10 Permainan PS Vita Ketagihan yang Disyorkan!

Anda baru sahaja membeli PlayStation Vita dan tidak tahu permainan mana yang ingin anda beli? Tenanglah, sediakan 10 permainan PS Vita terbaik yang dijamin tidak membosankan.

PS Vita adalah konsol  genggam PSP pengganti. Walaupun prestij tidak begitu digemari oleh para  pemain , PS Vita sebenarnya mempunyai koleksi permainan yang mempunyai daya tarikan tersendiri. Ingin tahu, bukan? Berikut adalah 10 permainan PS Vita terbaik yang patut dipilih.

1. Persona 4 Emas

persona keemasan 4

Persona adalah siri spin-off dari siri permainan Shin Megami Tensei. Kedua-duanya adalah siri RPG yang mempunyai gaya permainan  berdasarkan giliran seperti seri Final Fantasy dan Dragon Quest. Persona 4 itu sendiri adalah entri yang memasuki konsol PlayStation 2, kemudian versi port dibuat pada konsol PlayStation Vita dengan nama Persona 4: Golden.

Walaupun hanya port, pembangun Atlus juga menambahkan beberapa perubahan pada edisi Emas ini. Sebagai contoh, elemen  permainan dibuat lebih seimbang, serta menambah  acara baru, mengubah  lakonan suara, dan sebagainya.

Persona sendiri adalah permainan RPG yang mengharuskan anda memasuki berbagai ruang  bawah tanah dan melawan musuh yang ada. Permainan ini mengambil kisah kisah sekumpulan pelajar sekolah yang dapat memanggil Persona sehingga dapat mengeluarkan serangan mematikan - konsep yang diilhami oleh teori psikologi Persona yang terkenal, bernama Carl Jung.

Dalam permainan Persona 4 Golden, anda akan mengikuti kisah protagonis yang berpindah dari sebuah bandar besar ke kawasan luar bandar. Dia akan bertemu dengan pelbagai watak di sekolahnya dan berusaha menyelesaikan misteri pembunuhan bersiri itu.

Selain daripada pelbagai pertempuran yang akan anda hadapi, permainan ini juga menawarkan pelbagai aktiviti seperti mengambil bahagian dalam  acara , membina hubungan dengan watak lain yang dapat menaikkan taraf Persona, dan berusaha meningkatkan "stat" dengan memberikan jawapan yang tepat di sekolah.

Ini adalah konsep permainan RPG yang cukup unik kerana menggabungkan beberapa elemen dan tetapan yang jarang dijumpai dalam permainan RPG lain. Sekiranya anda suka suasana sekolah, permainan  merangkak penjara bawah tanah , atau berminat dengan teori psikologi, Persona 4 Golden benar-benar RPG menarik yang boleh dimainkan di PlayStation Vita.

2. Gravity Rush

tergesa-gesa graviti

Gravity Rush juga merupakan salah satu permainan "mesti ada" untuk anda yang baru saja membeli PlayStation Vita. Kerana, Gravity Rush benar-benar dapat dipercayai dalam menggunakan pelbagai ciri perkakasan PS Vita dalam elemen permainannya seperti memiringkan PS Vita untuk mengarahkan lokasi yang ingin anda capai.

Permainan genre aksi dan pengembaraan ini juga mempunyai daya jual dari segi cerita dan  soundtrack. Anda akan melakonkan watak bernama Kat yang mempunyai kekuatan untuk mengawal graviti. Akibatnya, Kat juga dapat menggunakan graviti untuk memindahkan tempat dan melawan musuh dengan cara yang unik.

Sebagai salah satu  permainan dunia terbuka , permainan ini juga sangat unggul dalam menawarkan penerokaan. Terima kasih kepada grafik menakjubkan yang dibungkus, anda akan merasakan  rendaman yang mendalam ketika menjelajah pencakar langit dengan mekanisme permainan lain daripada biasa. Bagaimanapun, pemilik konsol PS Vita akan dirugikan jika mereka tidak mempunyai Gravity Rush pada koleksi permainan.

3. Killzone: Mercenary

tentera upahan killzone

Setelah berjaya menjadi salah satu permainan FPS terbaik di PSP, Killzone kembali menggunakan konsol mudah alih PlayStation yang lain. Ini adalah Killzone: Mercenary, permainan menembak di PS Vita yang membawa suasana moden.

Sebagai hitman, anda akan berpartisipasi dalam pelbagai misi mendebarkan dengan menggunakan pelbagai senjata, bom, dan  alat yang menjadikan pertempuran lebih menarik. Walaupun permainan penembak pada  umumnya sukar dimainkan di konsol, anda boleh menggunakan  giroskop di PS Vita untuk memudahkan anda membidik musuh.

Di samping itu, walaupun permainan ini tidak memberikan sisi cerita yang mendalam,  kempen yang ditawarkannya benar-benar mempunyai misi yang pelbagai. Sebenarnya, anda boleh bermain  berbilang pemain dengan sehingga 8 pemain. Jangan ketinggalan Killzone: Mercenary jika anda peminat permainan FPS.

4. Tidak dipetakan: Golden Abyss

jurang emas-tanpa carta

Sekiranya anda pernah memiliki konsol PlayStation 3, anda pasti biasa dengan siri permainan Uncharted. Ya, permainan yang membawa gaya  penembak orang ketiga cukup popular di kalangan pemain PlayStation, terutamanya beberapa elemennya serupa dengan siri Tomb Raider.

Anda dapat merasakan kegembiraan untuk meneroka laman web kuno sekali lagi untuk mendapatkan artifak bersejarah di PlayStation Vita. Uncharted: Golden Abyss sangat popular di kalangan ramai orang. Kerana, ini adalah kali pertama pemain dapat memainkan permainan Uncharted secara mudah alih. Siri yang belum dicetak biasanya dilancarkan di konsol PlayStation 3 dan PlayStation 4.

Pada awal permainan, anda akan berhadapan dengan sekumpulan musuh yang mesti anda bunuh dengan senjata yang ada seperti pistol dan bom tangan. Kemudian, kisah itu akan  dikembalikan semula dua minggu sebelumnya, ketika Nathan dan pasangannya Dante tiba di laman penggalian artifak.

Di sana mereka bertemu dengan Marisa Chase, cucu seorang ahli arkeologi yang terobsesi dengan mencari kota yang hilang bernama Quivira, salah satu kota dari "Seven Cities of Gold".

Nathan, Dante dan Marisa menemui mayat pahlawan Sepanyol kuno yang dianggap mati akibat racun beratus-ratus tahun yang lalu. Ketiganya kemudian berusaha menyelesaikan misteri yang berkaitan dengan lokasi bandar Quivira yang hilang, dan terpaksa melawan tentera Roberto Guerro yang juga ingin mencari Quivira untuk mendapatkan emas.

Sebagai Nathan Drake, anda harus meneroka pelbagai rintangan di padang gurun dengan mendaki dan melompat. Terdapat beberapa  koleksi yang dapat dikumpulkan untuk anda yang merupakan  pelengkap . Dalam permainan ini, anda juga dapat menggunakan fitur  kawalan sentuh di layar dan juga badan belakang untuk menavigasi. Berminat dengan salah satu permainan PS Vita terbaik?

5. LittleBigPlanet

littlebigplanet vita

Ingin merasakan kegembiraan permainan platformer interaktif? Anda boleh memainkan LittleBigPlanet di PlayStation Vita yang menampilkan watak Sack Boy yang harus melawan pelbagai rintangan.

Dalam permainan ini, anda juga berpeluang membuat panggung sendiri  yang dapat dikongsi dengan pemain lain, dan anda juga dapat bermain  panggung yang telah dibuat oleh orang lain.

Siri permainan LittleBigPlanet dibuat oleh Sony Interactive yang juga sering hadir di konsol PlayStation 3 dan PlayStation 4. Permainan LittleBigPlanet ini juga merupakan permainan kedua yang hadir pada konsol mudah alih setelah sebelumnya memasuki senarai permainan di PSP.

Terima kasih kepada  skrin sentuh dan beberapa ciri perkakasan lain  di PS Vita, LittleBigPlanet kali ini mempunyai beberapa keunikan berbanding siri pada konsol PS3 dan PS4. Anda boleh menggesekkan jari ke skrin untuk membantu SackBoy mengatasi halangan. Juga, ciri kawalan sentuh berguna untuk mengaktifkan  suis di beberapa segmen dalam permainan.

Tidak ketinggalan, LittleBigPlanet dapat dimainkan secara bekerjasama dengan sehingga 4 pemain. Walaupun ia adalah siri konsol mudah alih, anda tetap akan mendapat kegembiraan dan pengalaman yang tidak berbeza dengan permainan LittleBigPlanet di konsol PS3 dan PS4.

6. Zero Escape Trilogi

trilogi melarikan diri sifar

Berbanding dengan permainan lain dalam senarai ini, siri Zero Escape mempunyai  permainan yang lebih minimum. Walaupun begitu, latar dan kisah dalam siri novel visual ini benar-benar unik dan berbeza - anda pasti kagum dengan teori dan elemen plot yang terdapat dalam siri Zero Escape.

Terdapat tiga permainan yang terkandung dalam siri ini, yaitu "Sembilan Jam, Sembilan Orang, Sembilan Pintu", "Hadiah Terakhir Virtue", dan "Dilema Waktu Sifar". Ketiga-tiganya mempunyai elemen permainan yang serupa, misalnya seperti teka-teki dan alam semesta selari di mana anda harus mengulangi beberapa segmen permainan untuk sampai pada  akhir yang berbeza.

Apa yang menarik mengenai siri ini adalah pelbagai watak unik di dalamnya. Anda benar-benar akan menemui banyak interaksi antara watak-watak yang lucu dan mengagumkan, dan anda juga harus membuat serangkaian pilihan yang akan menentukan nasib watak-watak lain. Zero Escape Trilogy benar-benar permainan yang dapat dinikmati oleh sesiapa sahaja tanpa harus menjadi pencinta permainan teka-teki.

7. Sly Cooper: Pencuri dalam Masa

pencuri sly cooper dalam masa

Siri permainan Sly Cooper akan memberi anda sensasi menjadi pencuri. Membawa genre platformer,  francais  Sly Cooper sering dilancarkan di konsol PS2 dan PS3. Siri Thieves in Time ini adalah siri keempat dan terakhir yang boleh anda mainkan.

Banyak elemen dalam permainan Sly Cooper yang dapat dinikmati seperti  stealth, hacking , mencuri barang dari musuh, dan ada juga  pertempuran yang tidak kalah menarik.

Terutama dalam siri Pencuri dalam Masa, anda juga akan meneroka masa untuk memperbaiki sejarah. Pelbagai pengaturan waktu yang dapat diambil adalah era feudal Jepun, zaman ais, era koboi, dan banyak lagi.

Dalam permainan ini, anda akan menghadapi musuh dan bos jahat dan mengikuti jalan cerita sekumpulan pencuri ketagihan. Sly Cooper: Thieves in Time adalah salah satu permainan platformer 3D terbaik di konsol mudah alih PS Vita.

8. Odin Sphere Leifthrasir PS Vita

odin-sfera-leifthrasir

Pemaju permainan Atlus nampaknya tidak jemu melepaskan permainan RPG berkualiti. Selain Persona 4 Golden, ada permainan Odin Sphere Leifthrasir yang merupakan gim aksi RPG yang hadir untuk konsol PlayStation 2, tetapi sekarang telah dibuat versi remaster untuk PS Vita. Tidak hanya mengalami pengembangan dari segi grafik, permainan ini juga menawarkan mekanisme permainan yang lebih baik daripada versi sebelumnya.

Permainan RPG ini sangat sesuai untuk anda yang menyukai sistem pertempuran yang pantas dan menarik. Walaupun hanya melakukan pengguliran  sampingan , animasi pendirian dalam permainan ini dibungkus dengan sangat mempesona dan setiap musuh yang hancur benar-benar memberikan kesan yang memuaskan. Ini adalah satu permainan  hack-and-slash yang dijamin tidak akan membuat anda bosan.

Sebagai permainan RPG, sudah tentu anda boleh memainkan pelbagai watak yang mempunyai pergerakan yang unik. Terdapat juga elemen yang terdapat dalam kebanyakan permainan RPG seperti  meratakan , pengembangan watak, penggunaan item, dan sebagainya.

Gunakan  ramuan untuk menolong anda melawan musuh dan juga mengumpulkan bahan makanan sehingga anda dapat menghasilkan pelbagai jenis hidangan yang memudahkan anda naik level.

9. Terputus

terputus

Dalam permainan satu ini, anda akan sering menggunakan ciri  skrin sentuh  di PS Vita untuk melakukan perkara seperti memerangi musuh dan menavigasi.

Pada pandangan pertama, mekanisme pertempuran dalam permainan ini akan mengingatkan anda kepada Fruit Ninja, tetapi Severed mempunyai gaya permainan yang lebih dalam. Anda boleh menavigasi  peta dengan paparan grafik yang unik dan berwarna-warni, dan menghadapi pelbagai jenis musuh dengan reka bentuk watak yang menarik.

Tidak hanya menghadap musuh di depan mata anda, anda juga dapat bergerak sudut untuk melawan musuh di kiri dan kanan. Navigasi yang menggunakan sentuhan jari pada skrin benar-benar menjadikan perkara lebih mudah dan senang. Anda juga akan mendapat  rendaman yang baik berkat perspektif orang  pertama yang dibawanya. Menarik kan?

10. Danganronpa: Mencetuskan Havoc Happy

danganronpa vita

Sesiapa yang gemar bermain novel visual pasti pernah mendengar tajuk Danganronpa. Ya, novel visual ini dianggap salah satu yang paling fenomenal di antara konsol  genggam seperti Nintendo 3DS dan PlayStation Vita.

Ini adalah permainan seterusnya yang boleh anda pertimbangkan jika anda mencari elemen cerita yang serupa dengan Zero Escape Trilogy. Sebabnya, Danganronpa: Trigger Happy Havoc memang menawarkan plot yang benar - benar  gelap dan penuh misteri.

Malah, di Danganronpa terdapat juga elemen permainan  bilik pengadilan di mana pemain mesti memutuskan siapa yang bersalah atas pembunuhan yang berlaku, serupa dengan siri Phoenix Wright.

Oleh itu, jika anda peminat genre  thriller dan misteri, dan menginginkan permainan yang benar-benar menumpukan pada aspek cerita, tidak ada salahnya mencuba Danganronpa: Trigger Happy Havoc.

Sekarang, itu adalah 10 permainan PS Vita terbaik yang benar-benar ketinggalan. Sekiranya anda adalah salah seorang yang bernasib baik yang mempunyai konsol mudah alih ini, anda dijamin akan berpuas hati sepanjang hari tanpa merasa bosan. Selamat bermain!