10 Jenama Projektor Terbaik untuk Pelbagai Keperluan

Anda bingung mencari projektor rumah untuk menonton filem, bermain permainan atau menonton TV di skrin yang lebih besar? Atau adakah anda mahukan projektor yang boleh digunakan untuk tujuan profesional seperti untuk perniagaan, bilik darjah, atau untuk bilik persidangan?

Anda tidak perlu risau kerana kami telah merumuskan 10 cadangan jenama projektor terbaik untuk anda. Bermula dari projektor yang dapat menyokong persembahan paparan hingga projektor 4K yang dapat membuat anda menikmati sensasi menonton seperti di pawagam. Apa yang anda ingin tahu? Ayuh, mari kita lihat perbincangannya!

1. Cheerlux CL760

Cheerlux CL760

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

CL 760 dari jenama Cheerlux adalah projektor LCD yang boleh digunakan untuk keperluan hiburan seperti teater rumah atau bermain permainan untuk keperluan profesional seperti di bilik mesyuarat dan bilik darjah kecil.

Resolusi lalai projektor ini ialah 720p, tetapi boleh menyokong 1080p. Juga dilengkapi dengan tahap kecerahan hingga 3200 lumen, projektor ini juga dilengkapi dengan pembesar suara stereo terpasang . Namun, anda masih boleh menggunakan pembesar suara luaran kerana ia juga dilengkapi dengan port untuk audio.

Selain port untuk audio, projektor ini juga dilengkapi dengan slot untuk penerima USB, HDMI, VGA, dan inframerah . Satu lagi perkara menarik ialah projektor ini ditawarkan dengan harga yang berpatutan, yaitu sekitar Rp. 2 juta.

2. Unic UC46

Unic UC46

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Unic UC46 adalah projektor LED dengan resolusi lalai 800 x 480 piksel, tetapi dapat menyokong resolusi hingga 1080p. Oleh itu, kualiti gambar atau video yang dipaparkan cukup baik.

Selain itu, Unic UC46 juga dilengkapi dengan tingkat kecerahan yang mencapai 1200 lumen, menjadikannya baik untuk digunakan sebagai perangkat multimedia di rumah dan presentasi untuk ruang kecil.

Projektor ini menyediakan ciri pembesar suara terbina dalam. Terdapat juga beberapa jenis slot untuk kad USB, HDMI, VGA, audio, dan SD. Kemudian, terdapat juga port USB yang boleh digunakan untuk mengecas telefon pintar . Selain kabel, projektor ini boleh dihubungkan secara langsung melalui Bluetooth dan WiFi.

Walaupun mempunyai fitur lengkap, projektor ini dibanderol dengan harga yang sangat berpatutan, yaitu sekitar Rp 1 juta. Tidak hairanlah, Unic UC46 adalah salah satu projektor terbaik di kelasnya.

3. Projektor Epson EB-X400 XGA 3LCD

Projektor Epson EB-X400 XGA 3LCD

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Epson EB-X400 adalah projektor LCD yang sesuai untuk digunakan di bilik mesyuarat, bilik bongkah dan bilik darjah. Projektor ini dapat memproyeksikan media dengan jelas dan jelas kerana dilengkapi dengan tahap kecerahan 3,300 lumen dan nisbah kontras 15,000: 1.

Projektor ini mempunyai resolusi XGA, tetapi dapat menampilkan hingga resolusi WUXGA. Kualiti gambar yang dipaparkan tetap tajam dan jelas. Untuk sambungan melalui kabel, projektor ini menyediakan slot untuk HDMI, VGA dan USB.

Selain itu, terdapat juga penyambungan melalui WiFi, menjadikannya lebih mudah untuk menyambungkan telefon pintar atau peranti lain ke projektor ini. Kemudian terdapat juga fungsi Multi-PC Projection Moderator Function , di mana satu PC bertindak sebagai moderator host yang dapat mengawal media dari empat PC atau peranti lain untuk dipaparkan dalam projektor.

Terdapat juga fitur layar terpisah , di mana anda dapat memaparkan media dari dua sumber yang berbeza pada satu layar. Ciri-ciri yang mereka berikan menjadikan persembahan mudah dan selesa. Maka tidak hairanlah, projektor ini adalah salah satu projektor terbaik untuk keperluan pejabat atau perniagaan.

Tambahan, harga yang mereka tetapkan untuk projektor ini tidak terlalu mahal. Projektor Epson EB-X400 XGA 3LCD boleh dibeli dengan harga sekitar Rp 5-6 juta.

4. Asus ZenBeam 2

Asus ZenBeam 2

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Sekiranya anda mencari projektor mudah alih dengan reka bentuk yang anggun , Asus ZenBeam S2 boleh menjadi jawapan yang tepat untuk anda. Kerana projektor Asus ini sangat kecil sehingga pas di telapak tangan dan beratnya hanya 497 gram.

Bukan hanya itu, projektor ini dilengkapi dengan cahaya 500 lumens dan juga resolusi asli 720p yang dapat memproyeksikan gambar yang tajam dan terang di dinding dari jarak 1 hingga 3 meter. Asus ZenBeam S2 juga dilengkapi dengan 2D Keystone Correction & Auto Focus , sehingga dapat menyesuaikan fokus gambar secara automatik dan memperbaiki distorsi.

Projektor LED mudah alih ini juga menyediakan slot untuk kabel HDMI dan USB-C. Terdapat juga output USB-A 5V / 1A yang membolehkan anda mengecas telefon pintar anda .

Selain itu, projektor ini juga dapat disambungkan melalui WiFi. Jadi, anda boleh memproyeksikan kandungan streaming secara langsung pada projektor ini. Kemudian, ia juga dilengkapi dengan daya bateri hingga 6000 mAh yang dapat digunakan selama lebih kurang 3.5 jam tanpa bekalan elektrik .

Dalam projektor ini terdapat juga pembesar suara terbina dalam dari Asus SonicMaster Technology. Walau bagaimanapun, projektor ini masih menyediakan slot untuk pembesar suara luaran. Asus ZenBeam 2 dapat Anda dapatkan dengan harga sekitar Rp 7-8 juta.

5. Viewsonic M1 +

Viewsonic M1 +

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cadangan seterusnya masih datang dari projektor LED mudah alih, ViewSonic M1 +. Ia dilengkapi dengan resolusi lalai 854 x 480, kecerahan hingga 300 lumen dan berat ringan 750 gram. Oleh itu, ViewSonic M1 + sangat sesuai untuk hiburan rumah dan aktiviti luar seperti berkhemah .

Projektor ini juga telah menggabungkan pendirian pintar sehingga tetapan dapat diputar hingga 360 darjah. Projektor ini juga menyediakan beberapa port untuk menyambungkan projektor ke peranti lain, seperti port USB jenis A dan C, HDMI dan terdapat slot untuk microSD. Dan tentu saja projektor ini juga dapat dihubungkan melalui rangkaian WiFi.

Tidak hanya itu, ViewSonic M1 + juga dilengkapi dengan pembesar suara Bluetooth Harman Kardon , yang dapat memberikan kualiti audio yang jernih. Terdapat juga bateri penanaman yang dikatakan digunakan selama lebih kurang 6 jam. Sekiranya anda berminat dengan projektor LED mudah alih ini dari ViewSonic, anda boleh membelinya dengan harga Rp 5.5 juta.

6. Infokus IN118HDA

Infokus IN118HDA

Semak Harga di Lazada

Adakah anda mencari projektor kecil yang sesuai untuk persembahan perniagaan? Infocus IN118HDA boleh menjadi penyelesaian untuk anda. Dikemas dengan resolusi asli 1080p dan 3000 lumens, projektor ini dapat memproyeksikan perincian dan teks kecil dengan jelas.

Di samping itu, terdapat juga memori dalaman 4 GB sehingga anda masih dapat memproyeksikan data persembahan tanpa menggunakan PC. Selain itu, Infocus IN118HDA juga serasi untuk memproyeksikan gambar video atau 3D.

Untuk slot penyambungan, Infocus menyediakan port untuk HDMI, VGA, USB-A Multimedia, USB-A, WiFi dan juga untuk audio. Ia juga dilengkapi dengan pembesar suara terbina dalam , tetapi sayangnya suara yang dihasilkan terlalu lembut. Oleh itu, jika anda memerlukan suara yang lebih kuat dan jelas, anda harus menggunakan pembesar suara luaran.

7. Projektor LED Minibeam LG (PW1500)

Projektor LED Minibeam LG (PW1500)

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

LG Minibeam LED Projector (PH550) dilengkapi dengan resolusi lalai 1280 x 720 dan dengan tahap kecerahan hingga 550 lumen. Kemudian, nisbah kontras projektor mencapai 100,000: 1 dan dapat memaparkan saiz skrin hingga 100 inci.

Terdapat juga ciri Bluetooth Sound Out, di mana anda boleh menyambungkan projektor dengan pembesar suara Bluetooth . Kemudian, ciri WiFi memudahkan anda membuat cermin dengan telefon pintar , tablet atau komputer riba anda. Dan di dalam projektor ini telah disertakan bateri yang mampu bertahan hingga 2.5 jam penggunaan.

Untuk penyambungan kabel, projektor ini menyediakan port untuk HDMI MHL, USB, RGB, audio 3.5mm dan AV. Projektor ini juga mempunyai ciri penala TV, jadi anda dapat menonton rancangan TV langsung. Bukan itu sahaja, ia juga serasi dengan kandungan 3D.

Saiznya yang kecil dan ringan menjadikan projektor ini mudah dibawa. Projektor LG Minibeam LED (PH550) ditawarkan dengan harga sekitar Rp. 7 juta.

8. Projektor HDMI ViewSonic PA503S

Projektor HDMI ViewSonic PA503S

Semak Harga di Shopee

Cadangan projektor lain datang dari ViewSonic PA503S. Projektor ini dilengkapi dengan 3600 ANSI lumens dan nisbah kontras 22,000: 1. Oleh itu, projektor ini dapat memproyeksikan kandungan dengan jelas walaupun pencahayaan dari bilik tidak begitu menyokong.

Selain itu, Teknologi SuperColor yang terdapat dalam projektor ini dapat memastikan bahawa warna yang dipaparkan sama persis dengan warna yang asli. Terdapat lima mod hadir, iaitu mod paling terang, mod persembahan, mod standard, mod foto dan mod filem yang dapat anda sesuaikan dengan keperluan anda.

Sonic View Projector juga serasi untuk memaparkan kandungan 3D dengan bantuan pemain 3D Blu-Ray yang dapat disambungkan dengan kabel HDMI. Selain HDMI, terdapat juga slot untuk input dan output audio , jack VGA, RS232 dan USB jenis B.

Ciri dan kualiti gambar yang ditawarkan oleh projektor ini menjadikan ViewSonic PA503S salah satu projektor terbaik untuk bilik darjah dan bilik mesyuarat . Projektor ini juga ditawarkan dengan harga yang berpatutan. sekitar Rp 6 juta.

9. NEC MC331XG

NEC MC331XG

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

NEC MC331XG adalah projektor LCD yang dilengkapi dengan resolusi XGA atau 1024 x 768 dan nisbah kontras 15,000: 1. NEC MC331XG juga dilengkapi dengan 3300 ANSI lumens, sehingga dapat digunakan untuk ruang pertemuan, ruang kelas atau ruang persidangan dengan cahaya sekitar yang kuat.

Terdapat juga beberapa port untuk HDMI, VGA, USB-B, LAN dan juga untuk input dan output audio . Di samping itu, projektor ini dapat menyokong kandungan 3D dan dilengkapi dengan ciri pembesar suara 16W terbina dalam . Tarikan lain ialah projektor menyokong tanpa wayar , jadi anda boleh memaparkan gambar tanpa wayar dengan bantuan dongle tanpa wayar .

Projektor NEC dijual dengan harga sekitar Rp 11 juta dan termasuk kad wayarles atau kad LAN tanpa wayar . NEC MC331XG adalah salah satu jenama projektor terbaik untuk penggunaan bilik yang cukup besar.

10. BenQ W2700

BenQ W2700

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Cadangan terakhir datang dari projektor dengan resolusi 4K, BenQ W2700. Projektor ini menggunakan teknologi DPL (Digital Light Processing) , Cinematic Color dan juga dilengkapi dengan ciri HDR (High Dynamic Range) .

Oleh itu, prestasi visual yang dihasilkan dari projektor ini jauh lebih jelas, lebih tajam, dan perinciannya juga sangat jelas. Oleh itu, ia dapat memaparkan kualiti video yang dapat dibandingkan dengan pawagam.

Projektor ini menyediakan beberapa port seperti HDMI, USB jenis A, mini USB, dan juga slot untuk audio. Selain itu, ia juga dilengkapi dengan pembesar suara bawaan dengan teknologi CinemaMaster Audio + 2, sehingga suara yang dihasilkan keras dan jelas untuk ukuran projektor.

Sekiranya anda memburu projektor 4K untuk menikmati sensasi menonton filem dengan kualiti visual yang lebih kurang sama dengan teater filem, maka BenQ W2700 layak menjadi senarai harapan anda. Harga projektor ini berada pada kisaran Rp 35 juta.

Inilah 10 cadangan jenama projektor terbaik yang boleh anda pilih mengikut keperluan, spesifikasi dan tentu saja anggaran anda . Untuk maklumat harga terkini, sila klik butang semak harga yang ada.