksi beberapa pembacaan mengenai karya sastera kuno, termasuk Anglo Saxon. Jadi, aplikasi ini sangat sesuai untuk anda yang gemar membaca sastera kuno. Ingin membaca buku kuno? Muat turun di sini.

Sekarang 12 aplikasi untuk membaca novel yang dapat digunakan di Android. Semua aplikasi ini adalah aplikasi percuma. Oleh itu, adakah aplikasi ini sesuai untuk anda?