Cara menghantar folder melalui e-mel dengan mudah dan praktikal

Di zaman internet seperti sekarang, e-mel telah menjadi salah satu keperluan asas bagi kebanyakan orang, baik untuk pekerja dan pelajar. Ya, e-mel sangat penting, terutamanya e-mel memudahkan anda menghantar pelbagai fail. Namun, bolehkah E-mel menghantar folder? Sudah tentu saya boleh!

Sebabnya, dengan menggunakan E-mel, anda boleh menghantar 1 atau lebih dari 2 folder pada satu masa. Anda hanya perlu mengetahui beberapa langkah bagaimana menghantar folder melalui E-mel. Tenang, cara menghantar folder melalui E-mel sangat mudah dan praktikal. Hanya memerlukan beberapa klik, dan folder siap dihantar melalui E-mel. Ingin tahu cara mudah? Ketahui caranya dalam artikel ini.

Menghantar Folder Menggunakan RAR

Ini adalah kaedah yang paling biasa untuk menghantar folder melalui E-mel. Syarat utama untuk melakukan ini adalah, pastikan bahawa anda sudah mempunyai aplikasi RAR di PC / komputer riba anda. Anda boleh memuat turun perisian WinRAR secara langsung dengan mengklik pautan ini.

Setelah anda mempunyai perisian WinRAR, sekarang adalah masa untuk anda mengikuti beberapa langkah mudah untuk menghantar folder melalui e-mel. Walau bagaimanapun, anda mesti menukar folder anda menjadi RAR terlebih dahulu. Berikut adalah langkah-langkahnya:

Cara Menukar Folder ke RAR

  1. Pertama sekali, anda boleh pergi terus ke folder yang ingin anda hantar folder tersebut. Anda tidak perlu membuka folder, cukup keluar dari folder kerana anda akan menukar folder menjadi fail RAR.
  2. Selepas itu, anda boleh klik kanan pada tetikus dan kemudian klik pilihan Tambah ke "game.rar" sekali lagi . Anda mesti tahu, nama "...... rar" akan selalu berbeza mengikut nama setiap folder. Oleh kerana nama folder adalah "game" maka namanya menjadi "game.rar".

Menghantar Folder Menggunakan RAR 1

  1. Sekarang, yang harus anda lakukan hanyalah menunggu sehingga folder anda dalam format RAR seperti gambar di bawah.

Menghantar Folder Menggunakan RAR 2

Cara menghantar folder melalui e-mel dengan RAR

Sekarang anda telah menukar folder menjadi format RAR dan sekarang adalah masa anda memasuki tahap menghantar folder melalui E-mel. Kaedahnya sangat mudah, mari kita lihat tinjauan lengkap dan langkah-langkah di bawah:

  1. Langkah awal, anda mesti membuka e-mel, baik menggunakan Gmail atau Yahoo Mail. Di sini kami menunjukkan menghantar folder menggunakan Gmail.
  2. Selepas itu, anda hanya boleh klik mengarang seolah-olah anda ingin menghantar E-mel atau menghantar dokumen melalui E-mel seperti biasa.

Cara menghantar folder melalui e-mel dengan RAR 1

  1. Selepas itu format akan muncul untuk menghantar E-mel. Nah, di sini anda hanya perlu mengklik simbol fail lampiran.

Cara menghantar folder melalui e-mel dengan RAR 2

  1. Kemudian, anda akan diminta untuk memilih file yang ingin anda kirimkan, kemudian anda memilih file tersebut dalam bentuk folder yang telah dimampatkan menjadi file format RAR. Seterusnya, anda boleh terus klik terbuka di bahagian bawah.

Cara menghantar folder melalui e-mel dengan RAR 3

  1. Langkah seterusnya, anda hanya perlu menunggu fail RAR dimuat dalam E-mel. Sekiranya bar biru penuh hingga 100%, ini bermakna semua fail RAR anda telah dimuat naik dan siap untuk dihantar ke alamat E-mel orang lain.

Cara menghantar folder melalui e-mel dengan RAR 4

  1. Kemudian, anda hanya boleh memasukkan alamat E-mel penerima yang akan menerima fail RAR anda.
  2. Dan langkah terakhir, anda hanya perlu klik hantar di bahagian bawah E-mel.

Selesai sekarang, semua folder anda telah dihantar sebagai fail RAR. Apa pendapat kamu? Kaedah ini sangat mudah, bukan?

Hantar Folder di Google Drive

cara menggunakan pemacu google

Sebenarnya ada cara lain untuk menghantar folder melalui E-mel. Sekiranya anda pengguna kemudahan e-mel dari Google (Gmail) maka anda akan difasilitasi dalam menghantar folder di Google Drive menggunakan Gmail.

Sudah tentu syarat utama menghantar folder di Google Drive adalah, anda mesti mempunyai akaun Google dan E-mel di Gmail. Kaedahnya juga mudah dan praktikal seperti cara menghantar folder melalui E-mel menggunakan RAR.

Nah, bagi anda yang memerlukan tutorial cara menghantar folder melalui E-mel menggunakan Google Drive maka anda telah sampai ke tempat yang tepat, kerana akan memberikan penjelasan lengkap dalam langkah-langkah berikut:

  1. Langkah pertama, anda mesti memastikan anda sudah mempunyai akaun Gmail dan bahawa anda telah mendaftar di akaun Google Drive. Sekiranya demikian, anda boleh terus masuk ke akaun Gmail anda dan juga log masuk ke akaun Google Drive anda.
  2. Kemudian, anda boleh pergi terus ke dalam akaun Gmail anda dan segera klik pada karang hanya seperti anda akan menghantar e-mel.
  3. Sekiranya anda mengklik menulis, Gmail secara automatik akan memaparkan format untuk menghantar e-mel. Nah, jika anda sebelumnya mengklik pilihan Fail lampiran, maka sekarang anda mengklik pada Google Drive / Masukkan fail menggunakan simbol Google Drive di bahagian bawah.

Menghantar Folder di Google Drive 1

  1. Peringkat seterusnya, secara automatik akan memaparkan semua folder dan fail anda di Google Drive.
  2. Kemudian, sekarang anda hanya perlu mengklik salah satu folder yang ingin anda hantar. Setelah selesai memilih folder yang ingin anda hantar, anda kemudian boleh mengklik sisipan di kiri bawah.

Menghantar Folder di Google Drive 2

  1. Dan sekarang, secara automatik, folder dari Google Drive akan dimasukkan terus ke dalam e-mel untuk siap dihantar. Anda juga perlu tahu bahawa anda boleh memasukkan lebih dari 1 folder dengan mengikuti langkah yang sama seperti sebelumnya.
  2. Sudah selesai, sekarang adalah masa untuk menghantar folder dari Google Drive dengan mengklik  kirim. Jangan lupa juga untuk menuliskan alamat E-mel penerima!

Selain menuliskan alamat penerima, anda sebenarnya boleh menulis subjek dalam e-mel yang akan dihantar. Walau bagaimanapun, subjek e-mel ini adalah pilihan, yang bermaksud bahawa ia boleh diisi atau tidak. Biasanya,  subjek E-mel boleh diisi sebagai pembuka sehingga penerima mengetahui isi E-mel anda.

Begitulah mudahnya menghantar folder melalui E-mel, sama ada menggunakan RAR atau Google Drive. Kedua-duanya mudah dan praktikal. Sekiranya anda lebih suka kaedah yang akan digunakan? Oh ya, jika anda mempunyai cara lain untuk menghantar folder melalui E-mel, anda boleh membaginya dengan kami dan pembaca lain di ruangan komen. Saya harap ini dapat membantu!

Artikel Berkaitan